Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 17:31
Dit vraag ik me al een hele tijd af, uiteraard is het misschien goedkoper gewoon een dreambox 800 hd of iets te kopen echter lijkt het me gewoon leuker om zoiets zelf te bouwen.

Ik zat laatst een beetje rond te kijken voor een vervanger van mijn Topfield 4000 PVR dvb-s receiver.

Daar mijn volgende receiver meer moet kunnen en voorbereid moet zijn op hdtv kwam ik aan bij de dreambox 800 hd receiver.

Ineens vroeg ik me af of zoiets niet gewoon te bouwen is met pc componenten en een of andere mediacenter linux distributie.

Echter moet de zelfbouw receiver ook hetzelfde kunnen als de dreambox.

Weet zo iemand of dat er open source images zijn die te gebruiken zijn op normale pc hardware? of is het slimmer gewoon een dreambox of ipbox te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 12:05
Je kunt het proberen met LinVDR http://linvdr.org/projects/linvdr/index.en.php dat werkt met technotrend DVD-s kaarten en kan via de TV out van deze kaarten een OSD op je TV toveren. Ik zou zeggen neem even een kijkje dan zie je wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 12:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het kan zeker, maar ik zou het wel weten. Een dreambox is in mijn optiek veel handiger. Je zit niet met de standaard htpc problematiek van koeling en stroomverbruik en configuratie-hell. Maar als het je lukt ben je natuurlijk een stuk flexibeler extra functionaliteit erbij te gebruiken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 17:31
Het voordeel is natuurlijk de enorme achterban die op hun beurt allerlei tools maken voor de dreambox.

het zou gewoon geweldig zijn als het op een of andere manier te emuleren zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-08 13:15
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog iets is uitgekomen GranCanaria...Ik weet zeker dat het met de krachten hiero op tweakers te verwezenlijken is :D

Hoop dat je nog reageert :P of anders moet je ff je DM aanzetten...ben erg geinteresseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Een Dreambox is in feite een Linux computer, dus als je dezelfde componenten aan zou kunnen komen, kun je hem natuurlijk nabouwen. Een kant-en-klare aanschaf zal waarschijnlijk echter goedkoper zijn.
Een Dreambox-image op een zelfgemaakte andere computer zal moeilijk worden, in verband met de drivers die waarschijnlijk in die images zullen ontbreken.
Zoals hierboven al vermeld, kun je bijvoorbeeld wel (Lin)VDR gebruiken op een zelfgebouwde computer. Hiermee is, eventueel met behulp van plugins, zowat alles mogelijk als wat er met een Dreambox kan. Er wordt bijvoorbeeld van dezelfde softcams gebruik gemaakt.

Daarmee stuiten we tevens op een van de grootste problemen: Die softcams zijn nooit in officiële versies van VDR, noch in vrijwel alle afgeleide versies, geïntegreerd. Op het officiële Duitse forum, VDR-portal waar heel veel informatie is te vinden, wordt er werkelijk panisch gereageerd zodra het woord softcam alleen al valt. Ze zijn als de dood dat het forum dicht moet.

Dat ze dat willen voorkomen is natuurlijk goed te begrijpen, alleen het bespreken van een bepaalde techniek zou toch moeten kunnen, zou je denken. Techniek van en software voor nieuwsgroepen, p2p, WINE, torrents, reserve-kopiëren en dergelijke kan en mag overal besproken worden, maar softcams vaak niet. Terwijl dat eigenlijk toch in diezelfde lijn ligt.

Al die technieken kunnen worden aangewend voor zowel legale als illegale doeleinden. Dat is gewoon de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Met een hamer kun je ook iemand de schedel inslaan, maar een hamer mag gewoon besproken worden. Vaak wordt er door grote gevestigde fora dan gezegd dat er bij een softcam toch een codering wordt gekraakt (wat bij reserve-kopieën vaak ook het geval is, daar vormt dat gegeven doorgaans blijkbaar geen probleem), maar vervolgens is men niet zo consequent door te stellen dat bijvoorbeeld kabelaanbieders aan koppel-verkoop doen, door enkel hun eigen decoders toe te staan en andere hardware (proberen) uit te sluiten. Daar wordt eigenlijk nooit gewag van gemaakt.

Om terug te komen op de vraag. Ja, je kunt zelf iets vergelijkbaars bouwen, de gebruikte softcams in een Dreambox zijn veelal dezelfde als die van VDR, je zult alleen wel zelf een behoorlijke kennis van Linux en hardware moeten hebben, en het een en ander moeten compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voor degenen die de Dreambox willen gaan nabouwen met Linux en Myth TV en dergelijken is dit misschien een interessant topic:
http://www.sat4all.com/fo...umber/1545612#Post1545612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-08 13:15
Beuzelarij...hartstikke bedankt voor je uitgebreide uitleg! Naast dat een dreambox waarschijnlijk goedkoper is haak ik voornamelijk af a.d.h van je laatste zin. Ben totaal niet thuis met Linux...

p.s. Toch ga ik eeven het topic doornemen van ArChie ook jij thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
LinVDR is een kant en klare image die de meeste hardware ook herkent en van de juiste drivers voorziet. Daarvoor is nauwelijks enige kennis van Linux vereist, en voor FTA werkt dit uitstekend.

Het wordt echter een ander verhaal, als je gebruik wilt gaan maken van een smartcard. Om het even simpel te stellen, zijn er dan 2 mogelijke manieren:
  1. Je leest de smartcard uit met behulp van een CI plus CAM op de tuner-kaart
  2. Je leest de smartcard uit met behulp van een kaartlezer op de computer
De eerste manier is de duurste, zeker als je een huis/systeem wilt voorzien van meerdere tuners, maar wel de eenvoudigste. De ontsleuteling vind plaats in die CI plus CAM, en de software die je gebruikt kan vervolgens de ontsleutelde gegevens weergeven of opnemen. Je hebt wel voor iedere individuele tuner een CI plus CAM plus abonnementskaart nodig.

De tweede manier is de goedkoopste, maar ook de lastigste. De kaartlezer kan de gegevens van je abonnementskaart uitlezen, maar er is vervolgens nog een softcam nodig om de signalen te ontsleutelen. Een enkele goedkope kaartlezer volstaat om alle tuners te laten functioneren. Zoals reeds gezegd, zit zo'n softcam standaard niet in een VDR-distributie. Zeker niet in LinVDR, waarvoor je geen Linux-kennis nodig hebt. Om zo'n softcam toch te installeren heb je echter een Linux-omgeving nodig waarin je bijvoorbeeld kunt compileren, en heb je dus ook de kennis daarvoor nodig.

Er is bij mijn weten geen plug-and-play zelfbouw-oplossing met de mogelijkheden van een Dreambox. Maar ook zo'n Dreambox zelf, is juist ontworpen om er mee te kunnen spelen, tweaken en fine-tunen.
Pagina: 1