HD tikt(zie video), hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

• lennard87
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 06:38
Hallo,

Ik heb hier een laptop-hd met een rare tik die ik met geen mogelijkheid
meer kon uitlezen.
Heb hem daarom maar open geschroefd en gekeken wat er mis mee
zou kunnen zijn. Eenmaal open ook nog even aangesloten en hiervan volgend
filmpje :9 :

http://www.youtube.com/watch?v=ZWgXbWmcIxA

Nou beginnen de platters te draaien en beweegt het armpje met de lees- en
schrijfkoppen wel heen en weer. Alleen doet hij dat tot zijn mechanische aanslag en
weer terug.. Verder gebeurd er niks.

Nou is de vraag, hoe nu verder? Zou ik van een identieke harde schijf kunnen proberen
om de printplaat over te zetten, of kan er mechanisch nog wat kapot zijn.

Gegevens van de hd:

Fujitsu
MHV2100AH
100gb
ata

[ Voor 4% gewijzigd door lennard87 op 24-05-2008 10:30 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als je hem opengehaald hebt kun je hem net zo goed in de prullenbak gooien :p Het lijtk misschien een beetje op een CD, maar de data dichtheid is zo groot, en de apparatuur zo gevoelig dat een enkel stofje al funest is. (de kop of de platter raakt beschadigd)

Het ziet er trouwens wel super cool uit. 8)

[ Voor 78% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 10:31 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Door hem open te schroeven heb je hem toch al onherstelbaar gesloopt.. dus einde oefening ben ik bang ;)

Ding zit niet voor niets in een bijna luchtdichte verpakking geschroefd.

• lennard87
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 06:38
Nou mensen niet zo negatief!

Mijn kamer is een hermetisch afgesloten stofdicht hok, neem
dat nu maar even aan.. >:)

Dus wat zouden er voor oplossingen zijn?

• Rob
  • Niet online

Rob

lennard87 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:32:

Nieuwe HD kopen en de oude als troffee bewaren

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• jdm8

jdm8

Zelfs een operatiezaal zou te vies zijn voor een open HD ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geen, dat ding is nu definiet kapot ;)

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zoals de mensen hierboven. Gooi hem maar gewoon weg. Niks meer van te redden nu. Een harddisk mag alleen in een z.g. Cleanroom geopend worden. Lees en kijk hier maar eens: http://www.datarecovery.nl/introduktiemain.html

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Waarom maak je nu een HDD open als je niet eens weet waarom het zo goed verpakt zit :?
Je had toch kunnen raden dat je daardoor bijna 100% zeker je HDD kapot maakte...

iig, je weet nu wel hoe een HDD werkt :P

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42

met stofdicht bedoel je dat er geen stof uit je kamer kan? :+

ik denk dat je er niets meer mee kunt doen.
je schrijft zelf al dat je hem met geen mogelijkheid kunt uitlezen.
waarschijnlijk is het defect mechanisch en helpt een andere printplaat dan ook niet.
je zal je verlies moeten nemen en verder gaan met leven.
een andere oplossing is wel een hele dure.
er zijn speciale bedrijven die van dit soort schijven nog dat kunnen terughalen door de platters los te schroeven en deze op een andere manier af te lezen.
denk om te beginnen met 3x 0 achter de prijs

hensdesk hoopt dat je een backup hebt gemaakt

• Palomar
  • Niet online
hensdesk schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:42:
[...]

Dit wás de back-up >:)

Verwijderd

hensdesk schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:42:
een andere oplossing is wel een hele dure.
er zijn speciale bedrijven die van dit soort schijven nog dat kunnen terughalen door de platters los te schroeven en deze op een andere manier af te lezen.
denk om te beginnen met 3x 0 achter de prijs

30,00 euro? :P

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Recovery van 100GB kost tussen 450 en 950 euro, maar in dit geval zou ik geen moeite doen, gewoon weggooien, niks meer aan te redden nu.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-02 07:59
humh zowiezo, het tikken van een hardenschijf word ook wel de tIk of death genoemd :P.
Aan de naam kan je al zien dat het niet vrolijk is :P.

Zie ook: Harddisk tikt en wordt niet meer gedetecteerd <-- search doet wonderen :P

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een aantal mensen loopt ongelovelijk te zwammen. Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat je een harde schijf gerust kunt openen, geopend aanzetten, weer sluiten en er dan nog een tijdje plezier van kan hebben.

Het is een aanzienlijk risico en je moet niet verbaasd zijn als de schijf extra gebreken gaat vertonen (de leeskop loopt tegen stofdeeltjes aan en kan daardoor zelf kapot gaan, kan schade aan de schijf veroorzaken, etc.), maar het is gissen hoe lang het duurt voordat er iets dramatisch stuk gaat. Bovendien schiet je er weinig mee op, tenzij je de expertise hebt om uit te vinden welke hardware kapot is en die te vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Confusion op 24-05-2008 11:24 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Confusion schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:16:
Jullie lopen allemaal ongelovelijk te zwammen. Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat je een harde schijf gerust kunt openen, geopend aanzetten, weer sluiten en er dan nog een tijdje plezier van kan hebben.

Het is een aanzienlijk risico en je moet niet verbaasd zijn als de schijf extra gebreken gaat vertonen. Bovendien schiet je er weinig mee op, tenzij je de expertise hebt om uit te vinden welke hardware kapot is en die te vervangen.
Kijk dan ook niet raar op wanneer iemand een topic opent zeggend dat z'n HD het niet meer doet :?

Zo'n ding moet je gewoon dichtlaten.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:20:
[...]

Kijk dan ook niet raar op wanneer iemand een topic opent zeggend dat z'n HD het niet meer doet :?

Zo'n ding moet je gewoon dichtlaten.
Wat niet wil zeggen dat hij per definitie stuk is als je hem weer dicht draait. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

je hebt wel van dei HD mods bijvoorbeeld een raampje erin bouwen, dat gaat alleen goed met oude 10 gb hd's omdat de dichtheid lager is. 100 b in een 2,5 inch behuizing= erg klein spul allemaal.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Ehm, de HDD ís al stuk. Check het filmpje, de kop springt de eerste 2 keer gewoon weg van het oppervlak. De schijf is op dat punt in ieder geval fysiek beschadigd. En daarmee heeft de leeskop wsl ook al een flinke opdonder gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Fauna op 24-05-2008 12:28 ]

Verwijderd

Confusion schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 11:16:
Een aantal mensen loopt ongelovelijk te zwammen. Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat je een harde schijf gerust kunt openen, geopend aanzetten, weer sluiten en er dan nog een tijdje plezier van kan hebben.

Het is een aanzienlijk risico en je moet niet verbaasd zijn als de schijf extra gebreken gaat vertonen (de leeskop loopt tegen stofdeeltjes aan en kan daardoor zelf kapot gaan, kan schade aan de schijf veroorzaken, etc.), maar het is gissen hoe lang het duurt voordat er iets dramatisch stuk gaat. Bovendien schiet je er weinig mee op, tenzij je de expertise hebt om uit te vinden welke hardware kapot is en die te vervangen.
Klopt. Ik heb hier een oude 20gig laptop schijf die nog leesbaar was maar (teveel) bad blocks had of maakte ook opengemaakt en die staat al een jaar of 3 op de kast als 'trofee'. Naar aanleiding van het overdreven gezever in deze draad heb ik hem voor de gein eens aan een USB interface gehangen, en wat denk je ? Hij wordt nog steeds herkend, kan nog steeds data lezen en schrijven, maar hij callibreert nog steeds nu en dan wegens die bad blocks.

Maar dat was net de reden dat ik hem 3 jaar geleden vervangen heb.

Uiteraard is dit een "Murphy" situatie : de data erop is indertijd al lang gecopieerd, dus het maakt allemaal niet veel uit en daarom werkt het nog. Probeer je dit met een schijf vol data waar je geen backup van hebt, dan zal het gegarandeerd niet werken...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 12:36 ]

• jdm8

jdm8

Dat komt ook omdat het 20GB is, de data dichtheid is veeeeeeeel kleiner. Op deze, met 100GB weet ik wel (bijna) zeker dat het niet meer werkt. Tenzij je hem voor enkele duizenden euro's naar ene lab opstuurt waar ze misschien de data er af kunnen halen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

jdm8 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 13:17:
Dat komt ook omdat het 20GB is, de data dichtheid is veeeeeeeel kleiner.
Hoe groot de datadichtheid is maakt helemaal niet uit. Het gaat om de kans dat de kop een (groot) stofdeeltje raakt en de gevolgen van die botsing. Bij een schijf met grotere dichtheid verlies je alleen door hetzelfde ongeluk meer data (als de schijf verder gelijk blijft). Daarnaast is de leeskop kleiner/anders en zou de botsing met hetzelfde stofdeeltje ook daardoor andere gevolgen kunnen hebben. Het zou me niets verbazen als modernere leeskoppen juist beter bestand zijn tegen dit soort botsingen. Modernere schijven hebben ook andere platters (qua materiaal) en ook daarvan is moeilijk te voorspellen of stof ernstigere of minder ernstige gevolgen zal hebben. Voordat je over die twee dingen meer weet, kan je niets voorspellen. Het enige voor de hand liggende is dat de leeskoppen bij snellere schijven hogere snelheden hebben en daardoor zwaardere botsingen zullen ondergaan. Daar tegenover staat dat die koppen en achterliggende mechanica sowieso hogere versnellingen/vertragingen aankunnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Hartstikke leuk die data dichtheid :), maar de topic-starter wil weten of er nog een oplossing is voor z'n probleem (het tikken). Dus hij weet waarschijnlijk wel dat z'n harde schijf het niet overleefd, maar z'n tikprobleempje wil hij vast nog wel even oplossen.
Pagina: 1