• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik ben nu al een aantal dagen zoet geweest met het zoeken naar een geschikte scanner om mijn foto's in te scannen. Wat me echter opvalt is dat de topics en websites die daarover gaan gedateerd zijn en dat er eigenlijk weinig topics geopend worden rond dit thema. Dat kan mijn inziens 2 dingen betekenen: of de oplossing ligt redelijk voor de hand inmiddels of iedereen heeft zijn foto's al ingescand.

Wat ik zou willen is een scanner die automatisch de foto's inscant - dwz: een feeder waarop ik de foto's kan leggen zodat ie zelf scant. In een ander topic werd daar de HP Scanjet 5530 voor geopperd. In datzelfde topic kwam echter ook naar voren dat de HP's niet zo goed zijn (vanwege software, maar ook werd in dat topic gezegd dat dat niet meer zou uitmaken vanwege TWAIN). Zij stelden derhalve een Epson voor - ook met sheetfeeder, maar die wordt door Epson niet meer verkocht. Bij mijn weten verkoopt Epson ook geen scanners met sheetfeeders.. canon ook niet.. en daardoor concludeer ik dat de sheetfeeder niet zo handig is als dat ie lijkt (mede ook omdat de review op de HP site zelf zegt dat de sheetfeeder soms niet werkt/hangt.

Momenteel zou mijn keuze dus uitgaan naar een "normale" scanner. De CanoScan 8800F van Canon heeft volgens de site van Canon een prijs gewonnen: best flatbed photo scanner.. dat zou aan moeten geven dat dit ding doet wat ik wil.. maarja: zeker ben ik daar niet van.

Dus: zijn er mensen die dit al eerder gedaan hebben/een scanner aangeschaft hebben voor het inscannen van foto's specifiek?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dia's, negatieven? Groot, midden of kleinformaat? Of heb je het over de afdrukken zelf, dus bijvoorbeeld 15x10cm afdrukken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• n3ck
Ik heb het inderdaad over de foto's zelf. Gewoon standaard formaat vakantiefototjes. Ik heb nog wel een aantal negatieven liggen, maar lang niet van alle foto's denk ik. Een deel zou ik dus ook kunnen inscannen middels die negatieven, maar het gros zal toch met de foto's zelf gaan.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De reden dat er geen goede scanners zijn waar normale foto's in kunnen, is omdat een scan van een 15x10cm foto erg lelijk is. Voor webgebruik kan het nog wel, maar groter dan dat gaat gewoon niet lukken.

Verder zijn er wel veel scanners met ADF (automatic document feeder), maar daarbij maakt het document vaak een bocht van 180 graden, wat niet altijd even lekker is voor je foto's. Maar het is in ieder geval een zoekterm die je zou kunnen gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• n3ck
Oke.. dus als ik het dan goed begrijp moet ik hopen dat ik het gros van de negatieven nog heb?.. opzich heb ik nog wel vrij veel denk ik; ik had altijd het idee dat die dingen ooit van pas zouden komen, maar in verhuizingen etc zou er wel eens eea zoekgeraakt kunnen zijn.

Dat van die feeder klopt idd denk ik wel. Bij de mediamarkt zeiden ze dat ook al. Ik denk dat het uiteindelijk toch handiger is om gewoon op de flatbedscanner te schannen met een mal of iets dergelijks.

Maar gegeven dat ik nog een groot gedeelte van die negatieven heb en dat ik noodgedwongen ook een aantal normale foto's moet inscannen: zou die canon dan voldoen? Waar je uberhaupt op moet letten is me een raadsel; boerenverstand zegt me gewoon snelheid en resolutie.. lijken me de 2 meest doorslaggevende factoren.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
n3ck schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:10:
Oke.. dus als ik het dan goed begrijp moet ik hopen dat ik het gros van de negatieven nog heb?.. opzich heb ik nog wel vrij veel denk ik; ik had altijd het idee dat die dingen ooit van pas zouden komen, maar in verhuizingen etc zou er wel eens eea zoekgeraakt kunnen zijn.

Dat van die feeder klopt idd denk ik wel. Bij de mediamarkt zeiden ze dat ook al. Ik denk dat het uiteindelijk toch handiger is om gewoon op de flatbedscanner te schannen met een mal of iets dergelijks.

Maar gegeven dat ik nog een groot gedeelte van die negatieven heb en dat ik noodgedwongen ook een aantal normale foto's moet inscannen: zou die canon dan voldoen? Waar je uberhaupt op moet letten is me een raadsel; boerenverstand zegt me gewoon snelheid en resolutie.. lijken me de 2 meest doorslaggevende factoren.
Ja, ik zou idd beginnen met het zoeken naar de negatieven. Reken erop dat je altijd veel tijd kwijt bent, zeker met negatieven (dia is wat makkelijker).

Zorg dat je een scanner koopt die negatieven doorlicht (ik ken van de Canon serie met flatbed alleen de 9900F, die heeft een tweede lamp in de deksel).

Ik vind de scankwaliteit van Canon voor niet-negatieven erg goed. Voor dia's en negatieven ben ik meer fan van de KonicaMinolta's en Nikon scanners (en Epson heeft een aantal erg goede scanners).

Naast resolutie heb je nog zoiets als contrast "gevoeligheid", meestal staat dat onder het kopje "D-Max" bij de specs. Onder de 4 gaat zowieso nergens over. Hoe hoger, hoe beter. Zeker bij slecht belichte negatieven.

Wat betreft een ADF: 15x10 foto's zijn vaak licht gebogen en afgedrukt op wat dikker papier. Er zijn genoeg scanners (o.a. Kodak) die dat probleemloos kunnen verwerken via hun ADF. Maar de prijs.... Bij goedkopere scanners met ADF moet je dat es proberen, maar ik heb er een hard hoofd in.
Pagina: 1