• DarkSand
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Help.

Asus Maximus Formula.
Q6600
2 x 2GB OCZ800
2 x Asus AEH3870

Na het vervangen van de chipset heatsink door een water gekoelde, post mijn machine niet meer, ik krijg geen beeld, op mijn LCD Poster krijg ik de melding DET dram. de machine heeft 2 weken zonder problemen gedraaid. Alhoewel de heatsinks nogal vast zaten, zijn deze op zeer beheerste wijze verwijderd en zijn alle maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat niets zou beschadigen.

Bij het starten gaan alle lampjes op het moederbord branden (rood, oranje, groen), en na 20 sec gaan ze allemaal op groen, maar voor de rest niets, ook geen piepjes

Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Controle of alle heatsinks goed zitten.
- Booten met enkel cpu, 1 ram-latje, 1 x vid.
- beide ram-latjes en vidcards individueel getest
- beide pci-e sloten met 1x vid getest
- Bios gereset.
- moederbord 30 min zonder spanning gezet

Iemand nog ideeen?

Edit: ik ga nu eerst een andere voeding testen

Edit 2: Andere voeding getest, zelfde verhaal.
Nu getest op een 480 watt cheap psu en een goede stevige Fortron voeding van 530 Watt.

Deze setup heeft gedraaid met beide voedingen, en wel als volgt.

De Cheap PSU had niet voldoende vermogen om de Q6600 boven de 3Ghz te krijgen (icm 2 x 3870)
Met de fortron stokte de OC by 3.6Ghz daar de NB niet voldoende power kreeg (wilde natuurlijk eerst beter koelen voordat ik de voltage hoger zette)

Edit 3: nog een andere videocard getest (raedeon 1550), geen beeld, wat wel vreemd is, is dat wanneer ik deze in het tweede slot plaats, de lampjes veel korter rood,oranje,groen branden, na 2 seconden gaat alles al op groen.

[ Voor 27% gewijzigd door DarkSand op 25-05-2008 18:53 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik vrees dat je de chipset beschadigd heb met het plaatsen van het waterkoelblok.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• DarkSand
Speedy-J schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:34:
Ik vrees dat je de chipset beschadigd heb met het plaatsen van het waterkoelblok.
Ik vrees nu ook het ergste, al denk ik eerder dat het beschadigd is bij het verwijderen van de oude, het plaatsen van de nieuwe kon eigenlijk niets mee fout gaan

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Bekijk even goed ofdat je iets hebt beschadigd bij het verwijderen van je koelblok. Heb je nog koelpasta ertussen gedaan? ( arctic, wat stroom geleid ). Zoniet, probeer eens je originele koeling terug te zetten, kijken wat er dan gebeurt.

edit:
Was het waterkoelblok wel voor je Asus geschikt, of heb je een willekeurig blok gepakt?

[ Voor 17% gewijzigd door Tomfish op 25-05-2008 23:04 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het ding kan ook te warm zijn geworden wellicht, die chips worden gloeiend heet.

• DarkSand
Xtresis schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:32:
Bekijk even goed ofdat je iets hebt beschadigd bij het verwijderen van je koelblok. Heb je nog koelpasta ertussen gedaan? ( arctic, wat stroom geleid ). Zoniet, probeer eens je originele koeling terug te zetten, kijken wat er dan gebeurt.

edit:
Was het waterkoelblok wel voor je Asus geschikt, of heb je een willekeurig blok gepakt?
Het is een blok dat perfect past van Aquacomputer, in ieder geval beter dan het standaard blok, want dat maakte niet volledig contact. Ik heb er de juiste hoeveelheid AC tussen gedaan, ik kan geen enkele beschadiging vinden op het moederbord of de NB, dit heb ik nadrukkelijk ondezocht, maar het lijkt dat het allemaal goed is gegaan, wel zag ik nog zeer lichte residu van oude koelpasta, maar mocht geen naam hebben, dit heb ik verwijderd.

@Excorsist, het ding heeft stabiel lopen prime-en voor uren, NB was dan wel 64 graden, maar geen enkel probleem op 366x9, dit was uiteraard voordat ik de koelblok van de NB vervangen heb.

Ik las daarnet ook iets over problemen met voltages en geheugen, iets met dat het geheugen een hogere voltage nodig heeft dan default in het bios, en dat dit gedaan zou moeten worden met standaard latjes, zal het verhaal eens weer opzoeken, maar lijkt me vreemd daar het in het begin wel goed werkte.

Quote van asus forums, dit zal ik even proberen.

I have encourted a problem with my new maximus formula when I install it for the first time. I install all the coponent correctly and the lcd poster said to me always the same thing, Det DRAM.

I have nothing on my screen, so, I'm not able to do anythings in the bios.

I clear CMOS, I did not plug anything in the power fan, I'm on water cooling unit, I use 2 Dominator of 1 g Corsair 8500 C5 and I have a corsair 620w PSU from corsair too.

I try to install the ram into one slot a time, and I change it to.

Same thing

The cpu init message its ok, I pass it.

I remove the video card, same thing.

I need your help guys, thx a lot.

its your ram causing the post failure and you can try remove both sticks and power on, the insert one and try again. hopefully it should post now. once in bios set timings avoltage manually to spec. if you still get detram, you need another ram stick to boot with, try a 667 or ddr800 memory stick and flash to bios 1102 or 1201 which improve memory compatibility
During these Det-Dram hangs I always had my northbridge voltage set to 1.43V instead of AUTO (when my ram was working before). I manually changed it because Everest reported my voltage at 1.64V which I thought was high for this chipset (suppose to be decades better then a 975 chipset). So I manually adjusted it to around 1.43V and within a week I started noticing the problem. I don't understand why it took so long but it is what it is. After a few days of switching ram back and forth I decided to change the northbridge voltage back to Auto (where I recall not having this problem). When I rebooted, BAM instant det-dram hang. When I booted with my PC6400 the north bridge voltage read 1.34V using Auto! What I did was set MCH voltage to 1.55V (1.60V using Everest) and I will see what happens in the next few days with my PC8500 ram.
misschien toch maar eens de batterij er 24 uur uitlaten.

[ Voor 60% gewijzigd door DarkSand op 26-05-2008 11:20 ]

• DarkSand
Toch even een kleine Bump / Update, ik hoop dat dit mag :)

* Minimaal posten (cpu/ram/vidcard) geen piepjes
* Posten zonder Ram. Wel waarschuwingspiepjes

Ik heb het batterijtje er even uitgehad, nog steeds geen tijd gehad om dit een volle 24h te doen, dat gaat nog even gebeuren.

Nog even uit bovenstaande quotes die ik had geplaatst.

Kan er problemen onstaan wanneer ik de NorthBridge voltage handmatig op (ff uit me hoofd) 1.475v heb gezet, en dan met name de aansturing / detectie geheugen?
In de quote wordt gezegd om het ff met standaard 667 of 800mhz geheugen te testen, mijn geheugen is 800Mhz, is het nog de moeite (11Euro voor 512MB 667mhz) waard om dit te testen?

Update voor overzichtelijkheid:

Board komt op zonder startup beep, alle lampjes branden Rood, Oranje, Groen.
Na 20-30n sec gaan alle lampjes op groen.
Geen beeld,
PostLCD stopt bij Det DRAM

Opmerking:
Vidcard (1550) in 2e PCI-e slot.
Lampjes gaan binnen 3-4 seconden op groen.

- Controle of alles goed zit (cpu, heatsinks, ram, vidcard)
- getest met minimale hardware, met 3 vershillende ramlatjes (ook een van 667mhz)
- getest met minimale hardware, met 3 vidcards (2x 3870, 1 x 1550)
- getest op beide PCI-E sloten.
- Bios meerdere malen gereset
- batterij 24h+ verwijderd + geen spanning
- getest met 2 voedingen.
- getest zonder ram -> waarschuwingspiepjes.
- getest met ram -> geen piepjes

[ Voor 34% gewijzigd door DarkSand op 05-06-2008 12:16 ]

Verwijderd

Dit is mss oude koeien uit de sloot halen en je hebt wss het probleem al gevonden maar:
verwissel je ram maar eens van gleuf ;)
de linkse nemen inplaats van die rechtse en dan boot hij wel lekker door.

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 17:13

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

Hoi ik heb ook een asus mobo met lcd post. Daarom heb ik ff de debug code tabel gedownload en die geeft het volgende DET DRAM
Detect memory
-Auto-detection of DRAM size, type and ECC.
-Auto-detection of L2 cache (socket 7 or below)
Lijkt mij dus dat er iets met je geheugen is dat hij niet kan lezen. Probeer eens ander geheugen of een andere sleuf.
Hier kan je de debug code tabel vinden aan het einde https://h20435.www2.hp.com/pdfs/e3471_maximus_formula.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Pulpje1974 op 17-06-2008 14:05 ]

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik denk dat je je moederbord beschadigt heb. Ik heb zelf ook een maximus en weet dat de koeler ERG vast zit op de NB, en de NB redelijk los zit gesoldeerd in verhouding. Ik heb hier een post en foto's van iemand die gewoon heel zijn NB meenam met verwijdering van de heatsink.
http://www.clunk.org.uk/forums/1330-post164.html
Pagina: 1