Hallo,
Beetje lastige topic titel maar kon er even niets beters van maken.
volgende probleem/uitdaging doet zich voor.
Ik heb een Cisco 3750 12.2(40)SE waarop ik vlan heb geconfigureerd.
stukje config
Ik heb 2 gateways, 1 xs4all el-cheapo snel internet en 1 sdsl belangrijke verbindingen internet.
Servers gebruiken 2 en werkplekken gebruiken 1.
Nu wil ik dat werkplekken in vlan 8 via pbr internet opgaan via 1 maar nog wel de rest van het netwerk kunnen bereiken en dus ook de server. Ik wil dat de servers internet opgaan via 2 en ook de rest van het netwerk kunnen gebruiken.
Nu dacht ik dat te kunnen doen met pbr maar als ik in dhcp bij default gateway het ip adres op geef van de vlan en daarna een route-map maak met set ip default next-hop (gateway 1) dan heb ik toch het probleem dat al mijn werkstations via de default internet gateway bij mijn server proberen te komen, of is de swicth zo slim om te zeggen "he die pakketjes moeten eigenlijk naar het server vlan dus die routeer ik direct en niet via de default next-hop"?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt voor jullie IO.
*Helder oogenblik*
De nexthop (die buiten de vlan ligt) is pas te bereiken nadat de default gateway (ip adres van het vlan) is gebruikt om uit te zoeken waar de next-hop zich bevindt. Dus in theorie zou het dus zo moeten zijn dat hij op dat moment in zijn routing tabel de andere vlans ziet en dus die eerste gebruikt (explicite routes) en daarna pas de next-hop.
Beetje lastige topic titel maar kon er even niets beters van maken.
volgende probleem/uitdaging doet zich voor.
Ik heb een Cisco 3750 12.2(40)SE waarop ik vlan heb geconfigureerd.
stukje config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| ! interface Vlan1 no ip address no ip route-cache no ip mroute-cache shutdown ! interface Vlan20 description Servers ip address 10.202.0.254 255.255.255.0 ip helper-address 10.202.0.58 no shutdown ! interface Vlan21 description Netwerk ip address 10.202.1.254 255.255.255.0 ip helper-address 10.202.0.58 no shutdown -- KNIP -- ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 10.202.1.1 (is xs4all) ip classless |
Ik heb 2 gateways, 1 xs4all el-cheapo snel internet en 1 sdsl belangrijke verbindingen internet.
Servers gebruiken 2 en werkplekken gebruiken 1.
Nu wil ik dat werkplekken in vlan 8 via pbr internet opgaan via 1 maar nog wel de rest van het netwerk kunnen bereiken en dus ook de server. Ik wil dat de servers internet opgaan via 2 en ook de rest van het netwerk kunnen gebruiken.
Nu dacht ik dat te kunnen doen met pbr maar als ik in dhcp bij default gateway het ip adres op geef van de vlan en daarna een route-map maak met set ip default next-hop (gateway 1) dan heb ik toch het probleem dat al mijn werkstations via de default internet gateway bij mijn server proberen te komen, of is de swicth zo slim om te zeggen "he die pakketjes moeten eigenlijk naar het server vlan dus die routeer ik direct en niet via de default next-hop"?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt voor jullie IO.
*Helder oogenblik*
De nexthop (die buiten de vlan ligt) is pas te bereiken nadat de default gateway (ip adres van het vlan) is gebruikt om uit te zoeken waar de next-hop zich bevindt. Dus in theorie zou het dus zo moeten zijn dat hij op dat moment in zijn routing tabel de andere vlans ziet en dus die eerste gebruikt (explicite routes) en daarna pas de next-hop.
[ Voor 10% gewijzigd door Acmosa op 24-05-2008 14:20 ]
But then again, I could be wrong..