Toon posts:

[XP en Vista] Netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb sindskort een laptop en ik heb een wireless n router waarmee ik de laptop met internet verbindt. De desktop pc die ik heb zit met een kabel aan de router verbonden. Beide systemen hebben verbinding met internet dus dat gaat goed.

Nu wil ik echter ook met de laptop op de bestanden van de desktop pc kunnen komen en met de desktop pc op de bestanden van de laptop kunnen komen. Ik moet dus eigenlijk ook een lokaal netwerk hebben, uiteraard moet dit wel veilig zijn wat betreft bestandstoegang van buitenaf door anderen.

Mijn desktop draait met XP sp2 en mijn laptop met vista ultimate

Vanaf mijn desktop pc kan ik wel bij de laptop komen. Daar stond al standaard een directory "openbaar". Door de instellingen wat aan te passen heb ik het voor elkaar gekregen dat ik in die map nu vanaf de desktop dingen in kan wijzigingen. Ik wilde echter ook andere mappen op de laptop delen. Dit lukt in zoverre dat ze zichtbaar zijn voor de desktop, maar als ik de mappen die ik zelf gedeeld heb probeer te openen krijg ik de melding dat er geen toegang toegestaan is. Toch heb ik bij "geavanceerd delen" de machtigingen allemaal zoveel mogelijk op "maximale toegang" gezet voor alle gebruikers.

Ik dacht zelf dat het probleem wellicht is dat ik voor de specifieke gebruikersgroep (gebruikers op mijn desktop pc) geen toegang heb ingesteld op mijn laptop. Echter, ik kan als ik bij machtigingen instellen naar gebruikersgroepen ga zoeken nergens mijn desktop pc als lokatie selecteren. Moet ik specifiek voor gebruikers van mijn desktop toegang instellen of doe ik iets anders verkeerd? Of vergeet ik iets?

Andersom kan ik wel met mijn laptop gedeelde mappen op mijn desktop pc. Enige vraag die ik hierover heb is of het delen van de mappen op mijn desktop een beveiligingsprobleem met zich meebrengt?

Bij voorbaat dank!!

Verwijderd

Zover ik weet kun je standaard al met xp netwerken hoor, kwestie van mapje delen en het zou moeten werken. Ik weet niet waarom jij machtigingen enzo kan aangeven. Standaard staat dat namelijk uit geschakeld onder menu Extra > Mapopties in windows verkenner. Vervolgens kun je daar ergens een vinkje uitzetten bij "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken" Als je dus daar een vinkje plaatst kun je bij het delen van een map alleen maar aangeven of de map read-only is of writeable.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt maar het gaat juist om het delen vanuit vista. Ik wil dus de bestanden op mijn laptop die met vista werkt delen en dan benaderen via mijn desktop met xp. In Vista zie ik de optie die jij noemt nergens staan in mapopties. Ik kom er dus nog niet uit |:(

Verwijderd

Topicstarter
nog iemand die me hiermee kan helpen? thanks!!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Volgens mij is dit niet zo moeilijk. Toen ik Vista een keer gebruikte viel me niet op dat het moeilijker was dan in XP.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten