Toon posts:

HELP!!!!! Geen optie om DMA aan te vinken in properties?!?!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan dat nou?!?! Ik kwam erachter omdat ik met Sisoft Sandra met de benchmark maar op 10,000 kwam en met me nieuwe CPU op 12,000....en een vriend die exact dezelfde schijf heeft komt op 19,000 !! Toen vroeg hij ook of ik DMA wel aangeschakeld had maar die optie heb ik nieteens in de device properties! Nou maakte ik me daar nooit zo druk om omdat ik dacht dat dat wel automatisch aan zou staan ofzo aangezien hij een SCSI controller onder die devices neerzet (die toch nodig is om van dat UDMA66 gebruik te maken?!)...en dacht dus dat hij het misschien als een soort SCSI apparaat zou zien waarbij dus nooit DMA aangevinkt kan worden. Maar blijkbaar moet ik dus wel zien dat ik die DMA aan kan vinken...maar hoe komt het nou dat die optie helemaal niet in mijn properties zit?! Iemand enig idee??

Mijn systeem: Abit BE6, HPT366 heet die controller die hij onder de devices zet, IBM DTLA 307030. Bij mijn tweede schijf, 5400 rpm Maxtor, kan ik ook geen DMA aanvinken, staat er gewoon niet tussen, zelfs niet in het grijs als je begrijpt wat ik bedoel.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:43

johnwoo

3S-GTE

hij een SCSI controller onder die devices neerzet (die toch nodig is om van dat UDMA66 gebruik te maken?!)
Een SCSI controller nodig om van UDMA66 gebruik te maken??? Om UDMA te gebruiken heb je een ATA-enabled IDE controller nodig... SCSI is iets _heel_ anders!

Ik heb ook een DTLA-307030 (fijne schijf BTW Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif), en bij mij (Win2000) staat er in de device manager in het 'DTLA-307030 Properties' venster ook nergens een optie om DMA aan te vinken. (Wel 'Write cache', die met je dus aanzetten! scheelt ook erg veel)
Voor zover ik weet zal je BIOS de IDE controller automatisch op de juiste UDMA stand zetten, als je tenminste auto-detect harddisk oid aan hebt staan. Meestal staat de UDMA mode ook vermeld in het BIOS, er staat dan UDMA mode 2 (UDMA33), mode 4 (66) of mode 5 (100). Dus zoek het even op in je BIOS...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
Ja in me bios detecteert hij dat ook wel ja, dat gaat wel goed, maar moet ie niet een drivertje ofzo in windows ook laden dan om van dat UDMA66 gebruik te kunnen maken? Bij mijn moederbord zit ook een diskette en CD met die HPT366 controller derop, die ZOU NODIG ZIJN om daar dus gebruik van te kunnen maken volges mij. En die zet hij dan in devices neer onder SCSI controllers, dus niet een hardwarematige controller maar iets softwarematigs. Nu met installatie van WinME zet hij die HPT366 automatisch al neer met de installatie dus! Dus op de een of andere manier ziet hij dat hij die waarschijnlijk wel nodig heeft dus! Iemand ervaringen met deze ehh driver genaamd HPT366?? Is dat iets wat vast zit aan het moederbord? Met een Abit BE6? En is dat dan logisch dat je geen DMA meer aan kan vinken in je properties van je schijf?

Verwijderd

HPT366 controller heeft een eigen BIOS (dat blauwe scherm), daar moet je dan UDMA 4 instellen. Dat van die tweede schijf heb ik ook gehad. Hij deelde de IDE met een DVD-speler. Heb ik toen opgelost door hem master te maken op een IDE zonder ander device. Stel de jumpertjes op de schijf zo in dat hij als master herkend wordt, dus geen cable select. Je moet DMA weer aan kunnen vinken.

In het BIOS van je moederbord zit een versie van het BIOS van de HPT366 controller (blauwe scherm). Je moet echter ook onder Windows de dirvers installeren. Die staan dan onder SCSI-controllers bij Apparaatbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Das dus heel vreemd, heb beide schijven als master als enige op hun eigen controller. En ze zijn ook altijd master geweest en de jumpertjes staan dus ook goed op beide schijven. Ik begrijp er nix van.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
in win2000 is udma ook standaard niet ingeschakeld, dat moet met een reg key ofzo...

specs

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

gladiool: Weet je misschien ook welke key? Ik heb verder niks ingesteld ofzo. Ik heb deze disk (DTLA-307030 - 7200rpm, ATA100, 2MB) nu net twee dagen, hij is twee tot 3 keer zo snel als mijn oude (DTTA-351010 - 5400rpm, ATA33, 512KB). Jij beweert dus dat ik nu geen ATA100 draai en dat ie dus nog sneller kan? (Sneller is altijd welkom Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif)
Heb je wat meer info?

Verwijderd

Ik heb alleen met WIN 98 ervaring.
Op de volgende site staat heel veel nuttige info over het gebruik van de HPT366 op een BE6: http://members.xoom.com/abit_be6

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Ik heb ook een losse HPT366 controller, de Abit Hotrod 66. Is een losse pci kaart met twee UDMA66 IDE poorten. Ik werk zelf met Windows 2000. Ik kan ook nergens UDMA aanvinken, maar volgens mij is dat ook niet nodig. De controller regelt dat volgens mij zelf aangezien je ook in de bios aan kan geven dat het UDMA4 schijven zijn.
Die registry fix is alleen interessant als je "normale" ide controller udma66 ondersteund. Dan moet je namelijk inderdaad in de registry aangeven dat udma66 geactiveerd moet worden.

Verwijderd

Als je gebruik maakt van de HPT366 controller kun je inderdaad DMA niet aanvinken omdat het BIOS van de controller dat regelt.
Maar hoe zit het met die tweede harde schijf? Heb ik goed begrepen dat dit een UDMA 33 schijf is?

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

/me heeft een Asus CUSL2, met ingebakken ATA100... Zou ik daar zo'n regfix voor nodig hebben? Waar vind je die eigenlijk? Info plz!

[edit]
Ik heb net eens in regedit rondgeneusd... Je had toch gelijk met dat SCSI! Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/smiley_art/RegEdit01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/smiley_art/RegEdit00.jpg
DMA staat enabled, ik neem aan dat het zo goed is? Of zou dat ATAPI nog veranderd moeten worden in U-ATA ofzo?? Of moet DMAenabled misschien 5 zijn dan (U-ATA100 is DMA mode 5) ??

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Atreides ! Ik za es op die Abit BE6 FAQ site gaan kijken, ik kom er maar niet uit. Als ik het goed begrepen heb is mij gevreegd wat voor 2e HD ik heb en wat voor operating sustem als ik dat al niet had beantwoord. Ik gebruik WinME en 2e HD is Maxtor (IDE) 5400 rpm schijffie.

Verwijderd

Dit met die Win2k drivers voor de HPT366 had ik laatst ook bij een vriend van me...
Win2k drivers kun je vinden op: http://www.higpoint-tech.com -> support .. nah ff zoekuh, je komt er wel uit...
gewoon installen, dan is alles goed Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1