• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Vandaag ben ik begonnen met het aanpassen van het antennesignaal voor het uitbreiden van de aansluitingen op de bovenverdiepingen. Dit heb ik als volgt gedaan:

1) de groene kabel gekoppeld met een coax kabel (gemiddelde kwaliteit) en deze naar de meterkast getrokken (lengte +/- 10 meter).
2) De verlengde kabel aangesloten op een hirschmann versterker van het type GHV20E.
3) De output met een 3 wegs splitter verbonden die dadelijk als verdeelpunt moet gaan dienen.
4) 1 van deze punten gebruikt om het televisiepunt aan te sluiten.

Alles is netjes met de zogenaamde F-connectoren verbonden om het signaalverlies te beperken.

Alleen krijg ik nu nog steeds erg veel ruis, wel minder dan zonder versterker (dus met 0 versterking). Veel zenders zijn heel aardig maar vooral nederland 1 2 en 3 werken niet zoals het hoort.

Ik heb al een paar uur af liggen stellen en heb zowel active als passive gebruikt maar beide zonder resultaat.

Een handleiding is on-line niet te vinden waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe je deze versterker het beste af kunt stellen.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en mij verder kunnen helpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Compusmurf op 24-05-2008 23:28 ]

http://Compusmurf.xs4all.nl

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De meest voor de hand liggende andere oplossing is het verplaatsten van je versterker naar het punt waar de kabel je huis binnenkomt. In dit geval dus tussen de groene kabel en de coax kabel in.

De reden hiervoor is dat je op dit moment een signaal dat al dermate verstoord is (door de 10 meter afstand) gaat versterken. Je versterkt dus eigenlijk de ruis in het signaal.
Wanneer je de versterker aan het begin plaatst, dan zal deze een nog helder signaal gaan versterken. Na die 10 meter is er van dat versterkte signaal nog voldoende over om een leuk beeld te geven.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Ferrybouwman geeft meteen het juiste antwoord. Als dat niet te realiseren is (bijv. als je een kabelmodem in de meterkast hebt staan) dan kun je de 10 meter kabel proberen te vervangen door een (dikke) kwaliteits kabel, maar het blijft een tweederangs oplossing.

Wat is er te regelen aan die versterker? Wat ik kan vinden is dat het ding een vaste versterkingsfactor heeft.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
en ook niet onbelangrijk: hoe is het beeld als je je tv direct aansluit? Als je kabelsignaal al slecht je huis binnenkomt mag de kabelboer even langskomen om de boel te fixen.

• Compusmurf
Dank voor alle antwoorden.

Het is bijna onmogelijk om het signaal te versterken bij binnenkomst omdat dit in een kruipruimte met zand is van 40 cm hoog.

Het signaal is goed als de groene kabel direct aangesloten wordt op de tv dus met het binnenkomend signaal is verder niks mis.

Aan de versterker is de versterking te regel door middel van 2 draaiknopjes.

Ik zal in de loop van de dag nog eens de kabels langslopen om te kijken of er echt nergens niks scheef of verkeerd zit.

Kan het ook zijn, dat het komt door het gebruik maken van een verbindingstukje om de groene kabel met een andere coax kabel te verbinden?

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
waarschijnlijk heb je f-connectoren met een schroef verbinding.
Je kan beter van iemand een tang lenen en speciale knijpverbindingen maken.Dan heb je geen ruis meer.
Dan heb je ook geen versterker meer nodig. (ik heb 4 tv's waarvan 1 op zolder)

En uiteraard coax12, die heb je tegenwoordig ook al iets dunner dan die grijse.

-edit-

• Compusmurf
Na gisten nog een gehele dag kwijt te zijn geweest aan het upgraden van de kabels, connectoren enzovoorts is het probleem gevonden.

Er zaten nieuwe wandcontactdozen in de muur, deze doos veroorzaakte flinke storing. Na vandaag nieuwe te hebben gehaald van betere kwaliteit leek het probleem nog steeds te bestaan. Dit kwam echter door een slecht werkende doos. Nu na nog een nieuwe te hebben gehaald lijkt het probleem te zijn opgelost en is het beeld prima.

Pagina: 1