Muziek hapert

Pagina: 1
Acties:

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo mensen,

Ik zit met een probleem,
Ik heb een laptop gekocht met windows Vista en deze vervolgens omgezet naar windows XP home.

Nou heb ik probleem met mijn geluid.
Als ik een muziekje afspeel in WMP of Limewire,.. enz dan hapert dit geluid soms.

Ik heb de volgende laptop gekocht;
Acer Aspire 7720

Configuratie:

Legitieme Windows Vista® Home Premium,
Intel® Core™2 Duo processor T7500 (2.2GHz/FSB: 800MHz/4MB L2 cache),
Works™ 8.5 + Office™ Home & Student 2007 Trial (60 days),
17" TFT WXGA+ CrystalBrite,
3GB DDR II RAM (1x 2GB + 1x 1GB), 2x 250GB HDD (5400rpm),
BluRay-Read (DVD Double Layer write),
6-cell Li-ion,
56K modem,
Gigabit & Wireless LAN 802.11a/b/g/n,
Bluetooth,
NVIDIA® GeForce® 8600M-GT 512MB/ 1280MB,
0.3MP CrystalEye,
5-in-1 card reader,
Gemstone A

Ik heb andere instellingen geprobeerd v/d geluidskaart maar dat wilde niet lukken.

Heeft iemand anders dit vaker meegemaakt en/of weet een oplossing ?

Alvast bedankt

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

OF je HDD gaat na een korte periode uit, OF de software die je gebruikt heeft een te kleine buffer OF je pc is druk...

Probeer eens foobar2000, daar kun je makkelijk spelen met de bufferlengte (en is IMHO een prettigere app om je muziek af te spelen.)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• wverbeek
Tukk schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:45:
OF je HDD gaat na een korte periode uit, OF de software die je gebruikt heeft een te kleine buffer OF je pc is druk...

Probeer eens foobar2000, daar kun je makkelijk spelen met de bufferlengte (en is IMHO een prettigere app om je muziek af te spelen.)
Hallo,

Met foobar2000 heb ik hetzelfde probleem, helaas.
Mischien mijn audio drivers ?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan je audiodrivers updaten zoals je zelf al voorstelde

{edit}
Ook zorgen dat je alle andere nodige drivers geïnstalleerd hebt kan handig zijn.
En wat draait er allemaal op de achtergrond als je muziek hapert, miss dat er iets heel even al je resources gebruikt (virusje?)

En weet je heel zeker dat het mp3'tje niet beschadigd is?

[ Voor 71% gewijzigd door Wiethoofd op 25-05-2008 21:03 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• wverbeek
Ik heb net mijn drivers geupdate maar zonder succes.

Hij doet het helaas bij elk liedje, dus mp3 is niet beschadigd.
Ik ga zo scannen op virussen, maar lijkt me erg sterk dat dat het probleem is.

edit:
geluid klinkt dan als een soort robot en vertraagd.
Ben nu op virussen aan het scannen.

edit:
Geen virussen gevonden, probleem blijft bestaan

edit:
Ga morgen weer een format C doen en dan maar kijken.
Ik snap er echt niks van.

[ Voor 41% gewijzigd door wverbeek op 25-05-2008 22:12 ]

• wverbeek
Hallo allemaal,

Ik heb mijn laptop opnieuw geformateerd en windows er natuurlijk weer opgezet.
Maar nog steeds hetzelfde probleem, het enige wat ik heb geinstalleerd is de geluidskaart en toch blijft hij elke keer haperen.

Heeft iemand nog een idee of is mijn nieuwe laptop kaduuk,..

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Welk type geluidskaart zit er in die laptop en welke drivers gebruik je? (heb je ook de drivers voor je chipset geinstalleerd? zo nee, dat nog ff proberen)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

installeer ook de andere nodige drivers, je chipset, grafische kaart, internet etc dan kan het daar iig niet aan liggen.

Ook even vermelden welk afspeelprogramma je gebruikt kan handig zijn. als je een te zwaar programma gebruikt voor je laptop is het logisch dat de boel hapert. WMP 10 of 11? en probeer anders eens Winamp

• wverbeek
Meelobee schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:48:
Welk type geluidskaart zit er in die laptop en welke drivers gebruik je? (heb je ook de drivers voor je chipset geinstalleerd? zo nee, dat nog ff proberen)
Type geluidskaart is realtek ALC268
Ik gebruik de nieuwste drivers van de meuktracker versie 1.94

Chipset drivers heb ik meteen geinstalleerd, dat is een automatisme geworden eigenlijk.

Ik ga de rest nu ook installeren VGA, WLAN, LAN, enz
dan laat ik nog wel even wat horen.

Edit: ik gebruik WMP10 maar dat moet met de laptop die ik heb niet veel uitmaken, dat moet echt een beest zijn. Maar hoe dan ook als ik foobar2000 gebruik hapert hij ook.

[ Voor 13% gewijzigd door wverbeek op 27-05-2008 12:03 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet de drivers van de Acer site downloaden? Ik geloof dat het iets is als "Audio Realtec 5.10.5423"

edit:
Laat die versie maar zitten, ik zat bij de Travelmate te kijken

[ Voor 27% gewijzigd door Noork op 27-05-2008 12:07 ]

• wverbeek
Noork schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:05:
Kun je niet de drivers van de Acer site downloaden? Ik geloof dat het iets is als "Audio Realtec 5.10.5423"

edit:
Laat die versie maar zitten, ik zat bij de Travelmate te kijken
Ik had daar ook gekeken, maar die zijn alleen voor vista.
Ik heb ze desondanks wel gedownload maar zonder resultaat, nog steeds hetzelfde.

Ik heb nu alle drivers geinstalleerd geen vraagtekens meer bij apparaatbeheer maar nog steeds die hapering. Lijkt wel of de laptop opeens ergens heel erg lang over nadenkt..,.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je codec zou beschadigd kunnen zijn al is dat niet logisch zo vlak na een verse reïnstall

• wverbeek
Wiethoofd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:24:
je codec zou beschadigd kunnen zijn al is dat niet logisch zo vlak na een verse reïnstall
Ik ben nu alle updates van windows aan het ophalen, mischien dat dat helpt.
M'n codec beschadigd, hoe kan ik deze dan makkelijk fixen ?

Verwijderd

Er zijn geen drivers voor XP voor dit model en dit is een tendens die je veel ziet, Vista machines worden gemaakt voor Vista en daar heb je hem ook mee gekocht dus er is geen noodzaak voor een fabrikant om ook nog eens apart een hele serie drivers voor XP te maken :)

Verder zijn er geen BIOS'en voor XP en uitsluitend voor Vista, welke er al heel veel zijn geweest. Expliciet worden er zelfs voor Vista SP1 aparte drivers uitgebracht en zo ook voor 64bit.

Verder begrijp ik uberhaupt niet waarom mensen een Vista machine kopen om er vervolgens XP op te draaien :

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_7720.html

Dus ik zou lekker Vista installeren, SP1 ophalen en dan alle SP1 drivers installeren, dan denk ik dat je een probleemloze machine hebt ;)

• wverbeek
@Parabellum: Ik geef je hierin helemaal gelijk, maar sommige mensen hebben toch nog liever windows XP. Dit zijn meningen en daar valt niet over te twisten.

Ontopic:
Ik heb het gefixt !
Ik heb windows XP service pack 3 geinstalleerd welke ongeveer 1000 bux fixes zou bevatten en het werkt perfect. ik draai nu al 2 liedjes en er is geen enkele hapering in voorgekomen.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp.

Verwijderd

wverbeek schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:54:
@Parabellum: Ik geef je hierin helemaal gelijk, maar sommige mensen hebben toch nog liever windows XP. Dit zijn meningen en daar valt niet over te twisten.
Dan begrijp ik niet waarom je voor een Vista licentie betaald :? En nu mag dan wel je geluid "gefixed" zijn maar je zal nooit 100% uit je machine halen temeer omdat je BIOS alleen maar Vista ondersteund en niet XP.

Maar he, ieder zijn meug maar ik denk dat je nog wel problemen krijgt bij andere software.

Succes

Verwijderd

wverbeek schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:09:
[...]
Ik had daar ook gekeken, maar die zijn alleen voor vista.
Ik heb ze desondanks wel gedownload maar zonder resultaat, nog steeds hetzelfde.

Ik heb nu alle drivers geinstalleerd geen vraagtekens meer bij apparaatbeheer maar nog steeds die hapering. Lijkt wel of de laptop opeens ergens heel erg lang over nadenkt..,.
Ik heb ook een laptop van Acer en op de Nederlandse site kon ik ook alleen Vista drivers vinden en die kreet dat alleen Vista ondersteund wordt 8)7, echter op de Amerikaanse site waren de XP drivers gewoon te downloaden _/-\o_. Ik heb deze drivers ook getest met XP Pro en alles draaide zonder problemen.
Jammer genoeg hadden ze alleen de 32-bits variant, dus moet ik nog op zoek naar de juiste 64-bits drivers, maar dat is nu natuurlijk een koud kunstje als ik al de juiste 32-bits drivers heb.
Ik heb de 32-bits maar gewoon laten staan, multi-boot is zowiezo makkelijk als er een keer problemen optreden.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:00:
[...]

Dan begrijp ik niet waarom je voor een Vista licentie betaald :? En nu mag dan wel je geluid "gefixed" zijn maar je zal nooit 100% uit je machine halen temeer omdat je BIOS alleen maar Vista ondersteund en niet XP.

Maar he, ieder zijn meug maar ik denk dat je nog wel problemen krijgt bij andere software.

Succes
Dat van die licentie is zonde, maar als je liever XP draait is daar wat van te zeggen. (Dualboot kan ook uiteraard. ;) )

Maar dat van dat bios vind ik toch een beetje onzin. Het bios is enkel 'basic in/output' zoals een bios is bedoeld en dat heeft imho zeer weinig met het OS te maken.
Je kan er immers ook Linux en andere OS'en opdraaien die misschien nog wel meer uit die laptop trekken qua prestaties dan Vista... En voor 64bit ondersteuning hoef je het ook niet te doen, want er zit immers ook niet meer dan 3,2GB geheugen in.

Het werkend krijgen van de hardware is in dit geval een puur gevalletje van de juiste drivers vinden. En dat kan voor laptops wel eens probleem zijn (niet altijd dus zoals je ziet ;) ), daar de fabrikant nog wel eens (hard/software) aanpassingen doet die de drivers van de fabrikant niet begrijpt.

No signature found

Verwijderd

Schapie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:32:
[...]

Maar dat van dat bios vind ik toch een beetje onzin. Het bios is enkel 'basic in/output' zoals een bios is bedoeld en dat heeft imho zeer weinig met het OS te maken.
Basic in/output is het allang niet meer maar het gaat eerder om optimalisatie van hardware, waarom zouden ze anders voor voor XP/Vista verschillende BIOS'en uitbrengen ? Misschien wel om hun eigen hardware ontwerp beter te laten functioneren en hun eigen software. Steeds vaker zie je laptop fabrikanten hun eigen software meeleveren wat vaak een aanwinst is maar ze schrijven het liever voor 1 OS inplaats van 2. OEM verkopers zijn niets meer dan dozenschuivers geworden en voor de gemiddelde gebruiker volstaat dat wel maar voor de intensieve gebruiker die er meer mee doet niet.
Pagina: 1