Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49
Ik heb gesolliciteerd op een functie in mijn vakgebied. Ik heb reeds mijn sollicitatiebrief en CV opgestuurd en ben inmiddels uitgenodigd voor een eerste gesprek.

Nu ben ik al vaker van werkgever verandert, altijd in mijn vakgebied dus met solliciteren heb ik in principe geen moeite maar deze keer is het toch en beetje anders omdat het nu om een leidinggevende functie gaat.
Nu bestaat de functie omschrijving best uit een lange waslijst. Op zich voldoe ik ook wel aan die punten maar ik ben mij nu aan het voorbereiden op het gesprek dat maandag zal plaatsvinden.
Ik vroeg mij nu af of het wel of niet done is om tijdens dit gesprek die lijst mee te nemen en voor mij neer te leggen zodat ik af en toe kan speaken zodat ik niets vergeet tijdens het gesprek.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Nee, als het om een uitgebreid functie omschrijving gaat, moet je de belangrijkste 3 taken er uit filteren, en dan van te voren goed bedenken waarom jij goed bij deze drie punten past.

Ze zullen niet verwachten dat als jij moet vertellen waarom je geschikt bent voor die functie, je het lijstje af gaat werken, maar verwachten een duidelijke en simpele onderbouwing geeft.

Er zal misschien over een specifiek punt nog iets gevraagd worden, maar als je ze een keer hebt door gelezen weet je terplekke vast wel een goed antwoord te bedenken.

[ Voor 18% gewijzigd door djexplo op 24-05-2008 13:54 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Ik denk dat het heel goed is om de functieomschrijving mee te nemen.

Het toont dat je goed bent voorbereid en bovendien helpt het je om de sturing van het gesprek over te nemen. Jij hebt immers een paar vragen waar je een voor een doorheen wilt lopen. In die tijd ben jij degene die het gesprek leidt. Dat geeft leukere en meer creatieve gesprekken dan een kandidaat die alleen maar "ja" en "nee" zegt terwijl de interviewer 90% van de tijd aan het praten is.

Let wel op dat je na een van jouw vragen ruim de tijd neemt om te luisteren naar het antwoord, het kan ook niet zo zijn dat een kandidaat het hele gesprek kaapt en de interviewer er nauwelijks tussen komt :)

Nog een tip: neem tenminste twee exemplaren van je CV mee. Het kan gebeuren dat zij je CV kwijt zijn en dan maak je een goede beurt als jij het bij je hebt.

• Artwido
Ok. :) hier kan ik wat mee.

edit; euh nu heb ik twee verschilende standpunten. :)

Allebei klinken ze aannemelijk.

[ Voor 61% gewijzigd door Artwido op 24-05-2008 13:57 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11

Onbekend

...

Edit: Verkeerd begrepen....

[ Voor 94% gewijzigd door Onbekend op 24-05-2008 13:58 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Persoonlijk zou ik het briefje niet meenemen, toont voor mij aan dat je je niet goed genoeg voorbereid hebt en ook niet genoeg ervaring hebt om het zelf in te vullen.

IMHO zijn dat soort lijstjes altijd 90% irrelevant, het is een wensenlijst van hun en een leidraad voor het gesprek. Voldoe jij niet aan dat lijstje dan is het nog geen enkel probleem zolang je maar je eigen capaciteiten binnen hun bedrijf kan verkopen.

Het is echt niet zo dat ze aan het einde even gaan controleren of ze alle punten op het lijstje wel behandeld hebben, de belangrijkste punten breng je of zelf ter sprake of hun vragen er naar.

Vergeet niet het is geen middelbare school repetitie waarbij je alleen die vragen moet beantwoorden, zij moeten een goed gevoel bij jou krijgen en jou in die functie zien passen.

Het is juist de uitdaging om hun te overtuigen van jouw kunnen zonder die vragenlijst. Die vragenlijst is wat zij op dit moment denken te willen hebben, jijziet het misschien anders...

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik zou het gewoon als een compleet pakketje meenemen:
-CV (2-voud)
-Sollicitatiebrief
-Advertentie
-Evt. mail/briefwisseling
Gewoon in een net hoesje, je hoeft het niet allemaal uit te stallen, maar je hebt het wel zo paraat mocht het nodig zijn.

Waarom? Omdat het kan!!

• Gomez12
t_captain schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:54:
Ik denk dat het heel goed is om de functieomschrijving mee te nemen.

Het toont dat je goed bent voorbereid en bovendien helpt het je om de sturing van het gesprek over te nemen. Jij hebt immers een paar vragen waar je een voor een doorheen wilt lopen.
Functieomschrijving meenemen als speikbrief is imho niet handig, maar zelf een los vragenlijstje opstellen over het bedrijf / de functie is wel handig, en deze kan je wel meenemen. Dan toon je interesse en dat je je erin verdiept hebt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Gomez12 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 14:03:
[...]

Functieomschrijving meenemen als speikbrief is imho niet handig, maar zelf een los vragenlijstje opstellen over het bedrijf / de functie is wel handig, en deze kan je wel meenemen. Dan toon je interesse en dat je je erin verdiept hebt.
Hier ben ik het als werkgever mee eens. Als je echt overduidelijk een spiekbriefje voor je neus hebt terwijl ik je interview zodat je weet welk antwoord ik van je verwacht maak je echt geen goede beurt. Een vragenlijst van dingen die je van mij wil weten toont dat je diepere interesse hebt in het bedrijf waar je komt te werken dan alleen je maandelijkse paycheck.

Je kunt vanzelfsprekend de voorgestelde tussenroute nemen van alle relevante informatie in een overzichtelijk mapje meenemen. Heb je de spiekmogelijkheid, maar verpakt als 'georganiseerd en overzichtelijk werken' qua indruk die je ermee achter laat.

Professionele website nodig?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Artwido schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:55:

edit; euh nu heb ik twee verschilende standpunten. :)

Allebei klinken ze aannemelijk.
Het verschil zit hem volgens mij hierin:

Ik ging er vanuit dat je nog enkele vragen had t.a.v. de functieomschrijving, of een paar punten waarover je zou willen praten ter verduidelijking. Dan is het gewoon handig als je de functieomschrijving bij je hebt (die heeft een interviewer lang niet altijd bij de hand). Zet in de kantlijn een paar kruisjes bij de punten die je nog wil bespreken. Dit toont voorbereiding en interesse van jouw kant. Wat ik niet zou doen: de vragen opschrijven en meenemen, dan kom je namelijk in de situatie dat je van papier zit voor te lezen. Vragen op papier had je beter per e-mail kunnen stellen voorafgaand aan je solliciatatie.

Djexplo leek de takenlijst in de functieomschrijving te zien als een poging om jezelf punt-voor-punt te verkopen, en raadde dat af. Als dat inderdaad je bedoeling is, sluit ik me bij djexplo aan: niet doen. Resulteert in een lang en stroef gesprek waarbij de kandidaat zijn best doet om vragen te beantwoorden die hem niet gesteld zijn :) Bovendien is een "klik" met een goede kandidaat meer een buikgevoel, aangevuld met duidelijke sterke punten op de belangrijkste vereisten van de functie. Staan er 20 regels in de taakomschrijving, dan moet je vooral zien boven tafel te krijgen welke punten
nu écht belangrijk zijn. Vragen, luisteren. Focus je antwoorden op die punten en laat de rest met rust.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 24-05-2008 15:19 . Reden: rare typo ]

• Gomez12
t_captain schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:18:
[...]
Vragen op papier had je beter per e-mail kunnen stellen voorafgaand aan je solliciatatie.
Hangt heel erg af van het soort vragen...
Vragen met een kort antwoord zijn goed te doen via email en storen over het algemeen alleen maar bij een gesprek.
Uitgebreide vragen moet je gewoon in je sollicitatie gesprek stellen.

Heel simpel gezegd ga ik er altijd vanuit :
- Kan een willekeurige medewerker je vraag goed beantwoorden doe het per mail. Kijk alleen eerst wel even of hun je vraag niet ergens op hun website beantwoorden.
- Is het een management vraag dan moet je het gewoon bij je gesprek stellen, meeste mensen die bij een sollicitatie gesprek zitten zien imho niet graag dat ze eerst even 3 dagen over en weer zitten te mailen voordat een gesprek begint. Tijd is geld.

• Artwido
Voorlopig heb ik nu weer goede tips om mij voor te bereiden.
Zoals ik al in mijn topicstart aangaf is het niet mijn eerste sollicitatie maar voor mijn gevoel word er bij deze sollicitatie kritischer gekeken omdat het een leidinggevende functie betreft.

Ben daarom ook blij met de tips! :)
Ik houd jullie op de hoogte. ;)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Vooraf een briefje opstellen zie ik helemaal niet als een probleem. Dat deed ik ook voor mijn sollicitatiegesprek, vroeg of ik een briefje met punten waar ik wat meer over wilde weten erbij mocht houden en de recruiter was er juist wel over te spreken. Daaruit bleek namelijk dat ik mij goed had voorbereid en ik werk er inmiddels alweer een tijdje.

Zorg verder dat je een paar mooie praktijkvoorbeelden paraat hebt vanuit de afgelopen jaren, zeker voor een niet-startersfunctie zullen ze daar wel naar vragen en willen ze ook weten hoe je op bepaalde situaties hebt gereageerd.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Gouden tip! Notitieblok waar je voor jezelf vooraf aantekeningen op zet. Heb je EN een handvat met diverse vragen en wat je wilt vertellen, en dingen die de interviewer verteld kan je noteren wat toch wel weer heel proffesioneel staat.

Vragen staan ook altijd erg goed. Dan loods je namelijk de gesprek de diepte in, en je toont aan de interviewer gelijk aan dat je behalve informatie kan geven ook nog eens informatie durft te halen.

• Artwido
Vragen stellen was ik zeker van plan. En @PHiXioN; ik ben mij zeker ook aan het voorbereiden op vragen hoe ik in bepaalde situaties zal reageren. Ik weet zeker dat die ook gesteld zullen worden.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:26 ]

• Artwido
Nou heb gisteren het gesprek gehad.
En ik vond het een pittig gesprek. Het duurde ruim een uur en er werd behoorlijk wat gevraagd.
Zo wilden ze bijvoorbeeld weten hoe ik in bepaalde situaties zou reageren.
Ik hoor voor het eind van deze week of ik voor een tweede gesprek kan komen.
Zelf weet ik echt niet welke kant het op gaat. Ze lieten niet merken of mijn antwoorden hun wel of niet bevielen maar schreven alles op.
Als ik een tweede gesprek krijg dan komen er nog meer bobo's bij is mij medegedeeld.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Jammer dat ik het nu pas lees - had je inderdaad kunnen helpen.

In een sollicitatiegesprek, zeker voor een leidinggevende functie, zal je gevraagd worden naar jouw ervaring op dat gebied. Noem bijvoorbeeld maar eens een project of een team dat je geleid hebt, hoe ging dat, wat voor obstakels op de weg kwam je tegen, en hoe heb je die opgelost. Vooral uit dit soort real-life situaties is het makkelijk om te begrijpen hoe ver iemand is in zijn ervaring en vaardigheden.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Je had tijdens je gesprek heel hard NEEM MIJ AAN! NU! moeten roepen :).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Artwido
Ik heb geen ervaring met leiding geven en dat wisten ze ook.
Ik heb wel aangegeven dat ik regelmatig het aanspreekpunt ben van medewerkers en ook medewerkers begeleid en opleid.
Pagina: 1