Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestandscorruptie en ontsleutelen van versleutelde files?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Naar aanleiding van een nieuwe installatie van Fedora 9, ben ik aan het overwegen om standaard mijn bestanden te gaan versleutelen. Nou vraag ik me echter wel af hoe het zit met de betrouwbaarheid van versleutelde bestandssystemen. Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat al bij een enkel fout bitje(falende harde schijf oid), het gehele bestand niet meer te ontsleutelen is. Weet iemand hier meer over? En geldt dit bijvoorbeeld ook voor met PGP versleutelde bestanden op een DVD? Na verloop van tijd gaan die schijfjes ook achteruit. Kan men dan na een enkele leesfout het gehele betreffende bestand niet meer ontsleutelen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Van truecrypt weet ik dat als het begin van de file corrupt raakt je het niet meer kan openen.
Tenzij je van het begin een backup maakt, die je terug kunt zetten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Volgens mij is dat bij elke (goede) encryptie zo dat als een bitje verkeerd is, het bestand bijna altijd corrupt raakt. Als je het lukt om een beschadigd bestand te decrypten, moet je je toch ernstig zorgen maken over de kwaliteit en veiligheid van het encryptiealgoritme.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, als jij op bit niveau een bestand wijzigt, zal het ook niet goed meer te openen zijn.

Met een truecrypt volume zal je echter met 1 zo'n wijziging meteen veel bestanden kwijt zijn.
Als je het risico wilt verkleinen dat je zo min mogelijk bestanden kwijtraakt zal je op file level moeten gaan versleutelen.
Ik weet echter niet hoe het Encrypted File System van linux werkt.. Of dat op Bit niveau of file niveau versleuteld bedoel ik dan.. nog geen ervaring mee..