Print spooler probleem op Win2003 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 08:18

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
We zitten hier met een groot probleem welke zo nu en dan de kop opsteekt. Netwerk is win2003 servers en XP pro workstations.

We krijgen de laatste tijd teveel meldingen binnen dat vooral office applicaties hangen wanneer men een document probeert te printen naar een netwerkprinter. Enige workaround die we nu kunnen bedenken is de lokale print spooler restarten, printers verwijderen, script draaien om de printers te mappen en dan werkt het weer (maar wie weet voor hoelang?)

Probleem is dat dit probleem zich voor het eerst verleden jaar zich voordeed. En het elimineerde zichzelf want ineens was het ook weer weg. Sinds enkele weken is het terug en op een hardnekkige manier. We hebben 2 domeinen en het komt maar op 1 domein voor. We dachten eerst een driver, maar na een rollback van drivers blijft het probleem zich voordoen. En naar nu lijkt, op een hardnekkige manier.

Iemand bekend met deze registry setting:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors\HP Master Monitor

Als men deze zou verwijderen dan zou het probleem eventueel opgelost zijn, maar ik kan op het internet geen bevestiging vinden dat dit idd zo is en om nu zomaar een registry file te deleten, lijkt me op een groot netwerk als hier even niet de bedoeling.

Iemand enig idee waar te zoeken? Zelfs mensen die van buitenaf zijn aangesteld om dit probleem op te lossen weten het niet.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je echt concrete aanwijzingen hebt dat het verwijderen van die sleutel het probleem oplost dan lijkt me dat je dat toch moet proberen... Eventueel na kantoortijd met een backup van het register en voor het geval het helemaal misgaat een image van de hele machine achter de hand.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Wat voor andere truukjes heb je nog nagekeken? Gebruik je SNMP-monitoring op je printers?

Sommige MFP / printers hebben bijvoorbeeld "bi-directional setup" wat via SNMP je randapparatuur zoals finisher / niet-apparaat / tray status uitleest, dit kan ook voor een trage / hangende print dialog box zorgen.
Of zet SNMP Status eens uit onder: Printers & Faxes > Properties > Ports > Configure Port > Uncheck "SNMP Status Enabled"

Dit zou, in theorie, alleen effect moeten hebben op het automatisch online/offline weergeven van een printer op de workstation, maar beperkt wel het verkeer tussen printer / client danwel server

Wat voor printers gaat het uberhaupt om? Ik weet dat bijvoorbeeld de Xerox WorkCentre 73xx serie een bepaalde driver-versie had die dit soort symptomen vertoonde, hier is destijds een fix voor gekomen

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 26-05-2008 11:36 ]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het zijn voornamelijk HP printers welke de Lexmarks in de loop van afgelopen jaar hebben vervangen....eigenlijk is toen ook het probleem begonnen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yzord schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:55:
Het zijn voornamelijk HP printers welke de Lexmarks in de loop van afgelopen jaar hebben vervangen....eigenlijk is toen ook het probleem begonnen.
Weet je zeker dat er niet nog "resten" van de lexmark apparaten in het systeem zitten die deze problemen kunnen veroorzaken?

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ow jawel, we hebben nog wel wat lexmarks staan, maar deze zijn nog gewoon in gebruik.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Niemand enig idee? Niet dat ik dat had verwacht, want het speelt al bijna een jaar hier en iedereen krabt zich hier achter de oren met dit probleem.

• r0b

r0b

Heb je de suggesties doorlopen die ik aangegeven heb?

Krijg je overigens nog meldingen in je event viewer(s)?

Verwijderd

Ik zou de volgende aanpak kiezen:

- Driverversies en bestandsversies vergelijken tussen de printserver met het probleem en de printserver zonder probleem (in andere domein?). Maar dan ook echt de bestandsversies (dll's enzo) controleren onder Print Server Properties, en hetzelfde doen voor de printserver die wel goed is.
- Als het probleem optreedt, is het dan voor alle XP stations tegelijk, of treedt het willekeurig op stations op (niet tegelijk)?
- Als alle XP stations tegelijk uitvallen, dan zit het probleem op de printserver. Probeer dan precies te controleren op welk moment het gebeurde, misschien maakte iemand toen een printer mapping of gebruikte iemand een printer die niet zo vaak gebruikt wordt (met een rotte driver bijvoorbeeld). Controleren kun je doen met behulp van Event Viewer, Process Monitor etc.
- Als het af en toe op willekeurige XP stations gebeurt, probeer dan eens een andere printerdriver. Soms kan de printerdriver goed werken, maar bijvoorbeeld conflicteren met een applicatie die je bijvoorbeeld in het andere domein niet hebt draaien.

Succes!

• r0b

r0b

Kijk ook even (op de lokale pc's en server) na welke drivers er precies geinstalleerd staan.
Een printer kan verwijderd zijn, maar de driver zal dan nog wel bestaan

Dus: Start > Printers & Faxes > File > Server Properties > Drivers

En zorg dat de betreffende info/fout-meldingen aangevinkt staan onder het tabje 'Advanced' :)

Verwijderd

In de printer eigenschappen heb je een optie "rechtstreeks naar de pinter printer". Wij hadden deze aangezet voor een test en dit gaf problemen bij het printen vanuit b.v. office.
Pagina: 1