Voordelen en nadelen laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 3.451 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Topicstarter
Hallo, aangezien ze even bezig zijn hier in huis is de stroom er even af. Nu werk ik dus op de batterij en daar kan ik genoeg berichten mee maken. nog 89% resterend en hij zegt daar 2 uur mee te doen.
Dan ben ik niert mild met energie besparing in Vista want Vista heeft de nare eigenschap mijn touchpad zomaar uit te schakelen in maximaal energiebeheer.

De hoofdbedrading van ons blok is niet in orde en ik kom net terug en geen elektra. Ik zit nu op draadloos van het blok verderop.

Goed, de topicinleiding
===============
Voordelen laptop tov een grote systeemkast
--------------
1. Eigen UPS aan boord zoals nu heel makkelijk is, kan ik meteen de accu testen.
2. Bij zware onweer ga ik door op de 8-cells Li-ion accu
3. Overal mee naar toe te nemen. Op vakantieparken heb je Switchpoints want ik ga voor mijn werk een aantal keer per jaar een weekendje met Yet op een park zitten voor de rust op kosten van de baas. Kan ik lekker in de vroege ochtend 2 uurtjes werken en dan leuke dingen gaan doen als vriendin ookk eens wakker is.
4. Geen zware carry-inn meer. We hebben geen auto en ik zie me niet met een hele systeemkast de bus instappen. Auto lenen is best lastig, dus laptop neem je zo mee.
5. Lange garantie en verzekering mogelijk. Als deze ketst ben ik verzekerd.
6. Klein en alles in een.
7. Stroomkostenbesparing. Volgens de wattmeter die ook cosinus-phi meeneemt verbruikt mijn laptop in stand-by 2,4 watt in idle 22,4 watt en tijdens gamen en opladen 64 watt.
Mijn desktop luste in stand-by 19,6 watt en in idle 174 watt en tijdens gamen 289 watt!
Dat scheeld even 224 watt tijdens gamen en 154,6 watt tijdens het tikken van posts en muziek luisteren. Volgens hardwareinfo mag je voor elke Kilowatt 365/24; 2000 euro rekenen! Dus een heel jaar lang een gloeilamp van 100 watt laten branden kost je 200 euro per lamp per jaar! Laat je die gloeilamp dus 8 uur per dag branden dan kost hij nog maar €66,67 per jaar.
Dus als ik gemiddeld zo'n 200 watt bespaar gedurende 6 uur per dag is dat een lekkere €100 euro per jaar aan besparing en dat is aanzienlijk. Als het apparaat dus 3 jaar meegaat heb ik al 300 euro in mijn zak gestoken.
Nah, 100 euro per jaar is toch niets? Wel 8 euro per maand of 3 warme maaltijden of een 15 strippenkaart of 2 pakjes shag. 6 uur per dag is nog weinig want ik ben 50% thuiswerker, dus ik werk al 4 uur per dag thuis op mijn werklaptop en 4 uur op mijn eigen laptop:

Afbeeldingslocatie: http://xs127.xs.to/xs127/08210/forum869.jpg

Nadelen laptop

->Niet of moeilijk uitbreidbaar
->Tegen dezelfde prijs lagere prestaties
->Kwetsbaarder
->Diefstalgevoelig en mogelijk gevoelig voor reisschade
->Goede beveiliging vereist ivm draadloze netwerken (don't underestimate them)
->Als er iets kapot is ben je hem wel even kwijt, maar lange garantie verlicht de pijn.
->Niet ideaal voor die-hard gaming, maar dat kan met mijn parkinson toch niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 25-05-2008 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat is nu de bedoeling van deze topicstart?

Meeste tweakers hebben ook wel een laptop in huis. Ik werk meestal op een desktop aangezien het comfortabeler werken is en er krachtigere hardware ter beschikking is. En als ik mobiel wil werken pak ik men lappie. Maar nog eens, wat is nu de vraag?

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 22:13

DefLite

Why so serious?

Ik snap het punt van het topic ook niet echt.
Is het om iedereen om te krijgen om laptops ipv desktops te nemen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hij denk zeker dat'ie de ambasadeur van laptop-land is ;)

Even serieus, mss issie gewoon erg millieu bewust, laptop, geen auto.... aan de andere kant, dan praat je niet over geld besparen, dus mss gewoon een beetje excentriek ;)

hmmm, mooie foto!

Rogresalor, kan je de reden van dit topic uitleggen :) ben wel nieuwschierig nu!

[ Voor 18% gewijzigd door ocdaan op 25-05-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07 19:17

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het idee is misschien raar, daarentegen ook interessant.

De TS wil ons nog eens de voordelen en nadelen laten zien van een notebook. Zeker nu de prijzen van laptops zo laag liggen en het milieu hot is, zou het best wel interessant zijn.

Probleem is wel dat de meeste tweakers de voordelen en nadelen al kennen. Je weet voor jezelf wel waarom je een desktop-PC of notebook koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42
Heel vaag topic... Maar ik laat hem voorlopig maar even open om te kijken wat de andere moderators er van denken.

Zoals DaMarcus al aangeeft is het een hot item. Zeker nu laptops echt heel goedkoop zijn, zelfs een mid-range laptopje zoals de Asus F3Ka kost maar 630 euro... Echter komen er ook desktop oplossingen zoals de EeeBox.

Wat ik verwacht is dat je duidelijk formuleert wat je doel is met een serieus standpunt om een discussie te houden. Voor de meeste taken is een laptop zat en zeker met de studenten binnenkort is het voor hen ook een mooie kans om direct een DTR te halen ipv een budget laptop met daarnaast een game desktop.

maar op dit moment klinkt het een beetje als een Greanpeace verkooppraatje. Dus mijn advies is, maak er een leuk en interessant topic van, misschien dat het dan nog (tijdelijk) wat waarde biedt binnen de CSL.

Iig laat ik het sluiten/open houden aan mijn meer ervaren collega's over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:23
Hoe kun je hier een bericht posten, als bij jou thuis de stroom eraf ligt, en dus ook je router/modem niet werkt :P

Of heb je een UPS in de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:42
zoals hij zegt: op de accu via een WLAN verbinding van een aantal huizen verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Topicstarter
DaMarcus schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:15:
Het idee is misschien raar, daarentegen ook interessant.

De TS wil ons nog eens de voordelen en nadelen laten zien van een notebook. Zeker nu de prijzen van laptops zo laag liggen en het milieu hot is, zou het best wel interessant zijn.

Probleem is wel dat de meeste tweakers de voordelen en nadelen al kennen. Je weet voor jezelf wel waarom je een desktop-PC of notebook koopt.
Dat wil ik eerlijk doen:

Ik zoek inderdaad naar redenen om beter met het milieu om te gaan en ik ben geen ambassade in laptopland. Voor de prijs van deze 2 heb je een zware laptop en de zwarte is van mijn werk en niet van mij zelf. Ik heb hem in bruikleen omdat daar de remotingsoftware opstaat voor de servers.

Waarom nog zo laat op? Deze nacht is niet verspeeld want ik heb de afgelopen uren mijn oude systeem uit elkaar gesloopt totdat ik achter bij de IDE kanalen een paar rare lassen zag zitten ofwel gescheurde tinverbindingen. Deze gesoldeert en verdamt het is waar. Hij start weer op!

Ik kon het niet uitstaan dat mijn oude systeem niet door de post heen kwam. Dat vond ik vreemd.
Toevallig dat ik die lassen zo zag zitten want nu ga ik hem inzetten als server. Vandaag nog. Handig.
Niet 24/7.

Ik zette hem weer in elkaar want ik wilde gaan slapen, maar ik dacht nog van even kijken wat het doet niet met de verwachting dat ie foutloos opstart. Alles doet het weer, dus nu heb ik 3 computers in huis staan. Decadent ja, ben ik met jullie eens.

Vanmiddag toen ik de pic schoot was ik toevallig bezig met het een en ander en dan gebruik ik 2 laptops tegelijk. Ik had de beige op het netwerk hangen want ik zat op GoT en ik heb nog geen draadloos. Bij mij moet er nog fysiek een beige kabeltje in, maar ik kan ook op WLAN via 3 huizen verderop en dat mag van die mensen al is het een sloom abonnement, het werkt.

Ik probeer een standpunt te vinden onder mensen want mensen komen er nauwelijks uit. Ik wordt overspoeld door vragen en dat werkt allerminst fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 26-05-2008 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ik denk dat ik bij de opstelling blijf die ik nu ongeveer heb: op m'n bureau een snelle desktop met een groot beeldscherm. Ook goed genoeg om redelijk op te kunnen gamen. Ook heeft deze machine een grote harde schijf, met nog een externe schijf eraan.

Daarnaast heb ik nog een lichte, kleine laptop. Dit vind ik echt een hele prettige combinatie – ik kan lekker op weg met een computertje zonder een hele desktopvervanger mee te sjouwen, en thuis heb ik altijd nog de zware desktop tot beschikking.

Van de laptop gebruik ik trouwens nauwelijks de externe poorten en optische drive, bijna alles gaat wireless. Fijn dat dat nu allemaal kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Laptop +1. Heb hier 'n subnotebook staan (11.1"), was eerst met de bedoeling om dat ding vooral mobiel te gebruiken, maar eigenlijk is het gewoon m'n desktop replacement geworden (en die 'desktop' was al een 14.1" laptop :P).

Ik kan een concreet voorbeeld geven van het punt van de TS: ik belde afgelopen week naar m'n elektriciteitsleverancier om te checken of ik nog rekeningen had openstaan (ik heb de slechte gewoonte om die dingen hier en daar te laten rondslingeren en dan komen er natuurlijk aanmaningen van O-)) en de dame aan de lijn zei 'neen mijnheer u krijgt zelfs nog iets meer dan 200+ € terug van ons' :*). Wel als dat geen goed nieuws is ;). Daar komt nog bij dat ik vroeger m'n was in de wasserette deed, en nu een eigen wasmachine heb (sinds een jaar ongeveer, en de energiefactuur wordt jaarlijks herberekend). Dus ondanks het feit dat er een grote verbruiker bijgekomen is is de rekening gevoelig gedaald :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Er zijn juist wel laptops die uit te breiden zijn op gebied van Grafisch, MXM-modules heten die.

Dat zijn insteekslots waarin een grafische kaart gaat. Informeer daar eens meer naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Anoniem: 58485 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 06:43:
Er zijn juist wel laptops die uit te breiden zijn op gebied van Grafisch, MXM-modules heten die.

Dat zijn insteekslots waarin een grafische kaart gaat. Informeer daar eens meer naar :)
Van wat ik heb gezien zijn dat dan toch weer de laptops met wat dikkere botten, dat is dan weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nog een heel groot nadeel van een laptop: Ergonomie is zeer slecht.
Om het goed te doen moet je alsnog een goede muis, toetsenbord en laptopstandaard erbij halen en die ook netjes mee nemen als je uit huis werkt.
* McKaamos aait z'n ergonomische keyboard

@Lism: kan jij voor mij een laptop met MXM aanwijzen? Volgens mij is dat nergens meer beschikbaar namelijk, en nogal een stille dood gestorven.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 26-05-2008 07:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

nieuws: nVidia introduceert MXM-standaard voor notebooks
artikel uit 2004
Hoewel tot nu toe alleen bekend is dat er een aantal versies van de nVidia GeForce 6 Go in MXM-formaat uit zullen komen, benadrukt het bedrijf in de documentatie dat het om een open standaard gaat waar ook andere fabrikanten van GPU's gebruik van kunnen maken. Onder andere FIC, AOpen, Asus en Mitac hebben hun steun al aangekondigd.
Maar ze zijn er wel.... :P Ik heb alleen geen idee waar he. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, in 2004 was er een nieuws artikel over ;) Sindsdien zijn er het aantal laptops met MXM op één hand te tellen ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07 19:17

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica