CPU overclock alternatieven (zonder BIOS)

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Dit is het probleem, Ik heb op mijn kamer twee pc's staan, een "goede" en een oudere. Daar ben ik wel eens mee aan het lannen (C&C KW) maar vooral als er veel units zijn krijgt de oude pc het nogal moeilijk en vertraagt de boel. Volgens sommige fora is dit ook de oorzaak van de vele desyncs.

De specs van de "oude" pc:
Intel P4, 3,2 GHZ.
1 GB RAM (DDR)
de VGA is een 6800LE, maar nogal opgefokt en geünlocked. (deze heb ik er later zelf ingezet)

Ik wil proberen de cpu wat te overclocken (als dat nog wil) zodat hopelijk de game wat soepeler loopt, echter is eht een cybercom PC (Medion), dus geen overclock functies in de BIOS.

Weten jullie goede alternatieven? Programmaatjes, of misschien hardwarematige tweaks? En als ik de FSB overclock, moet ik dan ook op de temperaturen van componenten letten, dus buiten de CPU. Ik zie namelijk dat er op De VIA southbridge niet eens echt een heatsink zit.

Ik ben nu bezic met CPUFSB, maar ik kan het PLL nummer (nog) niet vinden, dit omdat de kast nogal vol zit en ik de VGA er even niet uit krijg. (de koeler zit voor het clipje om hem los te maken :() Met beetje geweld gelukt O-)

(natuurlijk heb ik zelf al zitten zoeken, maar de beetje relevante topics zijn allemaal nogal oud, misschien zijn er ondertussen betere alternatieven, die ik niet kan vinden)

[ Voor 17% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 10:25 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

Ik keek altijd met Everest of SiSoft Sandra (weet niet precies welke van de 2) welke clockgenerator ik had. Hoef je ook niet zo te zoeken op het moederbord. Maar sommige moederborden (zoals een HP van mij) hebben een clockgenerator die niet gesupport word door CPUFSB, en dan word het moeilijk.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Toevallig heb ik het bet gevonden en hij wordt ondersteund (volgens mij) :) Ik las ook iets over het connecten van pinnetjes op je CPU zelf, alleen dit gaat in nogal grote stappen en volgens mij kan het niet bij mijn 3,2 GHZ CPU

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:14
Misschien is je moederbord gewoon een foxconn of een gigabyte, met een ander bios erop. Als je geluk hebt, kun je er een bios van de hopelijk bekende fabrikant opzetten, waardoor je opeens wel kunt overclocken. Anders wordt het gewoon zoeken naar pinmods.

Verwijderd

Nemesizz schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:41:
Ik keek altijd met Everest of SiSoft Sandra (weet niet precies welke van de 2) welke clockgenerator ik had. Hoef je ook niet zo te zoeken op het moederbord. Maar sommige moederborden (zoals een HP van mij) hebben een clockgenerator die niet gesupport word door CPUFSB, en dan word het moeilijk.
Hoe kan dat nou? Het controleren van een Clockgenerator moet altijd met het blote oog hoor.. Nummer noteren.. En opzoeken in CPU-FSB/Soft-FSB. Als die er niet in staat moet je een verzoek doen bij de auteur en als dat niets uitmaakt dan zit je vast.

Eventueel een pin-mod op je CPU als die aanwezig is, door bijv van 333MHz naar 400MHz te gaan. Er zijn methodes voor, en de vraag of dat vlekkeloos werkt is helemaal aan jou overigens.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Van 333mhz naar 400 id nogal veel. Voor een proc die op 2GHC loopt valt het dan wel mee, maar als hij al op 3.2 looptvoorzie ik problemen. Of heb ik dat mis?

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Zal je je hoeveelheid geheugen niet eerder de bottleneck zijn bij veel units? Zeker als je op de achtergrond ook nog wat andere dingen hebt draaien.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ook eens de processor van een Medion computer proberen te overklokken maar verder dan een goede 200MHz kwam ik niet met Clockgen omdat er geen PCI/AGP lock aanwezig was. De harde schijf controllers en de videokaart vonden het overklokken van die bussen niet zo leuk en het resultaat was dan ook een dikke freeze.

Je enige kans is het vinden van een zeer gelijkaardig (niet OEM) moederbord waarvan je dan hopelijk het BIOS kan flashen. Blijft wel een riskante onderneming als de moederborden niet identiek zijn.

Zo trok mijn Medion moederbord heel sterk op een MSI moederbord maar dan in een andere kleur. MSI maakt ook veel OEM onderdelen voor Medion. Echter had mijn moederbord een mini PCI slot en een PCI slot dat twee IRQ's kan uitdelen aan één apparaat. Ook ontbraken de S-ATA aansluitingen hoewel de soldeerpunten zichtbaar waren. Voor die reden heb ik nooit een BIOS flash geprobeerd.

Verwijderd

Het was maar een voorbeeld... Maar een C2D kan dat op stock voltage redelijk makkelijk. Een P4 @ 3.2GHz zit ongeveer al aan het eind van z'n latijn. Als een FSB-tweak niets uithaalt en een PLL-tweak ook niet, dan zul je toch moeten upgraden naar een wellicht beter bord die wel ondersteuning voor oc'en heeft.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Het is maar een oude PC, en als ik voor een ander mobo ga moet dat dan ook direct PCI-e zin (heb nu AGP) en wat meer geheugen, betre proc, oftewel kan ik net zo goed een nieuwe pc kopen. Ik was op zoek naar een kleine snelheidswinst, maar dit zal dan, als het lukt wel een heel kleine winst zijn omdat er, zoals lism al zegt waarschijnlijk weinig rek meer in zit. Helemaal als je er niet een hoger voltage op kan zetten.

Als ik de game speel zit het geheugen ook vol inderdaad, ik kan alleen nog maar een 512mb reepje vervangen voor een 1gb reepje, maar ddr is zo duur en veel geld wil ik er ook niet aan uitgeven. Is er nog iets te bedenken waardoor het geheugen minder een bottleneck gaat zijn? zal het veranderen van de swapfile helpen? Of een CF kaartje als HD er in zetten en daar de swapfile op zetten, zou dit sneller als een HD zijn? Of juist langzamer omdat die geen cache heeft.

Volgens CPU-Z is het moederbord van micro star international. Is dit een bedrijf die alleen OEM borden maakt oid? Of mkt deze mobo's voor andere merken? (hij staat in elk geval niet in het lijstje bij CPUFSB. Is natuurlijk MSI 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 12:13 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 10:56:
[...]

Hoe kan dat nou? Het controleren van een Clockgenerator moet altijd met het blote oog hoor.. Nummer noteren.. En opzoeken in CPU-FSB/Soft-FSB. Als die er niet in staat moet je een verzoek doen bij de auteur en als dat niets uitmaakt dan zit je vast..
Gewoon programma starten, bij moederbord info staat dan heel leuk bij welke clockgenerator je gebruikt (typenummer). Hoef heus niet je kast voor los te halen of kabelbrij opzij te drukken. Heb vast nog wel ergens een screenie als je het niet geloofd :P .

Verwijderd

Ja het typenummer bedoel je. Maar dat is al voorgeprogrammeerd hoor. Een kleine Database met welke PLL je plank gebruikt en meer ook niet.

@Vorige vraag.

Je kan het OS tweaken, services uitschakelen die je niet gebruikt, cache-vergroten van je HDD onder XP zodat het wat vlotter loopt (Check TweakXP-Pro) e.a uitzetten wat je niet gebruikt dus.

Zelf draai ik ook een server met Win2k + 128MB ram. Draait prima. :P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2008 12:36 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik heb het iig gevonden, maar zelfs bij de kleinste verhoging krijg ik een freeze:( En dan bij opnieuw opstarten onophoudelijke piep. Gelukkig deed ie het weer na een tijdje de voeding uit (10 sec.) Ik ben nu op zoek naar een DDR reepje van 1GB, Omdat de CPU toch niet veel sneller kan worden. Alleen vind ik 25 euro beetje duur :(

Ik heb al zo veel mogelijk uitgeschakeld, tenminste dat denk ik, ik ga alles nu nog even langslopen.

Nog een klein vraagje, volgens cpu-z zijn mein beide reepjes nu cas2, pc2700. Als ik een 1gb reepje met een hogere cas er in zet, is dit dan nadelig voor de gevolgen? (het loopt single channel)

[ Voor 31% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 12:40 ]

Verwijderd

25 euro is eigenlijk nog redelijk goedkoop voor 1GB.

Ik betaalde onlangs 20 euro voor een 2x256MB setje. :)

Wellicht is je PLL niet compatible. Heb je het nummer opgezocht?

Afbeeldingslocatie: http://akiba.ascii24.com/db/review/hard/motherboard/2001/01/25/thumbnail/thumb220x166-images634505.jpg
Das een PLL namelijk :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ja, hij staat in het lijstje (op mobo ppl opgezocht, ik kon hem eerst niet vinden omdat de VGA er boven zat en er 1mm ruimte tussen de VGA en de pci kaart er onder zit. Maar na veel gepruts gevonden.

http://www.azerty.nl/8-130-3490/memory.html Dit geheugen zat ik aan te denken.

[ Voor 25% gewijzigd door jdm8 op 24-05-2008 12:46 ]

Verwijderd

2dehands vindt je het vaak goedkoper. Maar nieuw is natuurlijk beter ivm garantie. Wellicht dat je dualchannel draaien kan, neem dan een kitje van 2x512MB van kingston bijv.

2dehands vindt je ze iets goedkoper. Ook mogelijk om zelf de timings van het geheugen aan te passen? Wellicht dat je nog een CL2-2-2 setje vinden kan voor een mooi prijsje :)

Voor de rest weet ik het ook niet. 2dehands een OC moederbordje erbij eventueel. Doe je het oude bordje weg voor weinig. :)

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 00:44
ik heb pas ook een lan gedaan met een paar vrienden. ook veel C&C KW gedaan, wij hadden ook redeijk veel last van descyncs:S maar dat ligt niet aan de pc's Q6600 3.0 stabiel E2160 3.0 ghz stabiel, loopt allemaal als en tierelier en nog de hele tijd desyns, overal gezocht, kabelsnagekeken, niks kunnen vinden, het is wel heel jammer.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik kan geen tweedehandse vinden (iig niet op V&A) Ik denk niet dat mijn bordje dual channel ondersteund en timing kan ik ook niet aanpassen (of zijn daar ook nog andere manieren voor?)

Verwijderd

jdm8 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:55:
Ik kan geen tweedehandse vinden (iig niet op V&A) Ik denk niet dat mijn bordje dual channel ondersteund en timing kan ik ook niet aanpassen (of zijn daar ook nog andere manieren voor?)
http://tweakers.net/aanbo...aats=&max_price=0&x=0&y=0 ? :)

Als je dat niet in je bios hebt kan je het eventueel met een universele clocker.. Soort Clockgen als op de Nforce 3 chipsets, maar anders houdt het op.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dat is allemaal 2x512, en dat heb ik al. 2x1gb lijkt me dan weer overkill.

Verwijderd

Ik zei ook dualchannel he.... :P

Scheelt wel een beetje. Maar het heeft geen zin nee als je bord dat niet ondersteund.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ow sorry :p Ik denk dat ik het gewoon zo laat, tenzij er misschien ooit goedkoop een 1GB reepje op V&A voorbijkomt ;)

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:54

Dima_2005

T.net-verslaafde

Op deze computers staat er trouwens een BIOS-lock, druk op een bepaald knopje, typ de password in en je komt bij de overclock-opties.
Ik weet gewoon niet precies welke het is voor jouw pc.
Ik denk dat het F11 moet zijn en de password is AM888G (dit is voor een iets modernere pc)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hm, is helaas niet het goede password. Zijn er ook manieren om dit passwprd er af te halen? Of op te zoeken.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat geheugen kan normaalgezien wel gewoon CAS 2 @ 333MHz draaien hoor. Timings zijn immers uitgedrukt in kloktikken en niet in nanoseconden. Geheugen dat bij 400MHz CAS 2.5 kan doen, kan bij een lagere kloksnelheid een strakkere timing.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ok, bedankt, ik ben niet echt thuis met geheugen ;). Als ik de MOBO Batterij er uit haal en een paar keer op de aan/uit knop druk, zodat de CMOS gereset wordt. Gaat dit werken om het wachtwoord er uit t ehalen? Of is hier beveiliging tegen?

• Admiral Freebee
  • Niet online
De lock waar Dima_2005 op doelt is niet iets dat gereset wordt met een CMOS clear. De enige opties die het op mijn oude 8080XL opende was er eentje om de FSB aan te passen maar dit werkte niet eens echt goed. Je kon er alleen maar de FSB mee instellen voor andere modellen processors.

Sowieso is de kans dan groot dat je nog altijd geen toegang hebt tot opties zoals corespanning, geheugendividers en PCI/AGP locks.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hm, balen. Maarja, was waarschijnlijk toch niet veel meer uit te slepen. Bovendien is het geheugen ook een bottleneck. Na mijn toetsweek zet ik er misschien wel wat bij.
Pagina: 1