[Intel iMac] Welke optische drive?

Pagina: 1
Acties:

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025
Helaas is de optische drive in mijn (witte Intel core 2 duo) iMac op sterven na dood. (inclusief schijfje dat er in vast zit) Ik had er de laatste tijd al diverse malen problemen mee, fouten met branden en het niet willen ejecten van schijven, maar nu is het over en sluiten, en wil ik er een nieuwe in schroeven..

Het erin schroeven zelf moet niet zo'n probleem zijn, hier heb ik de apple service manual voor gedownload en dat gaat allemaal wel goed komen.. Het enige wat ik nergens duidelijk kon vinden is of de iMac gewoon elke willekeurige slimline slot-loading optical drive zal herkennen, of dat ik een specifiek merk of type moet kopen.. Het type dat er (volgens de system profiler) nu in zit (pioneer dvr-k06) kan ik in de pricewatch in ieder geval niet vinden, en dmv google kan ik hier ook niet echt uitsluitsel over vinden.

Weet iemand hier misschien of er restricties zijn?

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mace

Sapere Aude

Volgens mij kan je elke willekeurige slot-loading drive gebruiken.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 16:17
Ik meen gelezen te hebben dat hij wel aan bepaalde hoogte eisen moet voldoen, maar het fijne weet ik er niet van.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier een interessant draadje waarin ook wat typenummers van optical drives's worden genoemd die Apple gebruikt in witte iMac's.

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025
Voor als er nog meer mensen dit probleem tegen komen:

Ik ben eerst maar eens langs een plaatselijke apple reseller gekuierd, onder het motto: je weet maar nooit.. Daar zei de verkoper dat ie eventueel wel zoiets bij apple kon bestellen, grapje moest volgens hem € 500 gaan kosten.. Daar heb ik van binnen even om gelachen, en daarna ben ik maar even op internet gaan zoeken..

Daar de eerste de beste slimline slotloading drive die ik tegenkwam, de samsung sn-t082L, besteld.. (later zag ik dat ik op dezelfde site ook de pioneer die er al in zat kon bestellen, was ik nog goedkoper uit geweest ook, maar daar kwam ik een beetje te laat achter)

Vanavond heb ik deze erin gezet, en dat had nog wel wat voeten in de aarde.. Eerst de oude eruit gehaald (zonder problemen) en de plastic bracket die er om heen zat eraf geschroefd.. Het probleem was dat de bracket vervolgens om de nieuwe drive heen moest, en dat paste niet.. Hiervoor moest ik wat uitsteeksels waarmee de bracket in de oude drive vast klikte afbreken en afvijlen, daarna kon ik hem op de nieuwe drive vastschroeven..

Het daarna weer monteren van mn iMac was ook wat lastiger dan het demonteren, het scherm vastschroeven is lastig doordat de schroefjes nogal diep in de behuizing zitten.. Maar ook dat is allemaal gelukt.. Vol verwachting heb ik mn iMac weer aangezet, en die startte gewoon weer op!
Nu ben ik een cdtje aan het rippen en dat werkt prima.. Zometeen nog even branden, maar dat zal ook wel werken..

Bijkomend voordeel is dat de nieuwe drive een stuk stiller is dan mn oude pioneer..

edit: maar hij spuugt wel harder, moet nu mn schijfjes opvangen vlak na het ejecten..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Verwijderd

ik heb zelf een paar maanden geleden ook een slot-loading drive in mijn mac mini vervangen voor een doodgewone Nec/Optiarc voor 6 tientjes. Apple onderdelen zijn echt te duur! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 22:15 ]

Pagina: 1