Athlon 6400 + Scythe ninja lappen

Pagina: 1
Acties:

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 13:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
hallo,

Zoals in mijn andere topic van vandaag te lezen is ben ik niet echt tevreden met de temps van mijn 6400+
Omdat een peltier met luchtkoeling toch wel afgeraden worden, en vloeistofkoeling mij te duur is wil ik graag het volgende weten.

Op mijn athlon 6400 zit zo'n IHS, tussen de cores en de ihs zit neem ik aan ook een soort koelpasta. heeft het nut om dit weg te halen en te vervangen door artic silver 5? of zijn de risico's groter dan de baat?

ook wil ik weten in hoeverre het lappen van de cpu en de cpu koeler nut heeft.
hoe het moet heb ik uitgebreid kunnen lezen op tweakers echter zijn de meeste topics wel behoorlijk oud daar over.

is er iemand met een athlon 6000 of 6400 die al eens de IHS heeft veranderd? of hem gelapt heeft?

graag wil ik wat meer info hebben.
hij is nu load 60 graden op de cores. dit is neem ik aan aan de hoge kant voor een 6400+ icm een scyth ninja rev b.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Verwijderd

Verwijderd in "[AMD] IHS icm Artic freezer 64."

Daar heb ik een keer de IHS van mijn A64 3000+ gehaald, en met suc6. :) Pas wel op.. het blijft een risicovol klusje... 1 verkeerde insteek en je hebt grote kans dat je CPU kapotgaat. Hou er wel rekening mee met dat je mogelijk ook je bracket waarop je koeler rust, verlagen moet, omdat de meeste koelers de core niet eens meer raken na verwijderen IHS.

Suc6. Temps scheelde 10 graden. Maar het is ook niet zo gek met jouw CPU, die heeft een TDP van 125W, en das niet niks.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:43:
Verwijderd in "[AMD] IHS icm Artic freezer 64."

Daar heb ik een keer de IHS van mijn A64 3000+ gehaald, en met suc6. :) Pas wel op.. het blijft een risicovol klusje... 1 verkeerde insteek en je hebt grote kans dat je CPU kapotgaat. Hou er wel rekening mee met dat je mogelijk ook je bracket waarop je koeler rust, verlagen moet, omdat de meeste koelers de core niet eens meer raken na verwijderen IHS.

Suc6. Temps scheelde 10 graden. Maar het is ook niet zo gek met jouw CPU, die heeft een TDP van 125W, en das niet niks.
Ik was niet van plan om de ihs er dan af te houden, dit ivm lan partys en het veel meer schade gevoelig zijn van de cores. mijn idee was om de pasta die er zit te vervangen door AS5 en dan de ihs en de cpu koeler te lappen.. dan zou de hoogte op max 1mm na gelijk moeten blijven.

Scientia Potentia Est

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb een 3500+ in mn HTPC en daarop een Zalman CNPS7000B-AlCu. Omdat ik m zo stil mogelijk wil hebben draait de Zalman op 900 rpm. Dan werd de CPU in eerste instantie makkelijk 65 graden. Ik heb toen na wat topics op internet gelezen te hebben, de IHS helemaal verwijderd. Nu liggen de temps op max 50~55 graden. Er is dus ruim 10 graden van de temps afgegaan, wel de moeite waard in mijn ogen. Let wel, het verwijderen van de IHS is best lastig en je moet HEEL erg voorzichtig zijn, ik heb er al wel es een CPU door gesloopt omdat ik uitschoot met mn mesje...

Edit: wat lism zegt dus....

smile an everlasting smile

Verwijderd

Als je een niet al te zware koeler hebt kan dat opzich makkelijk. Let wel op beide manieren verlies je je garantie zowiezo. De IHS beschermd de core enigzins maar zorgt wel voor 10 graden extra zonder. Lappen is opzich een goede optie, maar dat verschil is kleiner dan dat je de complete IHS eraf zou halen.

Je kan opzich met fijn schuurpapier 1mm eraf halen, en vervolgens helemaal spiegelglad maken met fijner schuurpapier. Hoe meer spiegel effect, hoe beter de lap geworden is.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
zoals je kan lezen heb ik de scythe ninja rev b er op zitten, deze is behoorlijk zwaar, en ook nog eens een tower model, en dan zit me mobo dus verticaal maar me koeler horizontaal, dus er komt wat mij betreft een te grote kracht op om de ihs weg te houden.

misch de binnenkant van de ihs ook pollijsten?

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Eh.. Wel eens de binnenkant gezien van een IHS? :) Dan zal je ook weten dat polijsten van de binnenkant niet werken gaat ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2b4dc6d7c766fad021186e407df46f49/full.jpg

rechtsWat je ziet is een soort vulling wat de oneffenheid dekt tussen de core & IHS. Die kan je niet lager maken dan dat ie al is. En met pasta alleen al red je die afstand niet.

Het is niet zo dat als je je kast verplaatst je koeler onwijze druk op je core alleen gaat zetten, als jij een backplate hebt met daarop de koeler goed gemonteerd hoeft dat niet eens te gebeuren. De socket houdt namelijk de koeler op 1 stabiele plek, en die kan bij wijze van ook niet kantelen om je core te pletten bijv.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
ja okay, maar toch wil ik de ihs er op houden. Maar zal het veel nut hebben om de pasta die er daar zit te vervangen door AS5? of is alleen lappen nuttiger? Ik heb wel is van een 3000+ 939 socket de IHS afgehaald, en dit ging super goed en redelijk gemakkelijk..

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Nee. Die pasta onder die IHS kan je niet verwijderen. Dat is een soort opvulmiddel + pasta tegelijk, omdat zonder dat spul die IHS die core niet eens aanraakt. Zie het als een dikke prop wat erop gezet was en vervolgens de IHS geplaatst.

Verwijderen van die pasta gaat je IHS niet meer passen. :)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
aha, dus misch de ihs er af, en dan net zo land de verhoogde rand van de ihs verwijderen tot hij mooi past op de core en dan pasta er tussen kan wel heel veel schelen.....

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Dat kan wel, maar heb je alleen nog maar druk op je core en zit de IHS niet bevestigd op de chipbehuizing zelf. Ik weet niet of dat zo wel verstandig is niet? :P

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Reattachen met andere pasta gaat best hoor, dan is het inderdaad het handigste die zwarte rand ook meteen te verwijderen om de boel nog wat strakker te zetten.

Let wel op, want die zooi is allemaal érg gevoelig. Is het trouwens ook niet zo dat een 6400+ gesoldeerd zit :?

Verwijderd

IHS verwijderen is een klusje wat erg loont!
Zelf ooit gedaan bij een Athlon 64 3500+
Scheelde bij mij 10 tot 12graden!

Gewoon rustig aan doen, en dan nog ben je binnen 5min klaar!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
ben toch bang dat de ihs er af houden het veel te kwetsbaar maakt. eerst thuis maar eens kijken hoe vlak me ihs nu is en me koeler, en dan eerst maar is kijken hoe veel het scheelt als k ze helemaal vlak maak, als dat nog niet genoeg is zal ik wel eens de ihs er af halen en dan eerst de pasta veranderen, als dat ook niet helpt zal ik de ihs wel weg houden ;)

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Nu je het zegt ja... Er waren wat breek/scheurgevallen @ XS. Van die leuke A64's met een geripte core uit die packaging.... Volgens mij wil je dat niet.

hier bijv. Of met de meeste pech trek je de core er deels uit ivm soldering:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com.sg/Shamino/ihsremoval/12.jpg

kon even geen A64 chips vinden met dit probleem

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:33
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:54:
Eh.. Wel eens de binnenkant gezien van een IHS? :) Dan zal je ook weten dat polijsten van de binnenkant niet werken gaat ;)

[afbeelding]
offtopic:

Hmm, ik weet niet hoe gevoelig een CPU is voor statische elektriciteit, maar je hebt em op tapijt liggen? :P

Verwijderd

The Realone schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:36:
[...]

offtopic:

Hmm, ik weet niet hoe gevoelig een CPU is voor statische elektriciteit, maar je hebt em op tapijt liggen? :P
offtopic:
Ja dat had ik. En ik ging ook nog eens met m'n vingers over die pootjes terwijl ik statisch geladen was met sportschoenen. :9

Nee even zonder dollen dat had ik ja en heeft geen schade achtergelaten.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

misschien is dit wel een goeie oplossing ?

http://www.3dgameman.com/content/view/7105/36/
of dit : http://www.alternate.be/h...?baseId=6057&artno=HXLM20 (ik vond hem niet op 3Dgameman :( )

edit als dit geen koele oplossing is?

[ Voor 38% gewijzigd door pm1 op 26-05-2008 17:46 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

HellStorm666 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:28:
ben toch bang dat de ihs er af houden het veel te kwetsbaar maakt. eerst thuis maar eens kijken hoe vlak me ihs nu is en me koeler, en dan eerst maar is kijken hoe veel het scheelt als k ze helemaal vlak maak, als dat nog niet genoeg is zal ik wel eens de ihs er af halen en dan eerst de pasta veranderen, als dat ook niet helpt zal ik de ihs wel weg houden ;)
Lijkt me de goede volgorde!
Alleen de IHS verwijderen heeft niks met een holle/bolle IHS te maken.
IHS is gewoon extra ruimte die tussen je proc en koeler zit.
Als je je pc niet heel veel gaat verplaatsen kun je prima je IHS eraf halen :)
Als goed is slingert er ergens nog een filmpje van desertshooter ofzo rond die laat zien hoe je een IHS verwijderd...

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik heb is gekeken, me cpu is lichtjes bol.
omdat ik liever mijn garantie behoud, en de regel is hoe meer oppervlakte contact er is des te beter is de warmte overdragt heb ik het volgende gedaan.

ipv me cpu te vlakken heb ik me koeler iets hol gemaakt, dit was een lastig klusje omdat het heel precies komt, maar me temp is 10 graden gedaald in idle en 6 graden in stress ;) ik ben dus happy :D heb het geschuurd met P600 met water, dit omdat we niet fijner hadden thuis en bij de karwei

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Slim!
Net resultaat voor een relatief cheape verandering :)
Pagina: 1