[iPod Classic] Probleem met harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Topicstarter
Goedeavond,

ik ben nu al een tijdje aan het kloten mijn mijn iPod Classic. Het lukt maar niet om er muziek op te krijgen. 1GB ernaar toe kopieren lukt nog, daarna gaat het tergend traag om uiteindelijk een error te geven. Na veel gezoek ben erachter dat de iPod een "diagnostic mode" heeft. Deze heb ik dus even ingezien. Over de harddisk krijg ik dit te zien:

Retracts: 8
Reallocs: 4720
Pending Sectors: 128
PowerOn Hours: 190
Start/Stops: 12798
Temp :Current 33c
Temp: Min 10c
Temp: Max 51c

Ik schrok even van het aantal start/stops, dat ligt echt vele malen hoger dan bvb mijn raptor die ik al veel langer heb :X Komt dit door het stroom besparen en dus elke keer weer opspinnen?

Wat reallocs en pending sectors zijn weet ik niet. Via google krijg ik allemaal informatie over C++ als ik zoek naar realloc. Pending sectors zijn volgens mij ook niet zo best.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de staat van de schijf? Als het daar aan ligt ga ik morgen even naar de BCC, er zit nog garantie op :) Volgens is de schijf namelijk niet meer zo goed, daardoor heb ik problemen met dingen kopieren. Daar heb ik graag nog wat feedback op voordat ik naar de winkel ga.

Alvast bedankt voor het lezen! :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Volgens mij is de HD van je iPod brak. Die realloc zijn ws reallocated sectors, wat wil zeggen dat je bad sectors heb die heringedeeld worden. En die pending sectors hebben daar ook mee te maken.
Ik zou ermee terug gaan als ik jou was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dat kan nooit goed zijn. Die kan terug naar de verkoper, de harde schijf is erg brak. Hopelijk heb je bij een nieuwe meer geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Dan ga ik morgen maar even naar de BCC toe. Ik heb dat ding expres al in een gewone winkel gekocht, hopende dat de garantie een beetje makkelijk af te handelen zou zijn. Bedankt in ieder geval voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik was vergeten dat de Classic een Diagnostics mode heeft. Die bereik je zo (voor degenen die dat nog niet weten):

- Reboot de Classic: Center+Menu vasthouden
- Zodra het Apple logo verschijnt: Center+Previous vasthouden
- Als het scherm wit wordt, loslaten.

Dan kun je de harde-schijfdata uitlezen via Manual Test -> IO menu.

Mijn data:
Retracts: 1
Reallocs: 0
Pending sectors: 0

Power On Hours: 26
Start/Stop: 32
Temp Current: 30
Temp Min: 24
Temp Max: 47

Jouw schijf is duidelijk gaar. Zelf vind ik het aantal start/stops van mijn schijf wel erg laag vind. (De iPod is ongeveer 14 dagen oud. Aangezien hij vaker dan 1x per dag in sleep gaat en weer opstart, zou de schijf veel vaker dan 32x gestart en gestopt moeten zijn.)

Het enige dat ik niet kan bedenken qua betekenis is "retract": wat wordt er teruggetrokken? De leeskop van de harde schijf? Het zou me niet verwonderen als de iPod een versnellingssensor heeft die een val kan detecteren, waarbij de harde schijf zou worden geblokkeerd. (Heeft jouw iPod dan al 8 stevige klappen opgelopen?)

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 25-05-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Retract is dat de iPod losgekoppeld wordt van de pc terwijl deze nog aangeeft "connected" te zijn. Bij mij is dat dus 8x gebeurd omdat m'n iTunes/komplete pc vastliep vanwege die brakke harddisk in dat apparaat.

Nu lijkt mij ook wel duidelijk, bedankt voor het posten van de gegevens van jouw iPod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Graag gedaan.

Bij mij is Winamp een keer vastgelopen toen ik daarmee experimenteerde. Na een paar minten gaf de iPod nog steeds "Connected" aan dus heb ik hem losgetrokken en de PC geherstart. Dat zal mijn "retract" dan wel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Daar heb ik trouwens vanmiddag ook een oplossing voor gevonden. Je moet iTunes weer starten, daarna kan je hem echt loskoppelen. Mocht dat niet gaan moet je gewoon de pc herstarten. Dan kan je dat ding of in iTunes of bij "hardware veilig verwijderen" eruit knikkeren. Dan voorkom je dat je nog meer retracts krijgt.

Hopen dat ze morgen niet zo moeilijk doen. Ik heb nu net m'n muziek verzameling helemaal kompleet om in een keer die iPod te vullen. Daar wil ik ook graag gebruik van maken :P Ben het hele weekend albumart aan het uitzoeken geweest 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Tell me about it. CD's rippen, encoden, taggen, en sorteren is wel genoeg werk :P Ach ja. Een paar CD's per dag, en we krijgen het wel af :)

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 26-05-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Net naar de BCC geweest. Daar zat zo'n knul een beetje aan het klikwiel te draaien, hij had echt totaal geen idee waar ik het over had :X De garantie kon via hun en dat zou 5-6 weken duren. Of je kon zelf naar apple gaan en dan duurt het 2-3 weken. Omdat de website zo vaag is heb ik Apple maar een belletje gegeven.

Die kerel van apple wilde dat ik de schijf een format gaf op m'n pc. Dat lukte dus niet. Als ik zei dat er bijna 5000 reallocated en 128 pending sectors waren ging hij daar niet echt op in. Ook kreeg ik het aanbod om de garantie uit te breiden naar 2 jaar. Dat lijkt mij niet echt nodig want als het goed is moet BCC mij gewoon 2 jaar garantie verlenen. Er werd me nog aangeraden om het ding in diskmode etc. te zetten. Volgens mij is de gemiddelde ipod-koper niet zo thuis in computers. Ze vragen echt of je de meest simpele dingen al gedaan hebt, zelf als je verteld dat dat het geval is :z Tot zo ver mijn ervaring met de apple customer support :+

Uiteindelijk heb ik na dat gesprek maar besloten om naar een zo'n geautoriseerde apple winkel te gaan. Vanaf Delft is r'dam of denhaag prima bereikbaar. Ik hoop dat ze me daar wat beter kunnen helpen en/of dat ding gewoon repareren. Ik zie het al weer voor me dat dat ding naar Apple gestuurd wordt om de schijf te laten vervangen, ben ik dat ding alsnog 3 weken kwijt. Nouja, komt vast allemaal wel in orde :P

[ Voor 13% gewijzigd door R-O-Y op 26-05-2008 16:18 ]

Pagina: 1