• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Onlangs is onze oude tv overleden en hebben we bij de saturn een sony bravia kdl-37u3000e gekocht. :*)
Thuis aangekomen de tv aangesloten en wat wauw... klote beeld! :(
Goed de situatie voor en na...

Voor:
Grundig 70cm crt
Eerst hadden we analoge kabel van Essent en daarna KPN digitenne. Beiden gaven mooi beeld zonder ruis etc. :)

Na:
Sony Bravia 94 cm lcd
Zowel op de analoge kabel als via digitenne hebben we slecht beeld. Digitenne geeft bijvoorbeeld bij voetbal (overzicht beeld) rare franje om de spelers en gezichten zijn blurry. Analoog geeft over het geheel een vaag beeld. Bij scenes met meerdere mensen vallen gezichten weg.

Ook het beeld van dvd's zijn niet geweldig, hoewel dat misschien aan de kwaliteit van de dvd's zelf kan liggen. We hebben een panasonic dvd-ram recorder welke via scart is aangesloten.

Nou is mijn vraag, kunnen beeldverbeteraars dit oplossen en welk merk heeft de beste?
Is plasma anders een alternatief gezien we toch geen game console hebben.

Nou zie ik een aantal mogelijke oplossingen voor de problemen:
- Omruilen voor merk met betere beeldverbeteraars
- Omruilen voor een kleinere tv
- Omruilen voor een plasma (we hebben geen game-console)
- Digitennen de deur uit en Essent/Ziggo digitale tv

Is het uberhaupt op te lossen, of moet ik ergens nog een crt kopen en wachten tot er de aankomende jaren in fatsoenlijke kwaliteit wordt uitgezonden.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Bij een TV van dergelijke afmeting is het soort kabels ook erg belangrijk. Een DVD speler zou ik bijvoorbeeld niet met Scart op mijn TV aansluiten (mijn Xbox en Gamecube zijn ook met Scart aangesloten en het beeld is wazig, totaal niet scherp en soms zijn letters niet eens te lezen). Mijn Xbox 360 daarentegen is met Component aangesloten en dit is haarscherp, de PC is met HDMI aangesloten en ook dit ziet er superstrak uit. Als ik daarentegen bijvoorbeeld TV kijk via Coax is dit ook niet om aan te zien. Mijn gok is dan dat je de Digitenne ook via Scart hebt aangesloten.

Probeer eens andere kabels (Scart is namelijk niet echt ideaal voor LCD tv's, kan wel maar ik vind het op mijn 82cm al verschrikkelijk, ik kan me voorstellen hoe het op 94cm moet zijn). HDMI of Component kabels zouden al een heel stuk verbetering moeten geven. Zolang je op de analoge kabeltv blijft zal het signaal daarop bedroevend blijven ben ik bang. Als je 'fatsoenlijk' TV wilt kijken zul je dat digitaal moeten doen en niet analoog.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02
Fostar82 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:50:
Onlangs is onze oude tv overleden en hebben we bij de saturn een sony bravia kdl-37u3000e gekocht. :*)

Voor:
Grundig 70cm crt
Eerst hadden we analoge kabel van Essent en daarna KPN digitenne. Beiden gaven mooi beeld zonder ruis etc. :)

Na:
Sony Bravia 94 cm lcd
Zowel op de analoge kabel als via digitenne hebben we slecht beeld. Digitenne geeft bijvoorbeeld bij voetbal (overzicht beeld) rare franje om de spelers en gezichten zijn blurry. Analoog geeft over het geheel een vaag beeld. Bij scenes met meerdere mensen vallen gezichten weg.

Ook het beeld van dvd's zijn niet geweldig, hoewel dat misschien aan de kwaliteit van de dvd's zelf kan liggen. We hebben een panasonic dvd-ram recorder welke via scart is aangesloten.

Nou is mijn vraag, kunnen beeldverbeteraars dit oplossen en welk merk heeft de beste?

Is het uberhaupt op te lossen, of moet ik ergens nog een crt kopen en wachten tot er de aankomende jaren in fatsoenlijke kwaliteit wordt uitgezonden.
Er zijn een paar mogelijkheden:

Scart op zo'n groot scherm is gewoon niet voldoende. je zal naar het digitale tijdperk moeten stappen.
Je connectors van je kabelaansluiting zowel analoog als digitaal dienen van knappe kwaliteit te zijn, de kabel is in mijn ervaring minder belangrijk als goede connectoren.
Met plasma zal het beeld iets beter worden (resolutie is lager) maar dan ga je eigenlijk "downgraden" in resolutie waar je denk ik in de toekomst spijt van gaat krijgen.

Ik zou Ziggo digitaal nemen met de Samsung digitale decoder met HDMI aansluiting, al neem je geen HD kanalen het beeld is altijd beter als via de SCART ingang.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025

Voor:
Grundig 70cm crt

Na:
Sony Bravia 94 cm lcd

De Sony kdl-37u3000e is een beetje een oud en budget model en daar moet je dus niet veel van verwachten.
Sony maakt opzicht prima LCD TV's alleen moet je goeg naar de specificatie's kijken.

En zijn nogal wat verschillen in de beeldverbeteraars van Sony (Bravia Engine)

Ja dat kan, Sony

Nee Plasma is niet beter dan LCD, ook de levensduur is korter

- Omruilen voor merk met betere beeldverbeteraars.

* Gewoon een beter type Sony nemen ;) , Sony KDL-40D3500 of KDL-40X3500 ofzo

* Hoeft niet om beter beeld te krijgen, Kijk eens naar Full HD i.p.v. HD ready.

* Niet doen :N

* Is een goede optie ja

wachten tot er de aankomende jaren in fatsoenlijke kwaliteit wordt uitgezonden.

* Of vraag even bij je kabel leverancier en andere in wat voor bitrate ze uitzenden, Hoe hoger hoe beter beeld, Casema is een goeie bijvoorbeeld.
En natuurlijk de bekabeling in je huis is zeer sterk van belang, Zit de kabel vol met splitters en dergelijke dan is dat oorzaak No. 1 voor slecht beeld.

Sluit alles is aan met HDMI (indien mogelijk), of RGB of S-Video, deze zijn allemaal beter dan scart.

[ Voor 4% gewijzigd door crack_en_hack op 27-05-2008 11:08 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Fostar82
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee!

Ok geen SCART meer dus. Dan zal ik eerst onze dvd recorder maar eens aansluiten via component en kijken wat ie doet.
Ook moeten we gaan kijken of we SD van ziggo ergens in een winkel kunnen bekijken.

Maar er zijn niet echt merken die bekend staan om de goede beeldverwerking?
We zagen onlangs ook ergens een samsung 4 serie hangen, en die leek wel mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door Fostar82 op 27-05-2008 11:42 ]

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

Ik ga me er ook even tegenaan bemoeien, aangezien het ook mijn tv betreft :)

Er zitten wel goede tips tussen. Ik denk dat ook gemeld moet worden dat het budget tot 800 euro reikt, maar dan houdt het wel een keer op. Dus vallen Full-HD tv's en de voorgestelde Sony's helaas af.

Nieuwe kabels kunnen we altijd proberen uiteraard. Ziggo digitale tv ook, alleen zitten we nog aan Digitenne vast tot januari. Maar aangezien dat slechts 7 euro per maand is, kunnen we dat ook voor lief nemen, mocht Ziggo echt superbeeld geven (wat ik een beetje betwijfel trouwens).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Kijk ook eens naar instellingen in je TV. Allerlei "beeldverbeteraars" eerst eens uitzetten (100Hz-functie hoe ze het ook mogen noemen met stip bovenaan, op de voet gevolgd door sharpness).

Wat betreft levensduur van LCD versus Plasma: Dat LCD gezegd wordt beter te zijn geldt puur voor het paneel. Voor die tijd is de backlight er helaas al mee opgehouden. Helaas is geen van de technieken al zo mature als CRT.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:59
crack_en_hack schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:01:
[...], of RGB of S-Video, deze zijn allemaal beter dan scart.
RGB en S-Video werken ook gewoon via SCART hoor.
De SCART naam is alleen een connectortype, het zegt nog niets over de gebruikte signalen!

Heel vaak is het probleem dat de gekozen TV-SCART ingang niet overweg kan met RGB waardoor je naar het slechte composiet signaal zit te kijken!

Verwijderd

Simpel toch...
1. Goed signaal = Satelliet
2. Goede bekabeling = HDMI
3. Goede aparaten = u kijkt voornamelijk naar gewone tv ? =Plasma
u kijkt voornamelijk naar dvd /hdtv of speelt videogames = LCD

• Fostar82
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:24:
Ik ga me er ook even tegenaan bemoeien, aangezien het ook mijn tv betreft :)

Er zitten wel goede tips tussen. Ik denk dat ook gemeld moet worden dat het budget tot 800 euro reikt, maar dan houdt het wel een keer op. Dus vallen Full-HD tv's en de voorgestelde Sony's helaas af.

Nieuwe kabels kunnen we altijd proberen uiteraard. Ziggo digitale tv ook, alleen zitten we nog aan Digitenne vast tot januari. Maar aangezien dat slechts 7 euro per maand is, kunnen we dat ook voor lief nemen, mocht Ziggo echt superbeeld geven (wat ik een beetje betwijfel trouwens).
Hai jij ook hier? :D
Goed aangevuld...
Zitten we nou al op 800.. pfff ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:47:
Simpel toch...
1. Goed signaal = Satelliet
2. Goede bekabeling = HDMI
3. Goede aparaten = u kijkt voornamelijk naar gewone tv ? =Plasma
u kijkt voornamelijk naar dvd /hdtv of speelt videogames = LCD
Dat heb ik vaker gehoord.. maar het is ook net zo vaak weer ontkracht. Dus ik weet niet heel goed wat ik nu moet geloven. (los daarvan; we kijken veel gewone tv en veel dvd's. Dus de oplossing ligt dan sowieso niet voor de hand).
Fostar82 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:50:
[...]

Hai jij ook hier? :D
Goed aangevuld...
Zitten we nou al op 800.. pfff ;)
Nouja.. 600 euro voor k*tbeeld is ook een hoop geld hoor :P

Dan maar niet op vakantie Geintje

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 21:53

Snippertje

Light up your life

Jullie roepen allemaal wel geen scart aansluiting gebruiken. Maar wat als je Decoder/DVD recorder/DVD speler helemaal geen HDMI of Component aansluiting heeft (Zoals de onze)?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Razor.Timo schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:58:
Jullie roepen allemaal wel geen scart aansluiting gebruiken. Maar wat als je Decoder/DVD recorder/DVD speler helemaal geen HDMI of Component aansluiting heeft (Zoals de onze)?
Betere kopen ;), Als je een goedkoop ding hebt kocht je die niet met de achterliggende gedachte dat je DVD op het hoogste niveau wil kijken dus verwacht het dan ook niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 27-05-2008 12:01 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:19
The_Doman schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:34:
[...]

RGB en S-Video werken ook gewoon via SCART hoor.
De SCART naam is alleen een connectortype, het zegt nog niets over de gebruikte signalen!

Heel vaak is het probleem dat de gekozen TV-SCART ingang niet overweg kan met RGB waardoor je naar het slechte composiet signaal zit te kijken!
Yep, ik zie het verschil tss RGB scart en composiet al bij mijn 32" CRT tv.
Ik dacht van een LCD te kopen, maar denk dat ik nog wat ga wachten. Ik vind het beeld goed zo, enkel wat klein.
Maar mijn crt heeft HDMI en component en XBOX360 games en DVD's (576p) zien er prachtig uit. Wil mijn digitale satelliet decoder nog wat houden, 300€ voor 1,5 jaar tv kijken is anders een beetje veel.
De nieuwe decoder met hdmi kost nog veel meer.

Voor de rest is dit een pracht CRT, hij is 2 jaar oud (het was het laatste cineos model van Philips).

Verwijderd

Sorry voor het nieuws wat ik je ga brengen maar de 37" is géén echte sony.
Helaas zit er een LG panel is van 2 jaar oud...
Wel de bravia engine. Maar ja als het panel niet meewerkt houdt het gauw op.
Bij de betere vakwinkel weten ze dit.

De reacties op dit forum m.b.t. bekabeling zijn af en toe kort door de bocht qua digitaal en analoog.
Voor SD signaal voldoet een volledig aangesloten SCART kabel (analoog) via RGB uistekend (+- 70 euro voor een goede).
Niemand heeft voor SD signaal HDMI (digitaal) nodig.

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02 17:05
analoge signaalversterker van de hirschmann kopen (zo'n 6?-kanaalsding), betere kwaliteit kabels en een beetje kloten met je tv settings en je komt al een heel eind!

• GeeMoney
Razor.Timo schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:58:
Vervangen dus.
Als je echt beter beeld wilt hebben zal je toch naar digitaal toe moeten.
Ziggo levert via de Samsung HDMI decoder wel degelijk knap beeld, helemaal als je in je achterhoofd houd dat dit kastje in de toekomst gelijk HD kan laten zien mocht je dat willen.
SCART is analoog en de oude 576i resolutie doen je LCD geen wonderen.

• GeeMoney
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:08:
Sorry voor het nieuws wat ik je ga brengen maar de 37" is géén echte sony.
Helaas zit er een LG panel is van 2 jaar oud...
Wel de bravia engine. Maar ja als het panel niet meewerkt houdt het gauw op.
Bij de betere vakwinkel weten ze dit.

De reacties op dit forum m.b.t. bekabeling zijn af en toe kort door de bocht qua digitaal en analoog.
Voor SD signaal voldoet een volledig aangesloten SCART kabel (analoog) via RGB uistekend (+- 70 euro voor een goede).
Niemand heeft voor SD signaal HDMI (digitaal) nodig.
SD signaal via HDMI levert in ieder geval het signaal op de juiste resolutie aan wat al een goed verschil zal opleveren.
Digitaal zorgt er tevens voor dat er optimaal overdracht plaats vind aangezien je met SCART 3 keer het signaal vernaggeld.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

offtopic:
Waarom zou plasma niet geschikt zijn voor gameconsoles? Zelf zat ik juist te kijken naar een 42" FullHD plasma, vooral om op te gamen met een Xbox360

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Ik zou gewoon een plasma pakken, Panasonic heeft wel tv's in die prijsklasse en die zijn in mijn ogen echt een stuk beter dan elke LCD in die prijsklasses (beter contrast, betere kleuren, beter omgaan met SD materiaal) en in hogere prijsklasses ook ^^. Kijk anders ook hier even:
[TV] Plasma of LCD aanschaffen? [Deel 3]

Als je echt geen plasma wilt zal je denk ik toch alles met HDMI moeten aansluiten. Digitenne zou ik de deur uitgooien, hoewel Ziggo ook niet zaligmakend is.
ThunderNet schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:15:
offtopic:
Waarom zou plasma niet geschikt zijn voor gameconsoles? Zelf zat ik juist te kijken naar een 42" FullHD plasma, vooral om op te gamen met een Xbox360
Enige reden is burn-in van de HUD in de games.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 12:22 ]

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 21:53

Snippertje

Light up your life

GeeMoney schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:08:
[...]

Vervangen dus.
Als je echt beter beeld wilt hebben zal je toch naar digitaal toe moeten.
Ziggo levert via de Samsung HDMI decoder wel degelijk knap beeld, helemaal als je in je achterhoofd houd dat dit kastje in de toekomst gelijk HD kan laten zien mocht je dat willen.
SCART is analoog en de oude 576i resolutie doen je LCD geen wonderen.
Tja, die DVD recorder is alweer aantal jaar oud en kostte 1200 euro destijds. Altijd zo als je een vroege koper bent (was een van de eerste DVD recorders) :+ Overigens is het beeld echt niet slecht op onze 42" plasma. Alles gewoon aangesloten met volledige bedrade scart aansluitingen :)

Anyway bedankt voor de info en ik zal niet verder topic kapen :+ ;)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
@ TS

Wat jij ervaart als minder goed beeld is helaas een veelgehoord probleem. En daar zijn een aantal oorzaken voor:

- Beeld is gewoonweg fysiek groter dus moet de bron over een groter oppervlak worden uitgerekt ten koste van de beeldkwaliteit.

- Een aantal zaken is bij een redelijk goede CRT nog steeds beter voor elkaar (zwartweergave, kleurweergave, kijkhoek, bewegingsonscherpte).

- De kwaliteit van de scaling.

Ervaring uit een hele stapel topics over plasma/lcd vergelijkingen en vergelijkingen tussen toestellen met dezelfde techniek onderling laat zien dat er nog best verschil in zit tussen weergave van SD bronnen. op HDTVtest wordt ook de weergave van SD bronnen in de tests meegenomen.

Verder komt vaak naar voren dat bij tv's met een lagere native resolutie de weergave van SD beelden beter lijkt. Dat hoeft bij een goede scaler niet het geval te zijn, maar ga kijken en vergelijken.

Uit de topics over Panasonic plasma, reviews en vergelijkingstopics tussen LCD/Plasma blijkt dat veel mensen vinden (waaronder ik) dat plasma vergevingsgezinder omgaat met met mindere bronnen.

Als het probleem echt puur zit in de scalen en artifacts die dat oplevert dan kun je het beste een goedkope HTPC samenstellen met een FloppyDTV kaart erin. Als je die de native resolutie van het scherm laat uitsturen doet die PC alle scaling (en daarin is ie beter en veel goedkoper dan de beste standalone apparaten) en heb je wat dat betreft het beste beeld. Een HTPC is sowieso aan te raden omdat dat meteen ook de beste weergave betekend voor DVD en eventueel bluray

Als je ook problemen hebt met de rest van de eigenschappen van je tv dan raad ik je toch aan eens te kijken naar plasma. Op verschillende topics komt naar voren dat mensen teleurgesteld waren in lcd en het beeld te "digitaal" ervaarden en overstapten naar plasma omdat dat qua eigenschappen veel meer in de buurt komt bij CRT.

@ crack_en_hack
Ja dat kan, Sony
Lijkt me niet zo helder dat sony perse de beste scaling heeft. Andere kleur en ruis verbeteringen wil je liever niet gebruiken als het goed is. En externe scaling door een pc heeft weer de voorkeur boven welke sony dan ook.
Nee Plasma is niet beter dan LCD, ook de levensduur is korter
Plasma wordt door een groot aantal tweakers beter geacht in het weergeven van mindere bronnen. Bovendien komen de panel-eigenschappen dichter in de buurt bij CRT en is het mede daarom wellicht wel beter in het geval van de TS. Dat de levensduur korter zou zijn is onzin. Het is vaak zelfs omgekeerd. Beiden hebben een verwachte levensduur van zo'n 60.000 uur. Maar daarbij gaat het bij lcd over de levensduur van de backlight en is daarmee de tv afgeschreven en bij plasma schermen praat men dan over het punt waarop de helderheid nog de helft is. In principe kun je dan dus nog een tijdje verder kijken met een wat mindere helderheid.
Gewoon een beter type Sony nemen ;) , Sony KDL-40D3500 of KDL-40X3500 ofzo
Lijkt me erg kortzichtig. Gezien de uitspraken van de TS komt waarschijnlijk plasma meer in aanmerking en buiten dat zou ik zeker verder kijken dan één merk.
Hoeft niet om beter beeld te krijgen, Kijk eens naar Full HD i.p.v. HD ready.
Theoretisch zou meer pixels preciezer gescaled kunnen worden. Maar dan moet de scaler wel goed zijn. Over de weergave van SD op HD-ready vs Full-HD zijn de meningen op z'n minst verdeeld. In ieder geval niet een hoofdeis bij een eventuele andere tv.
Niet doen :N
Zeker overwegen.

Verder is hdmi niet perse zaligmakend. Als het ook nog extern gescaled wordt of vergeleken met een slechte scartkabel wel, maar als het via hdmi binnenkomt en daarna nog gescaled moet worden door de tv kunnen er nog steeds dingen misgaan.

• Fostar82
We hebben al eerder staan kijken naar een Samsung plasma, en vonden dit een mooi beeld. Het scherm was alleen nog groter 107cm wat misschien toch wat te groot is voor onze woonkamer.
Ik vond nogal wat positieve reacties over de Panasonic TH-37PV7F. Is dit een goede keus?

Onze DVD recorder heeft helaas geen HDMI, en met Blue ray in het vooruitzicht gaan we geen nieuwe kopen. Maar component kunnen we proberen.
Mochten we nou besluiten Ziggo te proberen, zag ik dat de gecertificeerde decoders geen van alle component of hdmi aansluitingen hebben. Dan moet je de opstap maken naar de HDTV decoders die beginnen bij de 300 euro.
Maar een goede scart kabel zou wel volstaan? Of zijn er misschien nog andere decoders op de markt die minder kosten maar wel component of hdmi ondersteunen.
Verder heeft onze huidige sony een cam slot, zou een decoder kaart hiervoor in combinatie met Ziggo digitaal misschien een oplossing zijn?
Oef ik vind het maar moeilijk allemaal.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:14
Fostar82 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:45:
We hebben al eerder staan kijken naar een Samsung plasma, en vonden dit een mooi beeld. Het scherm was alleen nog groter 107cm wat misschien toch wat te groot is voor onze woonkamer.
Ik vond nogal wat positieve reacties over de Panasonic TH-37PV7F. Is dit een goede keus?
Die pana is het budget model, maar ik heb hem sinds kort ook gekocht omdat de prijs toch wel erg mooi was (rond de 500) en ik moet zeggen ik ben erg tevreden over het beeld. Maar feit blijft is dat je gewoon zelf moet kijken naar wat je mooi vindt. Ikzelf vind het met normale tv een erg rustig beeld (wel digitaal) en met games in hd helemaal prachtig. Niets te klagen

To dare is to do

• The_nv40_man
Fostar82 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:45:

Onze DVD recorder heeft helaas geen HDMI, en met Blue ray in het vooruitzicht gaan we geen nieuwe kopen. Maar component kunnen we proberen.
Mochten we nou besluiten Ziggo te proberen, zag ik dat de gecertificeerde decoders geen van alle component of hdmi aansluitingen hebben. Dan moet je de opstap maken naar de HDTV decoders die beginnen bij de 300 euro.
Maar een goede scart kabel zou wel volstaan? Of zijn er misschien nog andere decoders op de markt die minder kosten maar wel component of hdmi ondersteunen.
Verder heeft onze huidige sony een cam slot, zou een decoder kaart hiervoor in combinatie met Ziggo digitaal misschien een oplossing zijn?
Oef ik vind het maar moeilijk allemaal.
De Panasonic TH-37PV7F is op zich niet verkeerd, zeker niet voor de prijs. Ga gewoon zelf nog eens kijken en vergelijken. De minder uitgekleede varianten PV70 enz gaan ook steeds minder kosten, dus die kunnen ook een prima alternatief zijn.

Wat betreft decoden en afspelen van bluray en dvd, scalen en in native resolutie: absoluut een HTPC'tje samenstellen. Je hebt dan een aantal enorme voordelen:

- Beste scaling kwalteit bij gebruik van goede codecs en nieuwe GPU's.
- Alles via één duidelijke interface.
- Alles wordt in de native resolutie naar de tv gestuurd waardoor die er nog maar minimaal wat aan hoeft te doen. "Beeldverbeteraars" zijn daardoor niet of nauwelijks nodig.
- Je kunt meteen (digitale) tv opnemen.
- Uitgebreide guide functie.
- Veel meer in te stellen naar eigen smaak.
- Maar één kabel naar de tv en je hoeft niet te switchen tussen bronnen.

Een HTPC is niet heel goedkoop, maar tegenwoordig zeker goed betaalbaar. En zeker als je het afzet tegen wat je kwijt bent aan losse apparaten (bluray speler, HD-decoder, HD-recorder, etc) dan is het een zinvolle optie.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:19
The_nv40_man schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:34:
Beiden hebben een verwachte levensduur van zo'n 60.000 uur. Maar daarbij gaat het bij lcd over de levensduur van de backlight en is daarmee de tv afgeschreven en bij plasma schermen praat men dan over het punt waarop de helderheid nog de helft is.
60000 uur is bijna 8 jaar volcontinue tv kijken.
Als je 6 uur per dag kijkt is dit 24 jaar, zo oud was mijne vorige CRT ;)

En is het bij LCD ook niet dat de lichtsterkte op 60000 uur nog maar de helft is?

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
Welkom in de wereld van de HD-resoluties.

Zoals al meermaals aangegeven, moet je niet verwachten dat je met een SD signaal, op een HD-tv de zelfde kwaliteit beeld krijgt als op een CRT.

Doordat CRT analoog is weet het een hoop imperfectie te verbloemen, en een HD-tv moet het signaal scalen. Als het signaal slecht is worden alle imperfectie mee vergroot.

Daarnaast is de bron ook belangrijk. En het verschilt van woning tot woning. Mijn analoog singnaal van de kabel is zo goed dat het verschil met digitaal niet te zien is. Ik heb digitenne getest, en dat was stukken slechter, zelfs slechter als analoog.

Over je vragen:
Sony is al een van de beste, dus veel beter zal het niet worden. tenzij je een nieuwere (=duurdere) Sony neemt.
Dat zal zeker werken, maar of je nou echt die richtin uit wilt
Plasma's presteren over het algemeen beter doordat ze (gemiddeld) een lagere resolutie hebben.
Daardoor hoeft er minder gescaled worden en ziet het er allemaal wat beter uit.

Als je een plasma en een LCD van de zelfde resolutie naast elkaar zet is SD beeld even goed/slecht.
Mijn gevoel gaat inderdaad in die richting.
Maar probeer eerst een decoder van een buurtgenoot te lenen, en test die eens even bij jouw thuis dan weet je het zeker.

Kijk ook even naar hoe je analoog signaal je huis binnenkomt en of daar nog wat te verbeteren is, goed afgeschermde kabel, of eventueel versterker op de plek waar signaal het huis binnen komt.
Tenzij alle uitzendingen binnenkort op HD resoluties te ontvangen zijn is dit probleem nooit helemaal te verhelpen. Maar maak je niet druk, met een beetje goede afstelling en wat tweaken aan de bron, went de rest wel.

En voor de DVD: Koop voor 100 euro een HDMI-dvd speler met een goede upscaler.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• The_nv40_man
yzf1kr schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:03:
[...]

Welkom in de wereld van de HD-resoluties.
In de zin van panelresoluties dan.
Zoals al meermaals aangegeven, moet je niet verwachten dat je met een SD signaal, op een HD-tv de zelfde kwaliteit beeld krijgt als op een CRT.
Dat ligt niet eens perse aan de CRT techniek op zich maar vooral aan de fysieke maat van de tv die kleiner is en als tweede de lage resolutie van het panel. Als je een hele grote HD CRT hebt zal het beeld ook niet goed zijn.
Doordat CRT analoog is weet het een hoop imperfectie te verbloemen, en een HD-tv moet het signaal scalen. Als het signaal slecht is worden alle imperfectie mee vergroot.
Er zijn ook HD CRT's al zijn ze schaars. Analoog is niet het punt waarom CRT SD bronnen meestal mooier weergeeft.
Sony is al een van de beste, dus veel beter zal het niet worden. tenzij je een nieuwere (=duurdere) Sony neemt.
Merken zijn niet zaligmakend. Ook grote merken als Sony hebben betere en slechtere tv's in het gamma zitten. En aangezien de TS de vergelijking trekt met CRT en het beeld daarvan prefereert kan het prima dat Plasma een nog betere keuze is omdat de panel-eigenschappen dichter bij CRT zitten.
Als je een plasma en een LCD van de zelfde resolutie naast elkaar zet is SD beeld even goed/slecht.
De kwaliteit van de scaler :? En plasma wordt door veel tweakers toch beschreven als meer vergevingsgezind ook bij dezelfde panelresolutie. Theoretisch zou met een hogere panelresolutie zelfs beter gescaled kunnen worden dus echt in de praktijk kijken is het advies.
En voor de DVD: Koop voor 100 euro een HDMI-dvd speler met een goede upscaler.
Kan, maar als ie ook nog tv in SD/HD in de hoogst mogelijke kwaliteit wil en eventueel dingen opnemen en in de toekomst bluray, dan is een HTPC een handigere alles in één oplossing. Bovendien is de kwaliteit dan nog een stapje hoger.

Verwijderd

Even een update:

We hebben zojuist een bezoekje gebracht aan de Mediamarkt. We hebben daar verschillende plasma-tv's bekeken en met name de Panasonic TH-37PX8 viel ons positief op.

Maar in eerste instantie hebben we alleen het Ziggo-pakket meegenomen en een andere (niet van blik zijnde) scart-kabel. Dat hebben we zojuist aangesloten en het levert in elk geval al een beter beeld op.

Nu zitten we dus alleen nog na te denken over het omruilen van ons Sony LCD-scherm (a 700 euro) voor een Panasonic plasma-scherm (a 900 euro).

• yzf1kr
The_nv40_man schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:41:
[...]

In de zin van panelresoluties dan.
Duh... daar hebben we het toch over, we hebben het hier niet over HD bronnen, maar over weergevers.
[...]
Dat ligt niet eens perse aan de CRT techniek op zich maar vooral aan de fysieke maat van de tv die kleiner is en als tweede de lage resolutie van het panel. Als je een hele grote HD CRT hebt zal het beeld ook niet goed zijn.

[...]

Er zijn ook HD CRT's al zijn ze schaars. Analoog is niet het punt waarom CRT SD bronnen meestal mooier weergeeft.
Het is juist wel een van de redenen, een analoog CRT beeld heeft ook in hogere resoluties een onscherpte die in het voordeel werkt. Maar ik denk dat we hier in een welles - niteus verhaal terecht komen.
[...]
Merken zijn niet zaligmakend. Ook grote merken als Sony hebben betere en slechtere tv's in het gamma zitten. En aangezien de TS de vergelijking trekt met CRT en het beeld daarvan prefereert kan het prima dat Plasma een nog betere keuze is omdat de panel-eigenschappen dichter bij CRT zitten.
Nee, merken zijn niet zaligmakend, maar Sony staat bekend om zijn goede signal processing.
Zelf heb ik een Samsung, maar een vriend van me heeft een Sony geeft met een zelfde paneel en je ziet duidelijk de verschillen.
[...]

De kwaliteit van de scaler :? En plasma wordt door veel tweakers toch beschreven als meer vergevingsgezind ook bij dezelfde panelresolutie. Theoretisch zou met een hogere panelresolutie zelfs beter gescaled kunnen worden dus echt in de praktijk kijken is het advies.
Plasma's hebben niet bij voorbaat een betere scaler.
Tja, objectiviteit bij tweakers en plasma is 2 dingen die slecht samen gaan. Plasma fans willen niet horen dat LCD ergens net zo goed of beter in is.
Maar mijn ervaringen zijn toch dat dure LCD's beter scoren als net zo dure plasma's in de zelfde resolutie.
Als je een leek een tv met het beste beeld laat kiezen komt hij inderdaad vaak bij een Plasma uit, en dan wel een met een resolutie van 1280*768 (om maar een voorbeeld te noemen).
[...]
Kan, maar als ie ook nog tv in SD/HD in de hoogst mogelijke kwaliteit wil en eventueel dingen opnemen en in de toekomst bluray, dan is een HTPC een handigere alles in één oplossing. Bovendien is de kwaliteit dan nog een stapje hoger.
Het is maar wat je onder handig verstaat.
Voor 100 euro kan je 2 stekkers insteken, dvdtje er en film kijken.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf kiezen.

Voordat je geld in een duurdere plasma (of LCD) gaat steken kan men ook eens een paar uurtjes investeren in het afstellen.

Noise reduction uit of minimaal.
Scharpness op minimaal.
Alle beeldoptimalisaties uit of minimaal.
Kleuren beetje bijstellen.

En dan nog eens kijken.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26
yzf1kr schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:46:
Duh... daar hebben we het toch over, we hebben het hier niet over HD bronnen, maar over weergevers.

[...]

Het is juist wel een van de redenen, een analoog CRT beeld heeft ook in hogere resoluties een onscherpte die in het voordeel werkt. Maar ik denk dat we hier in een welles - niteus verhaal terecht komen.
Welke "onscherpte" bedoel je precies? Ik snap niet waarom een hoge resolutie CRT-monitor minder mooi beeld zou moeten weergeven dan een LCD. Ik heb nog een "oude" Eizo 21" hoge resolutie CAD monitor staan misschien wil je die eens naast je eigen tv zetten om te kijken of je enige "onscherpte" kunt ontdekken.
Nee, merken zijn niet zaligmakend, maar Sony staat bekend om zijn goede signal processing.
Zelf heb ik een Samsung, maar een vriend van me heeft een Sony geeft met een zelfde paneel en je ziet duidelijk de verschillen.
De ene Sony is de andere Sony niet, neem nu bijvoorbeeld de W2000 serie die nog steeds geroemd ondanks er al vele nieuwe modellen uit zijn gekomen.
Tja, objectiviteit bij tweakers en plasma is 2 dingen die slecht samen gaan. Plasma fans willen niet horen dat LCD ergens net zo goed of beter in is.
Maar mijn ervaringen zijn toch dat dure LCD's beter scoren als net zo dure plasma's in de zelfde resolutie.
Als je een leek een tv met het beste beeld laat kiezen komt hij inderdaad vaak bij een Plasma uit, en dan wel een met een resolutie van 1280*768 (om maar een voorbeeld te noemen).
In welk opzicht heeft resolutie te maken met beste beeld? Dit zijn toch echt fabeltjes die je aan het ophangen bent en zijn keer op keer ontkracht. Daarbij als je dure LCD's in dezelfde prijsklasse gaat vergelijken met plasma's uit dezelfde prijsklasse dan ben ik toch echt heel bang dat je het gruwelijk mis hebt. Tot op heden is er nog geen LCD geweest die de beeldkwaliteit en imageprocessing van een Pioneer Kuro heeft evenaard. Gelukkig zullen we het binnenkort weten als op Frontpage de Sony 40X3500 en de Pioneer 42X8D worden ge-reviewed.

offtopic:
woei! 2700 berichten
:P

• The_nv40_man
yzf1kr schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:46:
Excuus voor de onduidelijkheid, maar ik bedoelde dat ik het raar vond dat je de kwaliteit van de scaler niet mee leek te nemen in de vergelijking die je stelde.
dan wel een met een resolutie van 1280*768 (om maar een voorbeeld te noemen).
:S Ken ik niet, welke zijn dat dan? Ik ken alleen 1024x768, 1024x720, 1365x768, 1366x768 voor HD-ready plasma.
Het is maar wat je onder handig verstaat.
Voor 100 euro kan je 2 stekkers insteken, dvdtje er en film kijken.
Als je alleen dvd gaat kijken wel, maar daarom zei ik er ook bij: "maar als ie ook nog tv in SD/HD in de hoogst mogelijke kwaliteit wil en eventueel dingen opnemen en in de toekomst bluray"

[ Voor 10% gewijzigd door The_nv40_man op 28-05-2008 00:37 ]

• yzf1kr
Miki schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:35:
[...]
Welke "onscherpte" bedoel je precies? Ik snap niet waarom een hoge resolutie CRT-monitor minder mooi beeld zou moeten weergeven dan een LCD. Ik heb nog een "oude" Eizo 21" hoge resolutie CAD monitor staan misschien wil je die eens naast je eigen tv zetten om te kijken of je enige "onscherpte" kunt ontdekken.
Zeg ik ergens dat een CRT een minder mooi beeld geeft dan een LCD? Ik zeg alleen dat bepaalde technieken in CRT een voordeel geven bij een bron met lage resolutie.
[...]

De ene Sony is de andere Sony niet, neem nu bijvoorbeeld de W2000 serie die nog steeds geroemd ondanks er al vele nieuwe modellen uit zijn gekomen.
Ok, en nu jouw punt?
[...]
In welk opzicht heeft resolutie te maken met beste beeld? Dit zijn toch echt fabeltjes die je aan het ophangen bent en zijn keer op keer ontkracht. Daarbij als je dure LCD's in dezelfde prijsklasse gaat vergelijken met plasma's uit dezelfde prijsklasse dan ben ik toch echt heel bang dat je het gruwelijk mis hebt. Tot op heden is er nog geen LCD geweest die de beeldkwaliteit en imageprocessing van een Pioneer Kuro heeft evenaard. Gelukkig zullen we het binnenkort weten als op Frontpage de Sony 40X3500 en de Pioneer 42X8D worden ge-reviewed.
Oei, weer een plasma fanboy op te teenjes getrapt, en die nu appels met peren gaat vergelijken om zijn gelijk te halen. :X

We hebben het hier over SD beeld, en niet over LCD vs Plasma.
Van mij mag je 2 plasma's naast elkaar zetten, eentje met hoge resolutie en eentje met lage resolutie, bij SD beeld zullen 9 van de 10 mensen kiezen voor de Plasma met de laagste resolutie.

Zelfde gaat op voor een LCD met hoge resolutie en een LCD met lage resolutie. Laat je daar SD beeld op zien dan kiest men ook voor de lage resolutie.

Ga je dus naar een winkel waar alles op SD draait, en laat je daar een willekeurig iemand de TV met het mooiste beeld kiezen zal hij naar de TV met de laagste resolutie lopen, en dat waren dat tot voor kort over het algemeen plasma's.

Tegenwoordig kom je nog maar weinig plasma's tegen die een lagere resolutie hebben als 1360*768 dus zal je zien dat de verschillen bij SD beeld ook stukken minder zijn geworden.

• yzf1kr
The_nv40_man schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 00:34:
[...]
Excuus voor de onduidelijkheid, maar ik bedoelde dat ik het raar vond dat je de kwaliteit van de scaler niet mee leek te nemen in de vergelijking die je stelde.
Dat klopt, maar hoe goed je scaler ook is, hij zal een 576i singnaal op een 1080p plasma, nooit zo mooi kunnen laten zien als dat een SD-CRT dat doet.
Daarom had ik die maar even buiten beschouwing gelaten.
:S Ken ik niet, welke zijn dat dan? Ik ken alleen 1024x768, 1024x720, 1365x768, 1366x768 voor HD-ready plasma.
Was ook maar een voorbeel, ik ken al die afwijkende resoluties niet uit mijn hoofd.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:55:
Dat heb ik vaker gehoord.. maar het is ook net zo vaak weer ontkracht. Dus ik weet niet heel goed wat ik nu moet geloven. (los daarvan; we kijken veel gewone tv en veel dvd's. Dus de oplossing ligt dan sowieso niet voor de hand).
De oplossing is juist poepsimpel? Mensen kijken door een bril 8). Maar geen enkele bril is dezelfde. Andere mensen hebben immers andere sterktes qua glazen. De enige die weet wat jij moet hebben ben jezelf.

Als je de TV wilt omruilen (wat ik zeker zou doen ipv te kutten met allerhande onzinnigheden) dan zou ik zeker plasma overwegen. Ik heb thuis digitale SD TV aangesloten via een Scart kabeltje van 20 euro. Geen centje pijn :Y

Voor de rest weer een hoop nutteloos gelul over dingen welke er niet aan toe doen. Het maakt me niet uit welk merk de beste scaler heeft. Het gaat me erom welke model mij de beste synergie van de onderdelen kan geven voor het bedrag wat ik in gedachten heb.

Gewoon kijken en TV's testen is het advies, niet blind staren op een merk. Heb ooit ook een sony van 1500 euro gekocht (op basis van merk) en na 2 jaar en evenveel reparaties dat klere ding op het stort gedaan. (2de hands verkopen en iemand met de problemen opzadelen doe ik niet aan mee).

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 28-05-2008 16:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26
yzf1kr schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:57:
Zeg ik ergens dat een CRT een minder mooi beeld geeft dan een LCD? Ik zeg alleen dat bepaalde technieken in CRT een voordeel geven bij een bron met lage resolutie.
Je moet geen verhalen verdraaien, je geeft zelf aan dat dat "een analoog CRT beeld heeft ook in hogere resoluties een onscherpte die in het voordeel werkt.". Ik wil nog steeds van je horen waar je op doelt met "onscherpte" met hogere resoluties op CRT's.
Ok, en nu jouw punt?
Mijn punt lijkt me heel duidelijk, je geeft de TS mee dat hij beter een Sony LCD kan kiezen. Je moet zeker niet blind gaan op Sony want een aantal modellen geweest zeker na de W2000 die veel minder waren LEES: clouding en trailing
Oei, weer een plasma fanboy op te teenjes getrapt, en die nu appels met peren gaat vergelijken om zijn gelijk te halen. :X

We hebben het hier over SD beeld, en niet over LCD vs Plasma.
Van mij mag je 2 plasma's naast elkaar zetten, eentje met hoge resolutie en eentje met lage resolutie, bij SD beeld zullen 9 van de 10 mensen kiezen voor de Plasma met de laagste resolutie.

Zelfde gaat op voor een LCD met hoge resolutie en een LCD met lage resolutie. Laat je daar SD beeld op zien dan kiest men ook voor de lage resolutie.

Ga je dus naar een winkel waar alles op SD draait, en laat je daar een willekeurig iemand de TV met het mooiste beeld kiezen zal hij naar de TV met de laagste resolutie lopen, en dat waren dat tot voor kort over het algemeen plasma's.

Tegenwoordig kom je nog maar weinig plasma's tegen die een lagere resolutie hebben als 1360*768 dus zal je zien dat de verschillen bij SD beeld ook stukken minder zijn geworden.
Ook hier ben je weer vrolijk verhalen aan het verdraaien. Je geeft zelf aan dat: "Maar mijn ervaringen zijn toch dat dure LCD's beter scoren als net zo dure plasma's in de zelfde resolutie."
Maar goed als dit jouw mannier van communiceren is en meteen maar mij uit maakt voor plasma-fanboy is dat best wel zielig. Ps. niet dat je het kon weten maar ik heb geen enkele plasma tv in huis...fanboy 8)7

Ik raad je eens aan om op hdtvtest.co.uk te gaan kijken dan zul je zien en lezen dat niet iedere plasma op SD beeld perfect beeld weergeeft. Op avforums.com kun je ook lezen dat jouw theorie over minder resolutie mank loopt.

Verwijderd

Ach man, loop eens een serieuze zaak binnen, eentje waar ze bv een paar aanvaardbare tv's naast elkaar hebben hangen.
En laat dan eens een DVD, een Blueray en een tvkanaal opzetten, mij grootmoeder die stekeblind is zou die LCD tv niet kiezen als ze enkel naar het tvkanaal moet kijken.
Ik snap best dat er verschillen zijn en dat die voor discussie vatbaar zijn. Maar degene die mij een beter sd tv beeld kan leveren op een LCD dan op mijn 1200€ 42" plasma mag me altijd komen vertellen de welke (laat ons zeggen LCD's met een prijs <5000€ )
Ik ben hier tuis ook aan het testen geweest
Had tot vorige maand een component scart tussen mijn dreambox en m'n tv hangen omdat het beeld daarmee een fractie (maar wel merkbaar) minder wazig was dan met een scart op RGB
Nu heb een kathrein 910 HD onvanger ertussen via HDMI en het beeld is er echt een hoop op verbeterd (en dan spreek ik over de SD tv kanalen)
Het gaat zelfs zo ver dat ik meer onder de indruk ben van het verschil tussen scart/hdmi dan het verschil tussen sd satelliet uitzendingen/ HDTV uitzendingen..

Verwijderd

Chevy454 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:27:
[...]

De oplossing is juist poepsimpel? Mensen kijken door een bril 8). Maar geen enkele bril is dezelfde. Andere mensen hebben immers andere sterktes qua glazen. De enige die weet wat jij moet hebben ben jezelf.

Als je de TV wilt omruilen (wat ik zeker zou doen ipv te kutten met allerhande onzinnigheden) dan zou ik zeker plasma overwegen. Ik heb thuis digitale SD TV aangesloten via een Scart kabeltje van 20 euro. Geen centje pijn :Y

Voor de rest weer een hoop nutteloos gelul over dingen welke er niet aan toe doen. Het maakt me niet uit welk merk de beste scaler heeft. Het gaat me erom welke model mij de beste synergie van de onderdelen kan geven voor het bedrag wat ik in gedachten heb.

Gewoon kijken en TV's testen is het advies, niet blind staren op een merk. Heb ooit ook een sony van 1500 euro gekocht (op basis van merk) en na 2 jaar en evenveel reparaties dat klere ding op het stort gedaan. (2de hands verkopen en iemand met de problemen opzadelen doe ik niet aan mee).
Je hebt helemaal gelijk :)
Ik heb ook een beetje het idee dat dit topic uitmondt in een welles/nietes discussie over details die voor 'de gewone tv-kijker' (wij dus) er niet bepaald toe doen.

Maar goed; vanavond is de grote test. We hebben al voetbal gekeken met deze LCD en Digitenne (was echt ongelovelijk kutbeeld), vanavond kijken we hoe dat is met deze LCD, nieuwe scart-kabel en Ziggo. Mochten we dan nog niet te spreken zijn over het beeld, dan gaan we een plasma-tv halen. :)

Even ter info: dvd's waren met deze nieuwe scart-kabel al wel ietsje beter, maar ik ben nog steeds niet dolenthousiast.

• Slaapje
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk :)
Ik heb ook een beetje het idee dat dit topic uitmondt in een welles/nietes discussie over details die voor 'de gewone tv-kijker' (wij dus) er niet bepaald toe doen.

Maar goed; vanavond is de grote test. We hebben al voetbal gekeken met deze LCD en Digitenne (was echt ongelovelijk kutbeeld), vanavond kijken we hoe dat is met deze LCD, nieuwe scart-kabel en Ziggo. Mochten we dan nog niet te spreken zijn over het beeld, dan gaan we een plasma-tv halen. :)

Even ter info: dvd's waren met deze nieuwe scart-kabel al wel ietsje beter, maar ik ben nog steeds niet dolenthousiast.
Ook moet je natuurlijk niet blind een plasma halen, als je een beetje goeie zaak opzoekt zal je inderdaad de verschillende bronnen kunnen bekijken en vervolgens een keuze maken. Al die verhalen zijn leuk om te lezen, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk wel feit dat jij er tegenaan moet kijken. Succes met je keuze

To dare is to do

Verwijderd

Slaapje schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:55:
[...]

Ook moet je natuurlijk niet blind een plasma halen, als je een beetje goeie zaak opzoekt zal je inderdaad de verschillende bronnen kunnen bekijken en vervolgens een keuze maken. Al die verhalen zijn leuk om te lezen, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk wel feit dat jij er tegenaan moet kijken. Succes met je keuze
Uiteraard.. maar we zijn inmiddels vier winkels in geweest en eigenlijk viel ons nu steeds op dat de plasma beter beeld geeft. (we hebben in eerste instantie niet eens gekeken naar een plasma, vandaar dat we niet direct één mee namen). Maar het blijft sowieso lastig om op basis van het beeld in een winkel een keuze te moeten maken. Op de ene tv zenden ze HD-beeld uit, op een andere een wazige en storende 'normale' tv-zender. 8)7 Lekker vergelijken is dat.
Bedankt in elk geval :)

• yzf1kr
Om nog maar even terug te komen op de plasma vs LCD discussie, ook in de test op de frontpage geven ze aan dat plasma met SD beelden niet zondermeer beter is:

reviews: Platte televisies roundup - Panasonic 42PZ85

De Panasonic is dan wel de overall winnaar, maar als je veel (SD) tv kijkt kan je misschien toch beter voor de Samsung gaan.

• Fostar82
Goed gister avond was het dan zover.. de grote testavond. :*)

We hebben nu dus digitale tv van ziggo (stukken beter dan analoog) en een 30 euro scart kabel (verschil is duidelijk te zien).
Nu hadden we al een plasma op het oog, van panasonic - de th-37px8. Prachtig beeld, zwart zwart en mooie kleuren, maar deze is zon 200 euro duurder dan de sony. De resolutie is lager, 1024x786, maar het scherm is 100hz en heeft 24p ondersteuning.
Dus gister avond wilden we beslissen of we genoegen nemen met de huidige setup of dat we de sony lcd inruilen voor de panasonic plasma.

Voetbal zag er stukken beter uit dan op digitenne. Closeups zijn sowieso scherp, maar het moeilijkst zijn de overzicht beelden met snel bewegende rennende mannetjes. Ook dit was stukken beter, geen friemelende randjes enzo, maar toch moet het nog wat beter kunnen.
Voor voetbal aan hebben we nog een aflevering uit onze friends dvd box gekeken, en dit was niet geweldig. Maar een dvd van harry potter zag er wel weer goed uit, dus dat zal wel aan de beeldkwaliteit van de dvd's liggen.
Ook hebben we ibookje nog op de tv aangesloten en niet erg verrassend was het beeld haarscherp.

Na veel wikken en wegen, hebben we besloten de sony vanavond om te ruilen voor de panasonic.
Mocht panasonic niet genoeg meerwaarde bieden nou dan ruilen we hem wel weer terug om.
Pff dat gesjouw!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
Laat even weten wat je bevindingen zijn. Ben benieuwd of er alweer iemand overschakelt op een plasma. Wat betreft die Friends-dvd's, dat zijn gewoon geen goede dvd's qua beeldkwaliteit dus daar moet je niet naar kijken. Maar zoals je zegt zal een recente HP :) film er wel goed uitzien.

• Madshark
  • Niet online
Het is voor de TS niet meer zo van toepassing, maar er is nog een alternatief om een beroerde scaler van je TV te omzeilen zonder een dure losse scaler te kopen. Neem een fatsoenlijke hometheatre versterker met ingebouwde scaler!
Okay, die dingen zijn niet goedkoop, maar kosten meestal wel minder dan een losse scaler en je hebt er meteen een hele mooie surround versterker bij. Al mijn analoge bronnen hangen zodoende aan mijn Onkyo die daar echt een heel mooie SD over 720P of 1080P signaal via HDMI naar mijn TV zet. Hoewel de deinterlacer en scaler van mijn Pana plasma op zich ook al niet slecht was was dit toch een zeer duidelijke verbetering. Vooral de analoge output van mijn SD Dreambox SAT receiver is er enorm op voorruit gegaan.

Verwijderd

@madshark sluit je dreambox eens met een component kabel aan, dat gaf bij mij beter resultaat dan via RGB

• Madshark
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:47:
@madshark sluit je dreambox eens met een component kabel aan, dat gaf bij mij beter resultaat dan via RGB
Yep, mijn DM7000 hangt met component aan de versterker (speciale SCART->YCbCr kabel), en het is nog steeds een duidelijk verschil met tussen component rechtstreeks aan de TV.
Kleuren zijn ietsje voller, het totale plaatje is bijna perfect gescaled en processed, het grote verschil zit hem in bij snel bewegende beelden, die blijven scherp. De faroudja deinterlacer van mijn versterker is duidelijke beter dan de Vengine van de TV.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grappig om te lezen. De Plasma techniek heeft een paar voordelen in beeldkwaliteit die LCD niet heeft. Eigenlijk heeft een plasma dezelfde voor- en nadelen als CRT, maar dan met een hogere resolutie, lichtopbrengst en een plat scherm :).

niet alle Plasma's zijngeweldig overigens hoor. Net als niet alle CRT's geweldig zijn. Wat je wel kan stellen is dat alle Panasonic Plasma's de beste TV in hun eigen klasse zijn. Waarbij de 37PV7 voor 600 euro echt een fenomeabel koopje is. (alleen heeft die een spuuglelijke poot :P).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

bramberk15 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:58:
Laat even weten wat je bevindingen zijn. Ben benieuwd of er alweer iemand overschakelt op een plasma. Wat betreft die Friends-dvd's, dat zijn gewoon geen goede dvd's qua beeldkwaliteit dus daar moet je niet naar kijken. Maar zoals je zegt zal een recente HP :) film er wel goed uitzien.
Hierbij de bevindingen:

We zijn nu officieel overgeschakelt op een plasma tv (mét Ziggo digitale televisie) :)
Ik kan er veel en weinig over zeggen, maar het komt er op neer dat het beeld 10x beter is dan de LCD die we hadden. Veel rustiger aan de ogen, minder oneffenheden en ook de kleuren zijn mooier.

Wij zijn in elk geval erg tevreden, bedankt voor de tips allemaal! :*)

• Slaapje
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:35:
[...]

Hierbij de bevindingen:

We zijn nu officieel overgeschakelt op een plasma tv (mét Ziggo digitale televisie) :)
Ik kan er veel en weinig over zeggen, maar het komt er op neer dat het beeld 10x beter is dan de LCD die we hadden. Veel rustiger aan de ogen, minder oneffenheden en ook de kleuren zijn mooier.

Goed om te horen dat je nu wel tevreden bent, dat is toch het belangrijkste bij een nieuwe aanschaf he? :) Welke is het geworden?

To dare is to do

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:35:
Hierbij de bevindingen:

Gefeliciteerd met de goede plasma keuze :) Welk model heb je? De pana 37PX8(0)?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Fostar82
De panasonic TH-37PX8 idd

We gingen de tv afhalen. Zo'n medewerker ging het magazijn in om de tv te halen, komt ie terug met een doos, waarvan ik denk, wauw die panasonic zit in een nog grotere doos dan de sony. Zie ik op de zijkant "107 cm" staan. Had die gozer de TH-42PX8 opgehaald.
De papieren enzo waren al getekend, dus als we niks hadden gezegd, hadden we zo een 150 euro duurdere tv meegekregen. >:)
Maar zo braaf als we zijn,hebben we het hem maar wel verteld O-)
Waarschijnlijk had de tv niet in de auto gepast en 107 cm was toch te groot voor onze woonkamer ;)

Verwijderd

Yep! De Panasonic 37PX8 :)

-edit- Vriendlief is me voor :+

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 09:59 ]

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
Kijk weer iemand overtuigd van een plasma :) Het blijkt toch vaak zo te zijn dat mensen niet tevreden zijn met een lcd en inruilen voor een plasma. Dit is denk ik omdat de plasmatechniek dichter in de buurt komt van de traditionele CRT's waar mensen aan gewend zijn. De CRT gaat kaduuk, vervolgens wordt er een lcd aangeschaft maar dat geeft gewoon een ''ander'' beeld.

Ik juich het gebruik van plasma toe, want ik wil over een paar jaar toch zeker weer een plasma halen (mits er dan geen betere tv-techniek is ontwikkeld) en hoe meer plasma's er verkocht worden hoe groter de kans dat merken als Panasonic en Pioneer plasma's blijven produceren.

Iig veel plezier met jullie panasonic, de huidige 8-serie van Panasonic produceert gewoon erg goede beelden.

Verwijderd

Nee hoor, dat heeft er niks mee te maken...
De meeste mensen willen zo'n tv die veel te helder en veel te veel kleur geeft "zoals in de winkel".
Probleem, de meeste mensen kijken voor 90% naar televisie uitzendingen in brakke kwaliteit.
Zet ze een dvd op, zet het rood op 100 en ze willen allemaal een LCD.. Thuis komen ze dan tot de ontdekking dat hun nieuwe tv nauwelijks te bekijken is met het nieuws/voetbal...
Nog zo iets, 90% wil helemaal geen 40"... 90% zit op 2 meter van hun scherm en 90% heeft een kast waar dat ding gewoonweg niet in kan..

Pech natuurlijk dat juist die grote/dure/meer reeele kleuren hebbende Plasma beter is in Sd beelden

Trouwens iemand al eens een HDTV Sat ontvanger via hdmi aan een LCD gehangen ? Ik zou wel eens willen weten wat dat geeft.. (Vriend van me heeft zo'n Telenet HDTV ontvanger aan zijn Philips hangen, kwaliteit op de SD kanalen was nog altijd brak)

• Hillie
  • Laatst online: 09:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:50:
Pech natuurlijk dat juist die grote/dure/meer reeele kleuren hebbende Plasma beter is in Sd beelden
Een realistisch beeld is iets wat mensen over het algemeen helemaal niet willen. Overdreven verzadigde kleuren die van het scherm tetteren en foeilelijke verscherping (==randcontrast), oftewel: Larger than life. Ik vind het persoonlijk 3x niks, maar als mensen het willen, so be it. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023

Voor:
Grundig 70cm crt

Na:
Sony Bravia 94 cm lcd

De sony heeft onboard een DVB tuner voor digitenne, bij mij thuis 40 inch sony bravia geeft die 2x zo mooi beeld als met met de externe decoder!

Verwijderd

Ghehe.. beetje te laat :P

• KJTDominicus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Wij hebben een LCD TV 107cm (LG beste koop 2008) nu hebben we van alles geprobeerd om goed beeld te krijgen maar helaas zowel met Digitenne als Tele2 Vision is het dramatisch !!!
nu weer digitenne (abo liep door)
hoe is het mogelijk hier goed beeld te krijgen???
we hebben single tuner met scard aangesloten !!

Schotel een optie?

• Chevy454
  • Niet online
KJTDominicus schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:16:
Statisch beeld laten weergeven.

Schotel een optie?
Wat denk je ermee te winnen? Ik zou eerst kijken of het een fundamenteel probleem is voordat je aan de signalen gaat klooien. Zijn DVD's goed dan moet je kijken naar je signalen. Zijn DVD's ook maar so so dan is je TV niets waard.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

KJTDominicus schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:16:
Wij hebben een LCD TV 107cm (LG beste koop 2008) nu hebben we van alles geprobeerd om goed beeld te krijgen maar helaas zowel met Digitenne als Tele2 Vision is het dramatisch !!!
nu weer digitenne (abo liep door)

Schotel een optie?
Misschien trap ik deze grote deur met te hoge snelheid in, maar je zou een digitale bron moeten hebben op je LCD. Denk hierbij aan een fatsoenlijke kabeldecoder of satellietdecoder. In beide gevallen is het belangrijk te letten op het feit dat deze een component of HDMI aansluiting bezit. Digitenne ziet er inderdaad niet uit op dat scherm.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

KPN geeft zelf aan dat het eigenlijk maar tot max 32" bedoelt is, daarna valt op dat de kwaliteit lager is dan die van digitale tv via kabel dan wel schotel. Dat is deel 1.
Tele2 is IPTV via ADSL, dit is van nog lagere kwaliteit dan Digitenne, dus dat is begrijpelijk dat het er zeker niet beter uitziet dan Digitenne.
Of het noodzakelijk is dat je "digitale tv" bron via coponent of hdmi verbonden wordt met de tv ipv Scart zou ik niet hard willen beweren. Om toekomst gericht te zijn zou ik persoonlijk wel kiezen voor een decoder die geschikt is voor HD-tv uitzendingen. Dat zijn dan ook meteen de decoder (zowel voor kabel als schotel) die via hdmi en evt. component aangesloten kunnen worden. Voor de daadwerkelijke HD-tv kanalen zou dit dan vervolgens ook een must zijn, voor de SD niet perse.
Bij scart speelt, itt bij HDMI, de kwaliteit van de kabel een belangrijke rol. Maar ook de instelling en de gebruikte aansluiting is belangrijk.
Via scart kunnen grof gezegd 2 soorten signalen verstuurt worden, CVBS en RGB. De laatste is, mits de decoder dit goed doet, scherper en nauwkeuriger van kleur. Voor het scart RGB signaal moet wel de juiste uitgang en ingang gekozen worden. Niet elke uitgang van een decoder ondersteund doorgaans een RGB uit signaal. Ook ondersteunen de tv's niet altijd op alle ingangen een RGB signaal. Ook dien je in de setup van een decoder doorgaans aan te geven dat je een RGB signaal wenst te gebruiken.

Dan krijg je nog het standaard lcd probleem. Een tv signaal van de meeste zenders is 720x576. Of je dit nu op een HD-ready scherm of een Full HD tv toont, het moet omgerekend worden (hierom maakt het in theorie niet zo schrikbarend veel uit of je een decoder via component / hdmi of scart rgb aansluit). Afhankelijk van je decoder en tv kan je decoder dit omrekenen (upscalen) voor je doen of moet je tv dit volledig zelf doen (bij HD-ready zal de tv zelf altijd nog iets moeten doen overigens).

Dan krijg je het bijkomende, de resolutie klopt niet en er moeten dus dingen verzonnen worden, alleen hierdoor en door het doorgaans grotere formaat dan voorheen, ziet een SD tv kanaal er op een lcd minder uit dan op een oude crt.
Een plasma heeft, doordat ze een deel van de oude crt techniek gebruiken, een iets beter plaatje dan lcd (even de betere kleurweergave en betere zwart van plasma buiten beschouwing gelaten).

Wat kun je doen om een zo optimaal mogelijk resultaat te halen met SD uitzendingen?

1. In elk geval naar mijn idee alle beeldverbeteraars uitlaten. Deze gaan namelijk nog meer dingen verzinnen aan het beeld die er niet zijn. Bij een digitale bron levert dit eerder nadelen dan voordelen.
Standaard staan bij de meeste tv's heel wat van de beeld verbeteraars aan, en liefst ook nog op max. Dit zorgt er namelijk voor dat de tv's in de winkel het best opvallen.

2. In het geval dat je bij Digitenne wil blijven en je huidige decoder wil blijven gebruiken: Controleren of de decoder een RGB uit mogelijkheid heeft, en je deze op de juiste wijze ingesteld en aangesloten hebt. Een goede kabel is hierbij uiterst belangrijk!

3. Wil je toch nog wat meer, dan kiezen voor een andere aanbieder zoals digitale kabel of schotel. Bij voorkeur dan meteen voor een decoder met HD mogelijkheid kiezen. Voordeel 1 is dat je begin volgend jaar dan Ned 1, 2 en 3 in HD kunt krijgen, in het begin zal er waarschijnlijk nog weinig echt hd zijn (live studio uitzendingen) maar geleidelijk zal dit toenemen. Voordeel 2 is dat je gebruik kunt maken van HDMI, het grootste voordeel is dat de kabel kwaliteit minder belangrijk wordt, zeker bij de gebruikelijk relatief korte lengtes. In minder mate levert dit ook het voordeel op dat je de decoder een deel van het upscalen kan laten doen, maar je tv zou dit eigenlijk net zo goed moeten kunnen als de decoders die er op het moment verkocht worden. Losse scalers zoals die in receiver en specifieke scaler boxen zitten zouden het beter kunnen dan je tv, maar van een decoder verwacht ik geen beter resultaat dan van je tv.
Pagina: 1