Toon posts:

Netwerk configureren voor webserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn LAN loopt via een Netgear router (192.168.1.1) die vervolgens gekoppeld is aan een Copperjet 1616 adsl-router (172.19.3.1) naar het internet (WAN).
De webserver draait op 192.168.1.2:80
Ik kan deze niet (van buitenaf) niet benaderen. Ik kom dan terecht op de copperjet. Binnen mijn LAN gaat het wel goed.
Ik dacht dus: via NAT TCP port 80 forwarden op de copperjet naar 192.168.1.1 maar helaas... dat lukt niet; foutmelding: webserver:Error adding NAT reserved mapping pool item0

Wat doe ik fout? Wat is jullie advies. _/-\o_

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:44
Je doet niets fout, de copperjet is gewoon een pokkeding :) Die webinterface kreeg ik niet fatsoenlijk uitgezet (wel disabled, maar dan luistert er nog iets op poort 80.)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je op de Copperjet dan wel uitgeschakeld dat deze via poort 80 benaderd mag worden? Die foutmelding krijg je meestal als die poort al geforward is.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:26:
Heb je op de Copperjet dan wel uitgeschakeld dat deze via poort 80 benaderd mag worden? Die foutmelding krijg je meestal als die poort al geforward is.
Goeie opmerking; ik wilde de webinterface niet uitzetten want dan kan ik er alleen nog bij via een telnet sessie, daar heb ik de ballen verstand van. Als alternatief heb ik dit gedaan: webserver op port 8080 gezet (en natuurlijk ook 8080 geforward) maar helaas nog niet het gewenste resultaat; explorer "kan pagina niet vinden.."

Probleem blijft dus... 8)7

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:54:
[...]

Goeie opmerking; ik wilde de webinterface niet uitzetten want dan kan ik er alleen nog bij via een telnet sessie, daar heb ik de ballen verstand van. Als alternatief heb ik dit gedaan: webserver op port 8080 gezet (en natuurlijk ook 8080 geforward) maar helaas nog niet het gewenste resultaat; explorer "kan pagina niet vinden.."

Probleem blijft dus... 8)7
Ik neem aan dat je wel ff iemand anders laat proberen, vanuit je eigen netwerk je publieke ip gebruiken werkt thuis niet.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:59

aap

jadjong schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:13:
[...]
Ik neem aan dat je wel ff iemand anders laat proberen, vanuit je eigen netwerk je publieke ip gebruiken werkt thuis niet.
Waarom zou dat niet werken?

Aan de TS: heb je poort 8080 ook opengezet in de firewall (als de router die heeft). Dat was bij mij de laatste horde om van buiten mijn webserver te kunnen aanspreken.

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-03 11:09
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 18:00:
Mijn LAN loopt via een Netgear router (192.168.1.1) die vervolgens gekoppeld is aan een Copperjet 1616 adsl-router (172.19.3.1) naar het internet (WAN).
Ik kan deze niet (van buitenaf) niet benaderen. Ik kom dan terecht op de copperjet. Binnen mijn LAN gaat het wel goed.
Ik dacht dus: via NAT TCP port 80 forwarden op de copperjet naar 192.168.1.1 maar helaas... dat lukt niet; foutmelding: webserver:Error adding NAT reserved mapping pool item0

forward je hem naar 192.168.1.1 of naar 192.168.1.2?

De server is de .2 dus daar moet je hem heen forwarden

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
kan je die comperjet router niet beter in bridgemode zetten? krijg je router het public ip van je ISP, en dan moet je alleen nog zoals phkba zegt port 80 forwarden

nu heb je nml dat je 2x portforwarding moet doen,

in je modem moet je nml port 80 doorsturen naar je router, en vandaar naar je webserver ;-)

ff dus in je router kijken wat voor ip die krijgt (lijtk me handig als je die op static zet, anders kan het wel eens gebeuren dat je forwarding niet meer werkt indien je router een ander ip krijgt van je modem ;)

Verwijderd

Topicstarter
phkba schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:27:
[...]

forward je hem naar 192.168.1.1 of naar 192.168.1.2?

De server is de .2 dus daar moet je hem heen forwarden
Ik krijg een foutmelding; zie boven. Zowel op .1 als op .2. De copperjet vind dat geen goed ip-adres.
Dutch2007 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:42:
kan je die comperjet router niet beter in bridgemode zetten? krijg je router het public ip van je ISP, en dan moet je alleen nog zoals phkba zegt port 80 forwarden

nu heb je nml dat je 2x portforwarding moet doen,

in je modem moet je nml port 80 doorsturen naar je router, en vandaar naar je webserver ;-)

ff dus in je router kijken wat voor ip die krijgt (lijtk me handig als je die op static zet, anders kan het wel eens gebeuren dat je forwarding niet meer werkt indien je router een ander ip krijgt van je modem ;)
Ja, de copperjet bridgen is ook mijn idee. Maar dat is een instelling die me niet lukt op die copperjet. Kennis reikt simpelweg niet verder.
Als iemand de stappen kan aangeven zal ik het testen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alternatief is de Netgear downgraden naar een switch, en de poort forwarden in de Copperjet. Dat kan meestal via het volgende stappenplan:
- geef de Netgear een IP-adres in de reeks van de copperjet (172.19.3.x)
- schakel de DHCP server van de Netgear uit
- save deze instellingen
- steek de kabel die uit de Copperjet komt niet in de WAN-poort, maar in een LAN poort van de Netgear

Nadeel: je server zit vanaf dat moment in de 172.19.3.x reeks. Of je modem vervangen, dat kan ook ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 18:00:

Je moet poort 80 in de Copperjet van buiten forwarden naar de Netgear die in de 172.19.3.x range staat.
Vervolgens poort 80 in de Netgear forwarden naar je server (192.168.1.2).
Klaarrr.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:45:
[...]

Je moet poort 80 in de Copperjet van buiten forwarden naar de Netgear die in de 172.19.3.x range staat.
Vervolgens poort 80 in de Netgear forwarden naar je server (192.168.1.2).
Klaarrr.
Klinkt simpel maar het werkt niet, had ik al geprobeerd en zonet nog eens voor de zekerheid, maar helaas.

schematisch, zie onder, lijkt ok - maar... |:(
copperjet WAN 82.197.... <-> copperjet LAN 172.19.3.1 <-> netgear WAN 172.19.3.2 <-> netgear LAN 192.168.1.2.

Ik zal het advies van gambieter morgen eens testen. Anders kan ik razorhead niet anders dan gelijk geven
razorhead schreef op zondag 25 mei 2008 @ 18:01:
Je doet niets fout, de copperjet is gewoon een pokkeding :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:50:
[...]

Klinkt simpel maar het werkt niet, had ik al geprobeerd en zonet nog eens voor de zekerheid, maar helaas.

schematisch, zie onder, lijkt ok - maar... |:(
copperjet WAN 82.197.... <-> copperjet LAN 172.19.3.1 <-> netgear WAN 172.19.3.2 <-> netgear LAN 192.168.1.2.

Ik zal het advies van gambieter morgen eens testen. Anders kan ik razorhead niet anders dan gelijk geven

[...]
Hoe test je dit? Door zelf je ip te tikken? Laat iemand anders eens een poging wagen.

Verwijderd

jadjong schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:32:
[...]

Hoe test je dit? Door zelf je ip te tikken? Laat iemand anders eens een poging wagen.
:X idd NAT loopback zal zo'n goedkoop dingetje niet doen...

Verwijderd

Topicstarter
Allen dank voor de reacties, het is gelukt. Gewoon NAT op de copperjet en portforwarding op de netgear. Binnen je LAN is het niet te testen, de copperjet web-interface komt op bij alle requests op port 80.
Intern werkt het natuurlijk wel gewoon via b.v. de DNS-naam van de server. Ook een redirect-scriptje op een externe webspace die doorverwijst naar naar je server werkt niet (dat was mijn denk-fout). De browser zal de doorverwijzing gewoon binnen je LAN afhandelen.

:)
Pagina: 1