Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik las vanmiddag in de "Jetsetters" een stukje over de Hansacolourshower.
Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/Bin/Products/200704/33172.jpg
Deze heeft acht kleuren en vier voorgeprogrammeerde lichtprogramma's. Elk van deze programma's is er op gericht het energie-evenwicht te herstellen :+ Maar ff zonder bull, dit lijkt mij wel vet. Het kost alleen 1500 euro, uit princiepe wil ik dit er niet voor betalen. :p Ook vind ik de douche zelf niet erg mooi.

Nou mijn vraag, is dit moeilijk om zelf te maken? En kan dit een beetje veilig ivm. water enzo? Het lijkt me namelijk niet erg fijn om een schok te krijgen onder de douche. Ik dat te denken aan een paar RGB LED's, maar geven deze wel genoeg licht? En hoe kan ik die het beste aansturen? Ook met programmeerbare lichtprogramma's. Is dit misschien oo kte combineren met muziek onder de douche? Dus dat het licht op de muziek reageert. Hebben jullie nog verder leuke ideeën?

(Ik ben nu bezig met het opknappen van een huis en dan kan ik er rekening mee houden met het bouwen van de douche. Het is een redelijk oud huis, het lijkt me leuk om daar allemaal high teck spul in te bouwen :))

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 19:32 ]

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 11:53
Je kunt er natuurlijk een pc op aansluiten om je leds te besturen. Dan spraakherkenning inbouwen dat je een nummer roept dat hij dan afspeelt, ondertussen je mailtjes voorleest.. klinkt leuk ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

Onbekend

...

Het mag in ieder geval niet uit het lichtnet gevoed worden. ;)
Je zal iets moeten kopen/maken die dus die functionaliteit geeft. Daarna moet je het ergens waterdicht inbouwen. Ik denk dat het wel lastig gaat worden....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Onbekend schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:33:
Het mag in ieder geval niet uit het lichtnet gevoed worden. ;)
Geen probleem hor, zet er een scheidingstrafo tussen met aardlek (7 mA oid) en je zit safe.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik zat er aan te denken om alleen de leds in de douche te zetten (daar staat niet erg veel spannign op) en de rest van de elektronica ergens anders. Misschien ook nog een leuk watersicht touchscreen om de boel te besturen in de muur :) En dit allemaal aan een VIA bordje of een oude laptop.

[ Voor 32% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 19:36 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er stond een tijdje geleden op 1dayfly een badkamerkraan met ongeveer hetzelfde principe (alleen was bij die kraan de kleur van de led temperatuurgevoelig, warm water rood, koud water blauw). Die was een stuk goedkoper (ik dacht rond de 70 euro maar ik kan er naast zitten).

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 24-05-2008 19:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Maar die kan je dan weer niet aansturen lijkt mij. Er zijn zeker geen programmaatjes die zoiets regelen? Dus licht afstemmen op muziek. Ik kan namelijk niet programmeren. En wat moet er tussen de pc en de leds komen?

[ Voor 11% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 19:39 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nee die kraan stuurde zichzelf aan (of de thermostaat :) )

/▌

Verwijderd

WeeJeWel schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:33:
Je kunt er natuurlijk een pc op aansluiten om je leds te besturen. Dan spraakherkenning inbouwen dat je een nummer roept dat hij dan afspeelt, ondertussen je mailtjes voorleest.. klinkt leuk ;)
Beter neem je dan een AVR of een PIC.. Een pc is wel erg overdreven voor een paar leds aan te sturen..

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Lijkt me sterk dat dat dan 70 euro kostte :p Maar ik wil t dus zelf aan kunnen sturen. Iemand ook nog een idee hoe ik de leds in de douchekop kan verwerken? Of moet ik zelf een douchekop gaan maken?

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 13:45
Zoek een douchekop die in het midden geen gaatjes heeft zitten, ik denk dat je dan gewoon gaatjes kan boren. (Naderhand dan wel dichtkitten of zo, zodat het waterdicht is)

Het zou ook nog grappig zijn als je de elektriciteit uit de stroming van het water haalt, maar dat is denk ik een beetje omslachtig :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12
Luxeon led moet wel genoeg licht geven om hetzelfde effect te bereiken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jdm8 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:57:
Lijkt me sterk dat dat dan 70 euro kostte :p Maar ik wil t dus zelf aan kunnen sturen. Iemand ook nog een idee hoe ik de leds in de douchekop kan verwerken? Of moet ik zelf een douchekop gaan maken?
Ik zat er inderdaad een beetje naast (55 euro om precies te zijn, ding konste 15 :P ) Ik dacht ook dat het een complete kraan was ipv een of ander opzetstuk :)
Afbeeldingslocatie: http://www.goedkopeaanbieding.nl/wordpress/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/0932b_lichtkraan_large.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 24-05-2008 21:37 ]

/▌

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb iig ergens hier op got gezien dat die ledkraan totaal niet werkt. (wel jammer, want het is toch mooi :P )

☻/
/▌
/ \

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Laat mij nu zo'n ding hebben :|
Hij "werkt" op 3 batterijen, er zit een NTC of PTC in om de temperatuur te meten.
De led's gaan aan als er water over 2 contact punten loopt (door het meten van de geleiding)
Is de temp onder de +/-25° dan gaat de blauwe led aan is hij daar boven dan gaat de rode led aan.
Heel simpel zelf te maken met wat transistors of opamps.

Maak gewoon een RGB spot in je douche dan heb je het zelfde effect :p

Ps de foto van de TS is een fotosoep. No way dat al het water zo oplicht.
Waarschijnlijk zie je alleen de douche kop oplichten.

[ Voor 22% gewijzigd door Mr-Beamer op 24-05-2008 22:02 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Is het zichtbaar overdag of alleen als het erg donker is?

☻/
/▌
/ \

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

De kop zie je wel oplichten. overdag
Maar het water licht niet echt op.
Zo ziet het er momenteel uit
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/kraan.jpg

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Die foto vond ik idd ook overdreven, maar jullie snappen de bedoeling :p Maar ik denk dat het wel een mooi effect geeft, vooral als de badkamer wit is en het redelijk donker is. De vraag is dan nog, hoe aan te sturen?

[ Voor 9% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 22:20 ]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Misschien in gebieden met meer kalk in het water. ;)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
jdm8 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:18:
Die foto vond ik idd ook overdreven, maar jullie snappen de bedoeling :p Maar ik denk dat het wel een mooi effect geeft, vooral als de badkamer wit is en het redelijk donker is. De vraag is dan nog, hoe aan te sturen?
Aansturing is nog wel je laatste probleem. Als je er een paar volt opzet kan dat weinig kwaad.

Er zijn genoeg schema's of kant en klare RGB led controllers te vinden. Op SK.net loopt een IA met RGB controllers.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dit vond ik bij conrad: controllerdingus

En wat raden jullie aan? Helder of Diffuus RGB leds? (ze kosten bij conrad hetzelfde) Hoe veel licht geeft zo'n RGB led eigelijk? En hoe veel heb ik er dan voor nodig?

[ Voor 36% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 22:32 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Als je die TS foto ziet dan zit de kop vast aan een frame.
Daar kan dan mooi de kabels door heen lopen.
Maar volgens mij zitten de meeste koppen vast met een slang. Om daar dan ook nog kabels bij te proppen en netjes weg te werken zal niet makkelijk worden.
Dus zal je met batterijen moeten werken.
Batterijen en een micro controller kan wel maar is niet echt energie zuinig.
En dat wil je wel want gemiddeld douche je volgens mij een 15 min of zo.
Stel er is steeds 1 led aan dan trekt de led 20mA weg en de controller een +/-100mA of zo (gok ik)
Mag jij uitrekenen hoelang je met 1 set batterijen doet.
Je kan ook proberen om een analoge rgb schakeling te maken.

(Of je maakt in je kop een schoepenrad en wek je energie op met het stromend water :p)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik denk dat ik zelf iets maak, zoiets als die TS foto. Ik zat te denken, als ik nou drie potmeters aansluit? Dus voor elke kleur eentje en dan een paar leds, over hele badkamer verspreid in serie zet.

Of die ene controller die ik zei, ik zie net dat ze bezig zijn om het aan te laten sturen door winamp :D
Het nieuwe ChromoFlex regelapparaat biedt vrijwel onbeperkte mogelijkheden voor de aansturing van RGB-LED's via programmering of voorgeprogrammeerde sequenties (bijvoorbeeld lopende kleurwisselingen, flitsen, brandend vuur, etc.). Zelfgeprogrammeerde kleurprogramma's of effecten kunnen gemakkelijk worden samengesteld via de ChromoFlex Editor. Een IR-ontvanger (via stekker aansluitbaar) eneen afstandsbediening voor afstandsbesturing zijn optioneel verkrijgbaar. Verder is het mogelijk om vier toetsen voor programmaregeling aan te sluiten. Max. 30 regelapparaten kunnen via de eigen bus met elkaar een netwerk vormen/worden gesynchroniseerd. De aansluiting gebeurt via insteekklemmen die worden meegeleverd met het regelapparaat. Afhankelijk van de uitvoering bestuurt een ChromoFlexmax. zes RGB-HighPower-LED's (3 x 350 mA) of max. 3,24 m RGB-LED-strips (bijvoorbeeld bestnr. 15 49 76-89 of bestnr. 15 49 77-89). Als bijpassende voedingsspanning adviseren wij bestnr. 17 59 74-89.
Zijn dit highpower leds? Waar ik dus 6 van kan aansluiten? :? (sorry, ik ben hier niet zo thuis in)

[ Voor 108% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 22:42 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan beter ff doorzoeken ipv bij Conrad een 30 euro controller halen.

http://www.samenkopen.net/action/564153 heeft mooie dingen.

Heb je nou al bedacht hoe je die led's gaat aansturen in de kop?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik heb even zitten nadenken vannacht (kon niet slapen :z ) en ik denk dat licht in de douchekop zelf niet echt handig werkt. Dit omdat het dan alleen op je hoofd zit te schijnen en alleen een leuk effect heeft als je naar de lopende douche gaat staren. In plaats daarvan wil ik een strip frosted plexiglas rond de hele badkamer doen. Dus in de hoek van de muu ren het plafond. Daar achter dan een hele rij met gewone leds (met warm licht). om gewoon het licht aan te doen. En als ik zin heb in wat moodlight de lichten uit en dan een paar leds aansturen die tussen die gewone leds in zitten. Zodat de hele badkamer ee beetje verlicht wordt. Het wordt dus een open badkamer en niet een apart klein douchehokje want daar heb ik een hekel aan. Mij veel te krap :p

Als aansturing zat ik toch te denken aan die van conrad,de chromoflex. Dit omdat hij daar maar 30 euro kost en hij 3 kanalen heeft. Ook kunnen ze tot met z'n dertigen op een netwerwerk aangesloten worden. Die op samenkopen heeft dit allemaal niet en is een stuk duurder, echter heeft deze meegeleverde RC afstandsbediening en moet je die nog los er bij kopen (IR) bij de chromoflex. Dit heb ik echter toch niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door jdm8 op 25-05-2008 08:33 ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-11 23:54

Phalox

Solar Powerrrd

Dan zou ik er gewone lampen achter steken, en led strips voor moodlight... wordt dan al een vrij dure grap, maar als je het geld hebt :D
5mm leds met echt warm wit licht zal je niet echt tegenkomen denk ik. High power leds klaren dit klusje al beter, maar ze zijn vrij duur... zeker als je er 50 nodig hebt :-)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik ga echt niet de hele badkamer rond met ledstrip :p Zo gek ben ik nou ook weer niet ;) Kan je die ledstrip eigelijk in stukjes knippen? Dus om de 30 cm. 2 ledjes bv. Het probleem met gewone lampen er achter is de hitte, bovendie wil ik het plexiglas vastmaken door het te kitten (ook vanwege water), das dan beetje kut als er een peertje stuk gaat. Bovendien is het ook veiliger om alleen maar leds boven je douche te hebben ipv. lampen op 230v.

[ Voor 45% gewijzigd door jdm8 op 25-05-2008 08:36 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mr-Beamer schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:12:
De kop zie je wel oplichten. overdag
Maar het water licht niet echt op.
Zo ziet het er momenteel uit
[afbeelding]
En als de kraan harder loopt, zodat er meer bubbeltjes in zitten?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Deze ledstrip heb ik op het oog, bij conrad. Deze bij ledtuning.nl lijken me voordeliger. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.leds-buy.nl/images/RGB_flex.jpg

De rgb leds worden door deze controller aangestuurd:
Afbeeldingslocatie: http://www.ambientport.com/system/files/images/rgb_steuergeraet_chromoflex.preview.jpg
Bij conrad:
Het nieuwe ChromoFlex regelapparaat biedt vrijwel onbeperkte mogelijkheden voor de aansturing van RGB-LED's via programmering of voorgeprogrammeerde sequenties (bijvoorbeeld lopende kleurwisselingen, flitsen, brandend vuur, etc.). Zelfgeprogrammeerde kleurprogramma's of effecten kunnen gemakkelijk worden samengesteld via de ChromoFlex Editor. Een IR-ontvanger (via stekker aansluitbaar) eneen afstandsbediening voor afstandsbesturing zijn optioneel verkrijgbaar. Verder is het mogelijk om vier toetsen voor programmaregeling aan te sluiten. Max. 30 regelapparaten kunnen via de eigen bus met elkaar een netwerk vormen/worden gesynchroniseerd. De aansluiting gebeurt via insteekklemmen die worden meegeleverd met het regelapparaat. Afhankelijk van de uitvoering bestuurt een ChromoFlexmax. zes RGB-HighPower-LED's (3 x 350 mA) of max. 3,24 m RGB-LED-strips (bijvoorbeeld bestnr. 15 49 76-89 of bestnr. 15 49 77-89). Als bijpassende voedingsspanning adviseren wij bestnr. 17 59 74-89.
Zowiets moet het dan worden, maar dan wat kleiner :+ en de mogelijkheid tot gewoon licht (er bij)

(dit is met winamp plugin, daarom wil ik deze controller, omdat ik niet kan programmeren.

Nog een klein vraagje, hoe lang kan de verbinding tussen controller en pc zijn? Dus via de com poort. Of maakt dat niet zo veel uit? Kan ik als voeding ook een cheap ass pc voeding gebruiken? :)

Okee laatste vraagje :+ Hoe groot is het verschil tussen 30 leds en 60 leds per meter? Is hier nauwelijks verschil tussen of is 60 veeel lichter?

[ Voor 121% gewijzigd door jdm8 op 25-05-2008 16:36 ]

• WeeJeWel
Even een schopje. Zag dit toevallig op ThinkGeek.

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/front/shower_light.gif
http://www.thinkgeek.com/homeoffice/lights/a446/

zonde van de verzendkosten maarja :P

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Lol, ik denk niet dat je het echt zult zien. Het is leuk voor een weekje hooguit, daarna valt t niet meer op. Over mijn discodouche, ik denk dat ik eerst maar eens mijn kamer, in dit huis, vol met rgb leds ga hangen. Omdat ik hier toch vaker ben als in een badkamer. Als mijn kamer goed lukt ga ik dat dan misschien oo kwel in de badkamer in het andere, op te knappen huis doen. Want het lijkt me toch wel vet :p

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 18:48

Knaak

It's me, Mario!

Er was laatst nog een hele docu hierover bij discovery. Om een enorm lang verhaal samen te vatten: Je kan water nauwelijks zo verlichten als je in de geplaatste afbeeldingen ziet.

Er is wel een manier waardoor je het kan, alleen was dit een experiment van meer dan 350.000 euro. :+

• jdm8

jdm8

Topicstarter
En hoe kon dat dan wel? :9~

Verwijderd

Met een laminar flow jet. Daar maken ze ook die waterstraal fonteintjes mee die (bijna) niet druppelen. Als het ding goed werkt gedraagt het water zich als een soort dikke glasvezel.

Niet echt praktisch als douchekop zo'n dikke straal :P

• jdm8

jdm8

Topicstarter
An apparatus for producing and controlling an energetic pulse wave in a laminar flow having an at least one water input and a housing with a water channel flowing therethrough. At least one jetting element for jetting a laminar flow tube from a laminar flow passing through the water channel. With at least one energetic pulse wave generating element generating an energetic pulse in a controlled fashion that travels into the laminar flow and selectively interrupts the laminarity therein.
Aha, ik snap er nog steeds geen hol van maar t ziet er wel enorm cool uit :*) (en een beetje onpraktisch)

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Dat ziet er wel zeer lekker uit hierboven :p

ts, als je de badkamer wil verlichten, gebruik dan niet van die led strips met smd leds, die geven niet zo veel licht. Gebruik liever 3W Z-Powers van samenkopen. Die geven een bak licht, als je er bv 20 neemt zal je badkamer al aardig verlicht zijn :9 Heb je wel wat meer soldeerwerk dan met de strips.
(btw ik zie daar ook een RGB dimmer staan voor 9.95EUR, daarmee kan je dan je manueel in te stellen moodlight bouwen ;) )

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vandaag bij 1DayFly
Afbeeldingslocatie: http://www.1dayfly.nl/admin/Productpictures/douche_lichtkraan_large.jpg

• WeeJeWel
Ik ben benieuwd hoe de ledjes stroom krijgen. Ze zeggen dat er geen stroom nodig is, hmm.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

WeeJeWel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:39:
Ik ben benieuwd hoe de ledjes stroom krijgen. Ze zeggen dat er geen stroom nodig is, hmm.
Net als de amerikaanse variant (die hierboven stond) waarschijnlijk met een (mini)-turbine :)

* r0b heeft er net 2 besteld :)

edit:
Crap, herinner me net dat m'n ouders op vakantie zijn, en 1dayfly verstuurd niet naar het buitenland ... snel een mailtje tikken dan maar.

[ Voor 24% gewijzigd door r0b op 02-07-2008 14:14 ]

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-10 12:18
WeeJeWel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:39:
LED licht
Milieuvriendelijk & Water besparend
Aangedreven door het lopende water
Chroom ABS Douchekop

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Past goed bij mijn kraan lampje :p

* Mr-Beamer heeft er aan 1 genoeg :)

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 14:36
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:44:
Met een laminar flow jet. Daar maken ze ook die waterstraal fonteintjes mee die (bijna) niet druppelen. Als het ding goed werkt gedraagt het water zich als een soort dikke glasvezel.
[video]
Niet echt praktisch als douchekop zo'n dikke straal :P
Dit heb ik geprobeerd adh van een fel ledje in het uiteinde van een tuinslang, werkt wel mooi, maar het licht gaat maar zo'n 10 a 20 cm ver... ik zal moeten zoeken naar een andere oplossing..
Pagina: 1