Ik ben zelf geen expert in overclocken, maar misschien heb je er wat aan als ik je uitleg hoe ik te werk ben gegaan. Sowieso denk ik wel dat een aantal posters hier gelijk hebben als ze zeggen dat modernere CPU's (Pentium IV Northwood die ik heb reken ik daar ook onder) makkelijker over te clocken zijn. Die zijn op zoveel manier beveiligd (inclusief corrigerende BIOS) dat er eigenlijk nooit iets fout gaat. Als ik te hoog clockte waardoor de computer niet meer opstartte moet je gewoon even opnieuw opstarten en bios start in stock settings op om je de mogelijkheid te geven dit te corrigeren.
Het belangrijkste bij overclocken is ALTIJD goed op de temperatuur te letten. De cooler die gebruikt wordt is voor een bepaalde warmte gemaakt en een hogere clock is altijd meer warmte. Ook een goede airflow in de kast is belangrijk, de chipset wordt waarschijnlijk ook wamer.
Je hebt met snelheid te maken met de volgende factoren (in het geval van een Pentium / Core 2 Duo): Multiplier, FSB, bussnelheid uitbreidingssloten, memory divider, voltage geheugen en voltage CPU. Deze dingen hebben allemaal met elkaar te maken. Vandaar dat overclocken van een aantal componenten afhangt.
De Multiplier is meestal gelocked. Door de multiplier te verhogen, verhoog je alleen de snelheid van de CPU en niet van de andere componenten. Dit is een goede manier om je CPU te overclocken, maar de geheugen bandbreedte neemt niet toe en vanwege de lock is deze manier van overlocken vaak niet mogelijk.
Daarom wordt er vaak overgeclocked door middel van het verhogen van de FSB. Het probleem is echter dat de FSB de ruggegraat van het systeem is en dat alles daar aan hangt. De FSB verhogen heeft op alle componenten effect, waardoor een veel componenten zijn die een goede overclock kunnen verhinderen.
Als eerste vinden uitbreidingssloten een hogere clocksnelheid niet lekker. De PCI sloten (33MHz) en de AGP (66MHz) en de PCI-E sloten (100MHz) kunnen bij een paar MHz hoger al instabiel worden. Het is daarom noodzakelijk deze vast te zetten op deze snelheid. eel moederborden ondersteunen dit gelukkig.
We houden nu het geheugen, de CPU en de chipset als factor in de overclock over. Door het verhogen van de FSB in kleine stappen kan je kijken tot hoe ver de computer nog stabiel werkt. Belangrijk is wel dat je lang moet testen om de computer echt stabiel te krijgen. Als je na een uur een BSOD zou krijgen, dan is je overclock toch te hoog gegrepen.
Er zijn nog een paar truukjes die je hebt om tot een hogere overlock te komen. Mocht het geheugen een beperkende factor worden, dan ondersteunen de meeste moederbord een memorydivider, waarmee je het geheugen bijvoorbeeld op 2/3 van de FSB kan laten lopen. Hierdoor kan het geheugen de hogere FSB aan, aangezien het geheugen zelf dan in verhouding langzamer loopt.
Je kan ook eventueel het voltage van het geheugen verhogen om de hogere snelheid aan te kunnen, maar hier moet je altijd voorzichtig mee zijn. Je kan eventueel componenten beschadigen. Hetzelfde geld overigens ook voor de CPU.
Ik hoop dat je hier wat mee kan! Mocht ik dingen fout hebben, of als iemand nog toevoegingen heeft, dan hoor ik het graag
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3