Toon posts:

Caiway & Macbook trrrraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag doe ik een beroep op jullie kennis...

Recent heb ik een abonnement bij Caiway afgesloten en het hele pakket is inmiddels thuis afgeleverd. Met de modem kan ik prima verbinding maken met mijn MacBook. Dat gaat ook echt als de brandweer. Omdat ik graag wireless wil genieten van internet heb ik een belkin (N) router gekocht. Ik heb het inmiddels voor elkaar om via PPoE de boel draaiende te krijgen. De snelheid van het internet is echter dramatisch... Geen schim van de wired verbinding.

Wat gaat hier mis / Wat doe ik verkeerd? Wanneer ik 'per ongeluk' het wireless account van mijn buurman aanvink gaat alles weer als een speer. Ik kom daarmee tot de conclusie dat het niet ligt aan mijn Macbook settings!?

Graag jullie suggesties _/-\o_

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt dus niet de router achter het modem gezet maar de router fungeert nu ook als modem?

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:20:
Je hebt dus niet de router achter het modem gezet maar de router fungeert nu ook als modem?
Het caiway pakket wordt met een kabelmodem geleverd. Deze is verbonden met wireless belkin router. Bij de belkin router zat geen apple software dus handmatig heb ik het PPoE account geactiveerd met mijn username en wachtwoord. Daarmee is het antwoord op jouw vraag denk ik nee, de router fungeert als router en niet als router en modem.

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-12 16:45
Caiway Modem -> Belkin Router -> UTP-kabel -> Macbook

Hoe is dan de snelheid ?

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het erop houden dat het een minuut duurt om nu.nl in te laden...

Verwijderd

Topicstarter
BTW wanneer ik mijn wireless router vervolgens wired verbind met mijn laptop gaat alles weer als de brandweer??

Verwijderd

Hoezo de router met PPoE configureren? Dat doe je toch in het modem? De router hoeft toch alleen maar als DHCP server geconfigureerd te worden.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:30:
Hoezo de router met PPoE configureren? Dat doe je toch in het modem? De router hoeft toch alleen maar als DHCP server geconfigureerd te worden.
Je moet in de router inderdaad alleen de DHCP server instellen met PPoE heb je niks maar dan ook niks te maken. Wel apart dat je via de UTP wel snel internet hebt en via wireless niet. het probleem moet dan toch ergens anders liggen anders had je het via de UTP ook. Of hangt de UTP aan de modem van Caiway zelf?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pigsbutt lulde op donderdag 29 mei 2008 @ 22:30:
msxbox blaatte op donderdag 29 mei 2008 @ 22:37:
[...]Je moet in de router inderdaad alleen de DHCP server instellen met PPoE heb je niks maar dan ook niks te maken. Wel apart dat je via de UTP wel snel internet hebt en via wireless niet. het probleem moet dan toch ergens anders liggen anders had je het via de UTP ook. Of hangt de UTP aan de modem van Caiway zelf?
Jongetjes. Caiway = kabelboer. Op het kabelmodem wordt helemaal niets geconfigureerd, maar op je router zet je PPPoE aan. Dat heeft knep helemaal goed gedaan.

@knep: wat voor wireless kaartje zit er in je Macbook? Is dat ook een draft 802.11N exemplaar? Of is het een pre-draft 802.11N? Heb je al eens gezocht naar mogelijke firmware upgrades voor het kaartje? En overigens geldt dezelfde vraag voor je AP: draai je daar de nieuwste firmware?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Over zijn MacBook hoeft hij zich geen zorgen te maken als hij de laatste versie van het besturingssysteem draait. Dat is dus 10.4.11 of 10.5.3.
Rechtstreeks op het modem gaat goed zoals hij schrijft. Het probleem ligt dus aan de router of aan de instellingen op de router of zelfs aan de compatibiliteit tussen router en MacBook.
Oplossing: experimenteren met de instellingen en bij geen resultaat andere router proberen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik lees toch dat je deze http://www.apple.com/down...extremeupdate2007001.html firmwareupdate nodig kan hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Informatie over AirPort-kaart:

Type draadloze kaart: AirPort Extreme (0x168C, 0x87)
Taalversie draadloze kaart: Wereldwijd
Firmwareversie draadloze kaart: 1.3.4
Huidig draadloos netwerk: BELKIN
Draadloos kanaal: 6
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 00:02:
[...]

[...]

Jongetjes. Caiway = kabelboer. Op het kabelmodem wordt helemaal niets geconfigureerd, maar op je router zet je PPPoE aan. Dat heeft knep helemaal goed gedaan.

@knep: wat voor wireless kaartje zit er in je Macbook? Is dat ook een draft 802.11N exemplaar? Of is het een pre-draft 802.11N? Heb je al eens gezocht naar mogelijke firmware upgrades voor het kaartje? En overigens geldt dezelfde vraag voor je AP: draai je daar de nieuwste firmware?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 00:02:
[...]

[...]

maar op je router zet je PPPoE aan. Dat heeft knep helemaal goed gedaan.
Waarom configureert de TS dan PPPoE op zijn macbook?
Ben het met je eens hoor, dit zou je moeten doen op je router indien deze dat ondersteund. Maar zoals ik het nu begrijp doet de TS dit niet, zou deze niet eerst dit proberen?

edit: @MasterM hier beneden, in dat geval beschouw mijn reply als niet geschreven ;)

[ Voor 9% gewijzigd door weijl op 31-05-2008 14:47 ]

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 23:19
weijl schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:25:
[...]

Waarom configureert de TS dan PPPoE op zijn macbook?
Ben het met je eens hoor, dit zou je moeten doen op je router indien deze dat ondersteund. Maar zoals ik het nu begrijp doet de TS dit niet, zou deze niet eerst dit proberen?
Volgens mij had knep in de oude situatie PPPoE op zijn macbook, met de router ertussen is dat uiteraard niet nodig omdat de router die PPPoE sessie dan opzet.
Ik ben niet zo heel bekent met OS X, maar zelf heb ik ooit een dergelijk probleem gehad door wat troubles met mijn DNS instellingen in OS X.
Zou je eens kunnen proberen je wireless NIC handmatig te voorzien van DNS gegevens, bij caiw:
Primary: 62.45.45.45
Secundary: 62.45.46.46
Pagina: 1