Toon posts:

Netwerk in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, sorry people :)

nogmaals dan :)

Mijn situatie is al volgt: ik woon in een studentenhuis, waar nogal wat verloop is qua bewoners. Zelf woon ik er al even en met mij D, welke toevallig nogal wat interessante spullen op zijn pc heeft. Nu kwamen we vanavond op het idee om een share aan te leggen voor muziek ed., maar aangezien ik de rest niet ken hier in huis, vind ik niet dat zij er iets mee moeten kunnen (niet read en zeker niet write). Ik ben al wat aan het vogelen geweest met machtigingen en beveiligen (met "eenvoudig bestanden delen" uit), maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wat ik wil:

Ik heb een HTPC waar uiteindelijk alles op moet komen. Hierop wil ik vanaf mijn laptop eenvoudig gedownloade content kunnen zetten, zonder met wachtwoorden te kloten. D mag op de gedeelde schijf wel content zetten, maar hij mag niets kunnen verwijderen. Just in case. De rest van het huis mag geen toegang krijgen tot de shares.

Nu heb ik al geprobeerd om op mijn laptop een identiek account (A, password X) te maken zoals op de HTPC, echter zonder resultaat. Op deze manier kwam ik niet in de shares, terwijl ik op de HTPC A wel gemachtigd heb om dat te doen. D komt er vanzelfsprekend ook niet in. En dat terwijl ik me meen te herinneren dat ik dat altijd zo deed...

BTW, we gebruiken allemaal XP Prof.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 21:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
hoi :w

Volgens mij ontbreekt er wat of niet :+ ?

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2008 21:35 ]

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:25
Vautje ;)

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03 15:22
heeft de htpc een schijf met ntfs formattering?

zo ja dan kun je gebruikers aanmaken en die rechten geven op die share die je wilt gebruiken.
op basis van die rechten kun je bepalen wat iemand mag, dus alleen lezen.

mensen die de login credentials niet weten krijgen dan geen toegang tot de share, simpel as that.
eventueel zou je via een loginscript de share zelfs automatisch kunnen laten mappen met een drive-letter.

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat heb ik gedaan, ook gebruikers aangemaakt, maar dan nog kom ik er niet in. ik heb op beide pc's gebruiker A aangemaakt, beiden met wachtwoord X, maar dan kom ik niet vanaf mijn laptop in de HTPC.. of zijn er meerdere manieren van gebruikers aanmaken, behalve "gebruikersaccounts"?

• schwarzenegger
  • Laatst online: 08-03 15:22
heeft de gebruiker ook rechten op die map?
alleen bestands- en printerdeling aanzetten is onvoldoende.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet een gebruiker zowel in sharing als security de rechten geven

maar kom je er niet in omdat de toegang worde geweigerd, of omdat er geen respons is (firewall)

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 25-05-2008 23:09 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ja, ook gedaan. A volledige rechten gegeven op HTPC, dan nog kom ik er vanaf laptop niet in. vanzelfsprekend wel als ik "iedereen" volledige rechten geef

EDIT

zowel aan fish als aan lars: beiden gedaan

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 23:09 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

welke melding krijg je ?

Iperf

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 10:38
Vergeet je bij het inloggen niet dat je het juiste domein opgeeft?
Als je geen domein opgeeft, wordt standaard als domein de hostmachine van de share gebruikt (dus je HTPC).

Dus "HTPC\Gebruikersnaam"

Je kunt dus wel simpelweg de PC naam van je laptop als gebruikersnaam opgeven, maar daarmee kan deze nog niet inloggen, omdat deze zich niet standaard aanmeldt met de HTPC als domein.

Je zult dus een gebruiker moeten aanmaken op de HTPC en dan inloggen met "HTPC\Deze gebruikersnaam".

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zou een FTP servertje draaien en op die manier de toegang per gebruikers(-groep) instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 25-05-2008 23:20 ]

• Evos
  • Laatst online: 16:47
Henk007 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:19:
Ik zou een FTP servertje draaien en op die manier de toegang per gebruikers(-groep) instellen.
Wat is dat nou weer voor antwoord, hij wil gewoon filesharing aan de praat krijgen.

Het is ook nog een extra optie om alleen de persoon die op je pc mag toegang te geven via je firewall en dan de rest dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
en die gebruikersnamen moet ik gewoon bij configuratiescherm => gebruikersaccounts aanmaken? of is dat voor lokaal?

Verwijderd

Topicstarter
ik zat ook al aan een firewall oplossing te denken, dat is wel makkelijker opzich, maar dat is niet zoals het hoor en ik wil dit graag onder de knie hebben :)

firewall staat trouwens uit, totdat het allemaal werkt

• Evos
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:23:
en die gebruikersnamen moet ik gewoon bij configuratiescherm => gebruikersaccounts aanmaken? of is dat voor lokaal?
Correct en daar moet degene dit op de netwerkschijf wil weer mee inloggen én je moet de gebruiker goede rechten geven
Pagina: 1