Toon posts:

Externe HD uitzetten via computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Uitleg:
Binnenkort gaat mijn broer op kot, dus ik ga zijn kamer krijgen; zo ga ik dus 2 kamers hebben. Ik wil van de ene kamer mijn slaapkamer maken (met daarin mn bed en klerenkast) en de andere een soort van living, met daarin mijn computer (deze is een verdieping lager).

Soms echter kijk ik voor het slapengaan nog een aflevering van een serie. Dus ik moet toegang hebben tot mijn pc vanuit mijn slaapkamer.
Eerst dacht ik aan een extra scherm, muis en toetsenbord in mijn slaapkamer te zetten, en die te verbinden met lange kabels. Dit is natuurlijk een redelijk stomme oplossing, dus dacht ik aan Remote Desktop van Windows. Aangezien ik daarmee, via mijn netwerk, met de computer in mijn slaapkamer de computer in mijn livingkamer kan besturen, lijkt mij dat een betere oplossing.

Echter, al mijn series en dergelijke staan op een externe harde schijf, dus als ik de livingcomputer wil afzetten mbv de slaapkamercomputer, blijven die hd's aanstaan, aldus energie verkwisten, warm worden, ...

Vragen:
-Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, zonder te moeten opstaan en naar beneden te gaan om ze handmatig uit te zetten?

-Verder nog een kleine subvraag: ga ik alles op mijn slaapkamercomputer kunnen doen (dit gaat een heel oude computer zijn) dat ik op mijn livingcomputer kan doen? Remote Desktop is nog onbekend voor mij.

Sorry als dit in het verkeerde subforum staat, maar het is een elektronica vraag, dus het leek mij hier het beste....

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Niet een antwoord op je vraag, maar uit nieuwsgierigheid: waarom stream je video niet naar slaapkamer pc? Want als ik het goed heb, heb je een pc in je slaapkamer staan. Remote Desktop leverde bij mij geen vloeiende beelden op over LAN vandaar dat ik denk dat je er niet zoveel aan hebt (tenzij je slaapkamer pc zo traag is dat het de video's zelf niet vloeien kan afspelen).

Verwijderd

Het afspelen gaat rechtstreeks, het 'beheren' (aan en afzetten,...) gaat via Remote Desktop bedoelt hij denk ik.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ligt eraan wat voor externe hd je hebt. Sommige kunnen uitgezet worden maar de meeste niet.

Maar waarom neem die externe hd dan niet gewoon mee naar je slaapkamer?

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
@mcstrat: Doh 8)7 Ik ben nog niet wakker ;)

Maargoed, wat je zou kunnen doen is het apparaat veilig verwijderen. Bij mijn externe usb schijf schakelt de schijf zelf dan uit, maar hij staan dan eigenlijk in standby en niet helemaal uit. Verder zou ik niet weten hoe die echt uit moet zonder het handmatig uit te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Oguz286 op 25-05-2008 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal de Remote Desktop niet goed kennen. Ik dacht dat je ziet wat je doet op de andere pc? Dus dan zie je de film op de andere pc toch afspelen?

De hd meenemen naar de slaapkamer kan inderdaad, maar dan moet ik die kabels altijd losmaken, versteken, ... te lastig ;)

Mijn externe schijf gaat niet uit als ik hem veilig verwijder, spijtig genoeg...

Nja, anders zal ik best de series/films op mijn interne schijf zetten voordat ik in mn bed kruip...

Alvast bedankt :)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:23:
Ok ik zal de Remote Desktop niet goed kennen. Ik dacht dat je ziet wat je doet op de andere pc? Dus dan zie je de film op de andere pc toch afspelen?
Dat zie je inderdaad, maar omdat RDP niet geoptimaliseerd is voor bewegende beelden gaat het heel erg schokkerig.

Andere optie is een tijdklok op je externe hdd aansluiten.

[ Voor 84% gewijzigd door GlowMouse op 25-05-2008 17:30 . Reden: lees voor ik blaat! ]

Verwijderd

Hangt idd af van schijf tot schijf. Bv de WD Mybooks schakelen zichzelf uit na veilig verwijderen. Indien je niet zulkeen schijf hebt zou ik gewoon eerst de film/serie die je wilt zien van externe naar interne overzetten, externe uitschakelen, naar je slaapkamer gaan, daar kijken (streamen over LAN) en dan via remote desktop de pc in de andere kamer uitschakelen.
GlowMouse schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:28:
Andere optie is een tijdklok op je externe hdd aansluiten.
Dat is nog niet zo'n achterlijk idee :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 17:32 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Misschien een soort van klik aan klik uit systeem??
Of misschien een soort van master/slave stekkerdoos waar je PC in 'living' je master is en je externe hdd's de slaves. Als je de pc dan aan/uitzet gaan de externe hdds ook aan/uit.

Btw video via remote desktop gaat niet werken. Je oude pc op slaapkamer moet dus in staat zijn xvid/etc af te spelen.

[ Voor 84% gewijzigd door JasperE op 25-05-2008 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja een tijdklok is inderdaad nog een idee. Maar dan moet ik natuurlijk op voorhand beslissen of ik 1 of 2 afleveringen ga bekijken :p

Maar zo een master/slave stekkerdoos is ideaal! Ik wist niet dat dat bestond, dat moet ik echt hebben ^^ Dan over de LAN streamen en via Remote Desktop de andere pc uitzetten.

Mooi, heel erg bedankt :)

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 06:52
Als je de harde schijven al hebt:
-Master/slave
-Stekkerblok met usb
Als je nog geen harde schijven zou hebben:
-WD MyBook

Ik heb zelf een stekkerblok met usb, ik kan daarmee aangeven welk socket uit moet. Op het stekkerblok zitten vier schakelbare sockets. :)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Nog een alternatief misschien: externe hd die geen separate voeding nodig heeft, heb je alleen een usb-kabeltje nodig. Hoeft er ook maar één PC aan te staan, scheelt weer stroom...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 21:46 ]

Pagina: 1