Hoe een gevallen schijf te lezen?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Ik heb doordat ik struikelde over de stroomdraad 8)7 8)7 mijn draaiende externe HDD laten vallen. Toen ik hem weer aansloot was het eerste wat ik hoorde 4 tikjes, en daarna draaide de schijf gewoon perfect. Eerst wilde Windows de schijf formatteren, en Ubuntu kon hem niet mounten. Nu ik hem heb laten afkoelen wil Ubuntu hem wel mounten en kan ik gewoon door de inhoud van de schijf bladeren. Maar als ik dingen wil kopieren van de exthdd naar mijn vaste schijven omdat er nogal veel films etc op staan, krijg ik de meldeing Kan gegevens van de bronschijf niet lezen :'( :'(
En in Ubuntu kan ik NTFS-3G niet installeren dus ik kan daar ook al niet veel beginnen :'(
Zijn er hier Tweakers die tips voor mij hebben?

Misschien ga ik de vriezer-truc nog proberen..

oja btw, ik heb de FAQ al bekeken en de Lifeguard tooltjes werken niet ;)

Verwijderd

die hdd is gewoon dood door dat je hem hebt laten vallen

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:08:
die hdd is gewoon dood door dat je hem hebt laten vallen
joh :+

maar er valt vast nog wel wat te redden... In getdataback krijg ik bij sector 73 al een I/O error :'( misschien toch maar de vriezer proberen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat je alle bestanden kunt 'zien' zegt helemaal niks over of het er nog op staat en hoe makkelijk het eraf te krijgen is. Waarschijnlijk is alleen de FAT (of het ntfs equivalent) nog te lezen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• maarud
Janoz schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:45:
Dat je alle bestanden kunt 'zien' zegt helemaal niks over of het er nog op staat en hoe makkelijk het eraf te krijgen is. Waarschijnlijk is alleen de FAT (of het ntfs equivalent) nog te lezen.
hmm kan de vriezermod dit nog veranderen?

anders moet ik het spul weer opnieuw downloaden :'( :'( :'(

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:24
al de schijf met chkdsk gecontroleerd? die repareert / fixt fouten , zie hier

gewaarwordingshorizon

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Och, als het puur om gedownloade meuk gaat zou ik de moeite niet eens nemen eigenlijk. Die spullen zijn wel weer opnieuw te downloaden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 19:17

pcprutser

No message

idd... en anders kun je nog proberen om de schijven uit de behuizing te halen en in een andere identieke HD te zetten, als het echt heel belangrijk is....

• maarud
hmm nu du ik hem weer aan, en het begint steeds beter te werken, kan nu al kleine dingetjes kopieren. Dat komt dus door het afkoelen, ik ga de vriezermod even proberen :)

volgens chkdsk zijn veel bestandrecordssegmenten beschadigd.

De schijf is best nieuw, misschien kan ik hem RMA sturen, of niet?

@ hieronder, geen pron hoor, gewoon veel films en muziek, gelukkig geen belangrijke bestanden, maar toch handig dat ze bewaard blijven

yes, chkdsk heeft veel kunnen reparen en het kopieren kan beginnen!!!

[ Voor 53% gewijzigd door maarud op 26-05-2008 21:54 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Must safe pron? :p

Als hij wel sommige dingen is de kop niet beschadigd. Dus alleen een stuk van de platter stuk. (waar waarschijnlijk de kop tegenaan sloeg door de val). Met een beetje geluk kan je ene groot deel nog terug krijgen dus. Er zijn programmaatjes die ook beschadigde bestanden kunnen lezen, dus niet moeilijk doen als er iets ontbreekt. Voor beschadigde bestanden kan je dat proberen (even googlen)

Ook nie tals reserve houden, lekker open slopen en kijken hoe het werkt >:) (eerst alleen kapje er af zodat je hem kan zien opspinnen)

[ Voor 110% gewijzigd door jdm8 op 26-05-2008 21:54 ]

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 19:17

pcprutser

No message

heb jij geluk! maar ik als het lukt om alles eraf te halen, zou ik de schijf vervangen. Hooguit bewaren als reserve HDD

Verwijderd

maarud schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:47:
De schijf is best nieuw, misschien kan ik hem RMA sturen, of niet?
Ik denk niet dat ze je erg gaan helpen als je zegt dattie gevallen is.
Dit zijn gewoon momenten waarop die recent gemaakte backup goed van pas komt :+
wie zegt dat ie gevallen is :+
Hoop dat dat niet serieus is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 22:05 ]

• maarud
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:53:
[...]

Ik denk niet dat ze je erg gaan helpen als je zegt dattie gevallen is.
Dit zijn gewoon momenten waarop die recent gemaakte backup goed van pas komt :+

maar ben nu aan het kopieren, ga als alles klaar is wel nadenken wat ik kan gaan doen ermee, iemand belang bij een half kapotte 250GB disk :+

het meeste wil wel gekopieerd worden, echter enkele bestanden niet, want dat zijn degene in de beschadigde sectoren. Nou ja, beter 500mb opnieuw downloaden dan 100GB :)

nooit geweten dat een simpele CHKDSK zoiets moois teweeg kan brengen :P

[ Voor 21% gewijzigd door maarud op 26-05-2008 22:01 ]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maarud schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:55:
[...]

De SMART data die registreert wat de zwaarste schok is die de HDD heeft gekregen? :P

Nee, geen idee of dat daadwerkelijk gelogd wordt, maar wat bijv. *wel* gelogd wordt, is de max temperatuur van de schijf in bedrijf. Daar wijgeren fabrikanten zelfs schijven op, als die over een max waarde heenkomt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
brama schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:45:
[...]

De SMART data die registreert wat de zwaarste schok is die de HDD heeft gekregen? :P

Nee, geen idee of dat daadwerkelijk gelogd wordt, maar wat bijv. *wel* gelogd wordt, is de max temperatuur van de schijf in bedrijf. Daar wijgeren fabrikanten zelfs schijven op, als die over een max waarde heenkomt.
En ja, dit wordt dus gelogd!
Dingen zoals G-schokken, temperatuur e.d. worden bijgehouden om user abuse te kunnen constateren.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Plus, in de harde schijf zit een soort viltje, maak hem maar eens open. Als de header tegen de platter slaat komt de stof die eraf komt op het viltje dat dan grijs wordt. Zie ook de laatste Computer!Totaal of een oude harde schijf.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Het wordt wel gelogd hoor. Of het bij desktopschijven ook zo is weet ik niet, maar ik had hier een 30GB Travelstar laptop HDD, die deed het niet goed meer, na een test met een IBM programma zei die "Damage: Excessive shocks" o.i.d.

• maarud
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 16:54:
Het wordt wel gelogd hoor. Of het bij desktopschijven ook zo is weet ik niet, maar ik had hier een 30GB Travelstar laptop HDD, die deed het niet goed meer, na een test met een IBM programma zei die "Damage: Excessive shocks" o.i.d.
hmm, dan moet er maar een nieuwe in... Bah, waren SSD maar wat goedkoper dan stopte ik mijn desktopschijven in de exthdd en kan windows binnen 10 seconden opstarten :D
Pagina: 1