Printer print geen zwart op fotopapier (Canon Pixma Ip3000)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik wilde voor m'n moeder wat foto's printen op fotopapier, alleen het zwart op de foto's viel mij wat tegen. Het was meer een soort heel donker paars. Op gewoon papier was het zwart wel mooi.

Ik ging dus een beetje experimenteren en wat bleek nou: Als ik kies voor glossy fotopapier of high resolution papier dan wordt er helemaal geen zwarte inkt gebruikt. Ik had alle kleurencartridges verwijderd, kreeg wit papier. Bij gewoon papier of transparant overheadpapier krijg ik wel keurig zwart.

De zwart die ik op de foto's zie is dus een CMY-mix, vanwaar de paarsige gloed over de foto... Ik heb ook m'n digicam via pictbridge direct een foto laten afdrukken (dus zonder tussenkomst pc) en dat gaf hetzelfde resultaat.

Mijn vraag is, hoort dit zo? M'n printer heeft wel meer kuren dus misschien is er iets mis mee? Het lijkt me sterk dat er juist bij kwaliteitsafdrukken geen zwart wordt gebruikt...

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Ik zou even een mailtje naar Canon sturen.

Mijn indruk is dat CMYK gebruikt word omdat dit ook in drukpersen toegepast word. Ik ben het er wel mee eens dat zwart voor zwart gebruiken wel zo handig (en efficient) zou zijn.

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 14:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ja CMYK (rich black) is inderdaad veelgebruikt. Alleen hier gaat het dus om CMY, dus zonder daadwerkelijk zwarte inkt (K).

Las net ergens anders dat dat normaal schijnt te zijn bij Canon-printers. Had te maken met dat de zwarte inkt op fotopapier bij bepaalde lichtinvallen een andere kleur kan krijgen oid. Ik had ook ter vergelijking even met een benzinestift een zwart hokje gekleurd. Toen viel het me al op (nog voordat ik hierbovenstaande had gelezen) dat onder bepaalde hoek het zwart ineens fel oranje werd :)

Naja klaarblijkelijk niks aan te doen dus... misschien een ander merk printer kopen maar laat maar zitten dan :(

www.nintendocasemods.com