Beste match speakers 8 ohm i.p.v. 4 ohm

Pagina: 1
Acties:
  • 3.594 views

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 13:11

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben nu al een tijdje aan het rondkijken naar een geschikte speaker set voor mijn versterker. Hierbij ben ik tegen 2 problemen aangelopen en ik heb al een beetje zitten zoeken in het forum maar heb nog niet echt kunnen vinden wat ik zoek. Mijn handleiding van mijn versterker specificeert het volgende:
  • Rated RMS output: 2 x 110 W (4 ohm, 1 kHz with 1% Total Harmonic Distortion)
  • 6 x 65 W (4 ohm, 1 kHz with 1% Total Harmonic Distortion)
  • Dynamic power: 2 x 130 W (4 ohm)
  • 6 x 90 W (4 ohm)
  • Maximum power: < 190 W per channel
  • Signal-noise: 105 dBA
  • Frequency response: 5 Hz - 45 kHz
  • Ouput terminals: 4 - 8 ohm
  • Total Harmonic Distortion 1 W - 1 kHz: 0.065 %
(voor meer info zie tech spec DFR9000 http://www.p4c.philips.co...01/dfr9000_01_dfu_eng.pdf)

Nu ben ik op zoek naar een setje (5.1) dat precies aansluit bij deze specificaties echter kwam ik tot de ontdekking dat 4 ohm speakers erg zeldzaam zijn ( ik heb ze niet kunnen vinden, wel met spec 4 tot 8 ohm maar dan weet ik nog niet of ze echt 4 ohm zijn ) Nu vroeg ik me dus af hoeveel vermogen 8 ohm speakers mogen hebben zodat ze precies aansluiten bij mijn versterker.

Misschien is het een idee om een tabelletje op te nemen in de faq waar versterker vermogen tegenover impedantie staat met de verschillende bijpassende speaker vermogens.

Alvast bedankt voor de reactie.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Watts zeggen niets en hebben ook niets te maken met het aansluiten van speaker en versterker. Loop gewoon een mooie zaak binnen en ga daar lekker luisteren naar willekeurige speakers binnen je budget.

Dat staat eigenlijk ook gewoon in de FAQ ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55

Garyu

WW

6x65W bij 4 Ohm betekent gewoon dat je praktisch elke 8 ohms luidspreker aan kan sluiten zonder te vrezen dat je ze opblaast. Verder zie ^^

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ok ik ben het met je eens dat watt niets zegt over de geluidskwaliteit e.d. maar ik neem aan dat die specificaties niet voor niets in het leven geroepen zijn. Als ik de winkel inloop en ik hoor daar super mooi geluid uit 20 watt speakers loop ik nog wel de kans dat ik ze thuis opblaas. Ik ben dus op zoek naar een speakerset die goed past bij mijn versterker kwa vermogen. Welk merk en de prijsklasse is iets voor latere zorg.

Ik las ergens in het forum dat je om van 4 naar 8 ohm impedantie te gaan je het vermogen moet delen door 2. Dat zou betekenen dat ik 32.5 watt 8 ohm speakers moet hebben om een goede match te hebben, iets wat mij op dit moment nog onwaarschijnlijk lijkt.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ah oke Garyu,

Nog een suggestie welk vermogen met 8 ohm "optimaal" zou moeten zijn O-) dan ben ik geen gelukkig mens :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ryan1981 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:57:
Ok ik ben het met je eens dat watt niets zegt over de geluidskwaliteit e.d. maar ik neem aan dat die specificaties niet voor niets in het leven geroepen zijn.
Zoiets heet marketing ;)
Als ik de winkel inloop en ik hoor daar super mooi geluid uit 20 watt speakers loop ik nog wel de kans dat ik ze thuis opblaas. Ik ben dus op zoek naar een speakerset die goed past bij mijn versterker kwa vermogen. Welk merk en de prijsklasse is iets voor latere zorg.
Je kunt ook zonder enig probleem een 100W speaker opblazen met een 20W versterker. M.a.w: ga altijd normaal om met spullen, kan er niets stuk gaan !
Ik las ergens in het forum dat je om van 4 naar 8 ohm impedantie te gaan je het vermogen moet delen door 2. Dat zou betekenen dat ik 32.5 watt 8 ohm speakers moet hebben om een goede match te hebben, iets wat mij op dit moment nog onwaarschijnlijk lijkt.
En precies daarom is het gewoon totaal zinloos om naar dergelijke dingen te kijken...

Ga dus gewoon lekker luisteren en let even niet op die Watts!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26

Lifestyle71

De Jos

Bij 8 ohm komt je wattage gewoon wat lager te liggen, in dit geval rond de 55 Watt... Maar ik zie het probleem niet ? Koop gewoon een setje speakers van een pakweg 80-120 watt, 4-8 ohm. Kan nooit fout gaan zo.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hahaha, ok ok :P

Ik snap je punt, maar ik heb deze vraag dan ook gesteld om iets te leren O-). Ik begrijp hieruit dus dat ik het bij het rechte eind had?

Iig bedankt, ik ben nu beter gewapend tegen het monster dat verkoper heet :+

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:42
Ryan1981 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:57:
Ok ik ben het met je eens dat watt niets zegt over de geluidskwaliteit e.d. maar ik neem aan dat die specificaties niet voor niets in het leven geroepen zijn. Als ik de winkel inloop en ik hoor daar super mooi geluid uit 20 watt speakers loop ik nog wel de kans dat ik ze thuis opblaas. Ik ben dus op zoek naar een speakerset die goed past bij mijn versterker kwa vermogen. Welk merk en de prijsklasse is iets voor latere zorg.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Let niet op het wattage. Je hebt veel liever een speaker die minder vermogen aan kan dan de versterker kan leveren dan andersom. Tenzij je op belachelijk hoge volume niveaus luisterd hoef je je echt geen zorgen te maken over het vernietigen van een speaker. Wattages zijn gruwelijk overrated. Met een gemiddelde speaker zit je op een efficiëntie van 86-87dB/watt/m. Dat is al aardig hard als je er maar 1 watt in stopt.

Een minder krachtige versterker die gaat lopen clippen, daar gaan speakers pas echt van dood. :)

[edit]

Haha, anders zijn er even meerdere mensen die helemaal niets te doen hebben op werk/school. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door digitalmind op 26-05-2008 11:05 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Oke bedankt Lifestyle & DigitalMind :D

Ik denk idd dat ik dat ga doen, wilde alleen even zeker weten of ik de juiste beslissing zou nemen.

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Ryan1981 op 26-05-2008 11:07 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ryan1981 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:04:Ik begrijp hieruit dus dat ik het bij het rechte eind had?
Lees nu gewoon eens de FAQ...

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:57
Of je versterker alsnog 4 ohm aankan hangt helemaal af van de voeding in je versterker.
de meest huistuinenkeuken versterker hebben geen overgedimensioneerde voeding en zijn inderdaad gevoeliger voor impedantie.

je kan een versterker met een goede voeding herkennen aan het feit dat het wattage ook echt verdubbeld bij halvering van de impedantie. echt lineait is heel moeilijk maar het is wel een graad meter.
een 60 watt versterker aan 8 ohm die bij 4 ohm 110 watt levert is goed te noemen.
een 60 watt versterker aan 8 ohm die bij 4 ohm 80 watt levert is voorzien van een slechte voeding met als risico dat je de speakers opblaast bij clipping.

Zo te zien schermen ze bij Philips met 4 ohm piek vermogen omdat dat zo lekker klinkt in de folder.
dat zou al een waarschuwing moeten zijn dat je niet al te hoge verwachtingen moet hebben

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
@ voodooless

Ik had de faq gelezen. Je hebt me overtuigd dat ik niet teveel moet letten op de specificaties. Neemt niet weg dat ik toch wilde weten hoe het een en ander in elkaar steekt. Het kan tenslotte zo zijn dat het setje wat ik erg mooi vind klinken er in verschillende vermogens klasses is, dan koop ik toch het liefst diegene waar ik met mijn versteker het grootste bereik heb, ookal is dat misschien veelste hard. Ik heb mijn versterker namelijk aan verschillende bronnen hangen (PC, TV, Radio) en sommige bronnen verschillen nogal in geluidsniveau. Soms schakel ik en vergeet ik om het volume terug te draaien. Kan me voorstellen dat dit niet al te best voor de speakers kan zijn wanneer ze onder het vermogen van de versterker zitten. Of snap ik het nog niet helemaal O-)

@ Atez

Ik zou niet precies weten hoe ik kan testen of wat jij zegt bij mij het geval is.

Ik denk overigens dat de handleiding wel over RMS vermogen praat (2 × 110W of 6 × 65W). Ik weet niet wat reclamefolders zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryan1981 op 26-05-2008 11:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ryan1981 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:45:
Soms schakel ik en vergeet ik om het volume terug te draaien. Kan me voorstellen dat dit niet al te best voor de speakers kan zijn wanneer ze onder het vermogen van de versterker zitten. Of snap ik het nog niet helemaal O-)
Als je normaal met spullen omgaat hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk. Verder zeggen die watts natuurlijk niets over hoe hard een speaker kan. Het is enkel de thermisch belasting van de speaker onder bepaalde omstandigheden. Ze kun je in de tweeter nooit het vermogen pompen wat achter op je speaker staat. En aan de andere kant kun je je woofer ook met veel minder vermogen dan achterop staat om zeep helpen.

Kortom: het kan alle kanten op gaan, ongeachte welke combo je neemt.

Zoek dus gewoon wat uit waar jij het meeste plezier aan denkt te gaan beleven en doe gewoon verstandig met je spul.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33

lier

MikroTik nerd

Mijn tip, verdiep je eens in de volgende twee zaken:

- Impedantie
- Rendement

(Heel kort: impedantie is het verloop van de weerstand bij verschillende frequenties, rendement is de hoeveelheid geluidsdruk die een speaker produceert bij een bepaald vermogen, bijvoorbeeld 1 Watt).

Laat (zoals hierboven al voldoende te lezen is) het hele vermogen geneuzel ajb varen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
OK bedankt allemaal.

Wat mij betrefd heb ik nu voldoende informatie om tot een goed besluit te komen.

Fijne dag nog.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:09
Je luidsprekers kan je altijd opblazen. Altijd...

ik heb hier een 20W versterker staan die luidsprekers van 50W p/s makkelijk trekt. Alleen ook een 400W die bij mijn driades in de beveiliging slaat.

Je moet een versterker hebben met een mooie ringkern transformator. 2 Grote condensatoren en goedgekoelde transistors. Dan zit het meestal wel goed.

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:14:

Je moet een versterker hebben met een mooie ringkern transformator.
En waarom MOET een goede versterker een ringkerntrafo hebben??
Je zou nog even schrikken als je ziet hoeveel versterkers (ook uit de 'hogere' klasse) nog met een bloktrafo uitgerust zijn... :Y

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:14:
[...]

En waarom MOET een goede versterker een ringkerntrafo hebben??
Je zou nog even schrikken als je ziet hoeveel versterkers (ook uit de 'hogere' klasse) nog met een bloktrafo uitgerust zijn... :Y
Dan meet je hem even uit, en dan gooi je er toch zelf een ringkerntrafo in. We zijn toch tweakers, of niet soms 8)7 .

Maar even serieus, een ringkerntrafo is meer een bewijs dat een fabrikant er niet vies van is om van wat duurdere componenten te gebruiken, dan dat het ook werkelijk iets toevoegd aan je muziek belevenis.

Pentaxiaan

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hmm een andere versterker dus :P

Ik heb deze versterker gekocht omdat ik hem voor 1/3 van de nieuwprijs (toen 899€) kon krijgen en ik niet erg kieskeurig ben wat betrefd de kwaliteit. Ik ben tevreden met een gemiddelde 5.1 opstelling waar een redelijk geluid uit komt. Later als ik rijk ben switch ik wel een keer :P. Verder heb ik verschillende testen gelezen. Een beweerde dat ik er geen electrostaten op aan kon sluiten (was ik overigens niet van plan) of breedbandluidsprekers (geen idee wat dat is maargoed) omdat er iets niet in orde was met de eindtrap. (http://www.diskidee.nl/2006/01/17/eindtrapblues/6397/)

Verder heb ik gelezen dat het een klasse D versterker is. Ook dit zegt mij niet zo veel maar na wat lezen heb ik begrepen dat het geen slechte zou moeten zijn.

Ga dit weekend maar eens bij Correct kijken :D Geen idee wat voor budget ik zou moeten reserveren voor een beetje normale boxen maar daar ga ik vanzelf achter komen ben ik bang O-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ryan1981 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:54:Een beweerde dat ik er geen electrostaten op aan kon sluiten (was ik overigens niet van plan) of breedbandluidsprekers (geen idee wat dat is maargoed) omdat er iets niet in orde was met de eindtrap. (http://www.diskidee.nl/2006/01/17/eindtrapblues/6397/)
Een nieuwe versterker heb je echt niet nodig hoor. De klasse D ampjes die in deze receiver zitten zijn nog niet eens zo slecht.

Toch wel jammer dat de reactie van jan_maas apenstaart chello.nl de plank mis slaat en je op het verkeerde been zet..
Een digitale versterker schakelt op een zeer hoge frequentie de poisitieve of negatieve voedingspanning op de luidsprekers.
Klasse D versterkers zijn doorgaans gewoon analoog, zo ook deze.
. Door de hoogfrequent schakelmomenten ontstaat er hoogfrequent ruis welke je niet op de speaker wilt hebben.
Je hebt zeker hoogfrequent restanten op je speakerkabel staan, echter is dat voor een luidspeker geen enkel probleem.
Deze filters moeten berekend worden op een luidspreker impedantie, Philips heeft bij de DFR9000 gekozen voor een impedantie van 4 ohm
Correct. Echter bij een filter dat voldoende ver afgefilterd is werkt het prima op alle gebruikelijke impedanties.
De betere luidsprekers hebben echter impedantie correctie netwerken, welke bij elke frequentie zo nauwkeurig mogelijk een belasting van 4 ohm voor de versterker zullen opleveren. Hier houdt de DFR9000 dus van.
Onzin. De klasse D amps in deze receiver zijn volgens het Universal Class D (UCD) principe opgebouwd, en zijn volledig onafhankelijk van load.
Bij een analoge versterker (klasse AB of klasse A) staan de transistoren altijd aan, hierdoor kan dmv terugkoppeling de uitgangspanning op nagenoeg 0 Volt gehouden worden. Bij digitale verterkers werkt dit anders.
Niet waar. De UcD's hebben ook gewoon terugkoppeling (van achter het LC filter), net als iedere andere normale AB versterker. En die terugkoppeling heeft ook verder niets met een DC offset te maken.
Er wordt is een van de reacties gezegd dat regelmatig een condensator wordt gebruikt om een (bas)luidspreker te behoeden van gelijkspanning.
Dit wordt gedaan bij versterkers in PC speakersetjes en andere simpele ampjes of andere single-ended oplossingen, maar bij serieuze ontwerpen zie je het niet, en het is ook niet iets om je zorgen over te maken.

Dus conclusie: versterker gewoon houden mooie speakers uitzoeken!

En als je even naar dit plaatje kijkt, dan zie je dat ie het ook op 2 Ohm nog behoorlijk doet.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Wow :D thanks voor de uitgebreide uitleg _/-\o_

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:41

DjVe

Hatsaflats!

leuke versterker hoor, ik heb ze meerdere malen mogen installeren voor klanten en ze werken zo eenvoudig. Ik moet wel zeggen dat ik ze eigenlijk alleen maar op kleine speakersetjes heb aangeloten (als ik me niet vergis Oreus, Tss750 en kef eitje 2005), maar daar merkte ik toen al dat er best wat power in zat.

Ik denk zelf dat je beter kan gaan voor een leuk kleiner speakersetje (sat. speakers, of boekenplank), als voor grote lompe vloerstaanders, omdat die wellicht toch iets te hoog gegrepen zijn voor de versterker (uitzonderingen daargelaten). Zeker omdat je dan ook kans hebt dat je niet het maximale uit je speakers haalt, en je dus eigenlijk iets koopt, waarvan je maar een deel maar gebruikt.

wat voodooless al zegt: ze trekken 2 Ohm ook nog wel aardig, dus ze kunnen wel wat power afgeven.

Ga gewoon lekker luisteren en neem alvast een budget in je hoofd. Laat je vooral niet gek maken door verkopers en loop een FATSOENLIJKE winkel binnen. Ik heb jaren als verkoper gewerkt, en ik weer maar donders goed hoe erg sommige verkopers zijn.

Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de infinity satelliet systemen. Wellicht dat je ergens nog een overjarig modelletje voor weinig op de kop kan tikken (zoals de tss750)

succes ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 28-05-2008 02:59 ]

Verwijderd

Even wat opmerkingen welke misschien al wel door andere mensen zijn aangesneden:

Een 10W versterker kan prima een 100 watt box opblazen. Als je een versterker over zijn grens laat werken zullen sommigen het geluid sterk vervomen wat desastreus kan zijn voor boxen. Bij computervoedingen is vaker dan eens gebleken dat het gewicht een niet erg goede maatstaaf is, maar vaak wel beter dan de wattages die door fabrikanten worden gegeven. Dus gewoon beetje gezond verstand gebruiken is het beste, als de ene versterker 2x zwaarder is (in KG) dan een andere heeft deze vast meer vermogen.

Verder worden ringkern trafo's aangehald als zijnde een must voor een goede versterker. Het klopt inderdaad dat deze betere specificaties hebben dan een blok trafo, maar ze zijn ook duurder en uiteindelijk ben je zelf degene die het betaald. Verder is het niet eerlijk om een 100w ringkern trafo te vergelijken met een 100w blok trafo omdat deze niet even duur zijn. Als je rekeninghoud dat bv een 100w ring even duur is als een 200w blok (geen idee, maar stel) dan weet ik niet welke ik het liefste zou hebben. Verder is het gewoon belangrijk dat de voeding van een versterker gewoon goed is. Als deze stabiel is in het hele vermogen bereik van de versterker dan maakt het niets uit of het met een rinkern wordt gedaan of een blok (behalve als je een mileu freak bent ofzo).

Versterkers hebben redelijk veel invloed op het geluid, maar boxen nog veeeeel meer. Bij versterkers kijk je vaak naar een tot enkele procenten vervorming en bij luidsprekers is dit veel meer.

Maar wat uiteindelijk het belangijkste is dat het gewoon lekker klinkt voor jouw. Als jij een versterker neemt (passend bij de ruimte waar je het in zet) met boxen die er goed op klinken dan zou ik me niet druk maken om de specs.
impedantie is het verloop van de weerstand bij verschillende frequenties
Meestal is de impendantie een simpele waarde tussen de 4 en 8 ohm. De echte impendatie verloop van een luidspreker wordt lang niet altijd gegeven (en is naar mijn mening ook van ondergeschikt belang). Verder is het rendement ook niet echt belangrijk als je gewoon een lekkere zware versterker neemt. Voor mezelf heb ik de beslissing genomen dat ik liever een te zware versterker heb dan een te lichte, zodat ik helemaal vrij ben in de keuze van boxen (versterker kan prima overweg met 4 en 8 ohm en in beide ruim voldoende vermogen).

Overigens vind ik het altijd opzienbarend om te zien dat een versterker 100W kan leveren aan een luidspreker. Als ik zie wat voor een groot koellichaam een processor nodig heeft om 100W af te voeren dan ben ik benieuwd wat een veel kleinere speakerspoel gaat doen als je 100W door heen jaagt. Ik heb geen verstand van warmteafvoer in een speaker, maar als je er geen koellichaam opzet met actieve koeling denk ik niet dat die het lang zal overleven met dergelijke wattages :9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 03:45 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Overigens vind ik het altijd opzienbarend om te zien dat een versterker 100W kan leveren aan een luidspreker. Als ik zie wat voor een groot koellichaam een processor nodig heeft om 100W af te voeren dan ben ik benieuwd wat een veel kleinere speakerspoel gaat doen als je 100W door heen jaagt. Ik heb geen verstand van warmteafvoer in een speaker, maar als je er geen koellichaam opzet met actieve koeling denk ik niet dat die het lang zal overleven met dergelijke wattages
Beetje kort door de bocht ;) Het ligt er toch maar net aan hoeveel van het vermogen wordt omgezet in beweging van de conus. Oftewel rendement! Een gloeilamg wordt erg warm maar geeft wel licht, een spaarlamp geeft net zoveel licht, maar verbuikt minder.....waar zal dat aan liggen....juist jah, hoe die met zijn rendement om gaat (warmte is een nutteloos bijproduct)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 03:33:Overigens vind ik het altijd opzienbarend om te zien dat een versterker 100W kan leveren aan een luidspreker. Als ik zie wat voor een groot koellichaam een processor nodig heeft om 100W af te voeren dan ben ik benieuwd wat een veel kleinere speakerspoel gaat doen als je 100W door heen jaagt. Ik heb geen verstand van warmteafvoer in een speaker, maar als je er geen koellichaam opzet met actieve koeling denk ik niet dat die het lang zal overleven met dergelijke wattages :9
Dat is een geheel terechte opmerking natuurlijk! Gelukkig heeft een speaker de actieve koeling al min of meer ingebouwd :) 't ding heeft namelijk de eigenaardige eigenschap om te bewegen en zo flink wat lucht te verplaatsen :+

@hierboven: het is niet kort door de bocht als je het rendement van een speaker bekijkt. Dat is namelijk niet erg veel. Als je 10% haalt mag je al heel erg blij zijn. Van de 100W die erin gaan wordt dus 80W in warmte omgezet.

Dat is ook de rede dat speakers tegenwoordig flinke ventilatiegaten hebben, en dat de spreekspoel vaak gemaakt is van speciaal warmtebestendig materiaal, bijvoorbeeld kapton.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 28-05-2008 08:46 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ik wordt nog een expert zo :D.

Ik hoop idd dat ik tevreden ben met het geluid van boekenplank/sateliet modellen (subtiel verwoord he :P) Zuilen lijken mij echt onhandig.

Misschien kies ik voor een 6.1 opstelling waarbij ik een actieve subwoofer gebruik ipv 5.1 passief. Hangt af van de prijzen.

In ieder geval wederom bedankt voor jullie input :P

Verwijderd

Misschien wel grappig om te vermelden omdat je het hebt over boekenkast speakers..
Ik had altijd de foute veronderstelling dat kleine speakers niet goed zouden kunnen klinken. Ik ben niet iemand die altijd houd van dikke bas, maar als er een leuke beat zit in muziek dan wil ik hem ook wel goed horen. Ooit hebt ik redelijk forste dingen gekocht met een 25cm woofer en deze klinken acceptabel, maar een tijd geleden heb ik boekenkast boxen gehoord die niet alleen beter klonken, maar ook minstens evenveel bas konden produceren zonder het te vervormen. Ik weet er weinig van behalve dan dat ze zelfbouw waren van iemand die er heeeeel erg veel van weet, maar als je je best doet is het prima mogelijk om geweldig geluid te krijgen zonder dat je 2 grote zuilen oid in je kamer hebt.
(Helaas kan ik hetzelfde niet zeggen over de boekenkast modellen van de MM of locale audioboer.)
Dat is een geheel terechte opmerking natuurlijk! Gelukkig heeft een speaker de actieve koeling al min of meer ingebouwd :) 't ding heeft namelijk de eigenaardige eigenschap om te bewegen en zo flink wat lucht te verplaatsen :+
De luchtverplaatsing is tov een ventilator een stuk minder. Als ik de boel goed opendraai krijg ik het gedaan om een lucifer uit te blazen, maar lang niet al die lucht wordt langs de spoel geforceerd. Verder is de luchtstroom rond de spel stukken slechter dan bij een gemiddelde computer en is het koeloppervlak maar een fractie van een echte processor koeler. Daarnaast is me nog nooit opgevallen dat de lucht die uit zo'n "gat" (decompressie opening) komt echt warm is en verder kan de warmte ook niet echt weg...

Als ik me voorstel dat ik een 100w gloeilamp ingepakt in een houten kast zou moeten koelen door er (permanent) tegen aan te blazen dan denk ik niet dat me dat gaat lukken. Dan mag de spoel wel van een materiaal zijn dat goed tegen temperatuur verschillen kan.... de spoel mag absoluut niet vervormen. Voorlopig hou ik het er nog op dat 100w niet gezond kan zijn voor een box :).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 15:00 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:37:
De luchtverplaatsing is tov een ventilator een stuk minder. Als ik de boel goed opendraai krijg ik het gedaan om een lucifer uit te blazen, maar lang niet al die lucht wordt langs de spoel geforceerd. Verder is de luchtstroom rond de spel stukken slechter dan bij een gemiddelde computer en is het koeloppervlak maar een fractie van een echte processor koeler. Daarnaast is me nog nooit opgevallen dat de lucht die uit zo'n "gat" (decompressie opening) komt echt warm is en verder kan de warmte ook niet echt weg...
Vergeet niet dat een ventilator sterk gericht is, in tegenstelling tot een (bas)luidspreker.
Als ik me voorstel dat ik een 100w gloeilamp ingepakt in een houten kast zou moeten koelen door er (permanent) tegen aan te blazen dan denk ik niet dat me dat gaat lukken. Dan mag de spoel wel van een materiaal zijn dat goed tegen temperatuur verschillen kan.... de spoel mag absoluut niet vervormen. Voorlopig hou ik het er nog op dat 100w niet gezond kan zijn voor een box :).
De meeste luidsprekers vinden een constante belasting (100 Watt echt continu) ook niet fijn, maar dat krijgen ze gelukkig niet zo snel voor hun kiezen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Roderiktweaker
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:37:
Misschien wel grappig om te vermelden omdat je het hebt over boekenkast speakers..
Ik had altijd de foute veronderstelling dat kleine speakers niet goed zouden kunnen klinken. Ik ben niet iemand die altijd houd van dikke bas, maar als er een leuke beat zit in muziek dan wil ik hem ook wel goed horen. Ooit hebt ik redelijk forste dingen gekocht met een 25cm woofer en deze klinken acceptabel, maar een tijd geleden heb ik boekenkast boxen gehoord die niet alleen beter klonken, maar ook minstens evenveel bas konden produceren zonder het te vervormen. Ik weet er weinig van behalve dan dat ze zelfbouw waren van iemand die er heeeeel erg veel van weet, maar als je je best doet is het prima mogelijk om geweldig geluid te krijgen zonder dat je 2 grote zuilen oid in je kamer hebt.
(Helaas kan ik hetzelfde niet zeggen over de boekenkast modellen van de MM of locale audioboer.)
Vind niemand hier zuilluidsprekers gewoon niet beter staan. Zo'n zwarte doos op een tafeltje/kast vind ik op zich niet echt mooi om te zien. Kan zeker goed geluid uit komen. Zelf vind ik speakers waar te veel bass uit komt verschrikkelijk. Behalve bij game's zet ik de Loudness aan. Ik verbaas me wel dat je ook met een kleine woofer je genoeg bass kunt producteren om je muziek naar de klote te helpen.

In je boekenkast horen boeken geen luidsprekers (idereen zijn eige mening natuurlijk)

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-05-2008 17:10 ]

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:09:
[...]

Vind niemand hier zuilluidsprekers gewoon niet beter staan. Zo'n zwarte doos op een tafeltje/kast vind ik op zich niet echt mooi om te zien. Kan zeker goed geluid uit komen. Zelf vind ik speakers waar te veel bass uit komt verschrikkelijk. Behalve bij game's zet ik de Loudness aan. Ik verbaas me wel dat je ook met een kleine woofer je genoeg bass kunt producteren om je muziek naar de klote te helpen.

In je boekenkast horen boeken geen luidsprekers (idereen zijn eige mening natuurlijk)
Je moet ze ook op stands zetten :). Nouja "moet". Het is natuurlijk altijd een keuze, maar het komt het geluid wel tegoed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 18:58 ]

• Roderiktweaker
tuurlijk, Alleen dan zit je kwa grote geleik weer op een zuilluidspreker. Je moet toch wel bij oorhoogte komen.

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:23:
tuurlijk, Alleen dan zit je kwa grote geleik weer op een zuilluidspreker. Je moet toch wel bij oorhoogte komen.
Klopt, een moderne 'boekenplank'-luidspreker komt meestal veel beter tot recht op stands, dan op plank of kast, maar neemt dan evenveel vloeroppervlak in beslag dan een doorsnee-zuil.
Het geheel komt meestal minder massief over, vandaar de, in de meeste gevallen, hogere WAF.

• Roderiktweaker
Ook mee eens. Zelf kunnen mijn oude B&W V202 (boekenplank ) echt zwaarder dan (driade) zuilen klinken. Voor op de PC naast het beeldscherm (Geen CRT) vind ik boekenplank speakers wel erg handig....

heb het niet zo op die Computer setjes en voor 30euro heb je een goed paar B&W V202 (sorry moet mijn koopje even melden) en dan met de oude versterker van je pa. en der kan geen computer setje tegen op.

[ Voor 34% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-05-2008 21:46 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

het ligt ook helemaal aan je ruimte waar ze in staan. Ik heb zowel boekenplankers gehad als zuilen in mijn vrij kleine kamer, maar de boekenplanken kwamen (icm met een sub) toch mooier tot kun recht in een kleinere kamer, puur omdat de zuilen meer ruimte nodig hadden om lekker te gaan klinken.

Dat zal ook niet echt bij elke zuil zo zijn en er zullen ook zat boekenplank speakers zijn die ruimte nodig hebben, maar dat viel mij iig wel erg op. het ging trouwens om JBL XTI boekenplankers met een XTI sub tegenover technics CA-21 zuilen (klinken verdomde goed, voor wat ze kostte trouwens)

• constant14
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 14:47
Jordy van e schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 02:55:
leuke versterker hoor, ik heb ze meerdere malen mogen installeren voor klanten en ze werken zo eenvoudig. Ik moet wel zeggen dat ik ze eigenlijk alleen maar op kleine speakersetjes heb aangeloten (als ik me niet vergis Oreus, Tss750 en kef eitje 2005), maar daar merkte ik toen al dat er best wat power in zat.

Ik denk zelf dat je beter kan gaan voor een leuk kleiner speakersetje (sat. speakers, of boekenplank), als voor grote lompe vloerstaanders, omdat die wellicht toch iets te hoog gegrepen zijn voor de versterker (uitzonderingen daargelaten). Zeker omdat je dan ook kans hebt dat je niet het maximale uit je speakers haalt, en je dus eigenlijk iets koopt, waarvan je maar een deel maar gebruikt.
Ik weet niet of je hier nog op gaat reageren maar ik doe toch even een poging. Ik heb namelijk zo'n versterker tweedehands gekocht eigenlijk om de combinatie audio/video te testen en makkelijk over te kunnen schakelen op verschillende componenten (mediacenter pc, digitale tv, full hd scherm en digitale tv). Nou heb ik er een set boxen aan hangen via spdif maar ik heb vanmiddag even een poging gedaan om grote boxen (KEF Q90) aan de l en r uitgang te hangen. Daar kwam nagenoeg geen vermogen uit vergeleken met de spdif aangesloten manier.

Heb jij enig idee of daar instellingen voor zijn ?

Groet,

Constant

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van de kick van een paar maanden, de topic hijack en een post die tegen meerdere punten uit de forum brede policy ingaat, wil ik je echt aanraden om "het boekje" even te lezen.

Verder kunnen we hier niet raden welke speakerset (actief denk?) en welke instellingen. Kortom...
Op deze manier gaat de boel op slot.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.