Probleem met MX record bij Planet?

Pagina: 1
Acties:

• tim-w
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 08:20

tim-w

TiPisch...

Topicstarter
Even ter introductie, ik doe aan webhosting, heb een dedicated servertje in Duitsland gehuurd.

Pas geleden nieuwe klant gescoord. Deze hostte in het verleden bij Planet.
Nieuwe website voor gemaakt, klant helemaal blij, maar: na de domeinverhuizing naar de nieuwe (mijn) server kan 1 klant van hen hun niet meer per e-mail bereiken.
Emailtjes van die klant van de klant verdwijnen in het niets.

Na veel testen (alle email van allerlei bronnen komt aan, ik heb spamfilters virusscanners en firewalls, maar ook blocklists allemaal uitgezet) blijkt het volgende op te vallen: iedereen die via planet mailt, kan de klant van mij niet bereiken (op alle emailadressen die bij het domein horen dat verhuist is).

Ik heb planet (KPN) al meerdere malen gebeld, steeds krijg ik verschillende reacties. Eerst hadden ze het account niet opgezegd, later zei zo'n helpdeskmedewerker dat ik daar geen klant was dus dat hij me helemaal niet ging helpen, en uiteindelijk wist de receptioniste me te vertellen dat ik de klant uit de 'mailer table' moest laten gooien. Ze wist niet wat het was, maar het werkte altijd, aldus de receptioniste.

Goed, uiteindelijk al drie weken en oneindig aantal telefoontjes verder, maar nog niets opgeschoten.

Ik verwacht zelf dat er ergens bij planet de MX records nog niet verhuist zijn, terwijl we die verhuizing wel gedaan hebben, maar aantonen kan ik het niet.
De klant van me wordt ondertussen ongeduldig natuurlijk, en ik ben radeloos. :? |:( :|

Weet iemand waar het verder nog aan kan liggen of wat ik kan doen om dit op te lossen? Als je consument bent stap je in zo'n geval naar Primafoon of naar de Consumentenbond, maar als kleine zelfstandige kom je al gauw aan het rechten. En dat wil ik eigenlijk niet, omdat ik denk dat tegen de tijd dat dat effect heeft mijn klant al lang is opgestapt.

hulp wordt erg gewaardeerd.

But Seriously...

• kamerplant
  • Niet online
Ik snap eigenlijk niks van je probleem? Is het probleem het volgende?

- Klant had een domeinregistratie met daarbij webhosting en email bij Planet
- Het een en ander (wat precies?) is verhuist naar jou server
- Gevolg: Webhosting werkt wel, maar mail niet meer.

🌞🍃

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Heb ik vaker gehoord, Planet flikkert verhuisde domeinen niet altijd uit de DNS.

Gevolg: alle planet (en hetnet enz) klanten die dat domein proberen te bereiken krijgen (Foutieve) DNS informatie van de DNSservers van planet, aangezien die lekker lokaal staat te resolven, ipv jouw DNS servers te raadplegen.

Doe maar (Vanaf een planet verbinding) een dns lookup, grote kans dat die gewoon nog naar het (oude) ip verwijzen.

Alleen lukt je dat idd niet via de gewone ingangen, met name planet is nogal een ramp kwa kennis... dus voor je bij iemand komt die dat snapt.. (uitzonderingen nagelaten)

edit: Ik heb dit idd toen via de domein-optie geregeld, mailtje naar domein@kpn.com
Maar dat betrof een DNS issue op een zakelijke ADSL lijn, volgens mij gold dat probleem toen ook voor hetnet/planet (maar dat weet ik niet meer)

[quote]
tim-w schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:21:
...
Ik heb planet (KPN) al meerdere malen gebeld, steeds krijg ik verschillende reacties. Eerst hadden ze het account niet opgezegd, later zei zo'n helpdeskmedewerker dat ik daar geen klant was dus dat hij me helemaal niet ging helpen, en uiteindelijk wist de receptioniste me te vertellen dat ik de klant uit de 'mailer table' moest laten gooien. Ze wist niet wat het was, maar het werkte altijd, aldus de receptioniste.
Gevalletje klok en klepel, maar voor een receptioniste zat ze heel erg in de goede richting. (alleen moeten hun dat doen, en kun jij dat niet maar goed.

Quote uit mailtje wat ik heb gehad van KPN nadat t probleem opgelost was:
Geachte heer Smiley,

Uw domain stond nog in de mailtertable waardoor de routering intern werd doorgestuurd.
Het domain is verwijderd uit LDAP dus hierbij zou het probleem opgelost moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

<naam>
KPN Zakelijk Internet
_Mystikal_ schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:28:
0800 - 26 26 256, optie 3 :)

is helpdesk voor domeinvragen. Gewoon aangeven dat de mx records niet kloppen, snappen ze best daar :)
Volgens mij moeten ze niet de mx records aanpassen, maar hele domein uit hun dns gooien, ervanuitgaand dat TS het domein (incl dns hosting) heeft overgenomen, anders blijft dat ding lokaal resolven.

maar goed, eerst even reactie van TS afwachten wat er uit de (interne) traceroutes komt, en of dit (zoals wel te verwachten is) ook de oorzaak is.

[ Voor 84% gewijzigd door DJSmiley op 26-05-2008 21:45 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Laat hen eens via een Planet verbinding kijken welke MX-record(s) teruggegeven worden voor dat domein? Mogelijk is Planet idd megatraag met het updaten van hun eigen DNS-servers.

[ Voor 0% gewijzigd door Bastien op 26-05-2008 21:28 . Reden: traag op mijn oude dag :+ ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

0800 - 26 26 256, optie 3 :)

is helpdesk voor domeinvragen. Gewoon aangeven dat de mx records niet kloppen, snappen ze best daar :)

• tim-w
  • Laatst online: 23-11 08:20

tim-w

TiPisch...

Topicstarter
Datafeest schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:25:
Ik snap eigenlijk niks van je probleem? Is het probleem het volgende?

- Klant had een domeinregistratie met daarbij webhosting en email bij Planet
- Het een en ander (wat precies?) is verhuist naar jou server
- Gevolg: Webhosting werkt wel, maar mail niet meer.
Klopt, alles is verhuist naar mijn server.
Webhosting werkt, email ook, behalve voor mensen die planet (en ook hetnet etc) als internetprovider hebben.

Wat de rest betreft:
nslookup (set query=mx) vanaf een planet verbinding geeft inderdaad oude gegevens weer.
website is wel gewoon te bereiken, dus traceroute gaat gewoon naar mijn server...

Maar ik ga maar weer bellen en mailen, iig bedankt tot zover...

But Seriously...

Pagina: 1