[TEMPS] Striker II Formula @ eitje bakken?!

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 14:55
Tweakers,

Een systeempje van me (kort):

Q9450
Striker II Formula
4x 1024 mb pc8500 corsair
HD3870X2
2x 1 TB F1
8 koelers in me pc, (4x140mm+4x120mm)

Ik heb onlangs veel moeite gedaan om het geheugen stabiel te krijgen op mijn striker II formula bordje. Hij draait nu op 1000 mhz, ipv 1066. 4 banken van 1 GB corsair.
De pc start niet op bij een waarde van 1066. Dus belachelijk want dan kan ik ook niets klokken... :(

Nu het geheugen eindelijk werkt, zit ik met een temperatuurprobleem.
Het is een CM690 kast, met alle koelers geinstalleerd, 8 in totaal (4x140mm+4x120mm)
Dit zou betekend dat alles over het algemeen redelijk koel is.

- De kern van de processor is redelijk warm, dit is raar, het is een q9450 op stock speeds en stock koeling.
- Wat is een MCP? Hij is verschrikkelijk warm, en niets kan goed werken op deze temp of wel?

Afbeeldingslocatie: http://img32.picoodle.com/img/img32/4/5/25/f_Naamloosm_7a251c4.jpg

- En het moederbord wordt met PcProbe veel lager uitgelezen dan in everest:

Afbeeldingslocatie: http://img32.picoodle.com/img/img32/4/5/25/f_Naamloos2m_d0b0f92.jpg

Nu heb ik ook in de bios zitten kijken, de NB wordt ongeveer 50 graden, en de SB 70-80 graden.
Persoonlijk vind ik dat niet echt acceptabel, maar wat kan ik er aan doen?

Heeft iemand wat ideetjes wat ik kan doen, of zit er misschien een voltage fout.
Ik weet het niet, en ik heb geen zin om te draaien met iets wat meer dan 100 graden is.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32

DefLite

Why so serious?

Ik zou zowiezo uitgaan van je BIOS en niet van de meeste software matig proggies.
Probeer CoreTemp eens om je core temperatuur uit te lezen.
En over die MCP dat lijkt de southbridge te zijn volgens deze thread everest MCP 102 graden.vingers branden niet aan :P

[ Voor 30% gewijzigd door DefLite op 25-05-2008 22:56 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Dit zijn idle temperaturen? En met EIST aan? Wat geeft programma als CoreTemp aan?

Heb je verder de in- en outtake van de fans goed geregeld? Dus dat er min of meer evenveel lucht aangezogen wordt als er uit de kast geblazen wordt. En op goede plekken.
Little_captain schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:54:
Ik zou zowiezo uitgaan van je BIOS en niet van de meeste software matig proggies.
Sowieso is het uitlezen van de temperatuur op Core2-processoren een ramp. Zonder een juiste TjMax is het gokken.
Probeer CoreTemp eens om je core temperatuur uit te lezen.
En over die MCP dat lijkt de southbridge te zijn volgens deze thread everest MCP 102 graden.vingers branden niet aan :P
MCP staat voor Media Communications Processor. Kortweg de southbridge inderdaad.

[ Voor 51% gewijzigd door _the_crow_ op 25-05-2008 23:01 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• pruimenpit
Afbeeldingslocatie: http://img32.picoodle.com/img/img32/4/5/25/f_Naamloos3m_51f9682.jpg

Hetzelfde ongeveer ... ;)

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32

DefLite

Why so serious?

Mijn E8400 OCed is idle ook zo'n 48-49 graden, hoe warm worden je cores stressed?

• pruimenpit
Dit zijn idle temperaturen? En met EIST aan?
Idle temperaturen zijn het...
Eist staat niet aan. De proc draait altijd op 2.66 en voltage op standaard.
Wat geeft programma als CoreTemp aan?
Zie hierboven.
Heb je verder de in- en outtake van de fans goed geregeld? Dus dat er min of meer evenveel lucht aangezogen wordt als er uit de kast geblazen wordt. En op goede plekken.
Ik heb 4 intake, en 3 outtake. Intake = voor, onder, en 2 zijkant. Outtake = 2 boven, en 1 achter
De voeding is de 8ste koeler.

• pruimenpit
Klopt. Hij is ook niet zo warm de SB, ik zat dat ook al te lezen namelijk. Maar de bios leest toch echt 74 graden uit... :(

PS, de topic starter van je link die heeft het erover dat hij met zijn vingers het blokje bij het ROG logo aanraakt. Maar daar zit de SB niet. De SB zit onder de NB en is gewoon heet, niet zo verschikkelijk dat je het niet aan kan raken.

Maar is het dan een leesfout van Everest, of wordt hij echt zo heet, want als dat zo is, dan zal de levensduur ook niet zo lang zijn 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door pruimenpit op 25-05-2008 23:07 ]

• pruimenpit
Little_captain schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:58:
Mijn E8400 OCed is idle ook zo'n 48-49 graden, hoe warm worden je cores stressed?
Mijn q9450 is niet OCed, en dit zijn idle temps.

Stressed is hij max 45 graden, en de cores zijn dan 60/65 graden :/

• pruimenpit
Ik las ook iets op GOT, om de koelpaste van de chipsets te vervangen.
Alleen weet ik niet zo goed of ik dat wel moet doen.

Als de SB explodeert en hij moet RMA, dan ben ik met andere koelpaste toch wel screwed of niet?

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/coretemp.jpg

Dit zijn mijn temps. (q6600 full load 24/7)

Deze temp's zijn wel met een full mobo wc koelling.

Wat bij mij flink hielp om de stock koeling beter te laten werken is een kleine 4x4 papst ventilator op het middelste koelblok richten.
Ook kan je de 2 extra fan's die mee geleverd zijn op de koelribben zetten.(als je dat al niet gedaan had, en als het nog past)

Ps. er is een nieuwe bios uitgekomen die meer geheugen type aan kan, mischien lost dit je geheugen probleem op.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• pruimenpit
Mr-Beamer schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:14:
[afbeelding]

Dit zijn mijn temps. (q6600 full load 24/7)

Deze temp's zijn wel met een full mobo wc koelling.
Ik had je berichten al gelezen in een ander topic, jij had die mips set toch gekocht? dat vind ik wel wat te duur voor alleen wat temps, dan maar wat kleinere koelers erbij.
Wat bij mij flink hielp om de stock koeling beter te laten werken is een kleine 4x4 papst ventilator op het middelste koelblok richten.
Ook kan je de 2 extra fan's die mee geleverd zijn op de koelribben zetten.(als je dat al niet gedaan had, en als het nog past)

Ps. er is een nieuwe bios uitgekomen die meer geheugen type aan kan, mischien lost dit je geheugen probleem op.
Nieuwste bios is gisteren geinstalleerd. Mijn lcd posterdoet daar raar door, hij zegt de hele tijd dingen over loading user interface ofzo.

Ik zal die ventilatoren maar moeten installeren. Wel raar als ik er al 8 heb.
bedankt.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Idd mbv de mips set :p

Maar je kunt wel 100 ventilatoren in je kast zetten maar als de lucht niet goed langs je koelribben gaat heb je er niks aan.
Omdat de stock koeler relatief laag is zal er niet veel lucht langs gaan
Ook de 2 koelribben op de heat pipe's zijn daarom niet zo heel effectief.
Totdat je er lucht langs forceert

(mijn lcd poster doet het pefect met de nieuwe bios. zelf de backlight knippert niet meer)

[ Voor 12% gewijzigd door Mr-Beamer op 25-05-2008 23:30 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• pruimenpit
*is ondertussen druk bezig om lucht te manipuleren en te forceren tot lage temps en airflow hoogstandjes * :9

- Zijn die 2 koelers op de ribben niet slecht voor de flow van de processor?
- En hoe heb jij je bios geflashed? ik heb het gewoon in-os gedaan met de ASUS updater. Miss was dat niet zo verstandig :X

PS: het oranje blokje met ASUS erop naast de goudkleurige SB, wordt zo warm dat ik hem geen 10 sec kan aanraken... is dat miss de boosdoener? :(

[ Voor 70% gewijzigd door pruimenpit op 25-05-2008 23:36 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Ik verwacht niet dat de flow van je proc beinvloed wordt. Maar goed dat merk je snel genoeg.

Ik heb de bios geflashed via de bios. wonder boven wonder werkte het perfect.
Eerst zet je de nieuwe bios bin file op een ubs stik.
Dan ga je naar je bios. En daar kan je hem dan zo flashen.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/Koelblokken.jpg

Ff een pic voor je gemaakt.
Je ziet dat er onder het logo blokje niks zit

• pruimenpit
Ik hem mijn probleem bijna opgelost!!!

Uitleg:

Ik ben in de bios gegaan voor de temps. Dit was overigens dus wel met de zijkant van de kast eraf, dus 2 koelers die op de chips blazen bleven uit.
De SB was nu 80 graden (ja ziekelijk)
De NB was nu 65 graden (niet best :P)

Druk voor de grap eens met een stukje keukenrol om je vinger (ja hij was te heet om aan te raken),
eens op de southbridge en de northbridge koelblokken.

De temps schoten eerlijk waar omlaag van 80 graden naar 56 en en van 65 graden naar 40.

Het ligt dus duidelijk aan de koelblokken van ASUS, en misschien nog meer aan de koelpasta.

Ik ben nu bezig om de koelblokken van de asus aan te passen om gebruik te kunnen maken van schroeven, en de koelpasta te vervangen. Ik denk dat het dan moet lukken!! :D

[ Voor 14% gewijzigd door pruimenpit op 25-05-2008 23:55 ]

• pruimenpit
Mr-Beamer schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:45:
[afbeelding]

Ff een pic voor je gemaakt.
Je ziet dat er onder het logo blokje niks zit
Klopt. Bedankt voor de foto.
Kun je deze foto ook in HIGH res naar me sturen? Dat zou ik wel waarderen.

[ Voor 4% gewijzigd door pruimenpit op 08-12-2014 17:35 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

done ( 8mb) :p
sux6 er mee

• pruimenpit
Ik heb de zwarte pinnetjes waarmee de koelblokken normaal gesproken vastgeklikt worden vervangen door een bout met een moertje. Aan de bout kant heb ik een anti draai ringetje geplaatst waardoor ik de moer aan de mobo zijde kan aandraaien. Ook heb ik de schroeven bij de NB aangedraaid.

De MCP is nu 76 in everest vergeleken met de 110 eerst. Een groot verschil dus.

De NB is nu 55 graden, en de SB is nu 60 graden in de bios.

slotje kan erop
Pagina: 1