Beginner wil Pentium 99MHz overklokken...

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ik heb besloten om eens te beginnen met overklokken, en dacht direct om te beginnen met een oude Pentium 99MHz.

Nu heeft het moederbord de mogelijkheid om de FSB wat te verhogen, om het moment gaat het om volgende configuratie:

FSB: 1,5
Rest: 66MHz

Dan krijgt men dus 99MHz. Nu wilde ik de FSB verhogen naar 2, zodat we 133MHz krijgen.
Heeft er iemand ervaring ?

De Pentium werd passief gekoeld, wil er gewoon een fannetje opzetten, zou dat genoeg zijn ?

Heb de FAQ al gelezen, maar zou graag nog info hebben van mensen die het al gedaan hebben, en een programma voor Windows 98SE dat kan benchen ofzo.

Hulp is echt bedankt !!

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Kan dit niet door een jumper ergens om te zetten?
Kan me vaag zoiets herrineren...

Verwijderd

Eh.. Je verwart FSB met je multiplier. Je fsb is 66MHz en je MP is 1.5. ;)

Die 133MHz gaat je waarschijnlijk niet lukken zonder een hoger voltage.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kijk even of je de multiplier kan aanpassen. Als je van 1.5 naar 2 kan gaan kan je 'm theoritisch op 133 Mhz zetten. Als dat je niet lukt, kan je namelijk ook die FSB van 66 MHz naar 60 MHz terugklokken en draait het toch op 2 x 60 MHz.

Misschien offtopic, maar een oude pentium is IMHO niet de stroom die het verbruikt waard.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:16:
Kan dit niet door een jumper ergens om te zetten?
Kan me vaag zoiets herrineren...
Ja, ik kan prima wat jumpers vervangen, dat is niet het probleem...
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:16:
Eh.. Je verwart FSB met je multiplier. Je fsb is 66MHz en je MP is 1.5. ;)

Die 133MHz gaat je waarschijnlijk niet lukken zonder een hoger voltage.
Ah, bedankt voor de correctie :) Je ziet het, beginner :)

Aan dat hoger voltage had ik ook al gedacht, maar ik kan daar nergens een jumper ofzo voor vinden.
Als ik deze toch zou vinden, is er dan gevaar ofzo voor memory ofzo ?
Ecteinascidin schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:20:
Kijk even of je de multiplier kan aanpassen. Als je van 1.5 naar 2 kan gaan kan je 'm theoritisch op 133 Mhz zetten. Als dat je niet lukt, kan je namelijk ook die FSB van 66 MHz naar 60 MHz terugklokken en draait het toch op 2 x 60 MHz.

Misschien offtopic, maar een oude pentium is IMHO niet de stroom die het verbruikt waard.
Ja, MP kan ik aanpassen, staat hierboven ook.
Ik wil hem dus op 2 zetten, voor die 133MHz.

Is er iets waar ik op moet letten verder, zoals voltage ?
Of eerst zo proberen ?

[ Voor 29% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-05-2008 19:24 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Om eerlijk te zijn is het "gevaarlijker" om met een Pentium te beginnen dan met een modern mobo en CPU. Puur om het feit dat elk modern moederbord een overklokbeveiliging heeft, en omdat de CPU gewoon stopt met werken als deze te heet wordt.
Als je bij Pentium 90 te ver gaat kan heel je moederbord doorfikken. (Trust me I've seen that happen. Was wel leuk om te zien btw. :P ) Waarschijnlijk kun je nog niet eens eenvoudig de temperatuur uitlezen.
Dit dus terwijl er bij moderne apparatuur vrijwel niets meer fout kan gaan.

[edit]
Overigens moet je ook niet met een Athlon van voor de XP tijd aan de slag gaan, want die heb ik dus ook al eens recht door een moederbord zien branden. Dan nog te bedenken dat de persoon die het gedaan had nog niet eens probeerde over te klokken. :D

[ Voor 19% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-05-2008 19:30 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Petervanakelyen
--MeAngry-- schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:29:
Om eerlijk te zijn is het "gevaarlijker" om met een Pentium te beginnen dan met een modern mobo en CPU. Puur om het feit dat elk modern moederbord een overklokbeveiliging heeft, en omdat de CPU gewoon stopt met werken als deze te heet wordt.
Als je bij Pentium 90 te ver gaat kan heel je moederbord doorfikken. (Trust me I've seen that happen. Was wel leuk om te zien btw. :P ) Waarschijnlijk kun je nog niet eens eenvoudig de temperatuur uitlezen.

[edit]
Overigens moet je ook niet met een Athlon van voor de XP tijd aan de slag gaan, want die heb ik dus ook al eens recht door een moederbord zien branden. Dan nog te bedenken dat de persoon die het gedaan had nog niet eens probeerde over te klokken. :D
Ja, nu krijg ik echt wel veel moed om eraan te beginnen ;)

Maar het kan toch ? En 33MHz meer is nu toch niet iets om van dood te gaan hé ?
Trouwens is het niet zo erg dat het MB opfikt, hoor :)

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23

DefLite

Why so serious?

Petervanakelyen schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:47:
[...]

van 66>99 MHz is nog wel 30% wat opzich niet weinig is.
Maar lukt vast wel ;) dus probeer maar =)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sterker nog, 50% ;)

Is je koeling wel in orde? Gewoon checken, je weet nooit hoe het met die dingen zit.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 11:23
[...]

Je moet het wel in verhouding zien. Dat is een 33% overclock! Ik had mijn Pentium 4 ook van 2,4GHz naar 3,2GHz geclocked. Dat lijkt veel meer dan die 33MHz van jou, maar procentueel is het ongeveer gelijk.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

[...]

99Mhz? Als het een Intel is, zal het waarschijnlijk een 'Pentium 100' (handelsbenaming) zijn..
probeer in ieder geval in kleine stapjes te overklokken (zul je ook in de faq hebben zien staan).

120Mhz moet er vast wel uit te halen zijn :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

--MeAngry-- schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:29:

[edit]
athlon xp's wilden vaak juist enorm goed! enige core die niet wilde was de palomino.
heb hier een 1700@2.4 ghz met 0.1 volt erbij, draait nu al zeker 4 jaar zo.
en ik had vroeger meerdere 2500's van 1800 naar 2.3 draaien, 24/7.. no problemo.
door moederborden heen is totaal onmogelijk, zelfs aan je socket vastsmelten is knap (dat ging als soort van freak accident nog met een athlon met zo'n ceramische behuizing, maar dan was ie ook totaal dood. voordat zoiets gebeurt was je proc daarintegen allang stuk, dus ook vastsmelten kun je gerust overdreven noemen.)

t enige waar je inderdaad wel moet aan denken is dat een paar mhz'jes meer op zulke stock snelheden al snel 30% zijn en dat het daar wel zo'n beetje ophoudt.. 50% is echt knap, zeg maar.

[ Voor 14% gewijzigd door powerflux op 26-05-2008 19:58 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 21:52

painkill

Pain(k)(ill)

Luuk1983 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:53:
[...]

Je moet het wel in verhouding zien. Dat is een 33% overclock! Ik had mijn Pentium 4 ook van 2,4GHz naar 3,2GHz geclocked. Dat lijkt veel meer dan die 33MHz van jou, maar procentueel is het ongeveer gelijk.
Er komt 33mhz bij, 33mhz is 50% van 66mhz, dus het is een 50% overklok, jij rekent vanaf de 99mhz, maar zo werkt dat niet.

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Een OC merkte je bij een soortgelijk systeem ook meteen.. Immers starte windows sneller op , of draaide games net iets sneller. Tegenwoordig als jij een stijging in 3Dmark zien wilt is 100MHz niets. In verhouding met toen was 100MHz OC om van te dromen. Die P100 is dus idd een goede stap om mee te beginnen, maar tegenwoordig wordt alles gedaan via het BIOS. Er komt geen jumper meer kijken. Bij een P100 was een heatsink + fan al meer dan voldoende.. Tegenwoordig legt een stock-koeler het al niet meer af bij een redelijke OC en moet je dus echt een dikke koeler gaan plaatsen.

Ook was het zo met het verhogen van de FSB het soms net niet werke, 75MHz , maar wel op een lager stapje MP. In de praktijk is 66 FSB / 2.5 MP (166MHz) langzamer dan 75 FSB / 2.0 MP (150MHz CPU). Dat komt omdat een FSB-oc het hele systeem sneller maakt, o.a de PCI-bus, het geheugen, enzovoorts. De CPU hoeft dan ook niet langer te wachten op de rest en krijgt gegevens sneller aangevoerd :)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 13:36
painkill schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:57:
[...]

Er komt 33mhz bij, 33mhz is 50% van 66mhz, dus het is een 50% overklok, jij rekent vanaf de 99mhz, maar zo werkt dat niet.
Daar klopt natuurlijk niets van.... :/
Zijn CPU draait nu @ 99 MHz (1,5 x 66), en hij wil de MP van 1,5 naar 2,0 changen.
Dus dan word dat simpelweg 2x66 = 132 MHz
Dat is 33 MHz hoger....
En dat is gelijk aan 33% (afgrond dan he ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 26-05-2008 20:09 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 22:24
Om nog maar een tip te geven.

Abit ZM6 + Celeron 566 is ook een goede combinatie van klokbord. Heb hem nu stabiel op ~800mhz draaien terwijl die 566mhz draait.

• Petervanakelyen
Iedereen bedankt tot nu toe, even ter info:

- Moederbord heeft een maximum FSB van 66MHz, dus 75MHz gaat niet, 50MHz, 60MHz, en 66MHz wel.
- Instellingen staan nu op FSB van 66MHz (hoogst) en een MP van 1,5

Het lijkt mij dus het beste om eerst eens die 120MHz te proberen, met FSB van 60MHz en MP van 2. Als dat lukt met wat extra koeling, moet die 133MHz ook wel te halen zijn. En dan nog wat verder gaan hé, maar dan moeten we de extreme middeltjes uit de kast gaan halen ;)

@Luuk1983:

Ik ben trouwens ook beginnen denken aan overklokken toen ik zag dat tweakers.net een overklokwedstrijd had georganiseerd. Daar had men namelijk ook een 1/3 meer uit hun CPU gehaald.
Om nog maar een tip te geven.

Abit ZM6 + Celeron 566 is ook een goede combinatie van klokbord. Heb hem nu stabiel op ~800mhz draaien terwijl die 566mhz draait.
Zal het onthouden ;)

Iedereen bedankt alleszinds, suggesties zijn altijd welkom, ik zal het gewoon proberen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-05-2008 22:02 . Reden: Had link naar artikel over overklokken gezet, maar link was incorrect... ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Goeie oude tijd :)
Wellicht is het makkelijker om ergens kosteloos een doosje snellere CPU's op te kop te tikken, luxe-probleem :)

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:59:
Wellicht is het makkelijker om ergens kosteloos een doosje snellere CPU's op te kop te tikken, luxe-probleem :)
Ja, ik HEB zelfs verschillende processoren, veel, die sneller zijn dan deze, maar het is nu eenmaal een experiment :)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:59:
Idd, hier b.v. Het grote oude hardware ruiltopic deel 15

Verwijderd

De Pentium 75 en 90 liepen vaak zonder problemen op 100 MHz. Gewoon de FSB van 50 of 60 naar 66 zetten. Pentium 100 CPU's lopen meestal wel op 120 MHz, maar geven niet eens beeld op 133 MHz, ongeacht de spanning. Vaak is de snelheidswinst op 120 MHz minimaal, omdat de FSB 10% lager is.

De warmte is niet zo'n probleem. Gewoon met je hand af en toe voelen aan het koelblok. Als je je niet brandt, lukt het nog wel. Anders even een klein fannetje zien te vinden die je zo tussen de koelribben kunt schroeven. De koelblokken van de AMD K6 passen ook gewoon en zijn extreem oversized voor een Pentium.

• Nemesizz
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

Opzich zijn die oude Pentiums best taai. Ik heb ze regelmatig overgeklokt (120 op 133, en 100 op 120 enzo) en zelfs zonder koeling blijven ze maar doorgaan >:) Voltage verhogen wil meestal niet op die oude borden (of je moet gaan solderen).

Is volgens weinig dat mis kan gaan, bij mij is iig nog nooit een mobo verbrand met het overklokken van een Pentium of 486 (zelfs niet als het spul boven de 100ºC kwam...ja P75 @ 250 is wel dood maar mobo leeft nog). :P

Verwijderd

Ik heb de proef een keer op de som genomen en een Cyrix PR200+ (166MHz) een aluminium bakje op geplaatst met de nodige kit.. Vervolgens voltage op z'n hoogst... vloeibaar boter in het bakje en een stukje eigeel.. Gaat prima hoor :Y) :P

Alleen de cpu was niet meer te gebruiken erna. :+ Het mobo wel.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De echte die hards gingen in die tijd kristallen voor de frequency generator veranderen. Zo zou je je FSB hoger kunnen krijgen dan 66.

Tegenwoordig kun je vaak je FSB in de bios zonder jumpers aanpassen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:51
Michael Knight schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:54:
[...]

99Mhz? Als het een Intel is, zal het waarschijnlijk een 'Pentium 100' (handelsbenaming) zijn..
probeer in ieder geval in kleine stapjes te overklokken (zul je ook in de faq hebben zien staan).

De oudere Pentiums waren heethoofden en willen over het algemeen voor geen meter overklokken. Ik heb wel Pentium 120s gehad die niet stabiel op 133 wilden draaien, terwijl het maar een overclock van 10% is. De lagere versies willen vaak wel een beetje overclocken, ik kon destijds zonder problemen een P90 naar 100MHz opvoeren en een P75 naar 90MHz opvoeren.

Als je echt leuk wilt overklokken met oude zooi raad ik je aan om eens te gaan zoeken naar een Super7 moederbord met een Pentium 166MMX in PPGA behuizing. Die kon ik hier zonder problemen naar 250MHz (2.5x100) halen, waarbij de prestaties beter waren dan van een K6/2-450. Een stapje hoger (3x95) was niet weggelegd voor deze pentium helaas, ook niet met 3.1V.

• Luuk1983
Ik ben zelf geen expert in overclocken, maar misschien heb je er wat aan als ik je uitleg hoe ik te werk ben gegaan. Sowieso denk ik wel dat een aantal posters hier gelijk hebben als ze zeggen dat modernere CPU's (Pentium IV Northwood die ik heb reken ik daar ook onder) makkelijker over te clocken zijn. Die zijn op zoveel manier beveiligd (inclusief corrigerende BIOS) dat er eigenlijk nooit iets fout gaat. Als ik te hoog clockte waardoor de computer niet meer opstartte moet je gewoon even opnieuw opstarten en bios start in stock settings op om je de mogelijkheid te geven dit te corrigeren.

Het belangrijkste bij overclocken is ALTIJD goed op de temperatuur te letten. De cooler die gebruikt wordt is voor een bepaalde warmte gemaakt en een hogere clock is altijd meer warmte. Ook een goede airflow in de kast is belangrijk, de chipset wordt waarschijnlijk ook wamer.

Je hebt met snelheid te maken met de volgende factoren (in het geval van een Pentium / Core 2 Duo): Multiplier, FSB, bussnelheid uitbreidingssloten, memory divider, voltage geheugen en voltage CPU. Deze dingen hebben allemaal met elkaar te maken. Vandaar dat overclocken van een aantal componenten afhangt.

De Multiplier is meestal gelocked. Door de multiplier te verhogen, verhoog je alleen de snelheid van de CPU en niet van de andere componenten. Dit is een goede manier om je CPU te overclocken, maar de geheugen bandbreedte neemt niet toe en vanwege de lock is deze manier van overlocken vaak niet mogelijk.

Daarom wordt er vaak overgeclocked door middel van het verhogen van de FSB. Het probleem is echter dat de FSB de ruggegraat van het systeem is en dat alles daar aan hangt. De FSB verhogen heeft op alle componenten effect, waardoor een veel componenten zijn die een goede overclock kunnen verhinderen.
Als eerste vinden uitbreidingssloten een hogere clocksnelheid niet lekker. De PCI sloten (33MHz) en de AGP (66MHz) en de PCI-E sloten (100MHz) kunnen bij een paar MHz hoger al instabiel worden. Het is daarom noodzakelijk deze vast te zetten op deze snelheid. eel moederborden ondersteunen dit gelukkig.
We houden nu het geheugen, de CPU en de chipset als factor in de overclock over. Door het verhogen van de FSB in kleine stappen kan je kijken tot hoe ver de computer nog stabiel werkt. Belangrijk is wel dat je lang moet testen om de computer echt stabiel te krijgen. Als je na een uur een BSOD zou krijgen, dan is je overclock toch te hoog gegrepen.

Er zijn nog een paar truukjes die je hebt om tot een hogere overlock te komen. Mocht het geheugen een beperkende factor worden, dan ondersteunen de meeste moederbord een memorydivider, waarmee je het geheugen bijvoorbeeld op 2/3 van de FSB kan laten lopen. Hierdoor kan het geheugen de hogere FSB aan, aangezien het geheugen zelf dan in verhouding langzamer loopt.
Je kan ook eventueel het voltage van het geheugen verhogen om de hogere snelheid aan te kunnen, maar hier moet je altijd voorzichtig mee zijn. Je kan eventueel componenten beschadigen. Hetzelfde geld overigens ook voor de CPU.

Ik hoop dat je hier wat mee kan! Mocht ik dingen fout hebben, of als iemand nog toevoegingen heeft, dan hoor ik het graag :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

:9 ik denk dat ik ook eens ga proberen :P maar dan met een pentium 2 of 3 bordje eens zien hoe ver ik kan gaan >:) . ik wil ook wel eens overclocken. en ik heb een P III bordje waar je redelijk wat op kan uitlezen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Luuk1983 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:36:
De Multiplier is meestal gelocked.
Als je het over de heel oude cpu's hebt waar de topic starter het over heeft, nee, nog niet. Echter het verschil tussen een muliplier 1,5 & 2 is relatief heel groot zodat je weer ergens anders performance inlevert.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

_JGC_ schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:36:
[...]

De oudere Pentiums waren heethoofden en willen over het algemeen voor geen meter overklokken. Ik heb wel Pentium 120s gehad die niet stabiel op 133 wilden draaien, terwijl het maar een overclock van 10% is. De lagere versies willen vaak wel een beetje overclocken, ik kon destijds zonder problemen een P90 naar 100MHz opvoeren en een P75 naar 90MHz opvoeren.

Als je echt leuk wilt overklokken met oude zooi raad ik je aan om eens te gaan zoeken naar een Super7 moederbord met een Pentium 166MMX in PPGA behuizing. Die kon ik hier zonder problemen naar 250MHz (2.5x100) halen, waarbij de prestaties beter waren dan van een K6/2-450. Een stapje hoger (3x95) was niet weggelegd voor deze pentium helaas, ook niet met 3.1V.
Dat verhaal klopt wel..

Pentium 120`s waren namelijk cpu`s die in de fabriek niet op 133 wilde draaien en dus verkocht werden als 120. Zelfs ooit eens gelezen in een computertotaal oid :P

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Leuk antiek overklokken _/-\o_

De allerslechtste Pentiums om over te klokken waren volgens mij de P60 / P66 versies, die nog op 5V liepen. Goeiendag daar kwam een hitte vanaf :9

Ik heb jarenlang een P75 (zonder FDI-Bug) op 100Mhz laten draaien (33% erbij op stock volts) en een P166MMX die ver boven de 200Mhz kwam.

Voor de rest is het niet echt de moeite waard denk ik 8) Voor de grap het standaard koelblok eraf halen, en er bijv. een P3/P4 koeler op zetten. Dikke 80mm Fan erop en klaar is kees. Lastig is wel dat die oude mobo'tjes met jumpers werken, veel te grote FSB stappen kennen en geen voltage opties hebben.

Als je echt leuk beginnend wil overklokken moet je een socket 370 Celeron op de kop tikken, liefst met 66fsb. Prik hem op een 815 bordje met PC133 en succes gegarandeerd 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Nemesizz
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

@Luuk1983:

Al dat gedoe van memdivider en AGP en PCI locken was toen echt nog niet nodig hoor :P P1 moederborden hadden ook meestal nog geen koelers op hun chipsets zitten.

@InfinityG35:

Je kunt idd de meeste overklok plezier halen uit een oude Celeron. Had hier ook een 333 die lekker op 500Mhz liep. Had alleen van die brakke mobo's waar ik de voltage niet kon opkrikken ;(

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

antiek martelen zal je wel bedoelen >:)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Luuk1983
Nemesizz schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:47:
Al dat gedoe van memdivider en AGP en PCI locken was toen echt nog niet nodig hoor :P P1 moederborden hadden ook meestal nog geen koelers op hun chipsets zitten.
True...True...

Maar goed, het gaat de TS om overclocken in het algemeen en hij wil toevallig beginnen met een oud P1 bakkie. Ik dacht dat mijn ervaring iig niet verkeerd zou zijn :)

• Petervanakelyen
OK, ben dan toch eens begonnen, maar het resultaat is redelijk negatief.

Eerst gewoon wat CPU intensieve taken gedaan op 100MHz, wat natuurlijk prima werkt.
Dan de multiplier verhoogd naar 2, en de FSB verlaagd naar 60MHz.
Dat ging ook prima.

Dan FSB terug op 66MHz gezet, met dus MP van 2.

Probleem: bij de eerste start van het systeem zegt hij dat er een Pentium 133 inzit, en boot, maar tijdens het laden van Windows 98SE kreeg ik eerst een systeem dat bleef hangen bij het Windows 98 logo.

Dan opnieuw geprobeert na een tijdje, en dan kwam Windows 98SE af met volgende melding:

code:
1
2
3
4
Er is een ongeldige VxD dynamic link call opgetreden.
Voer de Windows 98 setup opnieuw uit.

Druk op een toets om door te gaan...

Als ik dan op een toets druk, valt de PC uit...

Dus misschien is 133MHz toch wat te hoog ?
Of moet ik Windows 98SE opnieuw installeren ?

[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-05-2008 17:30 ]

Verwijderd

Als het kan het voltage iets verhogen. Als dat niet lukt moet je helaas de MP verlagen of je FSB. Windows is namelijk gevoelig voor overclocken en bij te hoge snelheden kan datacorruptie optreden. Wat je ook kan doen is de Pio modus van je Harde schijf 1 tikje lager zetten (Bijv 4 naar 3).

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Petervanakelyen schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:38:
Ja.

Misschien is 133 te hoog. Simpel vast te stellen door de FSB of de mulitplier weer terug te zetten en kijken of het dan werkt.

Wellicht kun je nog ander manieren verzinnen dat het net wel werkt op 133 Mhz
-Beter coolen met grote koelblok/ventialtor.
-Voltage iets omhoog schroeven (vraag niet hoe, ligt aan je moederbord en gegevens die je hebt)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Petervanakelyen schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:38:
OK, ben dan toch eens begonnen, maar het resultaat is redelijk negatief.

Eerst gewoon wat CPU intensieve taken gedaan op 100MHz, wat natuurlijk prima werkt.
Dan de multiplier verhoogd naar 2, en de FSB verlaagd naar 60MHz.
Dat ging ook prima.

Dan FSB terug op 66MHz gezet, met dus MP van 2.

Probleem: bij de eerste start van het systeem zegt hij dat er een Pentium 133 inzit, en boot, maar tijdens het laden van Windows 98SE kreeg ik eerst een systeem dat bleef hangen bij het Windows 98 logo.

Dan opnieuw geprobeert na een tijdje, en dan kwam Windows 98SE af met volgende melding:

Er is een VxD fout opgetreden. Voer de Windows 98 setup opnieuw uit.
Windows zal de computer nu afsluiten.

Je ging in één keer van 100 naar 133? Je moet het in kleine stapjes doen... zeker bij zo`n oude cpu die weinig rek heeft...

waarschijnlijk kom je niet verder dan 124 oid...

• Petervanakelyen
Michael Knight schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:19:
[...]

Je ging in één keer van 100 naar 133? Je moet het in kleine stapjes doen... zeker bij zo`n oude cpu die weinig rek heeft...

waarschijnlijk kom je niet verder dan 124 oid...
Nee, eerst naar 120MHz, en dan naar 133MHz.

En vertel jij maar eens hoe ik een kleinere stap kan maken, met volgende mogelijke waarden:

FSB: 50MHz, 60MHz, 66MHz
MP: 1.5 - 2 - 2.5 - 3 - 3.5

Verder geen voltage jumpers ofzo.
Windows 98 start normaal op als ik hem op 120MHz zet.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

2,5 * 50 = 125

Maar echte diehard overklokkers, wat je toch wilt om er bij te horen houden niet op bij die jumpertjes.

Verwijderd

Ik raad je aan om gewoon helemaal met deze poging op te houden. Zelfs als je er 33 mhz meer uitsleept, welk praktisch nut kan die pc dan nog voor je hebben.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:39:
Ik raad je aan om gewoon helemaal met deze poging op te houden. Zelfs als je er 33 mhz meer uitsleept, welk praktisch nut kan die pc dan nog voor je hebben.
fun :?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:35
leuk_he schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:35:
2,5 * 50 = 125

Maar echte diehard overklokkers, wat je toch wilt om er bij te horen houden niet op bij die jumpertjes.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar dan is de FSB zoveel lager dat je er imho geen snelheidswinst aan overhoud. Dan kun je nog beter 2*60 doen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
_JGC_ schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:36:
[...]

Als je echt leuk wilt overklokken met oude zooi raad ik je aan om eens te gaan zoeken naar een Super7 moederbord met een Pentium 166MMX in PPGA behuizing.
Nee, écht leuk OC'en moet je eigenlijk een Celeron 600 pakken en dan het liefst met een B stepping.
Die jongens ging met gemak naar 900 en met een beetje koeling erbij tot maar liefst ~1200mhz (een OC van 200% dus) Mijn "Celly" liep altijd op 900, klein beetje meer prik erbij en gaan (draaide 3 jaar perfect, daarna de deur uitgedaan)

Soundcloud

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FragileM64 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:50:
125
[...]
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar dan is de FSB zoveel lager dat je er imho geen snelheidswinst aan overhoud. Dan kun je nog beter 2*60 doen.
Het doel is niet snelheids winst, dan had hij voor een paar tientjes of zelfs voor niks ergens nog wel een goedkope PC kunnen scoren. het doel is blijkbaar het overklokken op zich.

@TS, kun je nog wat meer info over je moederbord posten?

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:02:
[...]

Het doel is niet snelheids winst, dan had hij voor een paar tientjes of zelfs voor niks ergens nog wel een goedkope PC kunnen scoren. het doel is blijkbaar het overklokken op zich.

@TS, kun je nog wat meer info over je moederbord posten?
Moederbord is een oud HP moederbord, met AT achtige voeding...
Heeft een S3 Trio64 onboard grafische kaart, en een PCI 3com ethernet kaartje.

Zal wat meer info posten als ik terug thuis ben ;)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

kaos- schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:58:
[...]

Nee, écht leuk OC'en moet je eigenlijk een Celeron 600 pakken en dan het liefst met een B stepping.
Die jongens ging met gemak naar 900 en met een beetje koeling erbij tot maar liefst ~1200mhz (een OC van 200% dus) Mijn "Celly" liep altijd op 900, klein beetje meer prik erbij en gaan (draaide 3 jaar perfect, daarna de deur uitgedaan)
Een kloksnelheid van 200% ja, maar een 100% overclock :+

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Noork
  • Niet online
Ik zie de lol er niet zo van in, maar ieder z'n ding natuurlijk.

Je zou nog verder kunnen gaan op dit bordje met zo'n Pentium Overdrive geval. :)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
sky- schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:16:
[...]

Een kloksnelheid van 200% ja, maar een 100% overclock :+
my wrong, einde van de dag he, dan krijg je dat :O :P

Soundcloud

• Petervanakelyen
Heeft er iemand een programma ofzo waarmee ik de CPU kan stress testen op 120MHz ?
SiSoft Sandra Standard ondersteunde dacht ik Win98SE, maar kan ik nergens meer vinden...

Verwijderd

Weet niet of de veelgebruikte Orthos en Prime95 op Win 9x draaien, maar je zou het even kunnen proberen.

• Noork
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:06:
Heeft er iemand een programma ofzo waarmee ik de CPU kan stress testen op 120MHz ?
Prime95

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24

Zenix

BOE!

Ben zelf ook begonnen met de Pentium 1 heb zelf 2 166Mhz overgeklokt 1 wou 200Mhz de andere deed wel 233Mhz met heelveel volt. En 1 233mhz die helaas maar tot 266mhz ging. Dat was wel op een Super Socket 7 mobo waar je kon overklokken in de BIOS, dat was toen in die tijd bijzonder het was een Abit Bord ook met SDRAM sloten.Weet niet de precieze naam meer. Heb ook nog wel ff op bord overgeklokt van Asus waar je nog wel met jumpers moest overklokken. Abit was dus best ver op dat gebied in die tijd :)

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 28-05-2008 13:02 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Michael Knight schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:54:
[...]

Wel meer als 120Mhz ;) Die oude Intel krengen konden veel destijds. Pleur er een Socket370 of SocketA koeler op (zelfde afmeting! yay!) en je houd die chip fris als een winter op de noordpool.
Dan de multiplier per halve omhoog, testen, temp checken, hoger gaan. Ik denk dat 166Mhz makkelijk haalbaar is, en met een beetje geluk 200Mhz ook wel.
FSB lekker op de standaard setting houden, want die oude plankjes hebben geen PCI lock en het verhogen van FSB verkloot dus je PCI speed waardoor je insteekkaartjes e.d. kunnen gaan zeuren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Petervanakelyen
McKaamos schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:11:
[...]

Wel meer als 120Mhz ;) Die oude Intel krengen konden veel destijds. Pleur er een Socket370 of SocketA koeler op (zelfde afmeting! yay!) en je houd die chip fris als een winter op de noordpool.
Dan de multiplier per halve omhoog, testen, temp checken, hoger gaan. Ik denk dat 166Mhz makkelijk haalbaar is, en met een beetje geluk 200Mhz ook wel.
FSB lekker op de standaard setting houden, want die oude plankjes hebben geen PCI lock en het verhogen van FSB verkloot dus je PCI speed waardoor je insteekkaartjes e.d. kunnen gaan zeuren.
Nee, niet meer als 120... :)

FSB kon namelijk al niet meer hoger dan 66MHz, en MP verhogen naar 2 ipv 1,5 zorgde voor een error tijdens het starten van Windows 98SE.

Verder is het koel houden geen enkel probleem, die CPU wordt zelfs geen 50 °C zonder ventilator, alleen met fan. Kleine fan erop, en geen enkel probleem ;)

Vermits ik dus niet op het huidige moederbord verder ben geraakt dan 120MHz, met een lagere FSB, had ik twee keuzes:

Ofwel in de leer gaan bij een meester overklokker en veel beginnen solderen, etc.
Of gewoon een ander socket 7 moederbord zoeken.

Heb gekozen voor de laatste oplossing, had nog ergens een Socket 7 moederbord liggen met een VIA chipset. Deze had een hoop meer ondersteuning:

FSB: 66MHz, 75MHz, 95MHz, 100MHz
MP: 1,5 tot 5,5 in stappen van 0,5.

Heb dus CPU nu draaien op 112,5MHz, met 75MHz FSB en MP 1,5.
Systeem draait super stabiel, en veel sneller, maar dat komt wss. ook door ander moederbord.

Wat denken jullie ?
Kan ik nog wat verder gaan ?

In ieder geval ben ik best tevreden nu, systeem draait veel beter dan vroeger :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je kan ook eens proberen of je net met een lagere fsb een hogere multiplier kan halen en daardoor nét iéts hoger/sneller kan. edit: ik bedoel; de fsb underclocken tov origineel en dan multiplier 2 2,5 en 3 proberen...

Bovendien moet je effect van koeling niet onderschatten: geen 50° is veeel te heet om nog veel hoger te gaan voor zo'n chip :) Er zijn nu koelers voorhanden, zelfs tweedehands, die tot 10 keer meer wartme afvoeren dan die zooi van toen! Proberen waard alleszins :)

[ Voor 10% gewijzigd door the_stickie op 28-05-2008 16:31 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

^^Met het stokje boven mij.

Daarnaast kan je de vCore omhoog zetten, mits je mobo dat lust. Meestal werd dat aangegeven als IO Voltage oid. Zal standaard iets van 2.1 volt zijn. DIe kan wel wat omhoog naar 2.3 b.v. Dan kom je echt vast wel een stukje verder.

Trouwens, is het toevallig een chip met keramische behuizing? zo'n grijs stenen geval met pinnen aan de bodem?
Ik heb hier nog een handje vol Socket7 chips liggen waar onder ook wat in nieuw type behuizing gemaakt van teflon en aluminium. Die zijn wat makkelijker te koelen en er zitten een paar met MMX bij.
Doe maar een DM als je interesse hebt.

• Petervanakelyen
the_stickie schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:29:
Je kan ook eens proberen of je net met een lagere fsb een hogere multiplier kan halen en daardoor nét iéts hoger/sneller kan. edit: ik bedoel; de fsb underclocken tov origineel en dan multiplier 2 2,5 en 3 proberen...

Bovendien moet je effect van koeling niet onderschatten: geen 50° is veeel te heet om nog veel hoger te gaan voor zo'n chip :) Er zijn nu koelers voorhanden, zelfs tweedehands, die tot 10 keer meer wartme afvoeren dan die zooi van toen! Proberen waard alleszins :)
Ik weet wat je bedoelt, maar heb jij dan een idee van een waarde die ik nog kan gebruiken om hoger te geraken, desnoods met lagere FSB ?

Hij gaf tenslotte een error (met het oude mobo) toen hij op 133 MHz draaide, met 66 MHz FSB...

En over die temperatuur: geloof mij, die CPU wordt genoeg gekoeld...
Ik heb de temperatuur gemeten, stressed, met gewone fan.

Temperatuur is dan 25°C terwijl het binnen 23,8°C is ;)
McKaamos schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:54:
^^Met het stokje boven mij.

Daarnaast kan je de vCore omhoog zetten, mits je mobo dat lust. Meestal werd dat aangegeven als IO Voltage oid. Zal standaard iets van 2.1 volt zijn. DIe kan wel wat omhoog naar 2.3 b.v. Dan kom je echt vast wel een stukje verder.

Trouwens, is het toevallig een chip met keramische behuizing? zo'n grijs stenen geval met pinnen aan de bodem?
Ik heb hier nog een handje vol Socket7 chips liggen waar onder ook wat in nieuw type behuizing gemaakt van teflon en aluminium. Die zijn wat makkelijker te koelen en er zitten een paar met MMX bij.
Doe maar een DM als je interesse hebt.
Met het oude moederbord kon ik het voltage niet aanpassen, maar wel met het nieuwe.
Ik heb de settings nu op automatisch voltage gezet, maar kan ook zelf waarden geven...
Ik kan alleen door de koelpasta niet lezen welk voltage op de chip staat.

CPU is inderdaad een grijs geval, blokje, met pinnetjes (zoals elke cpu) ;)

Zeker interesse, DM verzonden ;)

Verwijderd

CPU is inderdaad een grijs geval, blokje, met pinnetjes (zoals elke cpu) ;)
Niet zoals elke CPU. Toevallig is de 100 MHz Pentium alleen geleverd als SPGA (zie hier), maar vanaf de 166 MHz (ook zonder MMX) zijn ze ook geleverd als PPGA (zie hier).
Hier is veel informatie te vinden over allerlei CPU's. Als je de Intel S-spec weet (bijvoorbeeld SY007), dan kan je heel veel informatie achterhalen, ook in de technische documentatie van Intel.

Laat even weten welke S-spec je hebt en of het nog gelukt is om deze op 133 MHz te krijgen!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Leon303

1060 Wp

Ow, die goede oude tijd!
Als kleine puber had ik een p166 met 48 mb en 3dfx voodookaart
overgeclockt naar 200 Mhz. dingen waren niet kapot te krijgen
kon ik lekker soepel unreal tournament spelen.
maar goed
hier een guide
http://www.tomshardware.c...verclocking-guide,15.html :+

1060 Wp

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:41:
[...]

Niet zoals elke CPU. Toevallig is de 100 MHz Pentium alleen geleverd als SPGA (zie hier), maar vanaf de 166 MHz (ook zonder MMX) zijn ze ook geleverd als PPGA (zie hier).
Hier is veel informatie te vinden over allerlei CPU's. Als je de Intel S-spec weet (bijvoorbeeld SY007), dan kan je heel veel informatie achterhalen, ook in de technische documentatie van Intel.

Laat even weten welke S-spec je hebt en of het nog gelukt is om deze op 133 MHz te krijgen!
Bedankt, dat maakt een hoop duidelijker.
Ik kan niet kijken op de CPU omdat die vol koelpasta zit, en ik geen zin heb om die eraf te doen.

Waarschijnlijk gaat hij niet veel hoger dan 125MHz geraken, hoor, maar zal wel blijven proberen ;)
Leon303 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:51:
Ow, die goede oude tijd!
Als kleine puber had ik een p166 met 48 mb en 3dfx voodookaart
overgeclockt naar 200 Mhz. dingen waren niet kapot te krijgen
kon ik lekker soepel unreal tournament spelen.
maar goed
hier een guide
http://www.tomshardware.c...verclocking-guide,15.html :+
Bedankt voor de guide, hier een overzichtje eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/petervanakelyen/Tweakers%5FPictures/Pentium%5Foverclock.JPG

Dan zie je dus als eerste keuze 125MHz, met FSB 85MHz, en MP 1,5
Tweede keuze is 112,5MHz, met FSB 75MHz, en MP 1,5.

Aan de tweede keuze zit ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 28-05-2008 19:15 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 18:41:
[...]

Die PPGA package is dus teflon en aluminium, en dat is makkelijker koel te houden dan een keramische SPGA package. Ik had m'n PPGA packaged P166MMX altijd lief op 233Mhz draaien :) best netjes als je het mij vraagt. Hoger ging helaas niet vanwege het jopie goedkopie moederbord. Draaide alleen stabiel op een 66Mhz FSB en de maximale multiplier voor een 166MMX chip is 3.5x, dus ja...
Btw, niet alle CPU's hebben pinnetjes ;) Check de Socket775 systemen maar (das het huidige Intel platform voor Core2 architectuur)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 28-05-2008 19:48 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
Volgens mij is het meer een kwestie van koeling want ik had een wat grotere koeling voor een 700MHz vroeger in mijn Pentium 1 bak hangen die mij de mogelijkheid gaf om zondeer geklooi de zooi over te clocken van 166MHz naar 233MHz. Toen ik het nog hoger wilde zetten werd hij onstabiel maar misschien dat met de voltage te verhogen er meer uit viel te halen?

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Als m'n geheugen me de afgelopen (alweer bijna 14!) jaar geleden niet in de steek gelaten heeft, dan staat de S-Spec ook aan de onderkant. Hoe weet je trouwens dat het een Pentium 100 is (je zegt dat de kloksnelheid 99 MHz is) als je niet weet welke CPU het is? Voor het zelfde geld is het een Pentium 75 die al jaren geleden overgeclockt is naar 100 MHz (al dan niet door duistere leverancier).
Alle respect trouwens als je een P75 stabiel op 120 MHz krijgt, maar you got my point.

Edit: Hier kan je het inderdaad zien. Een SX963, de eerste Pentium 100 die ik had en die zonder voltmod nauwelijks stabiel te krijgen was op 120 MHz; wat een overclockmonster! :P Samen met de SY007 volgens mij de meest voorkomende Pentium 100. De SY007 heeft een iets hogere stepping en kreeg ik soms wèl op 133 MHz. Of dit te maken heeft met een latere productiedatum en als bijgevolg betere technieken, zou ik niet weten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 20:04 ]

• Petervanakelyen
McKaamos schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:46:
[...]

Die PPGA package is dus teflon en aluminium, en dat is makkelijker koel te houden dan een keramische SPGA package. Ik had m'n PPGA packaged P166MMX altijd lief op 233Mhz draaien :) best netjes als je het mij vraagt. Hoger ging helaas niet vanwege het jopie goedkopie moederbord. Draaide alleen stabiel op een 66Mhz FSB en de maximale multiplier voor een 166MMX chip is 3.5x, dus ja...
Btw, niet alle CPU's hebben pinnetjes ;) Check de Socket775 systemen maar (das het huidige Intel platform voor Core2 architectuur)
Leuk te horen dat er nog mensen overklokken met antiek :)
Sir_Hendro schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:52:
Volgens mij is het meer een kwestie van koeling want ik had een wat grotere koeling voor een 700MHz vroeger in mijn Pentium 1 bak hangen die mij de mogelijkheid gaf om zondeer geklooi de zooi over te clocken van 166MHz naar 233MHz. Toen ik het nog hoger wilde zetten werd hij onstabiel maar misschien dat met de voltage te verhogen er meer uit viel te halen?
Nee, geen koeling, ik kan echt niet geloven dat er extra koeling bij moet komen, terwijl de temperatuur véél kouder is dan al mijn andere computers samen 8)7
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:53:
Als m'n geheugen me de afgelopen (alweer bijna 14!) jaar geleden niet in de steek gelaten heeft, dan staat de S-Spec ook aan de onderkant. Hoe weet je trouwens dat het een Pentium 100 is (je zegt dat de kloksnelheid 99 MHz is) als je niet weet welke CPU het is? Voor het zelfde geld is het een Pentium 75 die al jaren geleden overgeclockt is naar 100 MHz (al dan niet door duistere leverancier).
Alle respect trouwens als je een P75 stabiel op 120 MHz krijgt, maar you got my point.

Edit: Hier kan je het inderdaad zien. Een SX963, de eerste Pentium 100 die ik had en die zonder voltmod nauwelijks stabiel te krijgen was op 120 MHz; wat een overclockmonster! :P Samen met de SY007 volgens mij de meest voorkomende Pentium 100. De SY007 heeft een iets hogere stepping en kreeg ik soms wèl op 133 MHz. Of dit te maken heeft met een latere productiedatum en als bijgevolg betere technieken, zou ik niet weten.
Tja, ik weet natuurlijk niet 100% met zekerheid dat het geen Pentium 75 is, maar volgens mij wel hoor, PC kwam van vorig werk van mijn oom, waar ze hem hadden weggegooid wegens te oud.

Verder ben ik erachter gekomen dat het om volgend model gaat:

SX963

Leuk dat ik 'm dan toch stabiel op 120MHz heb gekregen 8)
Dus volgens mij is 112,5 MHz helemaal niet slecht, draait beter dan 120 MHz !

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
Dan wordt het hoogtijd voor een rondje 3DMark06 :+

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Tja, ik weet natuurlijk niet 100% met zekerheid dat het geen Pentium 75 is, maar volgens mij wel hoor, PC kwam van vorig werk van mijn oom, waar ze hem hadden weggegooid wegens te oud.

Verder ben ik erachter gekomen dat het om volgend model gaat:

SX963

Leuk dat ik 'm dan toch stabiel op 120MHz heb gekregen 8)
Dus volgens mij is 112,5 MHz helemaal niet slecht, draait beter dan 120 MHz !
Een SX963 is dus een Pentium 100. Één van de twee veel voorkomende types. Veel hoger dan 120 MHz zal je dus niet komen, en dat heeft niets met de koeling te maken.

Sowieso zijn Pentiums geen overclockwonders. De beste overclockers zijn de 75 MHz (naar 100) en de 166MMX (naar 233 MHz). De 233MMX loopt vaak alleen maar op 262,5 MHz (3,5x 75) of op 266 MHz. Op 300 MHz heb ik ze zelf nooit zien draaien. Wel zijn er Mobile Pentium MMX die op 266 of 300 MHz draaien. Waarschijnlijk is er nooit een desktopversie van gemaakt omdat de Pentium II zijn intrede al had gemaakt op de desktopsegment.

Zoals meerdere mensen al gezegd hebben, is het overclocken van de Celeron (Mendocino en Coppermine) véél leuker. Zeg nou zelf, wie had er vroeger nou niet een Abit BP6 en twee Mendocino's boven aan z'n verlanglijstje staan. :9Ja ik weet dat je die Pentium 100 nog had liggen...

• FezzFest
  • Niet online
Sir_Hendro schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:47:
Dan wordt het hoogtijd voor een rondje 3DMark06 :+
Ben je wel zeker dat dat wordt ondersteund door Win95, laat staan dat het werkt met een Pentium 110 ?

Verwijderd

FezzFest schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:13:
[...]

Ben je wel zeker dat dat wordt ondersteund door Win95, laat staan dat het werkt met een Pentium 110 ?
Je hebt idd MMX ondersteuning nodig en nog eens een grafische kaart met 3D mogelijkheden. Je hebt idd socket 7 systemen waarbij AGP normaal is, maar ook PCI-grafische adapters.

Ik heb zelf een Cyrix PR200+ @ 166MHz niet hoger dan 187MHz gekregen. Spelletjes zoals motorcross-madness liepen super met een voodoo1 4 MB :+ !

200MHz had gekund, maar hoger voltage was niet mogelijk met het plankje. Je had ook bestwel kleine koelers back in the socket7 tijdperk. :)

Afbeeldingslocatie: http://img.systemaxdev.com/productmedia/htmlimages/cten/StarTech/110681-front.jpg

Avg socket7 heatsink :)

Afbeeldingslocatie: http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/A/AC%20Freezer64%20Pro/Images/IMG_3638.jpg
rechts Stock heatsink :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

^^ Ik heb zelf die bovenste ooit eens vervangen bij een CyrixPR200+... was ook wel nodig want die dingen wwaren @ stock speed al heethoofden... in tegenstelling tot de AMD-K5 serie, die passief gekoeld kon worden en de Cyrix met gemak versloeg :)

Verwijderd

K5? Die had een FPU-bug. Teminste de allereerste modellen op bijv 133Mhz. Ik heb zo'n CPU gehad en die waren op gebied van FPU langzamer dan een 486 DX4 op 100MHz.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:22:
K5? Die had een FPU-bug. Teminste de allereerste modellen op bijv 133Mhz. Ik heb zo'n CPU gehad en die waren op gebied van FPU langzamer dan een 486 DX4 op 100MHz.
Dan heb ik alleen latere modellen gezien, denk ik :)

• FezzFest
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:19:
[...]

Je hebt idd MMX ondersteuning nodig en nog eens een grafische kaart met 3D mogelijkheden. Je hebt idd socket 7 systemen waarbij AGP normaal is, maar ook PCI-grafische adapters.

Ik heb zelf een Cyrix PR200+ @ 166MHz niet hoger dan 187MHz gekregen. Spelletjes zoals motorcross-madness liepen super met een voodoo1 4 MB :+ !

200MHz had gekund, maar hoger voltage was niet mogelijk met het plankje. Je had ook bestwel kleine koelers back in the socket7 tijdperk. :)

[afbeelding]

Avg socket7 heatsink :)

[afbeelding]
rechts Stock heatsink :)
Haha _/-\o_

Jij kent MS Motocross Madness dus ook :9
Dat was m'n eerste spel dat ik speelde om m'n overklok te testen ;)

Verder werkt het nu prima, met die overklokte pentium (maakte echt verschil) en een ATI Rage IIC 4MB AGP kaart.

Moest wel eerst VIA chipet drivers installeren, anders ging het ook niet vlot...

Verder hoef ik niet te klagen over kleine koelers, die Pentium nu wordt ook maar door een klein koelblokje gekoeld, en een ventilator uit een router... en hij blijft echt mooi koud :)

Verwijderd

Ik had motorcross madness idd grijsgespeeld. Ik kon maar niet geloven dat een voodoo 1 4MB dat spel heel mooi draaien kon en zelfs op mijn pc dat nog wou :P

Laat ik eens in de kast nog kijken voordat ik twente mileu bel over ophaling van oude computeronderdelen.... Ik heb namelijk nog een vapochill staan en ben benieuwd wat ik nog uit een Pentium 1 100Mhz persen kan. Probleem is volgens mij alleen het moederbord die wellicht tot maar 200MHz gaat.

Zo'n Ali-chipset met 100MHz FSB zou ideaal zijn hiervoor met een reepje PC100, locked PCI/AGP & gaan met die banaan.

Ik ga even kijken in mijn schuur!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Pentium 100 met vapochill. :') _O-

In de goede oude tijd heb ik als klein knulletje mijn vaders PC heimelijk overgeklokt omdat ik dat in een of ander computerblad gelezen had. van 90 Mhz naar 120. En dat op een of andere ralle tulip.

Vroegâh, toen de pc's nog 5000 gulden kostten.

:') <-- sentimenteel.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 20:35:
Ik had motorcross madness idd grijsgespeeld. Ik kon maar niet geloven dat een voodoo 1 4MB dat spel heel mooi draaien kon en zelfs op mijn pc dat nog wou :P

Laat ik eens in de kast nog kijken voordat ik twente mileu bel over ophaling van oude computeronderdelen.... Ik heb namelijk nog een vapochill staan en ben benieuwd wat ik nog uit een Pentium 1 100Mhz persen kan. Probleem is volgens mij alleen het moederbord die wellicht tot maar 200MHz gaat.

Zo'n Ali-chipset met 100MHz FSB zou ideaal zijn hiervoor met een reepje PC100, locked PCI/AGP & gaan met die banaan.

Ik ga even kijken in mijn schuur!
Waarschijnlijk kan je uit een Pentium 1 wel 133MHz halen hoor, gewoon voltage wat verhogen :)
Verder moet je wel letten op het type, en over koeling hoef je je geen zorgen te maken, als je hier een Pentium IV koeler ofzo op plakt, of een Socket A koeler, kan je wel héél ver gaan :+

Trouwens, heb hier nog een twee VIA Apollo MVP3 moederborden staan, met FSB van 100MHz, ondersteunen PC100 SDRAM, en AGP.

Mag je wel hebben als je instaat voor verzendkosten :p

Maar ik zou eens proberen met standaard mobo, toch altijd fun >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 30-05-2008 21:40 ]

Verwijderd

Peter, wil je je DM aanzetten? Dan kan ik je namelijk een bericht sturen :) ga naar voorkeuren/preferences enzo

Het enige standaard moederbord dat ik heb gaat 'maar' tot 200MHz. En echt veel opties zitten er niet op.

Wel nog een stapel CPU's liggen voor de nostalgie :P

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 16:27:
Peter, wil je je DM aanzetten? Dan kan ik je namelijk een bericht sturen :) ga naar voorkeuren/preferences enzo

Het enige standaard moederbord dat ik heb gaat 'maar' tot 200MHz. En echt veel opties zitten er niet op.

Wel nog een stapel CPU's liggen voor de nostalgie :P
Staat aan :)

Verwijderd

En, is het de TS nog enigzins gelukt? :)

Ik wil het overigens nog 1 keer proberen. Ik heb nog wat verschillende P1's liggen vanaf 90MHz t/m 200Mhz. Een vapochill die maar stof loopt te happen, maar geen plank. Peet zou me een plankje sturen maar tot op heden nog niets vernomen.

Het zou wel tof zijn als ik dus daadwerkelijk een 100% oc kan pogen met zo'n oud ding :D Alleen de vraag is wat is een normale benchmark? SisoftSandra met standaard voorgebenchde systemen? SuperPi? Gewoon een Dos-tooltje dat de Mips bijhoud? Of toch pogen om samen met een Voodoo2 een hoge score te trekken in 3Dmark 2000? :+

Slot1 proc is opzich ook een alternatief, maar bij gebrek aan werkend goede moederbord kan ik het maar moeilijk doen. :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Petervanakelyen schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:06:
SiSoft Sandra Standard ondersteunde dacht ik Win98SE, maar kan ik nergens meer vinden...
CPUB4gz will do the trick :).

edit:
Darn, er was nog een pagina 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 12-06-2008 21:41 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FezzFest
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:21:
En, is het de TS nog enigzins gelukt? :)

Ik wil het overigens nog 1 keer proberen. Ik heb nog wat verschillende P1's liggen vanaf 90MHz t/m 200Mhz. Een vapochill die maar stof loopt te happen, maar geen plank. Peet zou me een plankje sturen maar tot op heden nog niets vernomen.

Het zou wel tof zijn als ik dus daadwerkelijk een 100% oc kan pogen met zo'n oud ding :D Alleen de vraag is wat is een normale benchmark? SisoftSandra met standaard voorgebenchde systemen? SuperPi? Gewoon een Dos-tooltje dat de Mips bijhoud? Of toch pogen om samen met een Voodoo2 een hoge score te trekken in 3Dmark 2000? :+

Slot1 proc is opzich ook een alternatief, maar bij gebrek aan werkend goede moederbord kan ik het maar moeilijk doen. :P
Plankje is opgestuurd ;)
Thandor schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:40:
[...]

CPUB4gz will do the trick :).

edit:
Darn, er was nog een pagina 8)7
Lol, maar het is al gelukt: Prism95
CPU draait lekker stabiel op 112MHz, met FSB 75MHz

Ben trouwens nog iets verder geraakt:

Pentium 120MHz is bereikt, dit keer met FSB 85 en MP 1,5.
Ben nu aan het stresstesten van CPU.

Hopen dat we nog aan de 133MHz geraken :)

BTW: 120MHz was hiervoor ook al gelukt, maar met FSB 60MHz, dit is véél sneller :)

Verwijderd

Dat is over het algemeen zo dat als de FSB hoog geklokt staat het hele systeem sneller is. Een voorbeeldje bijv 2x66MHz (133MHz) is langzamer dan 1.5x 75MHz (112.5MHz CPU).

Ik ga een probleem krijgen vrees ik. Als dat moederbord wat ik krijg geen 4 mountingholes heeft bij de socket, dan kan ik die vapo er nooit fatsoenlijk opkrijgen. :P Ik kan wel wat via de socket zelf doen, maar je moet de kop behoorlijk stevig vastmaken wil je uberhaubt iets merken in temperatuur. Hoe beter de druk hoe lager de temp namelijk. En los erop leggen is geen oplossing he...

Wellicht dat een lijmklem iets doen kan. Heb iig nog 2x P200's gevonden, met een standaard voltage van 2.8 of 2.9v geloof ik. Als dat moederbord idd tot 3.5V gaat, dan zit ik behoorlijk gebakken :) Wellicht dat met een potmeter de boel nog geforceerd richting 4V kan :P Maar ik betwijfel het.

Ik wacht de levering van het plankje af iig. To be continued.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Theoretisch is het sneller om een hogere bus snelheid te hebben idd, maar 100% gelijk met de CPU heb je ook weer niet nodig, want de CPU moet altijd nog bewerkingen uitvoeren waardoor er niet altijd data aanvoer nodig is. Icm met goede prefetching en vooruit denk circuits heb je waarschijnlijk niet meer als een 1:2 (50%) verhouding nodig.
Ik zou het benchen iig. Ik gok dat je met 2x66Mhz sneller uitkomt als met 1.5x75Mhz.
Daarnaast heb je met die oude bakjes geen gelockte FSB, dus de kans dat je PCI kaartjes niet mee werken is best groot.

• TheFugitive
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2022
ik had ooit mijn pentium 200mhz op 225 gekregen was toen al vet :)
met jumpers op het mobo toen de tijd nog :)

Verwijderd

Stapjes van 25MHz enzo merkte je al aanzienlijk 'vroeger'. Tegenwoordig moet je een MHz of 300 océn wil je uberhaubt iets merken, in games bijv. Ik heb nog wel een slot 1 mobo met bijbehorende procs, maar die bied alleen océn via de PLL / in windows dus. Zonder serieuze voltage-aanpassingen kan ik maar weinig doen :P
Pagina: 1