Krijg geen virtualbox geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Ben onlangs overgestapt van mijn Windows systeem naar Linux. Ik draai Ubuntu 8.0.4.

Nu wil ik daarin VirtualBox installeren, omdat Windows server te draaien die ik nog heb voor school. Alleen krijg ik daarbij gelijk deze melding;

VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..

Ik heb hem zowel via Applications - Add / Remove proberen te installeren als via de package manager. Ook deinstalleren en rebooten heb ik geprobeerd. Via google krijg ik de mededeling om de "virtualbox-ose-modules-generic" te installeren. Dit heb ik gedaan, maar ook hiermee is het probleem niet opgelost.

Ik draai de x86 versie.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 19:56

Theimon

Snapte!?

Je moet de vboxdrv wel laden. Dus installeer deze en doe dan:
code:
1
modprobe vboxdrv
Eventueel met sudo ervoor.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
Heb je de OSE of de Sun-versie geinstalleerd staan?
Heb je je kernel-headers geinstalleerd staan?
Wat krijg je als je 'sudo /etc/init.d/vboxdrv setup' in een terminal uitvoert?

• Woodsy
De OSE versie.

Ik ben nog verre van bekend met Linux, maar dit heb ik ingevoerd in de terminal;

marcel@LINUX-SERVER:~$ sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
* Usage: /etc/init.d/vboxdrv {start|stop|restart|status}
marcel@LINUX-SERVER:~$ sudo /etc/init.d/vboxdrv start
* Starting VirtualBox kernel module vboxdrv
* No suitable module for running kernel found.
marcel@LINUX-SERVER:~$
marcel@LINUX-SERVER:~$

Bij de eerste suggestie krijg ik dit;

marcel@LINUX-SERVER:~$ sudo modprobe vboxdrv
[sudo] password for marcel:
FATAL: Module vboxdrv not found.

• Fire69
Woodsy schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:47:
[...]
Via google krijg ik de mededeling om de "virtualbox-ose-modules-generic" te installeren. Dit heb ik gedaan, maar ook hiermee is het probleem niet opgelost.
[...]
Volgens mij heb je hier dezelfde fout gemaakt als mij, doet ik VB de eerste keer gebruikte.
Heb je de 'virtualbox-ose-guest-modules-generic' geinstalleerd?

• Woodsy
Ja ik heb deze geinstalleerd staan:

- virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-generic
- virtualbox-ose-guest-modules-generic

• Fire69
Hm... Heb je ook effectief een /dev/vboxdrv?
En is er een groep vboxusers gemaakt, waar jouw user-id in toegevoegd is?

• Woodsy
Nee, ik heb even gekeken en die map bestaat niet.

Tijdens de installatie heb ik verder geen problemen of errors gehad. Ik heb ook al meerdere malen opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen.

Uiteraard, in ieder geval bedankt voor je hulp tot nu toe ;-).

[ Voor 13% gewijzigd door Woodsy op 26-05-2008 15:49 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schakel anders over op de binaries van SUN. Ik draai die zonder problemen, Hoe dan ook, ik kijk nu net even in mijn Synaptic. Daar staan zowel de Guest modules, als de normale modules. Het lijkt erop dat je niet de guest moet hebben, maar de normale. Dus sudo apt-get install virtualbox-ose-modules-generic.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fire69
Ik draai ook de Sun-binaries trouwens, aangezien de OSE-versie geen usb ondersteund. :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 09:24

r0b

Hero Of Time schreef op maandag 26 mei 2008 @ 15:53:
Schakel anders over op de binaries van SUN. Ik draai die zonder problemen, Hoe dan ook, ik kijk nu net even in mijn Synaptic. Daar staan zowel de Guest modules, als de normale modules. Het lijkt erop dat je niet de guest moet hebben, maar de normale. Dus sudo apt-get install virtualbox-ose-modules-generic.
Even inhakend hierop: dit lijkt mij inderdaad de juiste aangezien de guest modules mij doen vermoeden dat die benodigd zijn wanneer je Ubuntu installatie als Guest OS zou draaien, wat hier niet het geval is. :)

• Woodsy
Je bedoelt gewoon via de website van virtualbox en dan downloaden via de GUI? Dat heb ik vanmiddag geprobeerd, maar ook dan krijg ik ook gewoon deze melding.

Via sudo apt-get install virtualbox-ose-modules-generic krijg ik een melding; "allready installed, 0 updated / upgraded".

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vaag. Verwijder eens alles van VB en probeer het opnieuw. Dit keer installeer je de binaries. Dit moet het gewoon doen.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Woodsy schreef op maandag 26 mei 2008 @ 14:47:
VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..
Ik heb met openSuSe 10.3 (volgens mij) hetzelfde gehad, probleem bleek uiteindelijk in de dependencies te zitten. Die werden niet automathisch goed gedaan en dat heb ik handmatig gedaan. Ik weet niet precies hoe je dat bij Ubuntu doet, maar het lijkt me dat dat via Add/Remove ook zou moeten kunnen. Ik heb alles verweiderd, benodigde paketten geinstalleerd en daarna Virtualbox weer erbij, daarna werkte alles weer prima. Dit was de OSE btw.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Woodsy
Hero Of Time schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:01:
Vaag. Verwijder eens alles van VB en probeer het opnieuw. Dit keer installeer je de binaries. Dit moet het gewoon doen.
Nu voel ik me wel heel noob worden.

Ik installeer hem op deze manier, nu zie ik ook dat die inderdaad met vboxdrv aan de slag gaat. Alleen nu kan ik hem nergens starten? Hij staat niet tussen mijn applicaties. Ook als ik rechtermuis doe (ubuntu handleiding) en dan menu eigenschappen kan ik hem nergens ertussen zien staan om te activeren.

Tussendoor, hoe zijn jullie begonnen met Linux? Ubuntu handleiding is een hoop hulp, maar sommige dingen zijn echt nog verschrikkelijk wazig voor me.

Verwijderd

Ik ben begonnen met veel uit te proberen (door zoeken op fora ed). Uiteraard geeft dit op den duur problemen dat je je install om zeep is, maar dan install je gewoon opnieuw, maar je weet wel meer...Vragen stellen als je vast zit op het officiele IRC channel helpt ook altijd, net zoals iemand in de geburen kennen die iets van linux af weet. In mijn geval kwam het dus op veel proberen uit.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan VB vinden in System, waar ook je packet manager zit. Het staat onder de naam Sun xVM VirtualBox. Als je bij het proberen te starten een foutmelding krijgt, zorg dan dat je zowel /dev/vboxdrv hebt (zal je wel hebben, geeft je aan dat hij iets doet) en dat je in de groep vboxusers zit. Sudo nano /etc/group, zoek vboxusers en zet je eigen gebruikersnaam erbij.

Ik ben door school begonnen met Linux, Ubuntu. Door het kleine beetje wat we kregen moesten we een aantal opdrachten doen, zonder hulp van de leraar. Ik ben er direct verder ingedoken. Google heb ik wat doorgelezen, niet veel. Kwam al snel bij Ubuntu Forums uit en daar heb ik een hoop geleerd. Ook de wiki van Ubuntu is helder.

• Woodsy
Hero Of Time schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:36:
Je kan VB vinden in System, waar ook je packet manager zit. Het staat onder de naam Sun xVM VirtualBox. Als je bij het proberen te starten een foutmelding krijgt, zorg dan dat je zowel /dev/vboxdrv hebt (zal je wel hebben, geeft je aan dat hij iets doet) en dat je in de groep vboxusers zit. Sudo nano /etc/group, zoek vboxusers en zet je eigen gebruikersnaam erbij.

Ik ben door school begonnen met Linux, Ubuntu. Door het kleine beetje wat we kregen moesten we een aantal opdrachten doen, zonder hulp van de leraar. Ik ben er direct verder ingedoken. Google heb ik wat doorgelezen, niet veel. Kwam al snel bij Ubuntu Forums uit en daar heb ik een hoop geleerd. Ook de wiki van Ubuntu is helder.
Je bent mijn held _/-\o_.

Hij doet het. In eerste instantie had ik weinig hoop, want kon hem nergens vinden. Maar na een reboot stond die inderdaad onder applicatios-> System tools -> Sun xVM VirtualBox.

Gelukkig doet die het nu. Dit was voor vandaag wel even leerzaam genoeg, ik ga ervanuit dat installatiet etc gewoon goed doorloopt :>.

Rest uiteraard ook bedankt voor hun reacties. ;)

• Fire69
Had gisteren zelf trouwens nog een probleem met VB.
Ik had bij Software Sources de pre-release en backports aangevinkt, kreeg ik direct een nieuwe kernel geinstalleerd. Bij het opstarten van VB kreeg ik iets met VERR_VM_DRIVER_VERSION_MISMATCH.
Blijkbaar heeft VB voor de vboxdrv de headers van je kernel nodig en die verwezen nog naar de oude kernel... :/
Maar een reinstall van VB lostte het geluk snel op.
(verhaaltje ter info, moest je in de toekomst je kernel updaten :P )

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fire69 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:58:
Had gisteren zelf trouwens nog een probleem met VB.
Ik had bij Software Sources de pre-release en backports aangevinkt, kreeg ik direct een nieuwe kernel geinstalleerd. Bij het opstarten van VB kreeg ik iets met VERR_VM_DRIVER_VERSION_MISMATCH.
Blijkbaar heeft VB voor de vboxdrv de headers van je kernel nodig en die verwezen nog naar de oude kernel... :/
Maar een reinstall van VB lostte het geluk snel op.
(verhaaltje ter info, moest je in de toekomst je kernel updaten :P )
Bij de binary versie is een sudo /etc/init.d/vboxdrv setup voldoende bij het veranderen van kernel.

• Fire69
dat dacht ik ook, behalve dat hij om 1 of andere reden geen /dev/vboxdrv kon vinden... :/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die moet hij aanmaken bij dat commando. Want als je een andere kernel laadt, heb je die module niet, dus ook geen /dev/vboxdrv. Ik heb net met succes geüpgrade naar 2.6.24-17-generic, draaide bovenstaand commando en kan weer lekker verder met mijn VMs.

• Fire69
Dat wou hij bij mij dus niet doen, klaagde in de log-file dat hij /lib/<nog-wat>/src niet kon vinden.
Gewoon de .deb even gedubbelklikt, Reinstall-knop geduwd en gaan met die banaan. :)
Pagina: 1