Data verloren areca controller.

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 17:30
hallo, vroeger draaide op men areca 1220 2 raptors en 6 seagate 500GB's. Nu heb ik nieuw servertje gemaakt met nog alleen de seagate's. Ik heb dan men raid set gedeleted en terug aangemaakt maar nu is men probleem dat in windows met hdd wel herkend wordt maar voor ik hem kan gebruiken ik eerst alles moet formateren. Schijven stonden in raid5 en had zo'n 1.5TB aan data erop staan. Het kan toch niet dat ik alles kwijt ben?

edit: heb vandaag ook 8u getdataback laten draaien zonder maar 1 file te vinden, komt door raid5 zeker?

[ Voor 11% gewijzigd door n0sTRa op 25-05-2008 19:22 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij geef je het antwoord zelf al: je hebt de raid set verwijderd en opnieuw aangemaakt. Dus worden je partitietabellen gewist en ben je gewoon alles kwijt. Simple as that volgens mij. Geen redden meer aan, sorry.
Als je een nieuwe raid set had willen maken met minder schijven had je de data eerst ergens moeten backuppen, opnieuw aanmaken en dan data terugzetten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• n0sTRa
Heb nog altijd men 6 schijven behouden. De twee raptors waren een apparte raid set. Is gewoon in men bios van men controller opnieuw aangemaakt. Is toch het zelfde als ik een nieuwe controller aankopen en dan men raid set terug aan maken, of niet?

• Microkid

Microkid

Smile

Ah, maar dat bleek niet uit je eerste verhaal. Maar waarom heb je dan een nieuwe raid set aangemaakt? Je moet het echt eens goed duidelijk uitleggen. Had je 2 raid sets? (1 voor de raptors, en 1 voor de seagates?) Heb je de raid set van de 2 raptors verwijderd? Waarom heb je dan een nieuwe raid set gemaakt?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• n0sTRa
Had dus vroeger 2 raid sets, de eerste was 2*150GB raptors in raid0 voor men os op te plaatsen en dan had ik een tweede raid set van 6 seagate 500GB schijven in raid5 waar men data op stond. Nu heb ik al men systemen wat door elkaar gehooid en kwam dus men controller in een nieuw servertje terecht zonder de twee raptors. Bij het opstarten kreeg ik wel telkens een soort error dat men eerste raid set ontbrak (de twee raptors) maar in men controller bios kon ik die niet meer verwijderen dus ik dacht dan maar om gewoon de raid sets te verwijderen en daarna men raid5 terug aan te maken. Moest wel lukken dacht ik met die duurdere controllers. Dat terug aanmaken was geen probleem maar in windows (vista) stonden men schijven zoals een nieuwe hdd die nog geformateerd moet worden.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Nieuwe server met nieuwe controllers (van een ander merk)?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• n0sTRa
Nee zelfde controller.

• Microkid

Microkid

Smile

Dan klopt m'n eerste ingeving dus toch: je hebt beide raid sets verwijderd, ook je raid-5 set, en opnieuw aangemaakt. Daarbij is dus al je data verloren. Niets meer aan te doen. Je had alleen de raid-0 set moeten verwijderen, niet de raid-5 set. Want als je een raid-5 set maakt gaat ie alle schijven opnieuw indelen en parity berekeningen uitvoeren en wegschrijven.

• n0sTRa
Hoe zit het dan als ik bvb door omstandigheden een controller heb die stuk gaat. Ben ik dan ook al men data terug kwijt? RAID5 optie is dan nog stukken minder veilig dan gewoon apparte hdd's?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

RAID beschermt tegen uitval van een disk, niet tegen meerdere disks gelijktijdig, defecte controllers, gebruikersfouten, stroomuitval of andere zaken.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• n0sTRa
Dus de boodschap is dat je blijkbaar nooit genoeg backup hebt :s

• Otacon
  • Laatst online: 17-02 09:21
Je "raid-configuratie" staat opgeslagen op je schrijven normaal gesproken, wisselen van raid controller(van hetzelfde merk) kan meestal dus gewoon goed gaan. Het probleem is dat je de "raid-configuratie" verwijderd hebt.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

n0sTRa schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:32:
Hoe zit het dan als ik bvb door omstandigheden een controller heb die stuk gaat. Ben ik dan ook al men data terug kwijt? RAID5 optie is dan nog stukken minder veilig dan gewoon apparte hdd's?
De RAID-controller slaat de indeling van de array op op de schijven als ik me niet vergis. Schijven aan een nieuwe controller hangen kan zonder problemen, dat heb ik met een vriend van mij al eens gedaan. (wel een backup gemaakt maar we wilden ff kijken of het kon) Echter als jij de array delete, dan haalt de controller netjes die informatie van je schijfjes af. Als je nog weet in welke volgorde de schijfjes hingen dan zal het heel misschien mogelijk zijn om die array weer tot leven te wekken, maar vraag mij niet hoe.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Otacon
  • Laatst online: 17-02 09:21
Dit is trouwens ook allemaal terug te vinden in de "RAID FAQ" bedacht ik me:
RAID FAQ

• n0sTRa
Schijven zitten nog steeds in de zelfde volgorde

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

n0sTRa schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:41:
Dus de boodschap is dat je blijkbaar nooit genoeg backup hebt :s
Maar RAID is ook geen backup, maar redundancy.

Wat Demoniac aangeeft zou in het meest ideale geval gaan werken, maar dat kun je eigenlijk ook wel vergeten. Ik heb het ooit geprobeerd met een Raid0-array op de ICH8R van mijn 965P-DS3P moederbordje, maar die array was ook gewoon foetsie. RAID 5 is dan nog een stapje lastiger dmv de parity. Die data heb ik er ook nooit meer vanaf kunnen krijgen.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan is inderdaad de raidset info van je schijven verwijderd en is de data niet meer bereikbaar.
Stel je het voor als een index van alle bestanden die verspreid over je schijven was weggeschreven naast de eigenlijke data.
Die index heb je nu verwijderd en er is een lege aangemaakt waardoor het OS je bestanden niet kan vinden en een lege schijf ziet.

Misschien kun je er met een datarecovery tool speciaal voor raidsets nog iets vanaf halen..
http://www.runtime.org/ heeft een tool: RAIDProbe die er misschien nog iets mee kan.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Total-Control
  • Laatst online: 03-06-2025
Heb je raid-reconstructor al geprobeerd?
Ik ga geen link geven, want ik weet niet of dat mag; met een zoekmachine moet je hem kunnen
vinden.

Mocht het daar niet mee lukken of heb je dit al geprobeerd, dan kan je het wellicht nog proberen met 'testdisk'. Dit is een 'open source' hulpprogramma om diverse harddisk problemen en verloren data (tijdelijk) mee te herstellen.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Verwijderd

Demoniac schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:44:
Als je nog weet in welke volgorde de schijfjes hingen dan zal het heel misschien mogelijk zijn om die array weer tot leven te wekken, maar vraag mij niet hoe.
Daar heb ik wel ervaring mee, en succes mee geboekt bij diverse mensen waaronder op GoT. Maar het probleem is dat de TS een nieuwe array heeft aangemaakt. Als daarbij exact dezelfde variabelen zijn gebruikt (disk order & stripesize) als de originele array, dan was er niets aan de hand: het rebuilden zou exact dezelfde parity hebben geschreven en alle data zou nog intact gebleven zijn.

Maar als ook maar één variabele afwijkt dan vernietig je alle data, aangezien bij het rebuilden de parity dan wordt opgeslagen op plekken waar eerst je data stond. Recoveren is na deze procedure niet meer mogelijk, door geen elk programma of professionele dienst. Hooguit dat je fragmenten kunt recoveren maar daar heb je weinig aan: je filesystem heeft minstens intacte metadata nodig om de files beschikbaar te maken en dan nog heb je te maken met ernstige corruptie.

In dit geval heeft de TS dus een hele grote fout gemaakt door een array met waardevolle data zonder backup te deleten. Zelf was ik daar nooit opgekomen. Laat het ajb een motivatie zijn in het vervolg je data veilig op te slaan: RAID5 is prima en daarnaast een backup, bijvoorbeeld op een andere PC op het netwerk en automatisch laten syncen eens per dag/week/maand.
Pagina: 1