Toon posts:

favorieten met firefox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil met een site een link hebben dat je via daar de website kan opslaan in je favorieten.
ik had een link waarbij dit ook met firefox zou moeten werken gekregen, maar kan deze niet terug vinden. wie weet hoe dit moet? ik heb nu dit script:
<script language="JavaScript1.2">
var bookmarkurl="http://members.home.nl......html"
var bookmarktitel="Club del Maestro's"
function favorieten(){
if (document.all)
window.external.AddFavorite(bookmarkurl,bookmarktitel)}
</script>

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Google doe wonderen ;)

Het verschil zit hem in de benaming: IE noemt het Favorites, Firefox Bookmarks. Dit moet je dus ook apart aaspreken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gegoogled. maar k kan nergens een vinden die ook voor firefox werkt

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Ik weet niet of het netjes kan in Firefox. Daarnaast vraag ik me serieus af waarom je dit soort dingen zou willen :)

Als ik een bookmark wil maken, maak ik hem zelf wel via de daarvoor bedoelde interface in mn browser. Dan kan ik tenminste ook kiezen hoe ik hem wil noemen en in welke map ik hem wil plaatsen.

Je kan denken dat het eenvoudiger is voor mensen die niet snappen hoe de bookmarks werken. Maar dan betwijfel ik ten zeerste of ze uberhaupt je link aan gaan klikken. Bovendien zijn mensen die met Firefox werken over het algemeen wel redelijk bekend met dit soort concepten ;)

Verwijderd

Ik heb hier de volgende functie voor gebruikt:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function addBookmark(title, url)
{
    if (window.sidebar)
    {
        window.sidebar.addPanel(title, url,"");
    }
    else if( document.all )
    {
        window.external.AddFavorite( url, title);
    }
    else
    {
        alert("Het toevoegen aan favorieten wordt niet ondersteund door uw browser.");
    }
}

En ja, de titel e.d. is nog wel zelf op te geven, je zet alleen een standaard title neer die er al staat. :P

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:49:
Ik heb hier de volgende functie voor gebruikt:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function addBookmark(title, url)
{
    if (window.sidebar)
    {
    }
    else if( document.all )
    {
    }
    else
    {
        alert("Het toevoegen aan favorieten wordt niet ondersteund door uw browser.");
    }
}

En ja, de titel e.d. is nog wel zelf op te geven, je zet alleen een standaard title neer die er al staat. :P
Die melding (alert) die je geeft lijkt me niet helemaal correct, zo wek je de indruk dat je de site niet aan de favorieten/bookmarks van je browser toe kan voegen. Je zou beter een opbouwende tekst erin kunnen zetten dat het automatisch toevoegen niet is gelukt, maar dat ze de website zelf kunnen bookmarken of iets dergelijks. Gebruik daar ook liever geen alert voor, want een alert wordt vaak gezien als een foutmelding door de gebruiker.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Borizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:55:
[...]

Die melding (alert) die je geeft lijkt me niet helemaal correct, zo wek je de indruk dat je de site niet aan de favorieten/bookmarks van je browser toe kan voegen. Je zou beter een opbouwende tekst erin kunnen zetten dat het automatisch toevoegen niet is gelukt, maar dat ze de website zelf kunnen bookmarken of iets dergelijks. Gebruik daar ook liever geen alert voor, want een alert wordt vaak gezien als een foutmelding door de gebruiker.
Oeps... goed idee! :D

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik zou toch nog eens nadenken over het nut hiervan. Favorieten via een site is zo irritant, je hebt niet voor niets een browser. Het is bijna net zo irritant als javascript links en niet werkende back buttons.

[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 07-06-2008 15:18 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Borizz
Makkelijk schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:17:
Ik zou toch nog eens nadenken over het nut hiervan. Favorieten via een site is zo irritant, je hebt niet voor niets een browser. Het is bijna net zo irritant als javascript links en niet werkende back buttons.
Ik ben het ermee eens, maar sommige opdachtgevers willen persé een link / knop op de site waarmee dit kan. Opdrachtgevers zijn dan niet zo makkelijk te overtuigen met 'Die functionaliteit zit toch al in je browser'. Feit is dat je het dan wel in moet bouwen en dan kan je het beter goed doen.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Borizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:46:
[...]

Ik ben het ermee eens, maar sommige opdachtgevers willen persé een link / knop op de site waarmee dit kan. Opdrachtgevers zijn dan niet zo makkelijk te overtuigen met 'Die functionaliteit zit toch al in je browser'. Feit is dat je het dan wel in moet bouwen en dan kan je het beter goed doen.
Je moet je opdrachtgevers wel een beetje de baas blijven hoor :)

Ze huren jou(w bedrijf) in als expert, dan moeten ze zich niet gaan bemoeien met het ontwerpproces.

• Borizz
Bosmonster schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 20:19:
[...]

Je moet je opdrachtgevers wel een beetje de baas blijven hoor :)

Ze huren jou(w bedrijf) in als expert, dan moeten ze zich niet gaan bemoeien met het ontwerpproces.
Uiteindelijk betaald de klant, zo simpel werkt het dan, daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
het is zo dat de link te lang is om te onthouden. en gene van wie site is wil niet gaan betalen. en om nu toch iedereen makkelijk bij de site te laten komen wij zij een favorieten link hebben.
heb het nu anders opgelost,
bij IE krijg je te zien "voeg ons toe aan je favorieten" en alsje erop klikt kan je toevoegen.
bij firefox zie je "CTRL+D om ons toe te voegen aan je bookmarks" of zoiets dergelijks.

zou mooier zijn als het beide met klik op de knop wil maarja dat wil niet dus lijkt mij dit beste oplossing...

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:21:
het is zo dat de link te lang is om te onthouden. en gene van wie site is wil niet gaan betalen. en om nu toch iedereen makkelijk bij de site te laten komen wij zij een favorieten link hebben.
heb het nu anders opgelost,
bij IE krijg je te zien "voeg ons toe aan je favorieten" en alsje erop klikt kan je toevoegen.
bij firefox zie je "CTRL+D om ons toe te voegen aan je bookmarks" of zoiets dergelijks.

zou mooier zijn als het beide met klik op de knop wil maarja dat wil niet dus lijkt mij dit beste oplossing...
Je kan toch afvangen in welke browser men surft op moment van klikken?

Hier een voorbeeld van hoe je zo'n beetje alle browsers 'detect'

Verwijderd

/me zucht.
Als je al zoiets wilt doen, test dan wat een browser kan, en niet welke browser het is.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb een hele simpele die werkt in IE én in alle firefoxen (2 en 3b4-RC2)

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script language="JAVASCRIPT" type="TEXT/JAVASCRIPT">
<!--
function vijfde() {
if ( navigator.appName != 'Microsoft Internet Explorer' )
{ window.sidebar.addPanel("5e Klas samenvattingen","http://school.gioli.nl/vijfde/index.html",""); }
else { window.external.AddFavorite("http://school.gioli.nl/vijfde/index.html","5e Klas samenvattingen"); } }
// -->
</script>

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wiethoofd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:42:
ik heb een hele simpele die werkt in IE én in alle firefoxen (2 en 3b4-RC2)

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script language="JAVASCRIPT" type="TEXT/JAVASCRIPT">
<!--
function vijfde() {
if ( navigator.appName != 'Microsoft Internet Explorer' )
{ window.sidebar.addPanel("5e Klas samenvattingen","http://school.gioli.nl/vijfde/index.html",""); }
else { window.external.AddFavorite("http://school.gioli.nl/vijfde/index.html","5e Klas samenvattingen"); } }
// -->
</script>
En die een foutmelding oplevert in de rest (Safari, Opera, etc) :P

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb ik nog niet kunnen testen ivm niet geïnstalleerd hebben van.
Maar het probleem is hier dat firefox niet toegevoegd wil worden, en dat kan dus wel.
Opera en safari moet dan nog wat voor geschreven worden (of de mijne is algemeen genoeg :P)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:36:
/me zucht.
Als je al zoiets wilt doen, test dan wat een browser kan, en niet welke browser het is.
Het was meer met de insteek dat je voor elke browser een apart stukje code kunt schrijven door eerst te kijken in welke browser men zit en dan vanuit daar de 'bookmark-code' aan te roepen voor die browser. Zo kan je voor elke browser een eigen stukje code kloppen en werkt het dus ook in elke browser onder één click-event..

• Borizz
Tarabass schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:40:
[...]

Het was meer met de insteek dat je voor elke browser een apart stukje code kunt schrijven door eerst te kijken in welke browser men zit en dan vanuit daar de 'bookmark-code' aan te roepen voor die browser. Zo kan je voor elke browser een eigen stukje code kloppen en werkt het dus ook in elke browser onder één click-event..
Dat hadden wij (incl Cheatah) ook echt wel door. Het is juist het probleem dat dat geen goede oplossing is, want wat gebeurt er nu bij een (nieuwe) browser die niet gedetecteerd wordt, maar bijvoorbeeld wel via de functie 'window.external.AddFavorite' een favoriet aan zijn lijst toe kan voegen op dezelfde manier als in IE. En wat gebeurt er bij browsers die doen lijken dat ze IE zijn (instelbaar in bijv. Opera) maar die geen 'window.external.AddFavorite' ondersteunen? Zie je het probleem al?

Je kan dus beter testen op de functionaliteit van een browser dan op de naam / versie van een browser:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
function bookmark() {

var title = document.title; 
    var url = window.location.href;

if (window.sidebar) { // Mozilla Firefox Bookmark
    } else if( window.external ) { // IE Favorite
    } else  { 
        // geef een melding dat (niet met alert) dat ze zelf de bookmark moeten aanmaken in hun browser
    }
}

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:21:
het is zo dat de link te lang is om te onthouden.....
kan je dat niet beter fixen dan? ipv enge dingen in mijn browser neer te zetten?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Wiethoofd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:56:
heb ik nog niet kunnen testen ivm niet geïnstalleerd hebben van.
Maar het probleem is hier dat firefox niet toegevoegd wil worden, en dat kan dus wel.
Opera en safari moet dan nog wat voor geschreven worden (of de mijne is algemeen genoeg :P)
Ik heb ze hier ook niet geinstalleerd. Dat heb ik ook niet nodig om te kunnen zien dat het foutmeldingen oplevert :P
Ramon schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:30:
[...]

kan je dat niet beter fixen dan? ipv enge dingen in mijn browser neer te zetten?
Sommige mensen kiezen liever voor symptoombestrijding blijkbaar. Zo'n domein is namelijk ook wel heel erg duur (toch zeker 10 euro per jaar).

Verwijderd

Topicstarter
ik doe dit ook maar in opdracht van.
en tja gene wil er niet voor gaan betalen en geen reclame erop hebben. dus dan blijf je met webspace van de provider zitten en dan krijg je gigantische url's

• Tigris
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07 21:29
Ik weet natuurlijk niet of je ervoor betaald wordt, maar kost het bouwen en testen van zo'n dergelijke functionaliteit niet veel meer dan, zoals eerder gesuggereerd, het aanvragen van een domeinnaam.

Daarbij komt een domeinnaam (bij mij igg) veel professioneler over.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg er niet voor betaald, en het is een clubsiteje van een spel voor kennis van me.
ik ben ook geen prof ofzo... vind het leuk om te doen.. maar heb nog veeeeel te leren;)
Pagina: 1