Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Na lange tijd onder projecten te hebben gewerkt was er helaas geen budget meer bij mijn laatste werkgever zodat ik verder moest gaan kijken naar een nieuwe werkgever.

Het solliciteren ging zeer snel en binnen een tijdsbestek van 1 week te horen gekregen dat ik bij de nieuwe werkgever welkom was en een paar dagen later moest ik langskomen om mijn contract te ondertekenen. Via de telefoon had ik hun salarisaanbod al te horen gekregen en zat eerst in twijfel omdat het lager was dan mijn salaris indicatie . Uiteindelijk akkoord gegaan omdat er ook verteld werd dat er na 6 maanden opnieuw onderhandeld kon worden als het contract dan eventueel verlengd zou worden.

Echter dat ik daar aanwezig was lag het contract al klaar voor ondertekening en ging het inderdaad om een salaris van 2050,- bruto per maand op basis van een werkweek van 38

Alleen staat stond er wel proeftijd van 1 maand en een start en einddatum van het overeenkomst vermeld maar niets over eventueel verlenging na 6 maanden of over eventueel onderhandelingen die na 6 maanden kunnnen plaats vinden.

Nu is mijn vraag is het aanbod nou mager of is het gewoon een goed aanbod?

Onderstaand geeft een beetje een overzicht wat mijn werkervaring etc is.
Het betreft een functie die allround is en waarbij mocht mijn andere collega vrij zijn zelf de ICT toko draaiend moet houden.

Leeftijd: 35

Opleiding(en): MBO
Certificaten/cursussen: o.a. MCP, Citrix Helpdesk MetaFrame, Webdesign professional
Werkervaring: 12 jaar (ICT & Systeembeheer)
werkgever: Financiële branche
Huidige functie: ICT medewerker / Systeem & netwerkbeheerder
Laptop: Nee
Vakantiegeld: 8% van bruto jaarsalaris
Vakantiedagen: 12 (op basis van een 6 maanden contract)
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Nee
Leaseauto: Nee
Werkweek: 38 uur
Pensioenregeling: standaard pensioenregeling.
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Geen
Land: NL

Maand salaris(bruto): €2050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Als die 12 jaren werkervaring inderdaad relevante werkervaring is op systeembeheer gebied lijkt het me belachelijk laag.

Dan zou je toch eerder aan minimaal 2700e moeten denken.

Check ook anders eens het 'wat verdient een ...' topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vind het aanbod gezien je leeftijd en ervaring nogal karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TheBorg schreef op zondag 25 mei 2008 @ 01:03:
Ik vind het aanbod gezien je leeftijd en ervaring nogal karig.
Verbaas me over het feit dat mensen denken dat leeftijd garant moet staan aan hogere salaris, onzin. Hij heeft 12 jaar ervaring maar op welke gebied. Is het relevant voor de functie? En in 12 jaar heeft hij best weinig certificaten gehaald. Dat zijn toch dingen waar naar moet worden gekeken. Als ik iemand zou moeten aannemen kijk je toch naar die dingen. Een MCP halen in 12 jaar is niet echt veel.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
FrankGuthrie schreef op zondag 25 mei 2008 @ 01:15:
[...]

Verbaas me over het feit dat mensen denken dat leeftijd garant moet staan aan hogere salaris, onzin. Hij heeft 12 jaar ervaring maar op welke gebied. Is het relevant voor de functie? En in 12 jaar heeft hij best weinig certificaten gehaald. Dat zijn toch dingen waar naar moet worden gekeken. Als ik iemand zou moeten aannemen kijk je toch naar die dingen. Een MCP halen in 12 jaar is niet echt veel.
Hier ben ik het wel mee eens inderdaad.
Leeftijd hoeft niet per defintie in te houden dat je een hogere salaris moet hebben.
Dat heeft ook te maken met je kennis en ervaringen die je hebt opgedaan.

Op je vraag terug te komen op welk gebied ik het meeste ervaring heb is 2e lijns en systeembeheer
Echter bij mijn laatste projecten kwam ook meer webdesign in voor waardoor ik de opleiding Webdesign professional heb gevolgd, Alleen de tijd tussen de MCP en de laatste opleiding is ruim te noemen omdat mijn vorige werkgevers het niet nodig vonden en er meer intern gekeken werd of opleidingen of curcussen wel noodzakelijk waren.

Alleen had ik wel bij de sollicitatie aangegeven of opleidingen mogelijk waren en er werd vermeld dat het wel mogelijk is als het maar opleidingen zijn waar het bedrijf wat aan heeft wat logisch is natuurlijk. Alleen ook dit komt niet terug in het contract wat wel jammer is. Die 6 maanden is natuurlijk ook een kans voor mij om me verder te bewijzen binnen het bedrijf en mocht daar een opleiding of curcus bij helpen is altijd meegenomen.

Het salaris is niet hoog maar elke ervaring is wel weer een ervaring rijker zo zie ik dan weer de zonnige kant er van ;) Al vraag ik me af mocht de 6 maanden voorbij zijn of het geen te zware onderhandeling gaat worden als ik dan gewoon vraag dat ik graag de mogelijkheid krijg meer curcussen te volgen en een betere arbeidsvoorwaarden pakket wil hebben.

Onderhandelen jullie ook wel eens over de duur van een contract?
Solliciteren is bij mij nooit een probleem geweest maar blijkbaar gaat het nog wel eens mis als het bij het onderhandelen aankomt van een contract. Dan zie je dan maakt een leeftijd van 35 jaar ook niets uit als het om dat soort dingen gaat ;)

Maar goed ik ga me eerst voor de rest nog bewijzen in deze periode maar zodra ik wat meer weet of een nieuw aanbod van de werkgever zou krijgen dan zal ik deze toch maar eerst hier voorleggen om zo te kijken of dit een redelijk voorstel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mabili op 25-05-2008 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Wat bieden ze je aan een 1 jaar contract of 2 jaar? En wanneer is voor hun normaal een functioneringsgesprek? Misschien is het voor hun gewoon om dit ieder half jaar te doen of 1x in het jaar.. op december. Dus het is een beetje afhankelijk van wanneer ze dit doen, stel ze doen dit 1x per jaar en dan in dec. zou ik er niets over zeggen echter doen ze dit 1x per jaar en dan pas in april dan zou ik het er wel over hebben dat je er eerder op terug wilt komen.
--edit--
En over de duur, ik zou eerder aangeven als het van belang voor je is dat je vastigheid wilt. Dit in combi met je leeftijd kan dat eigenlijk best wel goed uitpakken en kunnen ze meer op je bouwen dan een 20 jarige hopper.

[ Voor 20% gewijzigd door n4m3l355 op 25-05-2008 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Toch een beetje aan de magere kant dit loon. Ik heb 7 jaar ervaring maar geen enkele van die ervaring is relevant voor mijn huidige job als tester. Dus ik ben Young Professional/Junior Tester, Ik heb ook 0 certifikaten. Mijn loon ligt toch 50€ hoger dan dit voorstel en ik heb er een wagen bij + maaltijdvergoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door makila op 25-05-2008 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Na 6 maanden onderhandelen lijkt me vrij logisch maar je stelt je daarmee wel kwetsbaar op. En ik denk niet dat je na die 6 maanden een loonverhoging van honderden euro's kan verwachten. Je moet inderdaad de afweging maken tussen de lengte van het contract en de hoogte van de inkomen.

Of natuurlijk een andere werkgever zoeken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Mabili schreef op zondag 25 mei 2008 @ 01:50:
[...]

Onderhandelen jullie ook wel eens over de duur van een contract?
Nooit gedaan. Eerste 6 maanden zwijg ik als een graf en doe ik mijn werk zo goed mogelijk. Pas als het contract vast geworden is, sla ik met de vuistjes op tafel ;)

Of ik die job zou aannemen? Als ik "jobless" zou zijn, waarschijnlijk wel. Onderbetaald werk is nog altijd beter dan geen werk. En dan zo snel mogelijk(naargelang je contract) iets anders zoeken en als je een goed bod krijgt, meteen de biezen pakken. Zo heb ik het dus ook gedaan de laatste keer he? Of dit grof is? Ba wah, denk je dat je werkgever iets met je in zit als het erop aankomt? Dus waarom zou jij er iets mee inzitten?

[ Voor 40% gewijzigd door makila op 25-05-2008 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

makila schreef op zondag 25 mei 2008 @ 02:34:
Toch een beetje aan de magere kant dit loon. Ik heb 7 jaar ervaring maar geen enkele van die ervaring is relevant voor mijn huidige job als tester. Dus ik ben Young Professional/Junior Tester, Ik heb ook 0 certifikaten. Mijn loon ligt toch 50€ hoger dan dit voorstel en ik heb er een wagen bij + maaltijdvergoeding.
Hij werkt wel maar 38 uur. Dat ook meegenomen in je berekening? Sowieso is het niet te vergelijken met detachering wat hij dus niet doet!

Wat wel magertjes is zijn de secundaire arebeidsvoorwaarden. Ik weet dat bij banken(financiele instelling) je vaak flinke kortingen krijgt op hypotheken en verzekeringen etc.... Dit maakt het lagere salaris uiteindelijk meer dan goed. Want je houdt meer per maand over. Vergeet ook niet dat jij een bijtelling betaald over je prive auto etc..... Hij kan minder verdienen maar een stuk meer overhouden aan het eind van de maand. Wat voor Instelling het precies is weet ik niet.

Mijn vraag aan de TS. Want denk je dat je verdient? Voor wel bedrag heb je er een goed gevoel over om naar je werkt te gaan, en niet denkt dat je wordt uitgemolken. Uiteindelijk moet jij met het bedrag leven. Ook de onderhandelingen zul je zelf moeten doen. Dus het komt erop neem dat je een berag in je hoofd moet gaan formuleren waarbij je een vind dat je het verdien. Natuurlijk moet je wel reeel blijven en niet meer dan €1000 erbij vragen, teminste niet bij dezelfe wekgever. jobhoppen zou je flink wat meer kunnen opleveren. Ik denk ook dat je reel moet zijn en moet rondkijken wat mensen met jou ervaring en certificaten verdienen.

Eerlijk gezegd is dat lijst erg kort voor 35 jaar. Zoek een werkgever die niet moeilijk doet over certificaten. Detachering zou misschien wat voor je kunen zijn. Er zijn flinke tekorten nu. Je kan in de detachering heel veel opleidingen doen. Je kan dan over 5 jaar alsnog ergens intern gaan als je al flink wat kennis hebt opgedaan.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat ik een beetje oppik is dat TS vooral met korte (project-)contracten werkt. Da's een constructie waarmee je moet willen werken, maar als je dat doet, zorg dan dat je wel goed geld pakt. Mijns inziens vangt TS nu alle werkgeversrisico's af met een korttijdig contract, terwijl daar niets tegenover staat. Een, pardon my french, kutbeloning en dan ook nog iets vreemds als een proeftijd? We hebben het over een tijdelijk contract!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ga met Hillie mee ;)

Iedere keer dat je over een nieuw contract onderhandelt is het een moment om iets aan je salaris te doen. Daarbij komt dat een voorstel van de werkgever nog niet betekent dat dit het maximale is wat ze willen bieden. Maar goed, dat kun je zelf beter inschatten.

Juist op andere zaken dan het salaris onderhandelen is verstandig. Zeker als het salaris vrij vast staat, kun je daar nog winst halen. Bijvoorbeeld die proeftijd eruit (al is dat voor jou wellicht nadelig als je het werk toch niets vindt). Over alle specten valt te onderhandelen. Echter veel mensen focussen zich op het salaris. Logisch natuurlijk, maar toch.

Overigens is er iets voor te zeggen dat leeftijd wel mee telt. Je hebt immers meer levenservaring waardoor je zaken vaak wat anders en sneller aanpakt. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het soort werk.

Aangezien er veel vraag naar arbeid is op het moment is het onverstandig ergens aan te beginnen waar je niet helemaal een goed gevoel over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
Hillie schreef op zondag 25 mei 2008 @ 12:32:
Wat ik een beetje oppik is dat TS vooral met korte (project-)contracten werkt. Da's een constructie waarmee je moet willen werken, maar als je dat doet, zorg dan dat je wel goed geld pakt. Mijns inziens vangt TS nu alle werkgeversrisico's af met een korttijdig contract, terwijl daar niets tegenover staat. Een, pardon my french, kutbeloning en dan ook nog iets vreemds als een proeftijd? We hebben het over een tijdelijk contract!
Dat klopt inderdaad.

Naast diverse Mijn langste periode was ik ongeveer 4 jaar werkzaam als systeembeheerder binnen een administratie bureau dit was direct na mijn MCP opleiding en dan praten we al weer over 8 jaar terug. Het probleem was alleen dat ik daar alleen werkzaam was en alles wat met ICT etc te maken had draaiend moest houden. Dat was op zich niet zo erg maar de directie had alleen zoiets van waarom geen pc's kopen bij de BCC of waarom niet gewoon een trust routertje of switch voor een bedrijfsnetwerk met 80 gebruikers etc ipv het belang van netwerkstabiliteit te denken. Dit werd op den duur zo erg dat ik een overstap ging maken naar detacheringbureaus en zo diverse projecten heb gedaan. Het liefst heb ik natuurlijk vastigheid maar door een handicap die de laatste jaren meer op is gaan spelen heb ik mijn doelstelling enigszins moeten aanpassen. Over dat met opleidingen ben ik wel met jullie eens alleen helaas heb ik tot in het verleden nog geen werkgever mee mogen maken die bereid was mij echt een opleiding te geven.

Op de vraag wat voor sector zit je werkgever ik kan daar wel open voor zijn dat is een incasso bureau. Echter had ik daar wel een betere CAO voorwaarden verwacht maar dat is toch blijkbaar anders. Ik werk daar nu enige tijd maar vooor de rest is het gewoon even afwachten.

Het salaris voorstel werd toen telefonisch voorgesteld en er werd bij vermeld dat na 6 maanden over loonsverhoging onderhandeld kon worden. Op dat moment was er nog geen sprake van een start of eind datum of laat staan een proeftijd in het contract of personeel CAO komt ook niets naar voren over een vergoeding voor kinderopvang of andere toepassingen. Maar inmiddels is het mij zelf ook wel duidelijk geworden dat het gaat om een tijdelijke contract. Zelf wil ik natuurlijk gewoon eerst de resterende maanden me zelf verder bewijzen dat is het belangrijkste en daarna zie ik wel verder. Maar naast plezier te hebben in en op je werk is het natuurlijk ook wel prettig als daar een realistisch contract en mogelijkheid tot het volgen van opleidingen inzit.

Voor de rest hoor je mij nooit klagen maar met onderhandelen kan ik blijkbaar nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Over dat met opleidingen ben ik wel met jullie eens alleen helaas heb ik tot in het verleden nog geen werkgever mee mogen maken die bereid was mij echt een opleiding te geven.
Je kan natuurlijk ook zelf in je eigen studie investeren. Waarom schuift iedereen dat soort dingen toch af op de werkgever "want die wil het niet betalen". Kennelijk vond/vind je het zelf ook niet belangrijk genoeg om zelf te investeren in het certificeren van je kennis.

En nu zie je wat er van komt: men bied je een belachelijk laag salaris.

Maar om toch nog positief te zijn, met 12 jaar relevante werkervaring is die ~2000euro bruto voor een 38urige werkweek gewoon niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
_Arthur schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:42:
[...]

Je kan natuurlijk ook zelf in je eigen studie investeren. Waarom schuift iedereen dat soort dingen toch af op de werkgever "want die wil het niet betalen". Kennelijk vond/vind je het zelf ook niet belangrijk genoeg om zelf te investeren in het certificeren van je kennis.

En nu zie je wat er van komt: men bied je een belachelijk laag salaris.

Maar om toch nog positief te zijn, met 12 jaar relevante werkervaring is die ~2000euro bruto voor een 38urige werkweek gewoon niet veel.
Ook wel eens van intern inwerken gehoord?
Wat denk je zelf als je bij een werkgever zit die bijvoorbeeld onder Novell zou werken en daar intern mensen voor heeft die dat uitleggen of als er zoveel werk is dat je meer met de tijd bezig bent de interne problemen op te lossen waardoor een aparte studie daar bijna geen tijd voor is.

Het heeft niets te maken met het afschuiven op werkgevers maar ook hoeveel word je belast zowel op het werk als privé! De laatste projecten die ik moest dan was dan wel op de ICT afdeling maar was het voornamelijk webdesign en aangezien dit taken waren waarbij ze op het werk de faciliteiten er niet voor hadden moest ik dit thuis doen en dus ook in het weekend dag of nacht zonder daar enig extra loon voor te krijgen. Naast studie heb je ook te maken met inzet tonen en naast dit allemaal heb ik ook te maken met een gezin die ik moet onderhouden. Doorleren doe ik liever zelf ook en zie alles dan ook altijd als een grote uitdaging maar het is toch wel prettig als je een baas hebt die meedenkt in je loopbaan al is het alleen al ten goede voor de functie die je binnen het bedrijf uitvoerd en natuurlijk ben ik het met je eens van waarom dan geen eigen studie volgen..
Misschien ga ik dit ook nog wel eens doen maar ben wel van mening dat ik graag wel opleidingen volg die ik ook direct op het werk in uitvoering kan brengen zo leer je meestal het beste.

Maar het is natuurlijk ook prettig als er in je secundaire voorwaarden een regel zou staan als je een opleiding doet deze (deels) vergoed zou krijgen of dat er een soort bonus zou staan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Mabili op 25-05-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Ik zou gewoon een poging wagen een hoger salaris te krijgen. Gewoon aangeven dat je nu ook op een hoger salaris zit, en je al veel werkervaring hebt. Als ze nee zeggen, dan heb je het iig geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Mabili schreef op zondag 25 mei 2008 @ 00:32:

Het solliciteren ging zeer snel en binnen een tijdsbestek van 1 week te horen gekregen dat ik bij de nieuwe werkgever welkom was en een paar dagen later moest ik langskomen om mijn contract te ondertekenen. Via de telefoon had ik hun salarisaanbod al te horen gekregen en zat eerst in twijfel omdat het lager was dan mijn salaris indicatie . Uiteindelijk akkoord gegaan omdat er ook verteld werd dat er na 6 maanden opnieuw onderhandeld kon worden als het contract dan eventueel verlengd zou worden.

[...]

Alleen staat stond er wel proeftijd van 1 maand en een start en einddatum van het overeenkomst vermeld maar niets over eventueel verlenging na 6 maanden of over eventueel onderhandelingen die na 6 maanden kunnnen plaats vinden.
Ik begrijp dat het om een halfjaarcontract gaat.

Hiermee maak je jezelf ongelooflijk kwetsbaar in je onderhandelingen. Je werkgever wacht gerust 5 maanden voordat hij met je wil praten over je contractverlenging en je nieuwe salaris. Daarna kom je weer in dezelfde situatie als nu: slikken of stikken. Je zult er wel iets bijkrijgen, maar waarschijnlijk veel minder dan je had gehoopt.
Maar wat doe je eraan, iets is beter dan niets en met een maand te gaan is werkloosheid wel dichtbij...

Mijn tip: ga na 2 of 3 maanden rustig aan beginnen met solliciteren. Krijg je een aanbod elders dan heb je iets in handen om je huidige baas tot een loonsverhoging te verleiden. Gaat hij niet mee, dan heb je tenminste een alternatief.
Leeftijd: 35
Opleiding(en): MBO
Certificaten/cursussen: o.a. MCP, Citrix Helpdesk MetaFrame, Webdesign professional
Werkervaring: 12 jaar (ICT & Systeembeheer)
werkgever: Financiële branche
Huidige functie: ICT medewerker / Systeem & netwerkbeheerder
Laptop: Nee
Vakantiegeld: 8% van bruto jaarsalaris
Vakantiedagen: 12 (op basis van een 6 maanden contract)
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Nee
Leaseauto: Nee
Werkweek: 38 uur
Pensioenregeling: standaard pensioenregeling.
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Geen
Land: NL

Maand salaris(bruto): €2050
Mijnsinziens veel te mager. Ten eerste: een startsalaris voor deze functie ligt al in de orde van 1600-1800 euro. Dan krijg je wel erg weinig voor je 12 jaar ervaring.
Ten tweede: in de financiele sector zijn 13e maand en 36-urige werkweek gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rustig beginnen en al werkende uitkijken naar wat anders.
Als het een luizebaan is gaat het om een goed salaris.
Werk je je te pletter dan is het salaris demotiverend.
ze kunnen je periodiekdatum ook op 1 september zetten :)
Is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 26 mei 2008 @ 09:26:
[...]

Ik begrijp dat het om een halfjaarcontract gaat.

Hiermee maak je jezelf ongelooflijk kwetsbaar in je onderhandelingen. Je werkgever wacht gerust 5 maanden voordat hij met je wil praten over je contractverlenging en je nieuwe salaris. Daarna kom je weer in dezelfde situatie als nu: slikken of stikken. Je zult er wel iets bijkrijgen, maar waarschijnlijk veel minder dan je had gehoopt.
Maar wat doe je eraan, iets is beter dan niets en met een maand te gaan is werkloosheid wel dichtbij...
Het ligt er natuurlijk aan wat de reden van een halfjaar-contract is. Ik heb in het verleden bij een Detacherings-toko ook een half jaar contract gekregen.

Dit was meer als een soort lange proeftermijn. Na dit eerste contract kreeg ik meteen een vast contract als ze tevreden waren (op papier vastgelegd). Aangezien hun mij vastigheid wilden bieden vond ik het geen vreemde voorwaarde om langer dan een maand aan te kijken of je wat aan iemand hebt. Zeker bij detachering is het lastig om binnen een maand te zien of je wat aan iemand hebt ( Al kan je de echte nietsnutten er natuurlijk wel uithalen ;) )

Zo'n kort contract werkte in dit geval zelfs in mijn voordeel, want had ik een jaar-contract gehad had ik pas later een vast contract gehad. Als ze na een half jaar niet tevreden waren geweest, dan waren ze dat na een jaar waarschijnlijk ook niet gehad, dus je houd uiteindelijk hetzelfde risico.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
rwb schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:23:
[...]

Het ligt er natuurlijk aan wat de reden van een halfjaar-contract is. Ik heb in het verleden bij een Detacherings-toko ook een half jaar contract gekregen.

Dit was meer als een soort lange proeftermijn. Na dit eerste contract kreeg ik meteen een vast contract als ze tevreden waren (op papier vastgelegd). Aangezien hun mij vastigheid wilden bieden vond ik het geen vreemde voorwaarde om langer dan een maand aan te kijken of je wat aan iemand hebt.
[...]
Werkgevers zijn dol op termijncontracten want ze combineren lage loonkosten (geen overhead van detacheerders/uitzenders) met flexibiliteit (gratis afscheid nemen als de handel tegenzit of de werknemer tegenvalt).

Of je in Nederland een vast contract krijgt, hangt vooral af van je positie op de arbeidsmarkt.
Je ziet in laaggeschoold werk steeds vaker dat bedrijven helemaal geen vaste contracten willen. Drie keer 6 maanden en dan eruit.
Bij hooggeschoold personeel (HBO en hoger) zijn het vaak de schoolverlaters die beginnen met een termijncontract. Mensen die verder zijn in hun loopbaan, vang je doorgaans niet meer met een termijncontract omdat ze bij hun huidige baas onbepaalde tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:42:
[...]

Werkgevers zijn dol op termijncontracten want ze combineren lage loonkosten (geen overhead van detacheerders/uitzenders) met flexibiliteit (gratis afscheid nemen als de handel tegenzit of de werknemer tegenvalt).

Of je in Nederland een vast contract krijgt, hangt vooral af van je positie op de arbeidsmarkt.
Je ziet in laaggeschoold werk steeds vaker dat bedrijven helemaal geen vaste contracten willen. Drie keer 6 maanden en dan eruit.
Bij hooggeschoold personeel (HBO en hoger) zijn het vaak de schoolverlaters die beginnen met een termijncontract. Mensen die verder zijn in hun loopbaan, vang je doorgaans niet meer met een termijncontract omdat ze bij hun huidige baas onbepaalde tijd hebben.
Het was idd in het begin van mijn cariere, alhoewel ik al wel wat werkervaring had. Bij mijn huidige baan heb ik ook per direct een vast contract gekregen. Ik zou er op het moment niet echt een probleem mee hebben om eenmaal een half jaar contract te krijgen, als er maar de intentie is om daarna een vast contract te geven. Ik ben er namenlijk wel van overtuigd dat ik mijn verwachtingen waar kan maken. Ik zou het niet accepteren dat ik daarna nogmaals een nieuw termijncontract zou krijgen ( Ik zou het wel aannemen ( na protest natuurlijk ), maar wel per direct op zoek gaan naar ander werk )

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan in welk branche je werkzaam bent. In de IT hebben de meeste werkgevers meer moeite om hun personeel vast te houden en nieuw personeel te vinden als in sommige andere branches. Als je al lastig personeel kunt vinden ga je geen mensen wegsturen omdat je geen vast-contract wilt geven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:09
Gewoon lekker aan de nieuwe baan beginnen.
Dan rustig beginnen met zoeken naar een andere baan welke wel voldoet aan je verwachtingspatroon.
Na 6 maanden zorgen dat je een andere (beter betaalde) baan hebt gevonden, en er voor kiezen om het huidige contract niet te verlengen. Tenzij... er een bak geld bijkomt.
Op deze manier heb je een vangnet. Of een andere (betere) baan, óf blijven tegen veel gunstiger voorwaarden.
En bij een volgende werkgever kun je tijdens een sollicitatie al aangeven dat dit een project op contractbasis is van 6 maand. Hier zal nagenoeg niemand vreemd van opkijken.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34
Wat voor handicap heb je als ik vragen mag?
Wat verder ook niet onbelangrijk is, is het werk een beetje in de buurt of moet je er een uur voor in de file staan?
Is het werk in de randstad of in een gehucht?

edit, ik zie dat je uit Amsterdam komt dus ik neem aan dat je ook in Amsterdam (of directe omgeving) aan de slag gaat. Dan is dit salaris wel wat aan de lage kant voor jouw leeftijd/ervaring. Tenzij er natuurlijk binnen dat bedrijf met hele specifieke nieuwe dingen gewerkt wrodt waar je geen ervaring mee hebt.

Ik moet erbij zeggen dat ik een jaartje geleden ook zo'n keuze heb gemaakt (al ben ik wel wat jonger). Na 4 maanden via een uitzendbureau heb ik nu een jaarcontract met inmiddels ook alweer een flinke loonsverhoging erbij. Zo slecht is zo'n stap nou ook weer niet. Je moet alleen net wat meer zekerheid gaan krijgen (loonsverwachting, contractverwachtingen).

edit2:
Mabili schreef op zondag 25 mei 2008 @ 00:32:
[...]
Het solliciteren ging zeer snel en binnen een tijdsbestek van 1 week te horen gekregen dat ik bij de nieuwe werkgever welkom was en een paar dagen later moest ik langskomen om mijn contract te ondertekenen. [...]
Zijn er geen andere bedrijven waar het ook zo snel gaat? Uit eigen ervaring kun je in 1 week tijd wel 10 gesprekken hebben bij verschillende bedrijven. Geloof mij maar dat dat in de buurt van Amsterdam geen probleem hoeft te zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door jan-marten op 28-05-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mabili schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:39:...Maar het is natuurlijk ook prettig als er in je secundaire voorwaarden een regel zou staan als je een opleiding doet deze (deels) vergoed zou krijgen of dat er een soort bonus zou staan toch?
Hierover kun je toch onderhandelen? Dat het niet in een contract staat dat een onderneming je aanbiedt, wil niet zeggen dat het er niet in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je met meerdere bedrijven gesproken?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken qua inhoud van de functie en de kwaliteiten van de TS..... maar persoonlijk zou ik (met 5 jaar relevante werkervaring) niet eens gaan onderhandelen na zo'n openingsbod. Als je je vak verstaat, moet 3000 per maand voor 38 uur per week zonder 13e maand ook (makkelijk) haalbaar zijn. Zeker voor een tijdelijke klus.

Als ze bananen willen betalen, dan moeten ze op zoek naar een aap.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 11:14 ]

Pagina: 1