• COWBertha
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 23:06
Mijn M570A Clevo van Xxodd start opeens niet meer op! Ik heb hem al opengeschroefd om eens te ruiken of er iets doorgebrand is, wat niet het geval is. De dvd drive krijgt gewoon stroom en er brandt een lampje dat hij aanstaat, ook kan de batterij gewoon nog opgeladen worden en geeft hij daarvoor ook lampjes aan. Maar hij start niet op. Als ik hem een tijdje zo "aan" laat staan worden de proc en 3dkaart wel warm. Maar het klokje dat normaal aangaat als hij opstart, gaat niet aan. Het knippert alleen even als ik op de power button druk. Ook doet hij hetzelfde als er geen Ram inzit. Toen ik een beetje met het Ram aan het kloten was startte hij ineens wel op, maar toen ik hem daarna weer in elkaar schroefde, deed hij het weer niet:s. Bij die start, checkte hij wel gewoon het geheugen en vroeg hij of ik windows op wilde starten dus aan de HD of het Ram hoort het niet te liggen.

De laptop komt van december 2005 dus garantie heeft hij niet meer. De cd afspeelfunctie doet het ook gewoon, wat dus werkt zonder boot. Dus het mobo zal het ook niet zijn. Wellicht is de CMOS batterij leeg ofzo? Nouja, hieronder staan zijn specs. Hopelijke weet iemand hier wat er aan de hand is. Die spontane start maakt het er niet makkelijker op, maar wekt wel de indruk dat het niet direct aan belangrijke hardware ligt.

Toen ik hem gisteren weer eens aan de praat kreeg na het verwijderen van 1 dimm ram (waar het volgens mij niet aan ligt) was de system time ineens gereset... Dat wijst toch ernaar dat er iets mis is met die cmos batterij. Weet iemand hoe je die kunt vervangen? Want die zit in plastic gegoten zeg maar.

Pentium M 2,0 ghz
7800 GTX videokaart17,1" 1920x 1200 pixels scherm WSXGA+ 2048 mb Ram
80 GB 7200 rpm HD
2048 mb Ram Adata ddr 2 533
DVD +/- Rewriter

• COWBertha
Weet niemand of je zo'n batterijtje kunt vervangen en of het dat zou kunnen zijn?

Verwijderd

De CMOS batterij is geenzins interessant. Wanneer deze leeg is, is het enige nadeel dat je ondervind dat, wanneer je accu ook leeg is, hij alle custom-instellingen in je moederbord reset. Dan moet je elke keer de dingen die je hebt gewijzigd weer opnieuw aanpassen. Is in dit geval dus niet van toepassing.

Waar ik mij over verbaas is dat jij zondermeer de conclusie durft te trekken dat het niet aan het RAM ligt.

Laat mij je even meenemen in je bericht.
Quote 1 Ook doet hij hetzelfde als er geen RAM in zit
Quote 2 Toen ik een beetje met het RAM aan het kloten was startte hij ineens wel op

Uhm... 1 en 1 is 2? Oftewel, het ligt wel aan je RAM? Dat hij het even deed toen je met het RAM aan het 'kloten' was duidt op een loszittende module. Module eruit halen en stevig opnieuw erin klikken. Wanneer dit niet werkt, kan het nog steeds aan de module liggen (loszittende connectors in de module). Probeer een andere module.

Ik durf er heel wat op te zetten dat het aan je RAM ligt.

• COWBertha
Hmmz, maar de eerste keer dat hij het ineens wel deed, zaten allebei de dimms erin, de 2e keer maar 1 van de dimms. En waarom reset hij dan de system time... Nouja, ik zal een 1 gb dimmetje halen om te kijken of hij het dan wel doet.

Verwijderd

Het kan best zo zijn dat het CMOS-batterijtje niet helemaal 100% meer is, maar dat is niet de oorzaak van het niet-doorstarten van het systeem.

• COWBertha
Vandaag getest met een gloednieuw dimmetje, maar nog steeds niks. Toen maar alle schroeven extra aangedraaid ivm eventuele kortsluitng maar het mag niet baten. Ook zonder HD doetie hetzelfde. Zonder HD en ram ook. En bv laptopreparatie.nl wil hem niet eens repareren omdat ze het een C-merk vinden:p. Iemand nog een ideetje...??

Door dat soms opstarten blijkt dat het dus niet een doorgebrand iets is...

Verwijderd

hmmm... xxodd als c-merk omschrijven vind ik persoonlijk niet getuigen van intelligentie bij laptopreparaties.nl, dat terzijde.

Goed, RAM dus uitgesloten als mogelijke probleemveroorzaker (hoewel natuurlijk altijd de kans bestaat dat gewoon de sloten deffect zijn, die kans is klein.)

je geeft aan dat alles wel gewoon warm wordt. Deed jouw laptop altijd duidelijk aangeven dat ie 'doorstartte', doormiddel van een beep or something? want misschien start ie wel door, alleen zie jij het niet (ik zit dus te denken aan een kapotte cq. losgesloten kabel van de monitor).
Sluit eens een extern scherm aan, met de functietoest plus F5 iiets in die richting, beetje afhankelijk van type notebook) kun je het interne scherm omschakelen naar een extern scherm.

• COWBertha
Nou, er zit zeg maar zo'n klokje op aan de voorkant, bij de lampjes waarmee hij aangeeft of er stekker/batterij aan zit en of er draadloos connectie is en of de DVD drive leest. Function lampjes zeg maar. Maar die klok flitst even, maar gaat niet aan. Terwijl die 2 keren dat hij ineens wel aanging, deed de klok het wel (al was die de 2e keer gereset omdat ik even de CMOS had losgetrokken).Ook brandt er een "zonnetje" , die aangeeft dat het scherm werkt. Maar die keren dat hij aanschoot, deed het scherm het ook gewoon. Maar dat de system time klok niks laat zien en dat de fans niks doen, vind ik gewoon maf, omdat ik gewoon lekker zonder opstarten er een cdtje mee kan beluisteren.

Die gast van laptopreparatie dacht dat het aan de proc lag die niet kon doorstarten. Is dat misschien iets?

De enige reden dat hij wel warm wordt is omdat er dus wel stroom loopt door de grafische chip en processor, maar de fans draaien niet, dus blijft het hangen. Over kortsluiting trouwens, toen hij het de 2e keer wel deed spontaan, had ik hem dichtgedraaid met de schroefjes en hij bleef het gewoon doen. Dus aan de schroefjes van de plaat ligt het niet.

Ik denk dus dat hij gewoon echt niet doorstart om een of andere reden, maar ik zal vanavond ook even kijken wat hij doet met extern scherm.

Verwijderd

Het kan natuurlijk aan de proc liggen, dat ie niet doorstart. Maar een systeem kent verschillende 'beepjes', waarmee je dat kan diagnostiseren. Omdat je het erover had dat hij het ook niet deed als er geen RAM inzit, was de gedachte dat het daaraan lag.

Meestal als een CPU het niet doet, gaat 'ie piepen. Het staat in je boekje wat welke biepjes betekenen.

Als hij echt niet doorstart en je fans gaan niet aan, kan dit ook te maken hebben dat het moederbord te weinig stroom krijgt. Misschien de aansluiting doormeten?

• COWBertha
Hmmz, ik heb niet zo'n meter in huis. Weet je hoe je daar een beetje goedkoop aan kunt komen? Of moet ik hem gewoon wegbrengen naar een winkel (geen idee welke laptops maken)? Hier in de buurt wil niemand hem iig maken (Computerland, Vobis, Mycom, laptopreparatie.nl). Of kun je die dingen ook lenen in een winkel? De batterij is ook een beetje dood, deze gaat net 25 mins mee. Maar aan netstroom doet de laptop net zo gek, ook zonder batterij erin.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

COWBertha schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:43:
Hmmz, ik heb niet zo'n meter in huis. Weet je hoe je daar een beetje goedkoop aan kunt komen? Of moet ik hem gewoon wegbrengen naar een winkel (geen idee welke laptops maken)? Hier in de buurt wil niemand hem iig maken (Computerland, Vobis, Mycom, laptopreparatie.nl). Of kun je die dingen ook lenen in een winkel? De batterij is ook een beetje dood, deze gaat net 25 mins mee. Maar aan netstroom doet de laptop net zo gek, ook zonder batterij erin.
Conrad, die dingen zijn onontbeerlijk :)
Pagina: 1