Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:46:
Hallo tweakertjes
ik heb eigenlijk een vraag.
Ik wil graag DJ worden maar daar heb je dan boxen bij nodig.
Zoals jullie denk ik weten heb je bij Active boxen een ingebouwde versterker en bij passive niet.
Maar passive zijn wel veel goedkoper, dus kan je ook passive boxen gwn aansluiten aan je mixer zonder versterker?
Nee dat kan niet.
En dat had je met wat zoekwerk ook wel zelf makkelijk kunnen uitdokteren.
En weet je ook waarom passieve speakers goedkoper zijn? Dat komt omdat er geen versterker inzit en die moet je dus los gaan kopen. Je kan je dan gaan afvragen wat goedkoper is. Maar je kan je ook afvragen wat beter is.
In mijn beleving heb je heel erg goede actieve speakers. Makkelijk opzetten, geen zorgen, geen geneuzel maar ook vrijwel geen mogelijkheden tot tweaken.
Bij passieve speakers heb je veel meer mogelijkheden tot tweaken, met meestal ook een beter eindresultaat maar ook grotere kans op dat je iets sloopt als je een parameter verkeerd insteld. Misschien iets meer aansluitwerk dan actieve.
De mogelijkheden tot tweaken is één van de redenen dat echte PA sets (de grote jongens) meestal geheel passief zijn.
Verder lees ik zinnig maar maar ook heel erg veel onzinnig geneuzel in dit topic en ik kan het niet laten om daar even op te reageren:
Hij heeft alleen geen geluid. Boxen sloop je niet hoor met een standaard line signaaltje uit de mengtafel.
Bij actieve speakers heb je nooit voorversterkers nodig, dat is je mengtafel namelijk al. En de meeste actieve speakers hebben ook weer een line-out voor doorlussen naar de volgende actieve speaker
óf
Mixer + versterker + passieve boxen
Veel DJ's kiezen voor dat tweede, omdat dat weer een aantal lichtnet-punten scheelt.
En wat nou als je per box een versterker nodig hebt ivm hoge vermogens

?
Dan schiet je er weer niets mee op.
Veel DJ's kiezen ook voor het eerste omdat het dure speakerkabels scheelt en omdat actieve speakers veelal compact zijn en geen los versterker rack bij hoeft. Het is maar net wat je zelf makkelijk vind.
pm1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 10:55:
hou er rekening mee dat één stopcontact maximaal 3500 Watt mag leveren om "veilig" te zijn
als je er zoveel stekkers gaat aanhangen dan zal je snel aan het maximum zitten.
Alsof 1 stekker meteen al 500 of 1000 Watt trekt.
Al schakel je 20 van die verdeeldozen achter elkaar en stop je daar 50 stekkers in, zolang je maar onder de 3680 Watt blijft (zoals Yoram al zegt). Kom je daarboven dan springt de stop er gewoon uit.
En dan zouden we nog kunnen mierenneuken dat deze stekkerdoos waarschijnlijk goed is gekeurd voor maximaal 10 uur achter elkaar 16A te mogen leveren, maar dan schieten we ietsie te ver door.wat ik gehoord heb: mixer --> boxen (met versterker) is betere geluidskwaliteit tov mixer --> versterker --> boxen
Onzin. Het is zelfs zo dat je bij passieve speakers met losse versterker meer mogelijkheden hebt tot tweaken en daar een beter/strakker/harder geluid uit kunt krijgen.
nog een voordeel bij de eerste oplossing moeten er niet overal dikke kabels liggen naar je boxen
Maar er moeten bij actieve speakers wel 2 kabels naar je boxen. Dus wat is dan beter, 1x dikke of 2x dunne? Het maakt mij echt geen drol uit of ik nou 1x dikke of 2x dunne naar een speaker moet leggen.
[
Voor 14% gewijzigd door
remco_k op 26-05-2008 14:52
]
Alles kan stuk.