Small Business Server 2008 "Cougar", een eerste impressie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/00_SBS2008.png
Microsoft werkt al enige tijd aan Small Business Server code name Cougar, oftewel Windows Small Business Server 2008. Zoals gebruikelijk is hierin de nieuwste versie van Microsoft software zoals Exchange 2007, Windows Sharepoint Services 3.0, Windows Powershell, One Care, Forefront en Windows Server 2008 Standard Edition verwerkt.

De belangrijkste veranderingen ten opzichte van SBS2003:
  • SBS ondersteunt nog maar één netwerkkaart, je moet dus zelf zorgen voor adequate beveiliging. ISA Server is niet meer aanwezig.
  • Premium bevat voortaan een licentie voor een tweede Windows Server 2008 Standard Edition en SQL2008, welke niet meer per sé op de SBS-box hoeft te draaien.
  • Een geintegreerde versie van OneCare en Forefront Server Security is aanwezig. Standaard is dit een trial van 120 dagen.
  • Een inplace upgrade is niet mogelijk, SBS2008 komt enkel in een 64bits uitvoering. Er zijn wel diverse migratiescenario's mogelijk. Ook zijn er zeer uitgebreide mogelijkheden voor OEM preinstallation met een speciale configtool. Hierover is onlangs een leuk filmpje over geplaatst.
  • Clientcomputers met Windows 2000 SP4, Windows XP SP3 en Windows Vista SP1 worden ondersteund, je hoeft computeraccounts niet meer vooraf aan te maken. Er is een speciaal SideBar gadget toegevoegd met alle company-links.
  • Datamappen van de diverse applicaties zijn met simpele wizards te verplaatsen.
  • Het beheerconsole is sterk verbeterd, en is vergelijkbaar met het console van Windows Home Server en Windows Essential Business Server uit dezelfde productlijn. Er is nu een apart "SBS Native Tools" console waarin de gebruikelijke Active Directory, DNS, Exchange en overige snapins in terugkomen.
  • Net als bij alle vorige versies van Small Business Server doe je jezelf tekort als je de wizards niet gebruikt. Er zijn in sommige gevallen processen welke bepaalde instellingen weer terugzetten.
  • Uitgebreide wizards om de diverse netwerkonderdelen in te stellen, de CEICW is niet meer integraal terug te vinden, wel een vergelijkbare "Fix my network" wizard.
  • De remote web workspace heeft ook een grote verbetering ondergaan, met meer opties. Companyweb loopt voortaan over poort 987, en de rdp proxy wordt nu door de Terminal Services Gateway geregeld.
  • Er is geintegreerde ondersteuning voor Windows Live Small Business.
  • Mailarchieven worden naar Sharepoint-lijsten gestuurd, niet naar public folders.
  • Toegang tot specifieke onderdelen is goed af te vangen met diverse wizards, groepen, en opties. Zelfs zaken als Remote Web Workspace zijn nu voor Administrators af te schermen (welke dit natuurlijk wel weer zelf zouden kunnen activeren wanneer er fysieke toegang is).
  • Met de backup wizard kan je voortaan naar Externe schijven backups maken. Deze schijven worden wel geformatteerd, dus gebruik alleen ongebruikte schijven!!
De documentatie is reeds online en de publieke Release Candidate 0 is vanaf woensdag [url=httphttp://technet.microsoft.com/nl-nl/evalcenter/cc184870(en-us).aspx]hier[/url] te downloaden.

Ik draai al een tijdje mee in het betaprogramma, en heb hieronder wat screenshots van nieuwe features gemaakt, met een korte uitleg/beschrijving.
Op dit moment ondersteunt SBS ook Hyper-V als role, maar het is me niet duidelijk of dit in de definitieve versie ook nog het geval zal zijn.

Netwerkfeatures als RSS, Autotuning en ook SMB signing staan standaard aan, het domein/forest is standaard mixed mode. RODC's en extra DC's zijn prima mogelijk.

Je kan een andere domeinnaam dan .local gebruiken, maar dit kan enkel via unattended setup, het "split-dns" verhaal is netjes opgelost door de Internet Domain wizard, welke een dns-zone voor remote.domein.nl aanmaakt intern.

Ook kan SBS je router compleet beheren, en zal je nog steeds alle overige dhcpservers uit moeten schakelen. SBS2008 is strenger in deze vereisten dan voorgaande edities.

Alle onderstaande taken horen na de uiterst simpele installatie welke bij mij ongeveer twee uur duurt uitgevoerd te worden. Dit is de welkomstpagina van het nieuwe Windows SBS Console:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/01_Cons_Todo.png

Gebruikers en groepen worden in dit console beheerd, je kan hier templates, beveiligingsgroepen en distributielijsten aanmaken. Ook kan je per gebruiker aangeven of deze OWA, RWW en dergelijke kan openen. Folder redirects werkt op basis van user, elke user moet hier expliciet toegevoegd worden. Nieuw in SBS2008 is ook het sidebar gadget wat op Vista pc's wordt geinstalleerd.
Ook kan er makkelijk expliciet een computer toegewezen worden aan een gebruiker, en het recht tot aanloggen aan andere gebruikers worden ontzegd, op bijvoorbeeld de pc van de directeur.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/02_Cons_User.png

Een overzicht van alle computers wordt weergegeven en alle statussen van updates, services en andere zaken welke gemonitord worden zijn vermeld. Het tabblad Devices bevat printers, scanners, faxen, welke niet aanwezig zijn op deze testmachine. Ook kan hiervandaan hulp op afstand worden aangeboden, een functie welke we uit SBS2003 kennen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/03_Cons_NetComp.png

Voordat de server proper werkt moeten de taken op dit tabblad, welke ook terugkomen in het todo-scherm uitgevoerd worden. De status zie je hieronder. In SBS2003 was er de CEICW-wizard, in SBS2008 hebben we per onderdeeltje een status en een wizard om problemen op te lossen. Ook de wizard "Fix my network" om alle onderdelen door te lopen en waar nodig te repareren. Het toevoegen van een vertrouwd certificaat, het ip, domeinnaam veranderen is een fluitje van een cent.
Ook is een Pop3connector aanwezig, maar deze reviewer is persoonlijk nooit een fan geweest van de ingebouwde connector. In SBS2008 is het gedrag heel inconsequent, en deze kan beter niet als structurele oplossing gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/04_Cons_NetConn.png

In "Shared Folders and Web Sites" staan alle gedeelde mappen en websites. Deze testserver is gekoppeld aan Windows Live, en heeft een OWA, RWW en Companyweb site. In het Shared Folders console tref je fileshares aan.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/05_Cons_FolSit.png

Het storage-scherm geeft alle opslagmedia weer, ook kan je hier de backup configureren, echter beschikken we nu niet over de vereiste hardware. Met de knoppen rechts worden powershellscripts geactiveerd welke de datamappen geruisloos verplaatsen. Beter dan bij SBS2003 waar je met osql of een managementtool per applicatie aan de hobby moest achteraf. In SBS2008 worden alle componenten standaard naar de C: schijf geinstalleerd, dus deze knoppen gaat een goede beheerder zeker wel eens gebruiken :)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/06_Cons_Storage.png

Rapportagefuncties zijn ook uitgebreid, en hebben nog steeds de optie deze te e-mailen. Standaard worden ze naar de groep Administrators gestuurd.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/07_Cons_Report.png

Beveiligingsstatussen van de diverse onderdelen zijn hier te zien, ook kan je firewall en antispywareconfiguratie aanpassen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/08_Cons_Sec.png

WSUS ontbreekt niet in de standaardinstallatie, en wordt in het Updates-tabblad beheerd, zoals SBS2003 R2 is het sterk af te raden om zelf aan de configuratie te sleutelen met het reguliere MMC, maar dit geldt ook voor de overige componenten zoals Exchange en Sharepoint/IIS.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/09_Cons_Upd.png

Het inlogscherm van RWW is opgefrist, en de hele RWW werkt nu met .net 2.0. Er is op deze testmachine een vertrouwd certificaat aanwezig. Om via RWW een pc over te nemen, of met Active Sync te verbinden, is het vertrouwen van dit certificaat nu een vereiste geworden.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/10_RWW_Login.png

Een administrator heeft standaard de beschikking over OWA (Single Signon), Computers, Companyweb, Windows Live SBS koppelingen, de server en enkele helponderdelen. Gebruikers hebben beschikking over de voor het profiel ingestelde knoppen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/11_RWW_Admin.png

De mogelijkheid om users aan een standaardcomputer bestond in SBS2003 al door pc's middels de wizards toe te wijzen en toe te voegen aan het domein. Nu is deze optie ook voor de gebruiker zelf toegankelijk!
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/sanfranjake/sbs2008/12_RWW_Comp.png

De prijzen van SBS zijn onlangs aangekondigd. CAL's zijn voortaan per stuk te koop, en ook in bundels. Small Business Server richt zich voortaan op bedrijven tot ongeveer vijftig medewerkers/werkplekken, gezien de komst van Windows Essential Business Server, een aantrekkelijk geprijsde combinatie van drie servers.
Over de licenties en prijzen is meer te lezen op de SBS blog.

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 29-05-2008 09:32 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Wat een mooie startpost, goed gedaan!
Ook is een Pop3connector aanwezig, maar deze reviewer is persoonlijk nooit een fan geweest van de ingebouwde connector. In SBS2008 is het gedrag heel inconsequent, en deze kan beter niet als structurele oplossing gebruikt worden.
Ik gebruik bij (kleinere) klanten vaak de POP3-connector. Een vast IP-adres is in België jammer genoeg nogal duur. En ik moet inderdaad toegeven dat de POP3-connector in SBS2003 niet super is.

Op een SBS meeting van Microsoft kreeg ik laatst te horen dat de POP3-connector in SBS2008 volledig herschreven was. Ik hoopte dus dat het nu beter zou werken.

Welke negatieve ervaringen heb jij met de nieuwe POP3-connector (omdat je vermeldt dat het gedrag in SBS2008 heel inconsequent is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mooie review, ik ben wel benieuwd als hij klaar is, het ziet er al beter een heel geheel uit dan wat er vroeger bestond als 2003, wat meer een samenraapsel van software was.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Tomsworld schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:58:
Mooie review, ik ben wel benieuwd als hij klaar is, het ziet er al beter een heel geheel uit dan wat er vroeger bestond als 2003, wat meer een samenraapsel van software was.
2003 een samenraapsel :? vertel...

2008 is een samenraapsel van 2008 en exchange2007 en een boel leuke wizards... maar wacht es even! dat was 2003 toch ook ;) (albeit dan ex2003)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:51
Wel jammer dat er maar één netwerkkaart ondersteund wordt. Ik neem aan dat rras er uit gesloopt is.

Snap de redenering niet helemaal, dan moet er bij veel bedrijven toch wat gebeuren bij een overstap naar 2008. Of dat je nog steeds bijvoorbeeld internettoegang in sbs kan regelen, maar dat je dan een router moet hebben die geheel door sbs te configureren is?

Heb natuurlijk wel iets gelezen dat het zo veiliger is (rras firewall slecht t.o.v. aparte firewall), maar om die keuze op te dwingen.. Klinkt eerder een excuus van Microsoft om het sbs product wat te versimpelen. Wat misschien ook wel nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Powershell schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:00:
[...]

2003 een samenraapsel :? vertel...

2008 is een samenraapsel van 2008 en exchange2007 en een boel leuke wizards... maar wacht es even! dat was 2003 toch ook ;) (albeit dan ex2003)
In 2003 zit de integratie tussen windows en exchange wel nog krom, ik heb klanten die absoluut een nl versie willen en dan krijgen ze een engelse exchange erbij, en een console die nog weinig sporen van nederlands vertoont.

Je kan zeggen, maar ze moeten daar niet aankomen, idd, maar kmo's doen graag alles zelf en goedkoop en dat is toch het doelpubliek van SBS

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Tomsworld schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:12:
In 2003 zit de integratie tussen windows en exchange wel nog krom, ik heb klanten die absoluut een nl versie willen en dan krijgen ze een engelse exchange erbij, en een console die nog weinig sporen van nederlands vertoont.
Er is voor zover ik weet ook nog nooit een Nederlandstalige versie van Exchange geweest. Clientside ondersteunt het genoeg talen, en het management kan geheel via het SBS Serverbeheer. Ik volg je redenering ook niet helemaal :P

Er is ook geen Nederlandstalige Exchange 2007, dus die is in SBS2008 ook weer gewoon Engels? :)

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

BFS

Rude awakening

sanfranjake schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 10:18:
[...]
Er is voor zover ik weet ook nog nooit een Nederlandstalige versie van Exchange geweest. Clientside ondersteunt het genoeg talen, en het management kan geheel via het SBS Serverbeheer. Ik volg je redenering ook niet helemaal :P

Er is ook geen Nederlandstalige Exchange 2007, dus die is in SBS2008 ook weer gewoon Engels? :)
Laten we hopen dat er ook nooit een Nederlandstalige Exchange variant komt, wij hebben nu al werk genoeg om het gepruts van anderen recht te breien. Laat staan als Exchange ook nog eens Nederlands en dus semi-begrijpbaar wordt voor 'power'-users die persé admin willen zijn.

edit:

Bemerken anderen toevallig ook problemen met de download van de beta? Ik krijg soms een onderbreking van mijn download en kan alleen nog vanuit mijn Geschiedenis terug naar de ISO's en niet meer via de aanmeldwebsite voor de beta

[ Voor 14% gewijzigd door BFS op 27-05-2008 13:26 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:17
Wat ik me afvraag, aangezien het nog maar één netwerkkaart ondersteund is het dan ook niet meer mogelijk om netwerkbindingen te teamen? Zodat je dus met 2 netwerkkaarten een 2Gbit verbinding zou kunnen maken en natuurlijk ook voor redundantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Als je nics teamed worden ze toch in principe als een enkele netwerkkaart gezien? Als je zorgt dat de drivers in je install-image zitten zou het geen probleem mogen zijn lijkt me, of voordat de configuratiewizard postinstall start via een commandprompt oid de netwerkconfiguratie instellen?

Ik heb het echter niet geprobeerd, vanwege het gebrek aan daartoe geschikte hardware de laatste maanden. Wel eens gehoord van SBS2003 scenario's met teaming.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
sanfranjake schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:13:
Als je nics teamed worden ze toch in principe als een enkele netwerkkaart gezien? Als je zorgt dat de drivers in je install-image zitten zou het geen probleem mogen zijn lijkt me, of voordat de configuratiewizard postinstall start via een commandprompt oid de netwerkconfiguratie instellen?

Ik heb het echter niet geprobeerd, vanwege het gebrek aan daartoe geschikte hardware de laatste maanden. Wel eens gehoord van SBS2003 scenario's met teaming.
Ik zou het echt niet weten, heb weinig ervaring met teaming maar het is wel iets dat steeds meer in opkomt komt. Vooral met de steeds snellere hardeschijven en moederborden waarvan je zelfs desktop boardjes soms al met 4 nics ziet verschijnen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
basproffesional schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:28:
[...]

Ik zou het echt niet weten, heb weinig ervaring met teaming maar het is wel iets dat steeds meer in opkomt komt. Vooral met de steeds snellere hardeschijven en moederborden waarvan je zelfs desktop boardjes soms al met 4 nics ziet verschijnen. Vandaar mijn vraag.
sbs users doen niet aan teaming . [punt]

sbs is voor simpele bedrijven die simpele dingen willen zoals >> werken :P

en al die advanced opties zijn te moelijk voor ze dus die heeft ms er dan ook uitgesloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik denk dat de populariteit van SBS vooral in de prijs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

sanfranjake schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:13:

teaming active passive werkt in 2003 sbs, maar active / active zou ik eens moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Iemand een idee over release datum van de final ? Moet dit jaar een klant upgraden die nog op sbs2000 draait. Zit me ff te bedenken wat verstandiger is, wachten op SBS2008 of SBS2003(premium) pakken? .
Configuratie zit daar nu zo inelkaar, dat die SBS bak dus ook als inet router & firewall figureert. Dat zou dus te vervallen komen met sbs2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

Anoniem: 50683 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:44:
Iemand een idee over release datum van de final ? Moet dit jaar een klant upgraden die nog op sbs2000 draait. Zit me ff te bedenken wat verstandiger is, wachten op SBS2008 of SBS2003(premium) pakken? .
Configuratie zit daar nu zo inelkaar, dat die SBS bak dus ook als inet router & firewall figureert. Dat zou dus te vervallen komen met sbs2008.
Met SBS2008 Premium heb je toch ook gewoon ISA licentie + server 2008 standaard :S? kun je alles mooi scheiden en op een apparte server zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tim427 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:48:
[...]

Met SBS2008 Premium heb je toch ook gewoon ISA licentie + server 2008 standaard :S? kun je alles mooi scheiden en op een apparte server zetten..
psst, de premium editie heeft geen isa meer ;)

pas in Essential Business Server (het grote broertje van sbs2008) krijg je de opvolger van isa 2006 erbij (Threat Management Gateway)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Precies, bij SBS Premium zit straks een losse Server 2008 Standard en SQL 2008 Standard. Geen ISA/TMG meer :)
De releasedatum van de final heb ik geen idee van, maar ik gok dat deze pas ergens einde herfst zal zijn....

[ Voor 34% gewijzigd door sanfranjake op 28-05-2008 22:24 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je kan de Windows Small Business Server 2008 Public Preview hier downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48656

Wat ik er nog niet helemaal uit haal is het volgende:
Hoe zit het met application streaming. Zit hier ook iets standaard in SBS of moet dit ingesteld worden op een (sbs premium) 2e machine? Gezien het feit dat de TS gateway op de eerste dc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Anoniem: 48656 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:59:
Wat ik er nog niet helemaal uit haal is het volgende:
Hoe zit het met application streaming. Zit hier ook iets standaard in SBS of moet dit ingesteld worden op een (sbs premium) 2e machine? Gezien het feit dat de TS gateway op de eerste dc zit.
Heb het niet gezien, en ook in de enterprisemarkt wordt MAV dacht ik alleen weggegeven aan SA klanten in het MDOP?

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, want app stream is al mogelijk op een enkele Server 2k8 machine. Dan zou de 2e machine als slaafje achter de eerste SBS moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Worden dan dus 2 machines ipv 1, zoals nu op het moment.
Of zou het gewoon verstandiger zijn om SBS2003 neer te zetten?

Zat te denken om de oude machine eventueel als linux bak om te toveren voor de firewalling, vpn, smtp filter (spam,antivirus) en dan SBS2008 als workgroup server in te zetten op een nieuwe machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Baal van die upgrade die niet mogelijk is. Zit nu een 2003 te installeren, omdat een klant de prijs van 2008 te hoog vind, en dus kiest voor 2003. Zie nu al de problemen bij in een later stadium upgraden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Om de zojuist gereleasde SBS versie in een virtuele machine te testen, zie hier:
http://msmvps.com/blogs/b...ettings-for-sbs-2008.aspx

Met VirtualPC 2007 werkt het natuurlijk niet, want die ondersteunt geen 64bit guest software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Wat is eigenlijk de reden dat ze de mogelijkheid van meerdere nics eruit hebben gehaald? Voorheen was het juist zo fijn dat je de internetverbinding op een nic kon zetten, en de switch op de ander. Nu moet je dus altijd een router voor je sbs2008 bak knallen. Ik zie het nut er niet van in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

ralpje

Deugpopje

Omdat het uit veiligheidsoogpunt eigenlijk helemaal niet zo verstandig is om je DC / Data Server / Exchangeserver ook maar als router / firewall te gebruiken en daarom maar aan het net te hangen?
Een dedicated ding is natuurlijk geschikter :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb het geinstalleerd in Hyper-V (RC0).

Is wel een behoorlijk gedoe via RDP. Omdat Hyper-V RC0 niet standaard in SBS2008 zit moet je eerst de update installeren.. Dan moet je met taakbeheer gaan klooien (explorer starten, taakbeheer proces killen :P, update installeren..rebooten).

En de SBS Wizard nokt er mee als je netwerkkaart geen IP adres heeft..kan je wachten tot je een ons weegt maar er gebeurd niks. Als die nou gewoon een melding geeft..

edit: gaat nu wel eindelijk door..na een half uur.. hij heeft m'n router opgespoord..en zelf de juiste instellingen ingesteld :o
DHCP Enabled: no
@sanfranjake:
Kan ook, maar nu heb ik de normale adapter..het is wat klooien maar het werkt..

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 29-05-2008 12:19 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Glashelder schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:11:
Ik heb het geinstalleerd in Hyper-V (RC0).

Is wel een behoorlijk gedoe via RDP. Omdat Hyper-V RC0 niet standaard in SBS2008 zit moet je eerst de update installeren.. Dan moet je met taakbeheer gaan klooien (explorer starten, taakbeheer proces killen :P, update installeren..rebooten).

En de SBS Wizard nokt er mee als je netwerkkaart geen IP adres heeft..kan je wachten tot je een ons weegt maar er gebeurd niks. Als die nou gewoon een melding geeft..

edit: gaat nu wel eindelijk door..na een half uur..
Je moet de legacy netwerkadapter gebruiken, en de setup heb ik met toetsenbord gedaan. Met de RC zitten de HyperVtools voor x64 ook ingebakken en niet meer via de losse updates. Wat he iij big kan doen is de hypervupdate verwerken in je dvd1, of een wds opzetten, dat werkt ook prima :+

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Zodat je dus met 2 netwerkkaarten een 2Gbit verbinding zou kunnen maken en natuurlijk ook voor redundantie.
1 Gig is genoeg voor de meeste SBS klanten. Redundantie op een SBS server vindt ik een kromme redenering. Je daait alles op 1 server, waarom dan een redundante netwerk kaart? Ga je ook de switches redundant uitvoeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
Anoniem: 1322 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:52:
[...]

1 Gig is genoeg voor de meeste SBS klanten. Redundantie op een SBS server vindt ik een kromme redenering. Je daait alles op 1 server, waarom dan een redundante netwerk kaart? Ga je ook de switches redundant uitvoeren??
In een datacenter omgeving gebeurd niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

basproffesional schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:06:
In een datacenter omgeving gebeurd niet anders.
Maar daar zet je geen SBS servertje neer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Ik als normale vista gebruiker heb zeer veel interesse in een server in mijn thuis omgeving. Via mijn opleiding kan ik gratis aan licenties komen. Alleen heb ik er nog totaal geen ervaring mee.

De server zelf installeren lijkt me niet zo'n probleem. Alleen misschien kan iemand die er ervaring mee heeft, mee uitleggen hoe het werkt met clients?

- Kun je gewoon bestaande, reeds geïnstalleerde pc's met vista/xp zo configureren dat ze op de server werken?
- Of dien je een speciale client versie van het OS te installeren?
- Wordt je client per se geformatteerd?

Hoe wordt een client dus een client?

De reden waarom ik een server wil, is vanwege de mogelijkheid om via verschillende computers je eigen profiel te kunnen laden, met bijbehorende bestanden, die dan ook op een centrale positie zijn opgeslagen.

Het is een beetje off-topic misschien, maar na veel zoekwerk niets gevonden te hebben, denk ik dat het voor een ervaren iemand hier een minuutje kost om het duidelijk te krijgen.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Anoniem: 118498 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:00:
Ik als normale vista gebruiker heb zeer veel interesse in een server in mijn thuis omgeving. Via mijn opleiding kan ik gratis aan licenties komen. Alleen heb ik er nog totaal geen ervaring mee.

De server zelf installeren lijkt me niet zo'n probleem. Alleen misschien kan iemand die er ervaring mee heeft, mee uitleggen hoe het werkt met clients?

- Kun je gewoon bestaande, reeds geïnstalleerde pc's met vista/xp zo configureren dat ze op de server werken?
- Of dien je een speciale client versie van het OS te installeren?
- Wordt je client per se geformatteerd?

Hoe wordt een client dus een client?

De reden waarom ik een server wil, is vanwege de mogelijkheid om via verschillende computers je eigen profiel te kunnen laden, met bijbehorende bestanden, die dan ook op een centrale positie zijn opgeslagen.

Het is een beetje off-topic misschien, maar na veel zoekwerk niets gevonden te hebben, denk ik dat het voor een ervaren iemand hier een minuutje kost om het duidelijk te krijgen.

Dank
Er zit een hele mooie wizard in voor clients, ik zal even wat screenshots maken.
Met deze wizard kun je sowieso gebruikers naar het domein migreren met behoud van instellingen, remote desktop en nog wat meer van dat soort dingen instellen, aangeven wie watvoor rechten moet hebben en nog veel meer.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, dat is gaaf !!

Elke pc die dus gewoon als stand-alone gekocht is, kan dus gewoon als client werken, door ze (evt middels wizzard) aan te melden op het domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet wel Vista Business / Vista Ultimate / XP Pro hebben.
Vista Home / Premium / XP Home werken niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dat is dan "glashelder" haha.
maar dat komt goed uit.
Toevallig heb ik alle drie die varianten hier al draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153028

Ziet er goed uit. Wat mij niet duidelijk is, als ik deze versie nu volledig inricht voor testdoeleinden, kan ik deze dan later bij de release upgraden naar de final en dus in productie nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Anoniem: 153028 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:17:
Ziet er goed uit. Wat mij niet duidelijk is, als ik deze versie nu volledig inricht voor testdoeleinden, kan ik deze dan later bij de release upgraden naar de final en dus in productie nemen?
SBS heeft uitgebreide mogelijkheden voor Swing migratie aan boord, je kan migreren naar een andere machine met de final met behoud van alle configuratie :)

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 15:48

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ziet er allemaal heel leuk uit :)

Is het mogelijk om vanuit een Windows 2003 Enterprise te upgrade naar een 2008 SBS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 22:57

FastBunny

Give it the Works !

LuckyY schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:58:
[...]

Ziet er allemaal heel leuk uit :)

Is het mogelijk om vanuit een Windows 2003 Enterprise te upgrade naar een 2008 SBS?
Nee want je kunt geen upgrade doen. En bovendien zou van 2003 Enterprise naar 2008 SBS een downgrade zijn, 2008 SBS gebruikt als basis Windows Server 2008 Standard.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

Moet SQL Server per se op een aparte server, of kan het ook een all-in-one box worden...
Enige applicatie die SQL gaat gebruiken is CRM 4.0

Voor een set-up met 4 medewerkers zijn 2 servers beetje redelijk overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
In principe niet. vooralsnog ondersteunt echter SBS RC0 wel hyper-v (zal ook wel in de final zitten denk ik), dus misschien kan je het als guest inzetten :)

[ Voor 15% gewijzigd door sanfranjake op 15-06-2008 16:02 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

sanfranjake schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:02:
In principe niet. vooralsnog ondersteunt echter SBS RC0 wel hyper-v (zal ook wel in de final zitten denk ik), dus misschien kan je het als guest inzetten :)
Ik zie alleen de voordelen daar niet zo van... De reden dat SQL een aparte server 'krijgt'' heeft volgens mij met Performance te maken. Het enige voordeel wat het virtueel installeren dan heeft is dat je de resources beter kunt verdelen lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Ben nog eens gaan zoeken naar waar ik het gelezen heb, maar nu kom ik tegen dat het wel gewoon kan. Al zal dat dan een beest van een server moeten worden: http://blog.sbsfaq.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=119

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
SBS heeft gisteren de RTM status bereikt. 12 november de officieele release.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 15:33
Yes, my Registered Partner readers, SBS 2008 will be in the Action Pack (as will EBS), but I can’t say for sure yet that it will make it into the October MAPS update (although I think the chances are good).
boeya! Ik was al bang dat ik moest wachten op januari :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 15:33
Update voor Microsoft MAPS subscribers (en wellicht andere leden), ik heb vandaag de oktober update binnen gekregen.
Onder andere SBS 2008 (standaard) zit er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke taal heb je van MAPS? Ik heb NL en nog niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Anoniem: 48656 schreef op zondag 02 november 2008 @ 22:12:
Welke taal heb je van MAPS? Ik heb NL en nog niets..
De Nederlandstalige versie zit pas bij de update van Januari begreep ik van Microsoft.
Misschien kan je de Engelstalige opgestuurd krijgen als je de MAPS helpdesk mailt :) Die heb ik iig wel gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door sanfranjake op 12-11-2008 10:04 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melluh
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-11-2024

Melluh

Eggcellent!

Officieel zijn zowel Small Business Server 2008 en Essential Business Server 2008 sinds 12 november beschikbaar maar gister (de 17e) werden ze 'echt' gelanceerd in Nederland door Microsoft NL.
Ik heb een interviewtje gedaan met Tony Krijnen (MVP / Technology Advisor) van MS waarin oa over de migratiewizard gesproken wordt. (ja ik weet dat het zelfpromotie is, maar het is toch relevant denk ik)

"Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind" - Bob Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Melluh schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:32:
[...]

Officieel zijn zowel Small Business Server 2008 en Essential Business Server 2008 sinds 12 november beschikbaar maar gister (de 17e) werden ze 'echt' gelanceerd in Nederland door Microsoft NL.
Ik heb een interviewtje gedaan met Tony Krijnen (MVP / Technology Advisor) van MS waarin oa over de migratiewizard gesproken wordt. (ja ik weet dat het zelfpromotie is, maar het is toch relevant denk ik)
Niet dat het echt wat uit maakt hoor, maar Tony Krijnen is geen MVP. MVP's (Most Valuable Professionals) zijn juist onafhankelijk en werken niet bij Microsoft.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 14:09

bruto

Druktemaker.

Over die migratie:

Ons halve weekeinde is vernaggeld door de geweldige migratie mogelijkheid van SBS 2008.
Voor diegenen die twijfelen tussen migratie en forget and start over, GEEN migratie!

Wij hebben uitgebreid het hele migratiedocument doorgelopen, migratietraining gehad, etc etc.
Alles gedriedubbelchecked aan de hand van de MS migratiebijbel: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=91366
Alle prereq's waren OK, checks allemaal goed. Echter door een fout in de Sharepoint faalde de migratie.
Kostte dus echt meer tijd dan gewenst ;-)
Voor diegenen die het wel aandurven, maak echt een image van je source server, die is namelijk compleet nutteloos na het draaien van de preptool..

Hier staat trouwens zeer veel nuttige informatie, voornamelijk gericht op de promo dagen van de distri: http://www.herion.nl/sbstraining/
Tony heeft me teleurgesteld ;-(

The more you know, the more you know you don't know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Jammer dat dit topic niet zo hard loopt.
In ieder geval, SBS is een leuk idee, maar geef mij maar Server 2008 met Exchange. Dat is ruim voldoende.
Een complete Sharepoint in SBS is echt overkill. Welke MKB'er gebruikt dat? Wij niet in ieder geval.

Updates is ook een drama! Exchange 2007 SP2 moet je niet installeren, want je krijgt errors. WSUS SP2 niet installeren, want het werkt daarna niet meer. Het is allemaal zo geïntegreerd, dat je na een installatie er niet meer aan moet zitten, want je maakt meer kapot dan je lief is.

En wij hadden juist SBS genomen omdat je geen full time IT'er zou hoeven hebben. Nou forget it, het kost mij meer tijd om die SBS gezond te houden dan dat ik aan m'n echte werk bezig ben. Voor mij was de WSUS SP2 update de druppel. Omdat mijn region natuurlijk op Dutch staat (komma's en punten, EURO's en datum en tijd notatie) gaat die SP2 update niet goed. Nu is die hele WSUS integratie kapot. (standaard heet de website voor Wsus 'WSUS Administration' op poorten 8530/8531. Na de SP2 update heet de website 'WSUS Beheer'ook op poorten 8530/8531). En nu kan die niet starten omdat die poorten al in gebruik zijn. Dat wordt weer 3 dagen zoeken naar een oplossing. En wij hebben niet eens een vertaalde/localized SBS, we hebben juist de engelse/US versie genomen om geen gezeur met die vertalingen te hebben. En nog loopt het compleet fout! Zwaar teleurgesteld in SBS 08!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SBS heeft altijd zijn eigen SP's/Update cycle gehad.
Ben je zelfstandig de updates gaan installeren op die SBS machine dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Nee nee, zeker niet zelfstandig. Exchange SP2 wordt dan wel goed geblockt, dus dat probleem heb ik niet, maar WSUS SP2 komt gewoon door. En al die Amerikanen hebben ook geen probleem (ik lees veel blogs over SBS) dus het was mij ook niet bekend. Totdat je natuurlijk tegen het probleem aanloopt en gaat zoeken en dan blijkt elke Europeaan dit probleem te hebben.

En dat met die taal/region setting was verdorie de vorige keer ook al zo . Je zou denken dat ze dan bij een volgende update daar wel rekening mee houden. Hier op GoT zat iemand ook al met het probleem dat WSUS Administrators een ander groep is dan WSUS-Administrators. (ja inderdaad, een koppelteken ertussen, blijkbaar is het voor US mensen zonder koppelteken en voor ons juist met koppelteken). Maar door zo'n onzinnig iets, loopt een update dus wel helemaal fout. En probeer de oplossing maar eens te vinden....

[ Voor 40% gewijzigd door MrDirect op 09-09-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:21
Ik draai nu ook een aantal weken op SBS 2008 premium

1 HP DL380 G6 met 12GB geheugen ingericht als ESXi 4 server dmv een SD kaart.

1 VM met SBS 2008 en 1 VM met 2008 server icm SQL 2008.

Waar ik me over verbaas, is dat ik niet op een normale manier kan backuppen.

Heeft 1 van jullie een idee hoe dit moet :?

Ik kan alleen maar naar disk backuppen, wat natuurlijk problemen geeft in ESXi.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Grolsch schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:12:
Ik draai nu ook een aantal weken op SBS 2008 premium

1 HP DL380 G6 met 12GB geheugen ingericht als ESXi 4 server dmv een SD kaart.

1 VM met SBS 2008 en 1 VM met 2008 server icm SQL 2008.

define 'niet normaal' :? als je het over tape hebt.. tja SBS2008 ondersteund native geen tapedrives meer :) wil je dat wel dan dien je backupexec/arcserve te kopen dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
Grolsch schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:12:

Jep, paar harde schijven kopen, de backuptool is veel beter dan die van SBS2003.
Waarom zou dat een probleem zijn :? Sinds wanneer kan je in ESX geen disken meer gebruiken, draaien je vm's soms ook op lucht?

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
sanfranjake schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 00:05:
[...]

Jep, paar harde schijven kopen, de backuptool is veel beter dan die van SBS2003.

[...]

Waarom zou dat een probleem zijn :? Sinds wanneer kan je in ESX geen disken meer gebruiken, draaien je vm's soms ook op lucht?
geen usb disken ;)

maw je zult dan een NAS moeten kopen en met WBadmin.exe het eea moeten scripten om te backuppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
met niet normaal bedoel ik dat ik bijv. niet gewoon een backupbestand willekeurig op m'n harde schijf op kan slaan.

Hij vereist een dedicated Harde schijf, welke ook nog eens geen USB schijf mag zijn.

Nu heb ik al een USB schijf aan een andere computer gehangen, maar dat ondersteund de backup tool dus niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je zou moeten doen is het volgende:

script maken met wbadmin in een batchfile. En deze in de taakplanner aanroepen.
Als je de scripts rechtstreeks in de taakplanner zet worden ze niet altijd uitgevoerd.

Als iemand me hier nog in aan kan vullen hoe je een directory kan uitsluiten want daar ben ik zelf nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Grolsch schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:16:
met niet normaal bedoel ik dat ik bijv. niet gewoon een backupbestand willekeurig op m'n harde schijf op kan slaan.

Hij vereist een dedicated Harde schijf, welke ook nog eens geen USB schijf mag zijn.

Nu heb ik al een USB schijf aan een andere computer gehangen, maar dat ondersteund de backup tool dus niet.
http://www.wbadmin.info/a...s-server-2008-backup.html

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dat lijkt inderdaad te doen wat ik wil, daar ga ik eens mee stoeien!

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-07 15:49
Omdat de mogelijkheid van incrementeel backuppen en het gemak van usb schijven als off-site backup medium me erg aan spreekt zoek ik een manier om toch gebruik te maken van een usb schijf in combinatie met ESX.

Is er misschien iemand die ervaring heeft met een dergelijk product?

Het grote nadeel lijkt mij dat het grote voordeel van de image backup (bare metal restore) er niet is. Er zijn immers specifieke drivers nodig om de usb schijf over het netwerk te benaderen. Dit kan een snelle restore behoorlijk in de weg zitten.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaveli09
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:24
hans_lenze schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:43:
Omdat de mogelijkheid van incrementeel backuppen en het gemak van usb schijven als off-site backup medium me erg aan spreekt zoek ik een manier om toch gebruik te maken van een usb schijf in combinatie met ESX.

Het grote nadeel lijkt mij dat het grote voordeel van de image backup (bare metal restore) er niet is. Er zijn immers specifieke drivers nodig om de usb schijf over het netwerk te benaderen. Dit kan een snelle restore behoorlijk in de weg zitten.
Ik heb op mijn werk een 6tal lan naar USB apparaten van Digi. Duur spul voor wat het doet. Wij gebruiken deze voor USB sleutels en modems om te koppelen aan VM's.
Wat regelmatig (2 x per maand) gebeurd is dat de connectie verbreekt, is dus iets wat je wel in je achterhoofd moet houden. De doorvoersnelheid is natuurlijk een tweede.

Heb je al gekeken of een netwerk schijf niet iets is? Mocht de beperking zijn dat je een lokale schijf moet benaderen, dan kan je misschien kijken of een schijfletter koppelen aan de netwerkschijf een oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

hans_lenze schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:43:

Misschien is het beter om daar een apart topic voor aan te maken, de titel van deze heeft niet echt iets met ESX te maken namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

ralpje

Deugpopje

Jazzy schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:26:
[...]
Misschien is het beter om daar een apart topic voor aan te maken, de titel van deze heeft niet echt iets met ESX te maken namelijk. :)
Om het wel nog enige raakvlak te laten houden: was het niet licentietechnisch niet toegestaan om SBS te virtualiseren? Of is dat sinds 2008 aangepast?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
ralpje schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 10:41:
[...]

Om het wel nog enige raakvlak te laten houden: was het niet licentietechnisch niet toegestaan om SBS te virtualiseren? Of is dat sinds 2008 aangepast?
Ik kan me niet herinneren dat dat ooit niet toegestaan was... SBS2000 en 2003 zijn unsupported, maar je breekt er geen licentie mee zolang er gevirtualiseerd wordt bovenop de OEM server.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Eerst dacht ik, USB disken niet ondersteund om te backuppen met SBS 2008? Wat doe ik dan nu al een jaar met mijn eigen SBS server?

Maar toen viel het kwartje... ESX in combinatie met USB disken en SBS 2008. 8)7

Anyway, ik heb sinds kort een QNAP Nas device, en die kunnen iSCSI targets aanbieden, en zo doe ik nu de backup vanuit SBS. Werkt prima.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 09:33
sanfranjake schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:19:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat dat ooit niet toegestaan was... SBS2000 en 2003 zijn unsupported, maar je breekt er geen licentie mee zolang er gevirtualiseerd wordt bovenop de OEM server.
Heb hier een oem sbs 2008 setje voor me waar ook een sticker bij zit met een code voor een virtuele sbs installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
*schopje*

http://www.microsoft.com/sbs/en/us/beta.aspx
Zijn al bezig met de opvolger!

Binnenkort de beta
We are getting ready to release the next version of Windows Small Business Server beta software for both editions.

Windows Small Business Server Code Name “Aurora”
Windows Small Business Server 7
Both editions of the software will be available by end of September. By joining Connect today we can notify you when the next versions become available for download and testing
Bron: https://connect.microsoft.com/sbs

Nog een leuke, kreeg gister telefoon dat iemand met een SBS2008 server met z'n clients niet meer op .BE domeinen kwam. Ik denk huh?? . Blijkt bug te zijn in SBS2008 dat de DNS service niet altijd even goed z'n best doet. Heb als oplossing op dit moment maar snel forwarders ingesteld.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Waar staat die bug gedocumenteerd? DNS forwarders werkt altijd beter dan root hints. (IMHO)

Jazzy schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:21:
Waar staat die bug gedocumenteerd? DNS forwarders werkt altijd beter dan root hints. (IMHO)
Windows Server 2008 DNS Servers may fail to resolve queries for some top-level domains

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

LOL we hebben het maximum aantal posts voor een SBS topic bereikt, 75 ;)

Anyway, iemand al gespeelt met SBS Aurora?

http://blogs.technet.com/...preview-availability.aspx

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
LordMorgoth schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:27:
LOL we hebben het maximum aantal posts voor een SBS topic bereikt, 75 ;)

Anyway, iemand al gespeelt met SBS Aurora?

http://blogs.technet.com/...preview-availability.aspx
Met (register)hacks kunnen we wel verder komen.

Waar kan je SBS Aurora halen de beta?
Ik kom namelijk altijd op een pagina die al 2 jaar niet meer vernieuwd is.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Erwinvz1 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:08:
[...]

Met (register)hacks kunnen we wel verder komen.

Waar kan je SBS Aurora halen de beta?
Ik kom namelijk altijd op een pagina die al 2 jaar niet meer vernieuwd is.
https://connect.microsoft.com/sbs?wa=wsignin1.0

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:52

_AN

Aurora is volgens mij niet de opvolger van SBS 2008.

Deze variant is geschikt voor minder dan 25 gebruikers en biedt tevens geen ondersteuning voor Exchange.

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

De volgende generatie SBS komt idd in twee samen, Aurora en SBS 7.

SBS 7 (klinkt als een TV zender) lijkt het meest op SBS 2008 en heeft Win2k8R2 en Exchange 2010 aan boord, Aurora word het kleine broertje van SBS (Windows Foundation server achtig iets?)

• SCaRa1701
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Aurora kan je beter zien als een Windows Home Server (Vail) met Active Directory ingebakken.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

Topicstarter
(overleden)
SCaRa1701 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 09:08:
Aurora kan je beter zien als een Windows Home Server (Vail) met Active Directory ingebakken.
Niet mee eens, Aurora is een basic versie van Windows server voor bedrijven met maximaal 25 computer/useraccounts. Deze versie is sterk georienteerd op de cloud, en zal daar dan ook aansluitingspunten voor hebben. Het is zeer zeker niet voor thuisgebruik.

Mijn spoorwegfotografie

• SCaRa1701
sanfranjake schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:30:
[...]

Niet mee eens, Aurora is een basic versie van Windows server voor bedrijven met maximaal 25 computer/useraccounts. Deze versie is sterk georienteerd op de cloud, en zal daar dan ook aansluitingspunten voor hebben. Het is zeer zeker niet voor thuisgebruik.
Het was niet mijn bedoeling om Aurora als iets voor thuisgebruik te verkondigen. In grote lijnen heeft het echter wel veel gemeen met Vail. De vormgeving (en het gebruiksgemak) van de console, het backuppen van clients e.d.

De toevoeging van de AD en het vergroten van het aantal maximum gebruikers van 10 tot 25 gebruikers maken deze geschikt voor bedrijven.

• SCaRa1701
Ter info, de preview van SBS 7 is beschikbaar.
http://blogs.technet.com/...indows-sbs-7-preview.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Gaan er hier nog mensen naar de SBS 2011 sessie van Tony Krijnen?

http://www.microsoft.com/...eventid=346&date=20101220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Level 200 :X daar kom ik mijn bed niet voor uit, en voor sommige 300 of 400 sessies al niet eens :+

Pagina: 1