Areca 1220 uitbreiding HD capaciteit

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 18:15
Ik heb 1 RAID5 array van 7x500gB schijven en 1 array RAID0 (bootdrive) met 1 500gB schijf onder XP-Pro.

1. Wil capaciteit van de 1e array uitbreiden.
2. Heb geen backup/restore mogelijkheid.

Dacht aan de volgende handelwijze:
1. verwijder van de 1e array 1 500gB schijf en vervang deze voor een 1Tb schijf
2. start systeem en laat rebuilden.
3. ik herhaal punt 1 en 2 voor alle 500gB schijven in de 1e array net zo lang tot ik 1 array met 7 1Tb schijven heb.
4. vervolgens laat ik de array resizen zodat de volle capaciteit van de 7 1Tb schijven beschikbaar komt.

Gaat dit zo lukken?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Geen idee of de Areca's het ondersteunen maar ik kan met mijn Promise EX8350 jouw voorgestelde methode doen. Als alle schijven gewisseld zijn komt de ruimte vrij en krijg je de mogelijkheid een nieuwe array te maken met die ruimte. Ik kan niet die ruimte gebruiken om de bestaande array te vergroten.

Wat je ook kunt doen is die losse 500gig verplaatsen naar een onboard sata poort zodat je twee poorten kan vrij maken op de Areca (als je dusvan de raid-5 ook een schijf afkoppelt). Vervolgens kun je twee terabytes aansluiten en daar een raid-0 van maken. Data verplaatsen en de raid-5 helemaal breken. Vervolgens kun je de raid-0 gaan uitbreiden met 5 schijven naar een raid-5. Ben je klaar kun je losse 500gigger weer terug hangen. Moet je alleen je data kunnen reduceren naar 1862 gigabyte....

[ Voor 44% gewijzigd door Dukey op 26-05-2008 15:21 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Dukey schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:17:
Geen idee of de Areca's het ondersteunen maar ik kan met mijn Promise EX8350 jouw voorgestelde methode doen. Als alle schijven gewisseld zijn komt de ruimte vrij en krijg je de mogelijkheid een nieuwe array te maken met die ruimte. Ik kan niet die ruimte gebruiken om de bestaande array te vergroten.
Met een Areca gaat dat dus wel. Je kan zowel volumes als array's uitbreiden.

Het is een beetje een omslachtige oplossing, maar het gaat wel werken. Reken echter op een forse rebuildtijd.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Vincent Veeger schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:05:
Ik heb 1 RAID5 array van 7x500gB schijven en 1 array RAID0 (bootdrive) met 1 500gB schijf onder XP-Pro.

1. Wil capaciteit van de 1e array uitbreiden.
2. Heb geen backup/restore mogelijkheid.

Dacht aan de volgende handelwijze:
1. verwijder van de 1e array 1 500gB schijf en vervang deze voor een 1Tb schijf
2. start systeem en laat rebuilden.
3. ik herhaal punt 1 en 2 voor alle 500gB schijven in de 1e array net zo lang tot ik 1 array met 7 1Tb schijven heb.
4. vervolgens laat ik de array resizen zodat de volle capaciteit van de 7 1Tb schijven beschikbaar komt.

Gaat dit zo lukken?
Ja, geen probleem met een Areca.
Let wel op dat dat na het vervangen van de disk de rebuild NIET automatisch begint.
Tenzij:

1. Auto Activate Incomplete Raid is enabled Sorry nvt foutje
of
2. De nieuwe disk is als hotspare aangemaakt
of
3. De disk hotswap wisseld

Na alle disken te hebben vervangen en gerebuild
Expand Raid Set
daarna
Expand Volume
Dan onder het OS je partitie vergroten of een nieuwe aanmaken.

Succes..

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship