Toon posts:

[noob]Data comparison (bit-niveau) na kopieren altijd nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als er tussen twee sata harde-schijven data wordt hekopieerd, onder windows xp.
Wordt tijdens het kopieren de data dan al tot op de bit vergeleken tussen bron en bestemming?

Het is een Noob-vraagje dat weet ik. Tot nu toe kopieerde ik data tussen schijven (sata-II)
en dan vergeleek ik debestanden (zo'n 10Gb per keer) tot op de bit met "TotalCommander/compare by content" Dat werkt best wel omslachtig, duurt lng, en mischien was het wel overbodig wat ik deed. Vandaar mij vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 23:30 ]

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 09:51
waarom denk je dat de data zou verschillen? lijkt me nogal wat als elke keer dat ik een bestand kopieer het veranderd..

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:56
Bij hardware of driverproblemen kan het inderdaad gebeuren dat er bitjes omvallen. Maar om nou altijd deze controle te doen... Als het nu goed gaat gaat het volgende week hoogstwaarschijnlijk ook wel goed :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Windows voert standaard geen write-verificatie uit bij het kopiëren van data. De kans dat er bitjes omvallen is overigens erg klein, mits de hardware in orde is uiteraard. Immers moderne harddisks hebben uitgebreide error-detection/recovery algoritmes op low-level niveau.
Als je 100% zekerheid wil hebben zou ik aanraden om van de data md5 hashes te maken (kan ook met Total Commander: File/Generate CRC) en die na het kopiëren te checken.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Windows zelf voorziet al in een CRC tijdens het kopiëren. Afgezien daarvan wordt er op lager niveau pariteitscontrole uitgevoerd bij lezen, overdracht en schrijven van data.

Mochten er dus fouten optreden tijdens het overzetten, dan wordt daar ook melding van gemaakt, omdat er op hardware- of softwareniveau melding van wordt gemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 26-05-2008 00:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:56
Vroeger had ik anders problemen met n bepaalde driver/chipst waardoor er datacorruptie optrad. Windows had niks in de gaten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1