• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen maar hoop het goed uit te kunnen leggen. Het probleem is dat ik in huis al een lange tijd last heb van een slecht tv signaal en dan met name Nederland 1,2,3 en de zender TMF/MTV. Aangezien we een jaar geleden digitale tv hebben aangeschaft is dit probleem op de tv in de huiskamer opgelost.

Wij hebben 4 TV's in ons huis. Beneden komt er een kabel uit een kastje van Essent die naar een splitter? gaat. Uit deze splitter komt 1 telefoonlijn en 2 tv-out. 1 van deze tv-out gaat naar de huiskamer en 1 tv-oud gaat naar boven waar het vervolgens weer gesplit wordt in 3 coax kabels d.m.v. een splitter.

Bij alle tv's is het signaal even slecht, ook het analoge signaal in de huiskamer die slechts een kabel van 1 meter heeft en rechtstreeks uit het splitterkastje komt.

De vraag is dan ook, ligt dit slechte signaal aan het kastje? Of zit er gewoonweg teveel op aangesloten? De langste lengte van de kabel naar de laatste tv is ongeveer 8 a 9 meter. Als ik de drieweg splitter vervang door een versterker, werkt dit dan hetzelfde als de digitale tv (wordt het beeld dan beter)? Wat voor versterker moet ik dan kiezen want je hebt versterkers van 20 euro maar ook van 180 euro?

Any help is welcome!!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waar je achter moet komen is of je inkomende signaal niet gewoon zo slecht is. Een slecht signaal versterken geeft namelijk geen beter signaal, alleen een sterker slecht signaal.

Life is not about specs, it is about joy!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:40
ik zou zeggen : '' haal alles los en sluit alleen de TV in de woonkamer aan 1 M van het kastje ''

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Testen zoals hiebroven aangegeven staat is al een goed begin :)

Verder kun je kijken in de search mbt het gebruik van bv versterkers, bekabeling en splitters..
Gebruik je veel tv`s, gebruik dan altijd kwaliteitsspul; iedere schakel/splitter/ed zorgt voor weerstand/potentieel signaalverlies..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Blue_Fear
Bedankt voor de zeer snelle reacties!

Ik heb inderdaad al wat gezocht en zag dat Hirschmann kwalitatief het beste aanbood. Ik wil alles wel vervangen maar als inderdaad het signaal bij het beginpunt al zwak is dan is het vrij zinloos...
haal alles los en sluit alleen de TV in de woonkamer aan 1 M van het kastje
Wat bedoel je met 1M?

Bovendien, ik heb een Essent kastje, waar dus 1 kabel uit komt en een ander verdeelkastje waar 2 female plugs uitkomen en een telefoonlijn. Is dit kastje vervangbaar? Ik heb op webshops zitten kijken voor dit soort apparatuur maar ik heb zo'n kastje niet kunnen vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Blue_Fear op 26-05-2008 22:59 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001

Bergen

Spellingscontroleur

Precies, sluit 1 tv rechtstreeks op het hoofdaansluitpunt aan, met een korte kabel. (Hooguit 2 meter ofzo.) Dan weet je of het slechte signaal wordt veroorzaakt door de splitter of door lange/slechte kables.

Weet je overigens zeker dat het een splitter is, en niet een versterker? De splitter heeft geen stekker die in het stopcontact zit?
Wat bedoel je met 1M?
1 meter dus. Als je trouwens een tv zoals omschreven hebt aangesloten, en het signaal is nog steeds slecht, dan moet Essent dat oplossen.

Misschien dat Essent-klanten het kastje wat je omschrijft herkennen, maar kun je anders een fotootje maken?

[ Voor 29% gewijzigd door Bergen op 26-05-2008 23:02 ]

• Blue_Fear
Over wat betreft het aansluiten van de tv rechtstreeks op het kastje. Er zitten female connectors op en ik heb alleen male > female kabels (male is al nodig voor in de tv), dus daarom moet er eerst nog zo'n splitter op. Maar er zitten dan 2 splitters op want boven zit er een splitter naar 3...

Foto 1: Connector kastje van Essent (linksonder) en oude connector kastje (?)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/1.jpg

Foto 2: Onderin zit de kabel die uit het Essent kastje komt en linksboven de telefoonlijn. In het midden de splitter waarvan er 1 naar de huiskamer tv gaat (links) en 1 naar boven (rechts).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/2.jpg

[ Voor 111% gewijzigd door Blue_Fear op 26-05-2008 23:14 ]

• bartvl

bartvl

Kun je je tv op de aansluiting van Essent aansluiten? (dan heb je dus even geen telefoon als ik je verhaal goed begrijp) Op die manier kun je zien hoe het signaal is als het net binnenkomt.

Wat is die laatste connector die nog leeg is op dat witte kastje van Essent?

• Blue_Fear
Kun je je tv op de aansluiting van Essent aansluiten? (dan heb je dus even geen telefoon als ik je verhaal goed begrijp) Op die manier kun je zien hoe het signaal is als het net binnenkomt.
Nee, op dat kastje van foto1 zit geen connector. Die komt rechtstreeks uit het kastje, dan zou ik het open moeten schroeven en dat mag volgens mij ook niet.
Wat is die laatste connector die nog leeg is op dat witte kastje van Essent?
Dat is dus een female connector en ik heb alleen maar male > female kabels en de tv's hebben allemaal een male connector nodig dus vandaar de male > male splitter.

PS. Ik ga nu slapen, antwoord vragen morgenvroeg weer. Bedankt voor de reacties!

• bartvl

bartvl

Dat is toch gewoon een losse connector die daarin zit, of zie ik het helemaal verkeerd?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ooh zo'n ding. Die met die 2 female uitgangen is een oud ding, die kun je negeren.

Die met die ene aansluiting is je zgn. abonnee overname punt (AOP). Die gaat vervolgens in een splitter. Die splitter heeft 3 uitgangen: radio, tv en data. Data is voor een kabelmodem, als je die hebt.

Als je een tv rechtstreeks wilt aansluiten, zoals was voorgesteld, dan kun je die op die 3-wegsplitter doen (middelste uitgang, waar nu nog een losse splitter op zit) maar je kunt hem ook eens op die AOP aansluiten.

Essent is verantwoordelijk voor zowel de AOP als de driewegsplitter. Als je je tv rechtstreeks op die driewegsplitter aansluit, en een storend tvbeeld hebt, moet Essent dat oplossen.
Die komt rechtstreeks uit het kastje, dan zou ik het open moeten schroeven en dat mag volgens mij ook niet.
Dat is gewoon een stekker hoor, die zit niet vast aan de AOP. Die stekker kun je er zo uit trekken. Misschien een beetje draaien als ie wat vast zit...

[ Voor 15% gewijzigd door Bergen op 27-05-2008 00:35 ]

• Blue_Fear
Klopt, ik had het verkeerd gezien. Wat bedoel je precies met kabelmodem?? Het internet komt nu via de telefoonlijn op onze router d8 ik...

Verwijderd

NL 123 zijn meestal het sterkste op de kabel, als die slecht zijn en de commerciele zenders zoals SBS6 goed dan ligt het meestal niet aan de lengte van de bekabeling. Ik zou even alles nalopen en kijken of alle pluggen en wanddozen goed zijn aangesloten. Bij het aansluiten van meerdere tv's is een versterker eigenlijk wel altijd aan te raden (zeker als het om langere lengtes gaat). De versterker plaats je in de meterkast, waar de kabel binnenkomt. Je wilt namelijk het allerbeste signaal versterker, en niet een signaal wat al tig keer gesplitst is.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Blue_Fear schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:44:
Klopt, ik had het verkeerd gezien. Wat bedoel je precies met kabelmodem?? Het internet komt nu via de telefoonlijn op onze router d8 ik...
Die kabel die erop geschroeft is, dat is geen telefoonlijn, maar een coax kabel.
Deze coaxkabel gaat naar een kabelmodem. Dat kabelmodem regelt het internet en telefonie.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Blue_Fear schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 07:44:
"d8 ik" hebben we niks aan, je moet het zeker weten. ;) Je hebt óf ADSL, óf kabelinternet. (Of glasvezel, of een inbelabonnement, maar die vergeten we even.) Als je ADSL hebt, komt dat inderdaad binnen via de telefoonlijn. Maar als je internet hebt bij Essent (@Home dus, wat tegenwoordig Ziggo heet), dan heb je internet via de kabel. Oftewel, kabelinternet. Het internet komt dan binnen via de coaxkabel en je kabelmodem moet dan aangesloten zijn op die driewegsplitter. Kijk maar eens waar die linker kabel naartoe gaat. ;)

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02 17:05
Hmm... wij hadden vlak na de verhuizing ook last van slechte signaalkwaliteit in het huis. Om dit op te lossen hebben we ALLE contactdozen nagelopen en slechte verbindingen opnieuw gemaakt en een aantal nieuwe kabels getrokken. Verder is het goedkope wibra versterkerkastje vervangen door een degelijke (+-110 euro) met 5 of 6 uitgangen zodat er geen splitters meer nodig zijn. ALS je een splitter gebruikt (bijvoorbeeld als je versterker maar 1 uitgang heeft) kun je er het beste 1 nemen met 1 ingang en genoeg uitgangen voor ALLE kabels zodat je dus niet eerst je kabel splitst en daarna nog eens oid. Plaats het versterker kastje zo dicht mogelijk bij de plaats waar je kabel binnenkomt met zo kort mogelijke kabels en goede kwaliteit connectoren.

Voor je maatregelen gaat nemen altijd even het binnenkomende signaal controleren. Als dit niet goed is zou je de hoofdaansluiting opnieuw aan kunnen sluiten met (eventueel) een nieuwe wandcontactdoos. Mocht je probleem niet zijn verholpen even contact opnemen met je kabelmaatschappij.
Pagina: 1