Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] SP1: DVD-drive "verdwenen" & Problemen met branden

Pagina: 1
Acties:

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb een hele tijd zonder noemenswaardige problemen Vista gedraaid. Helaas eindigde dat met het installeren van SP1. (Kom ik lekker laat achter ja. :P Ben na het installeren van SP1 3 weken op vakantie geweest en heb mijn PC weinig gebruikt daarna.)

Sinds dat ik SP1 geïnstalleerd heb ben ik één van mijn twee NEC DVD-branders "kwijt". Hij is niet te vinden in apparaatbeheer (wel na scan for changes, kom ik zo op terug) en dus ook niet in disk management of in windows explorer. In windows explorer krijg ik er wel iets vreemds voor terug:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bA5i3NAtR0Snhs8KJgJ24pE8/full.jpg
J is de eerste NEC-drive, K iswas de tweede, L is een Daemon Tools drive

Ik kan niet achterhalen waar die "Local Disk (K:)" vandaan komt. Deze is dan ook alleen in explorer te zien, in diskmgmt.msc of in diskpart is hij niet terug te vinden. Er op klikken werkt ook niet echt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UTLzRVscwkeEhdL22nlguo9r/full.jpg

Zoals ik al zei: Als ik in apparaatbeheer laat zoeken naar gewijzigde hardware komt de tweede drive weer tevoorschijn. In apparaatbeheer. Ook in diskmanagement staat hij er dan ineens weer tussen, zelfs met de goede letter (K:). Ik kan er echter nog steeds niets mee: In explorer staat de 'fantoomschijf' nog. Daar op klikken levert ook nog steeds de "Location is not available" melding op.

Om hardwareproblemen uit te sluiten heb ik de drives even omgeruild. Dat ziet er in Vista precies hetzelfde uit, alleen verwijst J: nu naar de drive waar ik eerst niets mee kon. Die lijkt nog in orde te zijn. Ook heb ik ze een keer beide losgehad, de 'fantoomschijf' verdween toen niet na een reboot!

Ik heb hiernaast nog een tweede probleem: Ik kan geen CD's of DVD's meer branden met de ene brander die nog wel goed gevonden wordt. Niet met Nero 7.9 (die stond eerst geïnstalleerd), niet met Nero 8 (die heb ik er voor testdoeleinden opgezet) en niet met Vista's eigen brandmogelijkheden. Nero 8 is de enige die niet direct zorgt voor een vastloper, die is eerst 20 minuten "bezig" met de Lead-In om vervolgens vast te lopen. De drive lijkt in die tijd helemaal niet benaderd te worden, de schijfjes komen er helemaal onaangetast weer uit.

Ik heb zo'n vermoeden dat de twee problemen op de een of andere manier gerelateerd zijn. ;)

Aangezien ik het even zat was en gewoon een DVD wilde branden heb ik SP1 gedeïnstalleerd. Dat verhielp bijna alles.
• De 'fantoomschijf' is verdwenen
• De tweede DVD-drive is standaard nog steeds niet te zien, maar als ik nu zoek naar gewijzigde hardware is hij gewoon weer bruikbaar
• Ik kan weer branden *O*

Het is alleen niet echt een definitieve oplossing, ik zou graag gewoon SP1 draaien. Ik kom er alleen niet uit waardoor dit probleem veroorzaakt wordt (euh, jawel, SP1! ... mja :P).

Wat ik zelf gevonden/geprobeerd heb:
SATA optical drives are not available after you start a Windows Vista-based computer (Microsoft KB)
To resolve this problem, obtain the latest service pack for Windows Vista.
right 8)7
• Ik heb geprobeerd de nieuwste Intel chipset drivers te installeren, helaas wilde de setup niet starten in SP1 (klik klik... niets... klik klik... niets). Mijn huidige drivers zijn allemaal standaard met Vista meegeleverde drivers of via WU gedownloade drivers, je zou toch denken dat dat moet werken...
• Nero geupgrade (zoals vermeld)
• Daemon tools eraf gegooid

Relevante specs:
mobo: Asus P5B Deluxe/WiFi-AP (P965 / ICH8R)
branders: 2x NEC/Optiarc AD-7170S
minder relevante hardware-specs: gallery: Xander

Ik zit even vast nu. :'( Is er misschien iemand die me een zetje in de goede richting kan geven? Desnoods door een andere beschrijving voor mijn "fantoomschijf" te bedenken waar ik beter op kan googlen (:X)?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+