Toon posts:

1 receiver -> 5.0 + 2.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond tweakers,

Ik ben bezig om de geluidsinstallatie op mijn kamer "up te graden", het gaat om de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/1108/voorbeeldzu2.png

In deze afbeelding zijn Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/6808/voorbeeldluisterpositieqa1.png luister posities

ik wil een 5.0 set voor mijn PS3 + Full HD voor films en games, 1 en 3 zijn de fronts, 2 de center, en 4 en 5 de achterspeakers (surrounds).

Tevens wil ik een goed stereo geluidje als ik met mijn laptop aan mijn bureau werk, het gaat hier dus om speakers 6 en 7.

Nu mijn vraag; zijn er receivers die dus 7 (5 + 2) aansluitingen hebben waarmee ik deze opstelling kan verwezenlijken? (Kom alsjeblieft met voorbeelden, dit is geen typisch "wat moet ik kopen" topic het is gewoon heel moeilijk te vinden in de specificaties op de meeste sites) Ik heb wel wat gelezen over zone1 en zone 2 bij receivers en A +B etc. maar ik kan nergens duidelijk vinden of ik dan ook ook zone 1 en zone 2 tegelijk kan gebruiken? Ik wil dus een muziekje op de speakers 6 en 7 zetten terwijl ik ook geluid van mijn PS3 uit speakers 1,2,3,4 en 5 wil horen.

Ik hoop mijn vraag zo duidelijk genoeg te hebben geformuleerd, het is geen algemeen "probleem" dus ik vond het wel een eigen topic waard.

PS: Het liefst heb ik een Harman Kardon receiver, omdat ik het design erg mooi vind, ik weet niet of die iets dergelijks leveren?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 01:15 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bij A - B schakelingen kan je op de A groep en de B groep geen verschillende dingen beluisteren. (omdat dezelfde eindtrap word gebruikt)
Bij zone 1 en 2 kan dat soms wel. Ligt geheel aan de receiver die je koopt. Zoek een model en sla de manual erop na.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 27-05-2008 01:09 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

maar bij A en B kan je kieze tussen verschillende inputs....en dan output A of B of tegelijk...

dacht ik zo :/

maar je kan dus niet A en B tegelijk verschillende inputs geven..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 02:10 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
A en B is eigenlijk niets meer dan het afspelen van 1 source in 2 groepen (in de meeste gevallen betekent het dat geluid van de frontspeakers in 2 groepen wordt afgespeeld). wat je moet zoeken is, zoals boven gezegd, een multi-zone of multi-room systeem zoeken. H/K heeft vast wel receivers die dat kunnen...

in jou situatie neem ik aan dat je of surround of je 2 stereo speakers wilt gebruiken, dus dat je ten allen tijde maar 1 bron gebruikt... dan zou je ook uit kunnen komen met een 'simpele' receiver met A/B aansluitingen en die juist switchen.
multiroom heeft natuurlijk meer mogelijkheden (zoals gescheiden volume, extra afstandsbediening aansluiting etc), maar ik vraag me af of je daar in deze situatie zoveel gebruik van zal maken. verder zal het natuurlijk wat duurder zijn in aanschaf en ik vraag me af wat je stereokanaal moet afspelen terwijl je film kijkt. denk verder ook aan de prijs van je speakers (low budget speakers op een dure multiroom maken hem kwalitatief ook niet al te best...)

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Of koop gewoon een speakerschakelaar, waarop je speakers 6&7 en 1&3 aansluit. Kwestie van knopje omzetten wanneer je voor je laptop gaat zitten of wanneer je film gaat kijken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 02:09:
maar bij A en B kan je kieze tussen verschillende inputs....en dan output A of B of tegelijk...

dacht ik zo :/

maar je kan dus niet A en B tegelijk verschillende inputs geven..
Een A/B schakeling is geen input selectie schakeling maar een output selectie schakeling die na de eindtrap is gemonteerd. En zodoende dus niet is wat de TS zoekt.
BARO schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 06:04:
Of koop gewoon een speakerschakelaar, waarop je speakers 6&7 en 1&3 aansluit. Kwestie van knopje omzetten wanneer je voor je laptop gaat zitten of wanneer je film gaat kijken.
Dat is niet wat de topicstarter zoekt.
Als jij de topicstart nog eens leest leg ik ondertussen aan de kijkers thuis even uit waarom: :+

De topicstarter wil -gelijkertijd- op speakers 6 en 7 iets anders beluisteren dan op speakers 1 t/m 5.

[ Voor 37% gewijzigd door remco_k op 27-05-2008 10:34 ]

Alles kan stuk.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Persoonlijk zou ik gewoon twee versterkers halen, of een actieve set voor bij de laptop. Eventueel de laptop "dubbel aansluiten" zodat je, mocht je een keer muziek door de hele kamer willen luisteren, voor boxen 1 t/m 5 kunt kiezen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Volgens mij kan je dit eigenlijk met de meeste nieuwe recievers. Heeft gewoon zone2 ondersteuning. Dit zijn vaak de nieuwere reciever die 7.1 ondersteunen.
Ze geven 2 kanalen op om een andere zone te poweren. Maar aangezien je maar 5.1 nodig bent...
Weet niet helemaal wat je budget is. Maar meeste recievers en instapmodellen 300-500 euro kunnen dit al wel.

Mijn eigen onkyo 605 ondersteunt dit ook gewoon. Kan gewoon een 5.1 film kijken in de ene kamer en stereo radio ofzo in de andere. Komt ongeveer op zelfde neer.
Pagina: 1