Refurbished verkopen als nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• fraggertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe Canon 40D gekocht met een 70-300 Canon lens erbij.
De lens kostte € 499 incl BTW, wat ook gewoon de nieuwprijs is.

Nu vond ik het al vreemd om niet de originele doos bij de lens te krijgen, maar ik maakte de set open en er zit een sticker "refurbished" op de lens geplakt.
Nu weet ik uit de computerbranche dat het dan meestal gaat om een defect en daarna gerepareerd artikel.
Dus ik terug naar de winkel om na te vragen.
Verkoper zegt tegen mij "het gaat om een artikel dat uit een bundel is gehaald en nu los wordt verkocht". "Het is absoluut een nieuw onderdeel".

Ik geloof het niet helemaal...
In mijn optiek heeft de winkelier gewoon een goedkopere refurbished lens opgekocht en deze voor de volle mep aan mij doorverkocht.

Waar of niet?

Verwijderd

Als een lens kapotgaat, of bijv een harde schijf dan heeft de fabrikant vaak de kans om het betreffende onderdeel te repareren en dusdanig weer in te zetten als nieuw/refurbished. Refurbished houdt overigens niet meer in dat het een stuk onderdeel was en door de fabrikant gemaakt is, in feite gewoon 100% werkt net als elk ander onderdeel waar geen sticker opzit.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:24:
Als een lens kapotgaat, of bijv een harde schijf dan heeft de fabrikant vaak de kans om het betreffende onderdeel te repareren en dusdanig weer in te zetten als nieuw/refurbished. Refurbished houdt overigens niet meer in dat het een stuk onderdeel was en door de fabrikant gemaakt is, in feite gewoon 100% werkt net als elk ander onderdeel waar geen sticker opzit.
echter zijn er veel fabrikanten waar je refubished handel kunt kopen voor een lagere prijs, echter heb je dan vaak een stuk minder garantie etc.
Creative bied dit soort dingen vaak aan op z'n site.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Canon zelf ook op eBay bijvoorbeeld.

Allicht dat een lagere prijs hier wel terecht had geweest ja, maar in principe moet het ding natuurlijk net zo functioneren als een nieuwe. Succes ermee.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:44
Wellicht geldt dit niet voor een iets simpelere constructie als een lens, maar ik heb liever een Refurbished monitor dan gewoon eentje die van de band komt rollen, omdat ie beter gecontroleerd zal worden, namelijk handmatig.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58
MEN-O schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:41:
Wellicht geldt dit niet voor een iets simpelere constructie als een lens, maar ik heb liever een Refurbished monitor dan gewoon eentje die van de band komt rollen, omdat ie beter gecontroleerd zal worden, namelijk handmatig.
Een lens een iets simpelere constructie?

Ik vind het toch vrij ingewikkeld als je naar de volgende filmpjes kijkt:

http://www.youtube.com/watch?v=OkWsk9rXpcU
http://www.youtube.com/watch?v=7T7BDeMU_Ks
http://www.youtube.com/watch?v=KpkAWZTwqI4

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MEN-O schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:41:
Objectieven zijn nou net alles behalve simpel :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Kwa constructie valt het allemaal alles mee, het vervelende is dat het alleen zo nouwkeurig moet (centering bijvoorbeeld).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige zaken verkopen beide versies, maar de refurbished gaat voor $60 tot $65 minder weg.

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Ik denk dat je net zo goed af bent met een refurbished als nieuw. Echter ik vind ook dat de leverancier jouw een nieuwe moet leveren als je daar op staat. Wil je echt een nieuwe, of wil je echt korting, dan zou ik er nog even een drama over gaan maken en het in ieder geval niet accepteren.

Maak even reclame voor de zaak..... misschien helpt dat >:)

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Verwijderd

Refurbished is aboluut niet hettzelfde als een nieuwe, als dat zo was dan zou de fabriek er toch geen refurbished stikker op plakken lijkt mij. De verklaring dat het artikel "uit een bundel is gehaald" is een goede reden waarom er geen doos omheen zit, maar normaal gesproken hebben gebundelde artikelen echt geen refurbished stikker.

Als ik zoiets had en de winkelier zou eerlijk zeggen wat refurbished is en als hij open staat voor een redelijke tegemoetkoming zou ik het wel accepteren (mits ik ook 100% kan testen if het product correct werkt), maar in dit geval waarbij de winkelier gewoon zegt dat het nieuw is (is leugen wat mij betreft) zou ik er niet over twijfelen om hem terug te brengen met een simpele eis dat ik een nieuwe wil of mijn geld terug.Refurbished verkopen als nieuw is gewoon een verkeerde manier om meer winst te maken waarbij het risico voor de klant is :(

(zelfs als die nieuwe was zouden ze er wel een paar euro af mogen doen, net als bij OEM artikelen)

Verwijderd

Dit mag een verkoper zo niet stellen. Immers sluit jij een overeenkomst met de verkoper die overeenkomst is tweeledig enerzijds kom jij overeen een x bedrag te betalen voor zijn prestatie het in eigendom overdragen van zaak x. zaak x moet voldoende gedefinieerd zijn namelijk een nieuwe lens, camera etc. Komt hij zijn prestatie niet na (het is geen nieuwe maar een refurb. lens) kan de koop op grond van dwaling bijvoorbeeld ongedaan worden gemaakt.
(ervan uitgaande dat het daadwerkelijk om een refurb gaat.)

Verwijderd

Werkt de lens naar behoren?
  • ja --> live with it
  • nee --> vraag je geld terug
Als alles naar behoren werkt zie ik echt geen probleem buiten *de mogelijkheid* dat de winkelier net dat beetje meer winst heeft gemaakt.

• Nijn
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 02:06:
Werkt de lens naar behoren?
  • ja --> live with it
  • nee --> vraag je geld terug
Als alles naar behoren werkt zie ik echt geen probleem buiten *de mogelijkheid* dat de winkelier net dat beetje meer winst heeft gemaakt.
Behalve dat er de kans bestaat dat de lens reeds gebruikt is. Dat kan de levensduur behoorlijk beinvloeden.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nijn schreef op zondag 25 mei 2008 @ 02:16:
[...]
Behalve dat er de kans bestaat dat de lens reeds gebruikt is. Dat kan de levensduur behoorlijk beinvloeden.
Dan zit je nog altijd met de wettelijke garantie van 2 jaar op consumentenelectronica (en sommige lenzen hebben ook al electronica ingebouwd tegenwoordig).

Tevens zal een goede fabrikant meer garantie geven, bijvoorbeeld 5 jaar. Je zou kunnen stellen dat dit refurbished model na 3 jaar stuk gaat ipv 4, maar dit is statistisch niet aan te tonen. Verder zal een refurbished exemplaar aan dezelfde eisen moeten voldoen als een nieuwe.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Nijn
  • Laatst online: 21:57
Ik ben me bewust van de wettelijke garantie. (Welke hier echter niet per definitie 2 jaar is, dat is in België). Echter reageerde ik op een post waarin werd gedaan alsof de TS niet moest zeuren. Daar ben ik het niet mee eens.

Dergelijke lensen kunnen bij goed gebruik heel wat langer mee gaan dan de wettelijke garantie. En bovendien, een refurbished lens heeft statistisch gezien een grotere kans op gebreken daar hij (wederom statistisch gezien) ouder en meer gebruikt is dan zijn nieuwe tegenhangers. Of dat nou opgelost wordt of niet, het is zeker een factor. (Ook in verband met het bijbehorende ongemak).

Laten we wel wezen, in het minste geval heeft de lens de volgende extra stappen doorgemaakt:
1. Koper X heeft de lens gekocht
2. Koper X is ermee naar huis gegaan en heeft hem uitgepakt
3. Koper X heeft direct besloten hem terug te brengen
4. Koper X heeft hem weer ingepakt en is terug gegaan naar de winkel
5. De winkel heeft hem teruggestuurd naar Canon (of zelfs via groothandel)
6. Canon heeft hem visueel geinspecteerd en opnieuw verpakt (De controlles voor repacking zijn niet zo strict)
7. Canon heeft hem via route Y weer verkocht aan de winkel waar TS hem gekocht heeft

[ Voor 32% gewijzigd door Nijn op 25-05-2008 02:43 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nijn schreef op zondag 25 mei 2008 @ 02:39:
6. Canon heeft hem visueel geinspecteerd en opnieuw verpakt (De controlles voor repacking zijn niet zo strict)
Hier doe je een grote aanname. Ik kan me niet voorstellen dat Canons 'refurbished lenzen' van mindere kwaliteit zijn dan nieuwe. Je kan hooguit spreken van gebruikssporen en dat het dus geen nieuwstaat meer is, maar dan moet ik wel opmerken dat er heel veel bedrijven die producten niet in een 'nieuwstaat' verkopen, bijvoorbeeld supermarkten. Je moet het zien als een batch producten die aan een bepaalde norm voldoet en die wordt op de markt aangeboden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• fraggertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Allereerst bedankt voor alle reacties :)
Wel fanatiek hoor, om 2u 's nachts nog actief zijn op het forum :D

De reacties bevestigen eigenlijk wat ik zelf ook al dacht.
Ik heb de lens nog niet kunnen proberen omdat ik de camera zelf maandag of dinsdag pas krijg (was niet op voorraad). Ik zal de resultaten uiterst kritisch bekijken (voor zover dat mogelijk is voor een n00b als ik die pas begint met fotograferen :))

Ik ga er inderdaad ook vanuit dat Canon de kwaliteitslat hoog heeft liggen, ook voor de artikelen die als "refurbished" de fabriek weer verlaten.

De verkoper heeft mij 2 jaar garantie beloofd.
Ik vraag me dus wel af of ik daar geen trammelant over krijg als de lens na 1 jaar stuk gaat en achteraf blijkt dat deze refurbished was. (maar ik heb natuurlijk wel de factuur waarop niet te lezen is dat het om een refurbished exemplaar gaat)

Daarnaast vraag ik me ook af of de cashback actie van Canon ook accepteert dat ik het serienummer van een refurbished lens invoer....dat zullen we zeer binnenkort zien....

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Geen idee of het hiermee te maken heeft: http://www.usa.canon.com/...egoryid=216&modelid=11922
ff serienummer checken...
PS: serienummer van mijn 70-300: xx4xxxxx (1e cashback 2007 gehaald)

Indien het hier wel om gaat dan moet je een hele oude hebben gekregen.
Omruilen die handel en review plaatsen bij: http://tweakers.net/shopreview/

[ Voor 6% gewijzigd door GoT op 25-05-2008 09:57 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Niks mis met refurbished, wilde dat het meer op de nederlandse markt werd verkocht. Alleen, je moet wel weten dat je 't koopt en de prijs moet er naar zijn. da's in andere landen ook gebruikelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Mocht je de lens weer willen verkopen over een tijdje, dan zal 'ie met originele doos erbij wel één of een paar tientjes meer opleveren. Of in ieder geval is 'ie makkelijker te verkopen.

Ik vind dat de winkelier zoals gebruikelijk, een iets lagere prijs zou moeten berekenen voor refurbished.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Positron schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:23:
... dan zal 'ie met originele doos erbij...
Gaat een beetje moeilijk met cashback actie ;)

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:52
GoT schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:36:
[...]

Gaat een beetje moeilijk met cashback actie ;)
Zucht, altijd zo'n reactie, en als ie nog es waar was ... ;) Naar mijn weten hoef je alleen de barcode op te sturen. Even kopiëren en aan je factuur nieten, mooi opgelost en je verkoopt je lens gewoon in een doos met een gat erin, tenzij jij je hele doos op hebt gestuurd :P

Om op de TS te reageren:
Ik denk dat je er verstandig aan doet om een zwart op wit verklaring te vragen van je verkoper dat je 2 jaar garantie krijgt. Het zal niet de eerste keer dat er glashard een mondelinge overeenkomst wordt ontkent. En zo eerlijk klinkt die verkoper niet omdat hij niet aan heeft gegeven dat het om een refurbished exemplaar gaat: er zit een sticker op de lens (lijkt me niet dat hij die erop doet om klanten te pesten), maar staats niets op het factuur of was zichtbaar bij aanschaf (zo heb ik het mogen begrijpen).
Aan de kwaliteit van refurbished exemplaren twijfel ik overigens niet, maar het gaat erom dat de verkoper de klant niet op de hoogte heeft gesteld van wat deze kocht. Wat in mijn ogen gewoon misleiding is.

Buiten dit alles om, vooral veel plezier met fotograferen ;)

Maakt soms wel eens een foto ...

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mr.B schreef op zondag 25 mei 2008 @ 10:54:
[...]
Zucht, altijd zo'n reactie, en als ie nog es waar was ... ;) Naar mijn weten hoef je alleen de barcode op te sturen. Even kopiëren en aan je factuur nieten, mooi opgelost en je verkoopt je lens gewoon in een doos met een gat erin, tenzij jij je hele doos op hebt gestuurd :P
Niemand wilt een doos met een joekel van een gat erin, de doos valt ook al een beetje uitelkaar. :(

PS kijk eens naar mijn sig:
1e cashback 2007
- 30D & 17-55
- 70-300 & 60 macro

2e cashback 2007
- 580 EXII

1e cashback 2008
- 10-22 & 100 Macro

4x Cashback gedaan, toch al aardig wat euries teruggekregen van Ome Canon _/-\o_

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Zetje naar het ShoppingForum, waar dit soort dingen eigenlijk thuishoren :)

Bericht hierboven

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Nijn schreef op zondag 25 mei 2008 @ 02:16:
[...]
Dat kan de levensduur behoorlijk beinvloeden.
Verslijt een lens dan? :?

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Wat je ook nog zou kunnen doen is bij Canon zelf informeren.

Je legt het geval voor en vraagt wat zij ervan vinden. Tegelijk krijgt Canon meer zicht op haar distributiekanalen, wat bij zo'n merk alleen maar in het voordeel van de klant kan zijn.

Slijtage aan de lens: Ja en Nee. Er zullen door gebruik, hoe zuinig je ook bent, altijd beschadigingen op de lens komen. Het zoommechanisme is mechanisch dus per definitie aan slijtage onderhevig. Of het erg is: veel van de beschadigingen op de lens zul je nooit terug zien op de foto, maar het mechanisme heeft nou eenmaal een bepaalde levensduur en het zal ervan afhangen hoe veel het ding al is gebruikt (en dat kun je niet zien :P ).

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Pagina: 1