Laptopscherm: verticale strepen, soms plaatselijk geenstreep

Pagina: 1
Acties:

• Zumpelvelder
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 15:49
Hallo iedereen,

Laatst was ik de uitwerkingen van de examens op internet op aan het zoeken en opeens vervaagde het beeld en hing de hele laptop vast. Toen maar eens opnieuw opgestart en toen kreeg ik meteen al in het beginscherm van bios een stuk of 20 verticale strepen heel regelmatig geplaatst verdeeld over het scherm. Tijdens het laden van windows xp komen een stuk of 12 verticale gele strepen in beeld, ook hier weer regelmatig verdeeld over het scherm op deze manier:
..|.|...|.|...|.|...|.|...|.|...|.|.. (zonder de puntjes)
maar dan verder uit elkaar en over het hele scherm.
toen dacht ik, de videokaart is kapot of de driver veroorzaakt een probleem, dat laatste denk ik niet aangezien het al vóór het laden van windows zichtbaar is. Maar het gekke is dat de letters "Windows XP" geen last hebben van strepen. Na het laden krijg je héél vaag het windows scherm en direct hangt de laptop weer vast. Dan komt na herstart de keuze "veilige modus" in beeld, ik koos de optie "met netwerkverbindingen" en dan toont hij wel het inlog scherm maar weer met nu heel veel verticale strepen (op iedere 5 pixels 1 streep (schatting)). Na inloggen is het bureaublad zwart en staan er precies dezelfde strepen als tijdens het laden van xp, maar dan in het rood. Tijdens het backuppen van de documenten naar mijn pc (via netwerk) heb ik gemerkt dat het bijvoorbeeld tijdens het scrollen zo is alsof je geen videodrivers geinstalleerd hebt, en de schermresolutie staat op het laagste.

Ik heb gehoopt op een half los zittende stekker op het mobo maar helaas alles zat goed, wel meteen wat stof eruit gehaald.

Dat hielp natuurlijk niks dus windows er opnieuw op gezet in de hoop dat die de drivers zou verversen, dat kopiëren van de cd's naar de hardeschijf ging wel (uiteraard weer met strepen in beeld) maar na het automatisch opnieuw opstarten hangt hij weer vast. Ik denk dat hij het grafische gedeelte gewoon niet meer opgebouwd krijgt. En als je dan veilige modus probeer krijg je de melding: "setup is niet voltooid, herstart setup" en dan reset hij zichzelf.

De strepen zijn altijd verticaal.

Ik ben ten einde raad. Hebben jullie tips die ik eens kan proberen of heeft iemand deze zelfde ervaring?

Laptop: Acer Aspire 1522WLMi, iets ouder dan 3 jaar denk ik
Nogsteeds de voorgeinstalleerde XP versie
AMD Athlon 64 processor 3000+
15.4" WXGA wide TFT LCD
NVIDIA Geforce FX Go 5700, 64MB (waar ik nergens drivers voor kan vinden)
80GB HDD
DVD+/-RW
802.11b/g Wireless LAN
Gigabit Ethernet
incl. PCMIA cardreader

• Zumpelvelder
Ohja, nog even vermelden:

Ik heb toevallig een paar weken terug een laptop beeldscherm gekregen dat hoogstwaarschijnlijk nog werkt en die stekkers zien precies hetzelfde uit als de stekkers van het scherm in mijn laptop. Is dit een standaard? met andere woorden: Kan ik het originele scherm eens loskoppelen en dat ander scherm erop aansluiten?

ik wilde eigelijk eens proberen om uit te zoeken of ik de preciese aansluitingen ervan kon vinden zodat ik er een 2e beeldscherm van kon maken door er een netwoedingkje voor te maken en een vga of dvi stekker aan te solderen, weet iemand dit toevallig? of iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Jeroen.

• Thoralfa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07-2022
Net hetzelfde probleem als jou. Ik probeerde in veilige modus de NVIDIA Geforce FX Go 5700 uit te schakelen maar de strepen blijven hardnekkig verschijnen. In ieder geval kan ik nu toch goed opstarten en als ik de kleurkwaliteit op 16 bits zet heb ik terug goed beeld.
Maar heel soms als ik opstart zijn alle strepen weg en kan ik terug de grafische kaart inschakelen (waar ik anders zwart beeld krijg en reboot). Misschien ergens slecht contact? Grafische kaart laten vervangen bij HP zou € 601 kosten en daar heb ik nog zo direct geen zin in.

• geotoxiz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-03 19:30
ik heb precies het zelfde probleem met precies de zelfde laptop haha alleen ik krijg in veilige modus geen strepen te zien heb jij het al opgelost of niet? ik zat te denken aan een nieuwe videokaart maar welke past er in en waar kan ik em krijgen

als je die van jou heb gemaakt laat alsjeblieft wat van je horen
dankjewel groetjes frank

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Zou heel goed kunnen dat het geheugen hiervoor zorgt.

En ook dat de videokaart gewoonweg niet goed meer functioneert op een hogere resolutie dan 6 bij 800.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Wat grappig. Wij hebben thuis letterlijk hetzelfde probleem met een andere, ook 3 jaar oude Acer aspire, een 17 inch laptop, ook athlon 3000+ en 5700 go en 80 gb hdd. Eerst was de backlight bij ons al kapot, net buiten de garantie. Tijdje met een extern scherm gewerkt en toen kregen we ook die rode strepen, precies op de manier die je beschreven hebt. Ik kreeg hem niet eens meer opgestart, na het windows xp laadbalkje crashte hij. Op gegeven moment toch een keer opgestart gekregen in de veilige modus, en het was duidelijk dat er geen grafische acceleratie was, want scrollen zorgde voor een rare vervorming van het beeld en het ging heeeel langzaam.

Daarna de hardware-acceleratie minimaal gezet in windows, dit hielp wel iets, maar de rode strepen bleven. (let wel, op het externe scherm dus). Met behulp van de Ultimate Bootdisk een memory test gedaan, maar het leek allemaal prima in orde.

Uiteindelijk hebben we het ding maar opgegeven, want laten repareren is veel te duur voor wat het ding nu waard is, helaas. Dus ik heb het ding voor de lol open geschroefd, wat nog flink lastig was om het enigszins correct te doen. Ik kon op het moederbord of de video kaart in elk geval geen brandsporen zien wat wijst op iets dat doorgebrand is. De koelpasta op de processor was een beetje verdroogd, maar ik heb te weinig verstand van koelpasta om te zien of dat het in een slechte staat is.

Enige lichtpuntje misschien is dat de videokaart bij ons na twee schroefjes gewoon van het moederbord te halen is, dus dat je hem eventueel kan vervangen. Ik zou alleen niet weten waar je nu nog zo'n ding vind.

• Zumpelvelder
ik heb eens aan een kennis gevraagd en we hebben eens wat geprobeerd enzo. Toen zijn we er achter gekomen wat het probleem is: een gedeelte van het geheugen van de video kaart is kapot óf wordt door meerdere dingen tegelijk gebruikt wat niet de bedoeling is. Hij adviseerde me met BartPE een bootdisk te maken en als het probleem dan nog steeds aanwezig is om een video (!) geheugen test te doen op BartPE.

Nu ben ik dus opzoek naar zo'n programma, maar alle programma's die ik vind zijn om het werkgeheugen te testen maar niet het videogeheugen.

Ik heb em vantevoren ook al eens open gehad zoals ik al vermeldde en ook (op flink wat stof na) niets verdachts gevonden. Helaas is de video chip direct op het moederbord gemonteerd dus moet je het hele moederbord vervangen. Daar heb ik ook eens naar gezocht maar is nergens te vinden. Ik bel binnekort eens naar de winkel, of die me kunnen zeggen hoeveel het kost om te vervangen door de fabriek. dat zal ook wel belachelijk duur zijn.

Het is dus zeker dat het probleem in het video geheugen zit... Mijn kennis heeft geprobeerd via bios veranderingen te maken in de instellingen van het video geheugen maar deze ontbreken. Hij zei dat dat normaal wel kan.

Als jullie een goed videogeheugen test programma weten of andere tips, laat aub een berichtje achter.
Pagina: 1