Optimale raid configuratie

Pagina: 1
Acties:

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo,

Ik heb "indertijd" 4 HD's gekocht van elk 250 Gb. Daarmee heb ik een RAID 5 gemaakt omdat ik bepaalde gegevens in geen geval mag kwijt geraken.
En aangezien ik dikwijls met video bestanden werk is prestatie ook een belangrijk punt. Bij video bestanden is het niet zo erg mocht er ooit wat verloren gaan, originele bestanden worden meestal op DVD geleverd, en kunnen eventueel opnieuw aangemaakt worden als ik de project bestanden nog heb.

Nu over de prestatie ben ik niet geheel tevreden. Kopieren en uitpakken van bestanden neemt te veel tijd in beslag en vertraagd het systeem te veel.
Dat komt waarschijnlijk doordat alle 4 de schijven dan gebruikt worden voor zowel lezen als schrijven tegelijk (koppen moeten veel bewegen).

Daarom dacht ik om volgende configuratie te maken:
2 HD's in mirror = 250 Gb voor gevoelige data
2 HD's in stripe = 500 Gb aan hoge snelheid.

Nu men vraag is als dit een verschil zal maken in prestatie. Als ik dan bv iets kopieer van de mirror naar de stripe zou dit toch toch sneller moeten gaan omdat de mirror enkel leest, en de stripe enkel schrijft (koppen bewegen weinig).

Is de redenering correct, of raden jullie nog iets anders aan?
En installeer ik dan best windows op de stripe? Of beter op de mirror en de windows pagefile verplaatsen naar de stripe?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Als je even meld welke hardware je hebt dan kunnen we je beter helpen.

Je kan een stukje toewijzen aan bijvoorbeeld RAID0 of RAID1 en de rest aan RAID5. Maar dat ligt aan de hardware die je hebt.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• CoolCow
Rest van de hardware:
HDD: 4x Sata Western Digital 250 Gb (WDC WD2500KS-00MJB0)
MOBO: GigaByte GA-965P-DQ6
CPU: Intel Core 2 Duo 6600
GRAKA: ATI Radeon X1950 Pro
DVD: NEC DVD-RW ND-4570A (aangesloten via pata)
MEM: 2x Corsair XMS2 2048 Gb (2x 1024) - dus 4Gg aan dual-channel

• CoolCow
schopje :)

trouwens, in men bios staat de controller op RAID mode, heb nu een externe e-sata schijf aangesloten, maar der komt geen veilig verwijderen icoontje. Daarvoor moet je AHCI mode gebruiken.
Kan ik simpelweg overschakelen van RAID naar AHCI, of zal mijn raid array gebroken zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

van RAID naar AHCI zorgt ervoor dat je geen RAIDarray meer kan gebruiken, dat zou ik dus niet doen.

• Tomdevries
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09-2023
CoolCow schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:53:
Is de redenering correct, of raden jullie nog iets anders aan?
En installeer ik dan best windows op de stripe? Of beter op de mirror en de windows pagefile verplaatsen naar de stripe?
Die redenering kan ik me wel in vinden. De vertraging die nu merkt bij het schrijven naar je RAID-array komt voornamelijk door het feit dat je een onboard RAID-controller gebruikt, en RAID 5 gebruik maakt van pariteitberekeningen voor het veilig opslaan van de gegevens.

Een dedicated RAID-kaart, PCI-kaartje bijvoorbeeld, die over een eigen processor beschikt zou je hogere performance geven. Op die manier kan je wel RADI 5 gebruiken met wat meer performance. Voordeel is dat je ~750 GB beschikbaar hebt.

Een andere optie, waarvan ik denk dat je moederbord dat niet ondersteund, zou RAID 10 zijn. Dit is een mirrorset die je striped. Nadeel hiervan is dat je maar ~500 GB beschikbaar hebt, voordeel dat je de performance van RAID 0 hebt, in combinatie met de veiligheid zoals RAID 0 je die biedt. In theorie is het mogelijk dat er twee schijven van je set uitvallen, zonder dat je last hebt van dataverlies.
Maargoed, hiervoor zul je dus waarschijnlijk wel een 4-poorts sata RAID-adapter moeten aanschaffen.

Om een advies te geven zonder nieuwe hardware aan te schaffen:
RAID 0 set: Windows + Pagefiles et cetera, bestanden die snelle read/write nodig hebben.
RAID 1 set: Je safestorage.

Mocht je striped set naar de klote gaan, installeer je windows opnieuw en je bent weer back on track. Nog een leuke mogelijkheid: Maak een ghostimage van je Windowsinstallatie, en sla die op op je safestorage, op die manier ben je binnen de korste keren weer online mocht er iets mis gaan.

Goed, volgens mij draaf ik een beetje door met m'n adviezen. Ik hoop dat je er iets meer kunt.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik heb hetzelfde probleem gehad en ik ga met 5 schijven overstappen van RAID5 naar RAID0 en RAID1. Ook omdat ik de onboard gebruikte en gek werd van de belabberde performance als je binnen de array aan het kopieren was. Ik heb hem dit weekend draaiende, dus dan zal ik even laten weten hoe het aanvoelt.

btw ICH7R ondersteunt wel RAID10 en de ICH8R en ICH9R ook.

Vette shit!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 08:27
Het OS en videobestanden heb ik op verschillende schijven, dit geeft bij mij een beter resultaat dan het OS en videobestanden beide in RAID0 (Seagate 7200.10, 320 GB). Ik denk dat het komt, omdat in RAID0 de twee koppen steeds swappen zijn tussen het OS en de videobestanden.

Bij After Effects etc. blijft je CPU toch de bottleneck (heb ook E6600).

[ Voor 3% gewijzigd door Goscinny op 29-05-2008 08:56 ]

• CoolCow
@Tomdevries:
Een raid 10 kan de controller ook, maar daar ben ikzelf niet zo voor te vinden. Dan draaien de 4 schijven weer tegelijk en zal intern kopieeren traag gaan. Dus ik denk, zoals je zelf ook zegt, dat ik best een raid0 + raid1 neem.
Alvast bedankt voor het advies ;)

@Tha-guido:
Windows zou ik ook installeren op de mirror om plaats te besparen op de stripe en het swappen te minimaliseren.
Doorgaans maak ik het meest gebruik van premiere, simpele montages en voice-overs. Prestatie van premiere hangt vooral af van de schijven, zeker als je uncompressed video gaat gaan outputten. Dan vliegen de Gb's de deur uit.

[ Voor 8% gewijzigd door CoolCow op 29-05-2008 10:39 ]

Pagina: 1