Netwerk herstellen na laptop uit slaapstand halen

Pagina: 1
Acties:

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Laptop, wireless, speedtouch experiabox st780. Aan deze modem zit ook een adapter gekoppeld om op zolder via het stroomnet internet te hebben. Elke keer als ik m'n laptop open doe, en dus de slaapstand tot leven wek, moet ik de internetverbinding 'herstellen' (ipadres vernieuwen etc). Niet heel vermoeiend, maar hoort niet. Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het herstel? Dien ik meer info te verstrekken?

Alvast dank!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik heb het zelfde probleem... Windows Vista, met alle updates, geen verdere problemen.

Als de PC uit de slaapstand komt heb ik geen internet meer, het enige wat helpt is inderdaad de optie "Diagnose en Herstel". Als die klaar is heb ik weer internet. Met vaste IP adressen bood geen oplossing. Iemand bekent met dit euvel? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Windows Vista schakelt waarschijnlijk de stroom van je netwerkadapter uit op het moment dat hij in slaapstand gaat. Ik weet niet precies waar, maar als het goed is kun je via apparaatbeheer naar die netwerkkaart gaan, en dan is er ook een stukje over energiebeheer te configureren.

Vicariously I live while the whole world dies

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Powersave staat uit, Windows mag dit apparaat niet uitschakelen om energie te besparen. Het is ook niet de netwerkkaart die voor problemen zorgt. Er is namelijk wel gewoon een LAN verbinding, echter de verbinding met het internet is verbroken. Kan dus wel mijn router en intern netwerk benaderen, alleen het internet niet meer. Pas na een "herstel" van de verbinding heb ik weer internet.

Het rare is wel dat wanneer ik op het LAN icoontje klik hij aangeeft dat er meerdere verbindingen beschikbaar zijn... Dat is raar omdat het om een vaste verbinding gaat en niet om een draadloze verbinding. Ik vermoed dat het iets met IP4 en IP6 te maken heeft....

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

IPv6 kun je uitschakelen, wellicht helpt dat, al betwijfel ik het. Ik heb verder geen ideeen meer eerlijk gezegd...

Vicariously I live while the whole world dies

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
dat is een oud zeer bij laptops. Mijn laptop had dat met windows 2000 en windows xp. Mijn nieuwe laptop met vista gelukkig niet. Als ik mij niet vergis heeft het iets te maken met het al dan niet signaleren aan de dhcp server dat de computer in powersave mode gaat. Of dat de server dat niet verstaat en dus aanneemt dat de client een release doet.
Het probleem zit hem in de drivers van de netwerkkaart. Je kan deze proberen te updaten. Zijn er geen recentere drivers dan kan je de volgende workaround proberen:

Misschien kan je de dhcp lease time verlagen in je router. Om te kijken of dat helpt kan je deze test doen.

Zet de dhcp lease time van je router op 60 seconden. Start je laptop en verifieer dat je op het net kan.
Zet je laptop in slaapstand. wacht 60+ seconden en haal je laptop uit slaapstand. Je zou normaal gezien een IP adres moeten vragen en krijgen.

Om te verifieren of het probleem zich voordoet binnen de lease time doe je hetvolgende.
herniew je lease met ipconfig /renew (zie onder). Zet je laptop in slaapstand en haal hem er binnen de 60 seconden terug uit. (lukt het niet om je laptop binnen de 60 seconden in en uit slaapstand te krijgen zet de lease dan iets langer).

Mocht uit deze test blijken dat wanneer je buiten de lease tijd komt je laptop wel een goed ip krijgt dan stel je je leasetijd zo in dat de gemiddelde slaaptijd van je laptop groter is dan de leasetijd. Stel de leasetijd ook niet te kort in. minstens 30minuten.

Als dat niet zou werken heb ik eventueel deze tip voor je. Het lost het probleem niet op maar het maakt het minder tijdrovend om je internet te herstellen. Open de run/uitvoeren dialog (windows-toets+r) en typ daar
Bash:
1
ipconfig /renew

dat moet volgens mij het equivalente effect hebben als herstellen.

Je kan eventueel ook een .bat file aanmaken op je desktop met daarin deze code en daar elke keer op dubbel klikken. (text file aanmaken en extensie wijzigen naar bat is de handigste manier lijkt me)

@Han http://support.microsoft.com/kb/933872 voor vista kan dit misschien werken.

[ Voor 26% gewijzigd door redfox314 op 10-07-2008 14:14 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Ik heb dit inderdaad ook gehad met een xp laptop (met broadcom nic). Uiteindelijk geen oplossing kunnen vinden..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Pagina: 1