Toon posts:

[windows 2003] Advies DNS configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, voordat ik me stort in een trial & error vanwege mijn redelijk beperkte ervaring met DNS heel graag advies m.b.t. mijn DNS configuratie, want ik ben er nu niet zo zeker van wat de beste "course of action" is op dit moment.

Het scenario:
Ik wil een Domain controller opzetten voor mijn netwerk thuis.
Deze DC gaat ook dienst doen als exchange server voor een domein. Ik noem het nu even voorbeeld.nl

voorbeeld.nl is geregistreerd bij een ISP. (bij PCextreme) en hiervan kan ik o.a. A-records en MX-records wijzigen. (de SOA en NS records zijn in beheer bij de ISP)
De A-record en MX-records pointen naar mijn public IP. Ik zit achter een NAT-router en poorten zijn opengezet waar nodig.

Hoe configureer ik mijn DNS server thuis nu het beste als verlengstuk op de DNS server bij de ISP ?
Wat voor domein kan ik het beste opzetten?
Kan ik in een bepaalde configuratie ook "voorbeeld.nl" als domein opzetten? (hetzelfde domain als bij de ISP dus? maar dan als secondary of caching-only of stub.....dit is me dus niet duidelijk)
of kan ik beter "voorbeeld.local" opzetten zodat het een compleet lokaal DNS verhaal is.... en voorbeeld.nl nog wel resolved naar mijn public IP via de ISP?
Maar.....werkt in dat laatste geval exchange dan nog voor de mail afhandeling, omdat het Active Directory integrated mail gebeuren nu betrekking heeft op "voorbeeld.local" en niet op voorbeeld.nl?

Alvast bedankt voor het meedenken ! :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je DNS gaat alleen intern in je netwerk iets doen, en als forwarder werken voor PCs in je netwerk, verder niet. Extern gaat het ding niets doen, en niet "samen werken" met de externe DNS-server.

Het is inderdaad verstandig om je interne (netwerk)domein niet hetzelfde te noemen als je externe domein. Meeste mensen doen voorbeeld.nl als externe domein, en voorbeeld.local als interne domein. Verder maak je dan op de Exchange server een aantal extra SMTP domeinen aan waarvoor de server ook werkt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:31:
Je DNS gaat alleen intern in je netwerk iets doen, en als forwarder werken voor PCs in je netwerk, verder niet. Extern gaat het ding niets doen, en niet "samen werken" met de externe DNS-server.

Het is inderdaad verstandig om je interne (netwerk)domein niet hetzelfde te noemen als je externe domein. Meeste mensen doen voorbeeld.nl als externe domein, en voorbeeld.local als interne domein. Verder maak je dan op de Exchange server een aantal extra SMTP domeinen aan waarvoor de server ook werkt.
Duidelijk !
Bedankt voor je snelle reactie. :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb zo'n thuisservertje met Windows 2000 Adv Server en Exchange 2003 (voor mijn gambieter.name domein [niet de echte naam ;) ]), en mijn lokale DNS staat als volgt:

Forward Lookup Zones:
gambieter.name
>ftp 192.168.x.170 (server IP-adres)
>www 192.168.x.170
>mail 192.168.x.170
gambieter.local
>computer1 192.168.x.160
>>>(voor elke PC een IP-adres entry)
Verder staat Enable Forwarding aan, en de IP-adressen van de provider DNS-servers ingevuld.

In Exchange heb ik een Email recipient policy met een SMTP domein van @gambieter.name staan, en email adressen maak ik via de users in de AD aan, dan laat ik gelijk een emailbox maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.