PXE Boot server met Linux, kan ik daar Microsoft bij doen?

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een FreeBSD 6.2 server die automatisch FreeBSD 6.2 kan installeren op lege machines via PXE.

Dit gaat volledig automatisch zonder invoer van de gebruiker, dit heb ik altijd gewild. Maar nou wil ik ook unattended Windows XP en Windows Server 2003 images toevoegen. Maar ik zie geen mogelijkheid om een PXE menutje te maken, om zo bijvoorbeeld te kiezen tussen deze images.

Ik wil graag weten of dit wel mogelijk is, om meerdere images van verschillende besturingssystemen weer te geven in een menu. Zodat je ongeveer zoiets krijgt:

Kies het gewenste besturingssysteem:

F1 - FreeBSD 6.2
F2 - Windows XP Professional SP3
F3 - Windows Server 2003 Small Business
F4 - Wind......

Ik heb wel een aantal google hits gevonden, maar dat was niet wat ik zocht, plus ik moest ervoor betalen :X

Als iemand een google search, tutorial of ervaringen wil delen hoor ik dat graag! ;)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dit is wel mogelijk met WDS van Microsoft, maar weet niet of dit mogelijk is op freeBSD.
IK ben namelijk geïnteresseerd in dit onderwerp :)

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-03 10:03
Waarom zou dit niet kunnen?

PXE zet op een gespecificeerde plaats een image weg. Deze image kan van alles zijn. In principe kun je dus van een verse windows install een image maken, deze in een menu gooien en kiezen op de targetpc. Image wordt gekopieerd naar de hdd. Reboot en het werkt?

Het lijkt mij wel dat de PC's qua hardware min of meer overeen moeten komen, maar windows zou natuurlijk tijdens de 1e keer opstarten nieuwe devices moeten installeren, dus lijkt mij ook niet zo'n probleem.

Ik weet dat het in ieder geval kan, op Avans hogeschool kan er namelijk op elke PC via PXE een image worden teruggezet.

Edit: nu ik het nog eens bedenk, op Avans wordt er via PXE Ghost opgestart, die vervolgens de image terugzet...

[ Voor 8% gewijzigd door --WaaZaa-- op 26-05-2008 20:08 ]

prutsert

• UPPERKEES
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op maandag 26 mei 2008 @ 19:57:
Waarom zou dit niet kunnen?

PXE zet op een gespecificeerde plaats een image weg. Deze image kan van alles zijn. In principe kun je dus van een verse windows install een image maken, deze in een menu gooien en kiezen op de targetpc. Image wordt gekopieerd naar de hdd. Reboot en het werkt?

Het lijkt mij wel dat de PC's qua hardware min of meer overeen moeten komen, maar windows zou natuurlijk tijdens de 1e keer opstarten nieuwe devices moeten installeren, dus lijkt mij ook niet zo'n probleem.

Ik weet dat het in ieder geval kan, op Avans hogeschool kan er namelijk op elke PC via PXE een image worden teruggezet.

Edit: nu ik het nog eens bedenk, op Avans wordt er via PXE Ghost opgestart, die vervolgens de image terugzet...
Eén image werkt inderdaad wel, maar mijn doel is om meerdere images van verschillende besturingssystemen te booten... Ik heb nog steeds niks kunnen vinden, dus mocht iemand een tip weten, I'll welcome it O-)

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Op zich denk ik dat je wel een image neer kunt zetten, en daarvan kunt booten, ja.
Maar zo'n installatie-image (zoals die van FreeBSD of Debian) heeft meestal de hele image beschikbaar via PXE, of hij moet bereikbaar zijn via NFS.
Ik neem aan dat een windows installatie-image eenzelfde truuk gebruikt, maar dan met smb in plaats van NFS. Ik meen zelfs dat ik een paar jaar geleden iets dergelijks heb gelezen, maar hoe de vork precies in de steel zat, weet ik niet meer :S

Overigens, in hoeverre is het interessant om vlak na een kale windows-installatie een image te maken, en die later terug te zetten? Voor een losse PC of meerdere PC's met (vrijwel) dezelfde hardware is dat op zich ook een redelijke mogelijkheid...

Edit: In windows heet't RIS, Remote installation Services. Als je op de wikipedia-pagina kijkt, staan er een aantal links naar howto's voor RIS onder linux:Ik heb ze niet uitgeprobeerd, maar het ziet er iig uit alsof het een poging waard is.

Edit 2: Ghost via PXE is wat anders dan RIS via PXE. RIS doet een echte windows installatieprocedure, maar dan via netwerk. Ghost zet alleen maar een opgeslagen image terug. Minstens net zo nuttig, maar toch heel wat anders :P

Spuit 11 aka Edit 3: Ik heb de instructies op http://oss.netfarm.it/guides/ gevolgd, en die werken hier. Het leek me handig om dat erbij te zetten, for future reference.

[ Voor 37% gewijzigd door Hadron op 03-08-2008 14:17 ]

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-03 10:03
De meerdere images is niet zo'n probleem, in ieder geval niet met PXELINUX. Hier staat wel het een en ander voor meerdere linux images, maar het lijkt mij dat je daar ook gewoon een windows image onder kan hangen...

prutsert

• UPPERKEES
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:01:
De meerdere images is niet zo'n probleem, in ieder geval niet met PXELINUX. Hier staat wel het een en ander voor meerdere linux images, maar het lijkt mij dat je daar ook gewoon een windows image onder kan hangen...
Thanks die tutorial ziet er goed uitgebreid uit! Ik hoop ook dat die commando's een beetje overeen komen met FreeBSD...

Ik ga in ieder geval deze middag even hiermee prutsen :*)

Verwijderd

Voor als het PXE gedeelte gelukt is, is het mischien ook de moeite om hier eens te kijken.

http://unattended.sourceforge.net/

Ik heb dat in het verleden ook wel eens gebruikt om een windows install vanaf een smb server te doen nadat het werkstation via PXE geboot was. Dit was allemaal onder CentOS maar het zou ook moeten werken onder ondere OS'en.

• UPPERKEES
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:28:
Voor als het PXE gedeelte gelukt is, is het mischien ook de moeite om hier eens te kijken.

http://unattended.sourceforge.net/

Ik heb dat in het verleden ook wel eens gebruikt om een windows install vanaf een smb server te doen nadat het werkstation via PXE geboot was. Dit was allemaal onder CentOS maar het zou ook moeten werken onder ondere OS'en.
Die tutorial heb ik al eens een keertje geprobeerd. Ik downloade de unattended-4.7 bestanden, en pakte ze uit naar mijn data partitie. Daarna de DHCP en TFTP bijgewerkt zodat ze de bestanden konden vinden. Daarna zette ik de unattended Windows XP iso's in de map: data\install\os. In principe zou het dan moeten werken toch?

Ik starte de lege machine op die geinstalleerd moest worden via PXE. Hij boote goed, maar hij kwam niet ver :'( . Hij bleef hangen met het bericht:

Can't load `kernel`

Type '?' for a list of commands. 'help' for more detailed help.
OK _

Heb jij dit probleem toen ook even gehad? Of weet je er zo even een oplossing voor? In ieder geval heb ik deze tutorial nooit werkend gekregen, terwijl hij wel erg gedetailleerd is ;(

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Even kickje omhoog.

Heeft iemand hier voortuitgang mee geboekt?
Ik ben bezig geweest met Unattended maar somehow stopt de verbinding naar Samba op een gegeven moment in het kopieerproces.
Pagina: 1