Athlon 6400 + Peltier + Scythe Ninja

Pagina: 1
Acties:

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 13:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
hallo,

Bij deze heb ik een aantal vragen.
Ik ben van plan om mijn heethoofd cpu te koelen met een peltier element.

Ik heb een Athlon 6400+ met een TDP van 125Watt en er nu een Scythe ninja rev. B op zitten met arctic silver 5. (zie http://specs.tweak.to/15059)

nu wil ik weten hoe het zit als ik er een peltier element tussen plak. de peltier die ik op het oog heb is de TEC1-12709 met een Imax van 9A en een Vmax van 15,2V deze wil ik op de 12V lijn van mijn thermaltake 750Watt thoughpower aansluiten. de peltier heeft een formaat van 40x40mm en een max warmte verplaatsing van 138W.

Nu wil ik de volgende dingen weten.

1. kan mijn voeding dit aan? het peltier zal ong 7.2 A over de 12V lijn vragen.
2. mijn cpu is 125watt en de peltier kan 138 watt verplaatsen op 15.2V dus ongeveer 110 Watt op 12V gaat dit goed? Ik hoef niet onder 0 te komen. een temp van 25 graden stress vind ik prima.
3. kan ik de peltier gewoon tussen de cpu en de scythe plaatsen met wat koelpasta?
4. wat zal ongeveer mijn temperatuur worden? nu zit ik load op 60 graden bij de cores

alvast bedankt voor alle hulp.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Verwijderd

Je scythe krijgt op z'n flikker met zoveel warmte. Die CPU maximale TDP's (in werkelijkheid ligt dit iets lager .. maar het zal niet veel schelen) + de warmte van je TEC. Daarnaast is een TEC gigantisch onefficient en vreet dat stroom. Je kan het natuurlijk proberen, maar jouw scythe koeler gaat over z'n nek en je hebt ook kans dat de rest van je systeem flink warm wordt.

7A op 15.2V haal je nooit. Als jij op 12V aansluit dan haal je hoogstens 84W aan koelvermogen (12Vx7A=84W) en das lang niet genoeg om tot exotische temps te komen met zo'n tec/air-combo hoor :)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
hieruit begrijp ik dat je het dus volledig af raad? het is btw voor een 24/7 setup dus niet puur ff voor de fun en oc. vind mijn 60 graden op de cores met load nl nogal veel.
zal een thermalright ultra 120 xtreme dit misch beter aan kunnen dan mijn scythe?

Scientia Potentia Est

Verwijderd

In theorie heb je nu 125W + 84W ( 209W ) aan warmte om af te voeren naar je heatsink. Als je heatsink nu bijv 45graden doet, heb je kans dat je straks velen malen hoger ligt, terwijl je CPU temp een tikkie lager is. Waterkoeling is opzich een beter, zuiniger & stillere variant dan een peltier. Een peltier is ook beter te koelen btw met waterkoeling.

Wellicht kan je CnQ aanzetten, de maximale onderklok op stock proberen te zoeken, etc zo zuinig mogelijk maken dus. :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

^^Met Lism

Peltiers zijn super inefficient. Als je je CPU lekker fris wil houden, zet er dan waterkoeling op ofzo.
Aanschafprijs is misschien hoger, maar het energieverbruik haalt het er zo uit. Trouwens, wat moet je met een 750 watt voeding joh? Wat heb je er allemaal aan hangen? Als het niet veel is raad ik je sterk aan om een minder krachtige voeding te nemen met een 80+ rating. Dat scheelt ook een hoop op je stroom rekening.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
ja, dat CnQ heb ik aan, maar dit helpt natuurlijk alleen als je hem niet load heb. idle is ie normaal ergens tegen de 30 graden en als ik de CnQ activeer in vista dan zakt het naar 20 graden. maar stressed blijft het natuurlijk 60 graden.
waterkoeling is mij te duur. en ook het onderhoud ed is mij te veel werk.

Scientia Potentia Est

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HellStorm666 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:25:
ja, dat CnQ heb ik aan, maar dit helpt natuurlijk alleen als je hem niet load heb. idle is ie normaal ergens tegen de 30 graden en als ik de CnQ activeer in vista dan zakt het naar 20 graden. maar stressed blijft het natuurlijk 60 graden.
waterkoeling is mij te duur. en ook het onderhoud ed is mij te veel werk.
Alsof een Peltier geen onderhoud vergt ;)
Trouwens, een goed opgezette waterkoeling is waarschijnlijk minder onderhouds intensief. Het valt of staat met de gekozen koelvloeistof. Er zijn vloeistoffen die waterloos zijn (zoals FluidXP of MCT5).
Daar groeit helemaal niks in, is 100% synthetisch en geleid geen stroom. Dat spul hoef je nooit meer te vervangen.

Anyway, als waterkoeling te duur is, is een Peltier dat ook, want dat ga je heel erg merken inje energie rekening.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 26-05-2008 10:28 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook met een waterkoeling gedraaid. Idd, als je tijd investeert in een goede voorkennis mbt algen enzo dan kan je jezelf een hoop werk besparen. Ik heb er ongeveer een half jaar mee gewerkt en de temps waren subliem + lekker stil. Niets beters. De enige reden dat ik gestopt ben ermee is puur om de gedachte wanneer ik langer dan een dag afwezig was bijv het niet helemaal vertrouwde. Water + Electriciteit blijft een nare combo en lucht is wat dat betreft meer veiliger.

Hoe wil je dat overigens gaan mounten? :) Een TEC heeft een dike van een paar MM, en dat kan net teveel zijn voor een Socket/heatsink mount hoor :)

Er is ook zo'n bigtower ding , wat passief hoort te draaien, maar als je die mod met wat stille / krachtige fans dan lukt dat ook wel. Meten is weten , en zonder te proberen kom je er ook niet achter :)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
okay bedankt allemaal voor de hulp.

de peltier gaat dus niet door ;)
Ik zal even kijken wat ik voor een vloeistof systeem kan vinden, misch zelf maken met een scooter radiator en een pompje ed. werkt koelvloeistof van een auto goed in een PC???

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Als je juist weinig onderhoud wil moet je niet aan zelfbouw beginnen he... :P

Kijk eens naar een setje met een dubbele radiator. Die single-kant&klare dingen zijn daar niet geschikt voor , teminste ze doen het wel maar de echte prestaties ga je meten met een dubbele rad. En wellicht kan je in de toekomst de rest ermee koelen zoals je VGA, NB, HDD's etc.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik denk dat als je zelf gaat bouwen dat je weer wel met het onderhoud in de problemen komt. Ook moet het 24/7 zijn zeg je, vertrouw jij je zelfbouw genoeg om dat constant te laten draaien (ook als je er niet bij bent?)
Persoonlijk zou ik een kant en klaar waterkoeling aanschaffen.

argh lism... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wokkels op 26-05-2008 10:43 ]

Permanent wintericon!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
mijn eigen knutselwerkjes vertrouw ik wel genoeg ;) ben behoorlijk secuur met dingen. mijn VGA koelen gaat hem niet worden. die koelblokken van een R600 core zijn echt idioot duur.

Voor kant en klare sets met een 2x120 rad en een am2 socket, heeft iemand daar misschien een goede site voor. kan ik ff kijken en overwegen. zijn er bepaalde merken die je echt niet moet hebben, of merken die je juist moet hebben?

Scientia Potentia Est

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

^^Met die twee mafkezen boven mij :)

Gewoon retail vloeistofkoeling spul halen.
Auto onderdelen e.d. kunnen wel, mits je heeeel goed bent met het aanleggen er van. Als het 24/7 moet en het is je eerste keer, dan zou ik het ten sterkste afraden.
Als vloeistof is het slim om iets waterloos te nemen. Auto koelvloeistof bevat minstens de helft water, en dat is niet eens demi water. Dikke kans dat daar algen in gaan groeien. In een auto is dat niet zo'n probleem, dat wordt wel dood gekookt, maar in je PC gebeurt dat niet. Je creeert dan juist een lekker warm klimaat waar in algen en bacterien als de ziekte kunnen groeien.
Als het onderhoudsvrij moet: FluidXP, MCT5 of een ander synthetisch geproduceerd koelgoedje voor computers.

Edit: how bout this:
Alphacool NeXXos XP CPU blok
Alphacool NeXXos Extreme 2 (2x120mm Rad)
XSPC X2O Pumpstation (Pomp+Res)

En dan nog ff slangen, klemmen en aansluitingen erbij doen.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 26-05-2008 10:56 ]

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
dat ziet er kwa prijs best leuk uit. alleen is mijn duits lezen niet echt goed. verder vind ik die pomp inc reservoir wel leuk en makkelijk, maar ik heb het niet zo op plexiglas schroefgaten. had op me stage ook een vloestofkoelingssysteem met een plexiglas cpublok ding, en deze barste toen de temp boven de 50 kwam.

verder erg fijn dat je mij zo wil helpen.

Scientia Potentia Est

Verwijderd

Dan was dat te strak aangedraaid waarschijnlijk.

Je moet 'm niet forceren hoor... :P

Trouwens je moet goed op het water letten dat je overigens koopt/aanschaft.. Zelfs kant en klare oplossingen scheiden ermee uit op ten duur:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4340deed4de9bbf41baca2f6d0dd0dba/thumb.jpg

Na een half jaartje dus :)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik kom dan alsnog op € 108 uit, en dit is nog zonder slangen en zonder vloeistof. puur de Schraubanschluss AG 1/4" auf 10mm (4x)
XSPC X2O 150 Pumpstation 12V (1x)
AlphaCool NexXxos Xtreme II (1x)
Alphacool NexXxoS XP Sockel 754/939/940/FX/Opteron (1x)

dit wordt mij dus veel te duur. denk dat een andere cpu koeler zoals de thermalright ultra 120 extreme een beter idee is dan.

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
en hoeveel zal het lappen van me cpu en mijn koeler helpen? dus de IHS mooi vlak schuren en pollijsten met een nat schuurpapiertje op een stuk glas en dat ook bij de cpu koeler doen... zit je alleen weer met de garantie :S of zal dit ook bijna geen nut hebben?

Scientia Potentia Est

Verwijderd

De resultaten van het lappen van een CPU + Dure lucht koeler staan absoluut niet in verhouding met waterkoeling of andere extreme oplossingen. Dit gaat je hoogstens enkele graden schelen.
Pagina: 1