X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik snap er weinig van..En de handleiding geeft ook geen duidelijkheid. Ik ga maar eens proberen of die spdif header op het moederbord wél een signaal geeft.
Maar als ik vragen mag, waarom zou je dit willen?
Jouw naam in onder mijn Post
Denk HDMI naar TV, SPDIF naar AV Receiver.loser180 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:04:
Maar als ik vragen mag, waarom zou je dit willen?
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Waarom wil je dan ook geluid naar de tv als je dat al naar je reciever hebt?
Waarom niet? Muziek ed zou ik over mn versterker willen draaien, films/docu's luister ik nog steeds via mn tv af.loser180 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:20:
[...]
Waarom wil je dan ook geluid naar de tv als je dat al naar je reciever hebt?
Ik wil de keuze hebben. Soms wil ik lekker een filmpje kijken met bioscoopervaring (dus via de Hifi-set), soms kijkt mijn vrouw een opgenomen aflevering van Grey's Anatomy via HDMI. Soms luister ik alleen naar muziek. Ik wil gewoon dat het geluid naar twee uitgangen gestuurd wordt.Maar als ik vragen mag, waarom zou je dit willen?
De meest geavanceerde hardware kan het niet terwijl een DVD spelertje van de Blokker (<25 EUR) dit lachend kan.
Da's toch triest?
Moet een beperking van DirectShow zijn, of zoiets. Het zou toch een fluitje van een cent moeten zijn om met Infinite-Tee filter de bron te splitten en twee renderers / outputs te kiezen?Willem2 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:30:
Nope, kan niet.
Nog een vraagje @Willem2:wat bedoel je met de "analoog/digitaal Realtek hack" waarover je in het andere draadje rept?
[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 28-05-2008 10:09 ]
Er van uitgaand dat je reciever + speakers beter zijn dan de speakers in je tv zou ik het zonde vinden.ArnieNFW schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:23:
[...]
Waarom niet? Muziek ed zou ik over mn versterker willen draaien, films/docu's luister ik nog steeds via mn tv af.
Leg dat maar eens uit aan je vrouw/vriendin... HAHAHA ;-) Bij mij thuis is de WAF van toepassing, dus als alleen de tv aanstaat moet die geluid geven via HDMI en als de stereo aangaat moet die voor films dolby digital doen, zonder dat daarbij instellingen moeten worden gewijzigd of stekkertjes moeten worden overgestoken.loser180 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:13:
[...]
Er van uitgaand dat je reciever + speakers beter zijn dan de speakers in je tv zou ik het zonde vinden.
Er dwaalt een gehackte realtek driver (genaamd rtkhdaud.zip) rond over internet waarmee je onder vista tegelijkertijd digitaal en analoog geluid kunt outputten. Enige nadeel is dat het digitale geluid geen spdif passthrough kan doen (geen dolby digital dus). Maar voor TV/muziek prima. Voor materiaal met dolby digital moet je je uitgang op digitaal zetten en verdwijnt je analoge uitgang.hansdegit schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:57:
[...]
Nog een vraagje @Willem2:wat bedoel je met de "analoog/digitaal Realtek hack" waarover je in het andere draadje rept?
Het werkte vroeger onder MCE2005 altijd prima (analoog stereo downmix naar mijn tv en dolby digitaal naar mijn receiver), dus in de hardware zit het niet. Is echt het Vista driver model.
Die realtek driver is er zeker niet voor XP? Tenminste: ik krijg dat niet voor elkaar, DTS of AC3 naar de receiver terwijl mijn TV gewoon stereo doet. PCM naar mijn receiver lukt dan wél gewoon.
[ Voor 44% gewijzigd door hansdegit op 28-05-2008 12:08 ]
Het is een Vista 32bits driver bij mijn weten. Maar standaard doet vista analoog of digitaal, met deze gehackte driver wordt dat analoog en pcm digitaal.hansdegit schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:06:
Tsja Willem2, de WAF is zeeeeeer belangrijk.
Die realtek driver is er zeker niet voor XP? Tenminste: ik krijg dat niet voor elkaar, DTS of AC3 naar de receiver terwijl mijn TV gewoon stereo doet. PCM naar mijn receiver lukt dan wél gewoon.
Analoog en DTS/AC3 digitaal ain't gonna happen onder Vista tenzij je een externe DAC eraan hangt (er is er 1 in omloop van een Sony koptelefoon die het goed blijkt te doen, ici: http://www.sonystyle.com/...gId=-1&productId=11038663). Ander scenario waar ik aan zit te denken is een Asus videokaart te kopen waar digitaal optisch in gaat en dat doorlust naar HDMI. Als je die kabel eerst splits voordat hij de videokaart ingaat kan er dus 1 optisch naar je stereo voor Dolby digital en 1 naar je videokaart om HDMI van geluid te voorzien.
Van dittum: http://www.engadgethd.com...-en7600gt-graphics-cards/
Nadeel is wel dat je een extra laag toevoegt, met extra latency. Maar misschien dat het ook wel meevalt. Je kunt het altijd proberen, natuurlijk.Can I use PulseAudio to playback music on two sound cards simultaneously?
Yes! Use module-combine for that.
code:
1 2 3 4 load-module module-oss-mmap device="/dev/dsp" sink_name=output0 load-module module-oss-mmap device="/dev/dsp1" sink_name=output1 load-module module-combine sink_name=combined master=output0 slaves=output1 set-sink-default combined
This will combine the two sinks output0 and output1 into a new sink combined. Every sample written to the latter will be forwarded to the former two. PulseAudio will make sure to adjust the sample rate of the slave device in case it deviates from the master device. You can have more than one slave sink attached to the combined sink, and hence combine even three and more sound cards.
Een tweede nadeel is dat je hier ook weer geen AC3/DTS passthrough hebt op de S/PDIF output.
[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-05-2008 13:46 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Goeie tip. Ik zat er al aan te denken om zelf een soort directshow filter te schrijven om hetzelfde doel te bereiken. Maar als een andere partij dat reeds gedaan heeft, ga ik die natuurlijk proberen.
Thx.
Verwijderd
Ik zat te denken aan de volgende opties van Gigabyte: GA-MA78G-DS3H en GA-MA78GM-S2H. Beide hebben HDMI en SPDIF uit, maar of die tegelijkertijd geluid uitsturen is mij niet duidelijk. Misschien dat iemand dat hier weet? Wat is het verschil eigenlijk tussen de twee?
Nee, dat kan niet (staat in het HTPC topic, moet je maar ff zoeken). Digitaal geluid uit is of via HDMI, of via SPDIF maar niet tegelijkertijd.Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:35:
Ik ben ook op zoek naar een moederbord met zowel een HDMI als SPDIF uitgang. Net zoals spdif hansdegit wil ik zowel het geluid via HDMI als SPDIF kunnen uitsturen (hdmi naar plasma en spdif naar receiver).
Ik zat te denken aan de volgende opties van Gigabyte: GA-MA78G-DS3H en GA-MA78GM-S2H. Beide hebben HDMI en SPDIF uit, maar of die tegelijkertijd geluid uitsturen is mij niet duidelijk. Misschien dat iemand dat hier weet? Wat is het verschil eigenlijk tussen de twee?
Het is of HDMI met audio of SPDIF.
Maar als MCE gebruikt, dan is er een plugin: Media control plugin
http://damienbt.free.fr/index.php
Daarmee kun je ook de default audio uitgang veranderen voor een film oid.
Misschien een idee?
Dat is een leuk idee! Ff geprobeerd en het werkt in dusverre dat ik nu stereo audio analoog & digitaal heb (dmv. de Realtek driver zoals hierboven beschreven) en met een macro in Media Center mijn uitgang op optical kan zetten voor films of AC3 series en dan weer terug naar de standaard stereo setting voor normale tv opnamen. Top, goede tip!Solstice schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:09:
Ik ben zelf ook door dat ellende traject heen gegaan.
Het is of HDMI met audio of SPDIF.
Maar als MCE gebruikt, dan is er een plugin: Media control plugin
http://damienbt.free.fr/index.php
Daarmee kun je ook de default audio uitgang veranderen voor een film oid.
Misschien een idee?
Verwijderd
Willem2, interessant scenario om het geluid door te lussen naar een andere kaart. Stel dat dit werkt dan moet het geluid op het MB dus ingesteld worden op SPDIF Out en dus niet via HDMI. Echter gaat het beeld dan nog wel via HDMI of is de HDMI uitgang helemaal uitgeschakeld?Willem2 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:21:
[...]
Het is een Vista 32bits driver bij mijn weten. Maar standaard doet vista analoog of digitaal, met deze gehackte driver wordt dat analoog en pcm digitaal.
Analoog en DTS/AC3 digitaal ain't gonna happen onder Vista tenzij je een externe DAC eraan hangt (er is er 1 in omloop van een Sony koptelefoon die het goed blijkt te doen, ici: http://www.sonystyle.com/...gId=-1&productId=11038663). Ander scenario waar ik aan zit te denken is een Asus videokaart te kopen waar digitaal optisch in gaat en dat doorlust naar HDMI. Als je die kabel eerst splits voordat hij de videokaart ingaat kan er dus 1 optisch naar je stereo voor Dolby digital en 1 naar je videokaart om HDMI van geluid te voorzien.
Van dittum: http://www.engadgethd.com...-en7600gt-graphics-cards/
Dus het geluid gaat uit de SPDIF uitgang op het moederbord. Zet er een splitter tussen en 1 kabel loopt naar de AV receiver en een andere kabel gaat in een extra kaart met optisch digitaal in. Vervolgens moet ik het geluid op die kaart naar mijn TV kunnen sturen. Meest simpel is dan denk ik om dit analoog te doen (of via rood/witte tulp of stereokabel met ministekker). Digitaal wordt nl. wat lastiger want mijn tv heeft geen digitaal optisch in (alleen uit), dus zou ik een andere HDMI ingang hiervoor moeten inzetten (geluid en beeld komen dan via 2 aparte ingangen binnen, ik heb zo'n vermoeden dat dat niet werkt). Geen idee of dit allemaal kan en welke kaart ik hiervoor moet hebben, maar ik ga maar eens zoeken.
Ik heb net ook even uitgezocht of het geluid wat via de HDMI mijn TV ingaat doorgesluisd kan worden naar mijn receiver (via de optisch uit op de TV), maar helaas volgens de manual werkt de optische uitgang niet wanneer er HDMI ingangssignalen worden ontvangen.
In dit scenario gebruik je dus niet meer de onboard HDMI poort, maar de HDMI poort van de losse videokaart die op zijn beurt geluid (digitaal) en beeld via HDMI doorgeeft aan de TV. HDMI is namelijk beeld & geluid.Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:59:
[...]
Willem2, interessant scenario om het geluid door te lussen naar een andere kaart. Stel dat dit werkt dan moet het geluid op het MB dus ingesteld worden op SPDIF Out en dus niet via HDMI. Echter gaat het beeld dan nog wel via HDMI of is de HDMI uitgang helemaal uitgeschakeld?
Dus het geluid gaat uit de SPDIF uitgang op het moederbord. Zet er een splitter tussen en 1 kabel loopt naar de AV receiver en een andere kabel gaat in een extra kaart met optisch digitaal in. Vervolgens moet ik het geluid op die kaart naar mijn TV kunnen sturen. Meest simpel is dan denk ik om dit analoog te doen (of via rood/witte tulp of stereokabel met ministekker). Digitaal wordt nl. wat lastiger want mijn tv heeft geen digitaal optisch in (alleen uit), dus zou ik een andere HDMI ingang hiervoor moeten inzetten (geluid en beeld komen dan via 2 aparte ingangen binnen, ik heb zo'n vermoeden dat dat niet werkt). Geen idee of dit allemaal kan en welke kaart ik hiervoor moet hebben, maar ik ga maar eens zoeken.
Ik heb net ook even uitgezocht of het geluid wat via de HDMI mijn TV ingaat doorgesluisd kan worden naar mijn receiver (via de optisch uit op de TV), maar helaas volgens de manual werkt de optische uitgang niet wanneer er HDMI ingangssignalen worden ontvangen.