• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik ga kort (voor zover dat mogelijk is) de situatie proberen te schetsen, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Op 3 april 16:30u win ik op Ebay een artikel. Enkele uren eerder veranderde ik mijn adres, dat na mijn verhuis nog fout stond. Ik betaal de verkoper, en wacht geduldig op mijn pakket (kwam uit Duitsland). Twee weken nadat hij de betaling heeft ontvangen, is er echter nog geen sprake van een pakket. De verkoper geeft mij het trackingnummer door, waarop te zien staat dat het pakket reeds twee weken geleden geleverd is, maar op mijn oud adres. (De kwestie met de koerier staat hier buiten, mijn pakket ga ik in ieder geval niet meer aankrijgen.)
Via mail neem ik contact op met Ebay, en vraag hen te verduidelijken hoe dit is kunnen gebeuren. Ook pols ik voorzichtig naar de mogelijkheden van een tegemoetkoming, moest de fout bij Ebay liggen. De helpdesk medewerker kan enkel zien dat mijn adres op de dag van de aankoop is veranderd en vraagt dus om meer bewijs. Dat lever ik in de vorm van de Bestellingsgegevens, die automatisch opgemaakt worden vanaf dat je een item wint (en niet meer kunnen veranderen nadien). Daar staat duidelijk mijn nieuw adres, niet het oude.

Na 3-4 mails verder over en weer gestuurd te hebben (die volledig naast de kwestie zijn), besluit ik Ebay maar te bellen. De medewerker daar aanhoort mijn verhaal, geeft toe dat Ebay in fout is en zegt dat ik niet de eerste ben. Hij belooft contact op te nemen met zijn supervisor en zal kijken of er geen tegemoetkoming mogelijk is. Na nog eens te bellen om te vragen of er enige vooruitgang is, kreeg ik deze middag telefoon, met de volgende boodschap (zijn woorden): "Ebay heeft miljoenen klanten, het is dus onzinnig om te denken dat als je jouw adres amper 2 uur voor een aankoop wijzigt, het hele systeem binnen die tijdsduur geupdate kan zijn. In het vervolg moet je het dus maar wat vroeger veranderen. Als je het vervelend vindt dat jij wel het juiste adres ziet en de verkoper niet, terwijl Ebay geen enkele indicatie geeft dat dit kan gebeuren, moet je maar een mail sturen met de vraag of ze het in de Help pagina's willen plaatsen. Als je nog steeds vindt dat Ebay hier in fout is, kan je altijd juridisch advies inwinnen."

Ik ben hier persoonlijk niet over te spreken, maar weet niet of ik iets kan doen om dit recht te laten zetten. Ik geloof ook niet dat dit "by design" is, anders hadden de tig medewerkers waar ik mee heb gesproken, dit al lang kunnen vermelden. Mij lijkt het dan ook een goedkope uitvlucht om niet toe te moeten geven dat ze in fout zijn.
Hun beleidspagina heb ik al doorgenomen, daar haal ik het volgende uit.

3.4 Vrijwaring. => Ik kan Ebay niet aansprakelijk stellen voor problemen die ik met de verkoper heb. Vermits de verkoper correct heeft gehandeld, is dit niet van toepassing op mij.

10. Geen garantie. => Ebay garandeert een voortdurende, ononderbroken of veilige toegang niet. Er is niets dat voor korte tijd niet werkte (pagina offline waardoor ik niet heb kunnen winnen bv.), dus dat slaat ook niet op mij.

11. Beperking van aansprakelijkheid. => Ebay kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade, ongeacht of die schade veroorzaakt is door nalatigheid of een andere oorzaak. Er staat wel bij dat ze maximum aansprakelijk gesteld kunnen worden voor €150.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Zou ik proberen iemand hogerop te bereiken? Waar vind ik die contact adressen? En last but not least, hoe geloofwaardig is het antwoord van die Ebay mederwerker?

Bedankt

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 19:36
Ik zou ebay gewoon nog een keer bellen. Vaak krijg je dan een andere medewerker aan de lijn en ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat ze totaal verschillend kunnen reageren. Waar de een soms na lang bezig te zijn geen oplossing voor heeft had een ander in 5 minuten het opgelost. Je kunt het in ieder geval altijd proberen en wie weet heb je geluk.

En misschien nog een stomme vraag, maar kan je het pakket niet bij je oude adres ophalen?

• Alfredo
Ik heb ondertussen Ebay US gecontacteerd met de vraag of adressen effectief gecached worden. Als ik de bevestiging krijg dat dit niet zo is, bel ik ze terug op.

Het heeft twee weken geduurd vooraleer ik wist waar het pakket wel terect was gekomen. Gedurende die tijd is het echter verhuisd, en niemand weet (of wil mij zeggen) waar het zich nu bevindt. Het is een artikel dat iedereen kan gebruiken, dus het zou mij niet verbazen moest 1 van de kleinkinderen er nu mee rondlopen.

• Alfredo
Ik heb net bevestiging gekregen van Ebay US dat addressen onmiddellijk geupdate worden. Eerst eens zien hoe ik een telefoongesprek kan opslaan, en dan Ebay terugbellen. Schandalig hoe een supervisor zo durft te liegen.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat eBay onmiddelijk een gewijzigd adres wereldwijd bijwerkt. Database-technisch is dat nagenoeg onmogelijk.

Persoonlijk zou ik, zeker na een recente adreswijziging, voor de zekerheid mijn adres in een normaal bericht bevestigen en niet op het systeem vertrouwen. Nu blijkt maar weer dat dat fout uit kan pakken.

Over wat voor waarde gaat het?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Alfredo
Dat gebeurt met biedingen toch ook? Als ik op een Amerikaans item biedt, duurt het toch ook geen twee uur vooraleer men in Amerika mijn bod ziet verschijnen?

Het gaat om ~€150.

• pven
  • Niet online
Dat is niet te vergelijken. Een bod is heel wat anders dan NAW-gegevens.

• Alfredo
Dat kan zijn, maar technisch gaat het gewoon om dezelfde gegevens. Of het nu een cijfer of een reeks tekens is, het moet gesynchroniseerd worden (wat blijkbaar op een seconde gaat).
Ik heb het nog eens nagevraagd bij Ebay US, en dat gaat dus gewoon hetzelfde (onmiddellijke update).

• pven
  • Niet online
Dat is niet waar. Naw is vast, biedingen niet. Is een lang technisch verhaal, waarvoor ik nu geen tijd heb. :)

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Als ik ongelezen berichten heb in "mijn ebay" en ik lees ze, beantwoord ze en ga terug naar "mijn ebay", dan duurt minstens 5 min voordat de melding je hebt nieuwe berichten verdwijnt.

Dus dat ala minute zal wel meevallen ook al willen ze dat zelf graag geloven.
Ga ervanuit dat ze met clusters werken en synchroniseren duurt even.

Logisch in hun geval dat de biedingen etc wel realtime gebeuren.

Evengoed succes, meestal is eBay en PayPal erg arrogant, zeker als het 1x mis gaat.
In de US zijn ze meestal meer servicegericht ( af en toe te vriendelijk ) dus probeer het daar is.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Nee, het gaat niet om dezelfde gegevens.

Een bieding is corebusiness van Ebay waarbij split second biedingen juist de aantrekkracht van het systeem zijn. Het staat een beetje stom als jij zit te bieden tegen een prijs van 2 uur geleden.

NAW-gegevens veranderen over het algemeen niet zo veel, dus dit kan een langere tijd duren ( plus dat aan dit soort records iets meer kan hangen dan aan 1 enkele bieding dus ingewikkelder )

Alhoewel ik wel het idee heb dat e-bay het definitieve mailtje naar de verkoper best kan sturen na alle synchronisatie slagen of even een spoedvergelijk kan maken of de gegevens nog juist zijn, verkoper en koper zijn bekend dus ook de servers waar hun profielen op staan.

Alleen, blijkbaar doet Ebay dit niet en neemt hier verantwoordelijkheid voor.
En ik persoonlijk zou het ook aanpakken zoals pven zegt. Kleine moeite groot plezier. Hoevaak zou je dit nu moeten doen? En het is alleen maar even voor de zekerheid.

Uberhaupt is het een illusie om te denken dat grote systemen als ebay / marktplaats etc zonder caching werken. Allemaal cachen ze zoveel mogelijk, elke dbase aanroep is "duur".
Waarom denk je dat bijv tweakers.net geen aantal x gelezen toont, nu kunnen ze gewoon het topic cachen en de cache alleen vernieuwen als er iemand een post / edit maakt.
Dacht dat op de FP ook het forum-kopje 1x per 5 minuten vernieuwd werd en dat is binnen 1 servergroep.
Ebay gaat echt niet als jij jouw profiel wijzigt dit meteen doorsturen naar alle server in amerika / china / afrika. Kans dat jij daar iets besteld voor de synchronisatie slag is in verhouding klein
Zelfs hyves doet aan caching, alleen niet optimaal...

[ Voor 27% gewijzigd door Gomez12 op 26-05-2008 23:29 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoezo ga je je pakket eigenlijk niet meer krijgen? Heeft de nieuwe bewoner van je oude adres het pakket dan ingepikt ofzo? Want een pakket kan niet zomaar verdwijnen....

Het verhaaltje hierachter is misschien best relevant, want ik twijfel nog een beetje of je Ebay echt aansprakelijk kunt stellen. Uiteindelijk is het toch het postbedrijf dat moet zorgen dat het pakket bij de juiste persoon terechtkomt. En de verkoper moet zorgen dat het pakket aangetekend wordt verstuurd. Ik weet ook wel dat in de praktijk pakketbezorgers een pakket gewoon aan elke gek meegeven die toevallig voor de deur staat, maar dat zouden ze niet mogen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 26-05-2008 23:40 ]

• Gomez12
Postbedrijf heeft waarschijnlijk het pakketje afgeleverd bij het adres wat op het pakketje stond. Pakketje was al betaald, dus postbedrijf heeft juist gehandeld.

Dat de geaddresseerde niet de juiste persoon is valt het postbedrijf niet aan te rekenen, hun hebben het pakketje goed bezorgd...

Dan zou je nog bij de ontvanger kunnen navragen, maar als het al enkele weken geleden is en de ontvanger heeft nooit iets gezegd dan is de kans dat je het nog even terugkrijgt vrij klein.

Ebay heeft in principe een oud verzend adres doorgegeven.

Edit : Je kan wel zeggen dat het postbedrijf het ook niet had mogen afgeven, maar laten we het even bij de bron houden, ebay heeft de 1e fout gemaakt, had ebay het goed gedaan dan had het postbedrijf niet deze fout kunnen maken etc etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Gomez12 op 26-05-2008 23:48 ]

Verwijderd

ja maar dan kan je toch bewijzen dat de meneer die op je oude adres woont het pakketje heeft? hij heeft dan uiteraard getekend, lijkt me niet zo moeilijk ,

1:het ligt bij je oude adres en die meneer heeft heel leuk jouw pakket ingepikt

2:het pakket ligt nog bij de koerier dienst ,

het is 1>of 2

• Palomar
  • Niet online
Ja, het zal wel dat de pakketdienst zn werk goed heeft gedaan, maar als het pakket naar Pietje Puk aan de Hoofdstraat 12 moet en aan de Hoofdstraat 12 neemt Jan Klaassen hem aan dan is het pakketje niet goed bezorgd. Dat pakketbezorgers dit niet controleren is gemakzucht. En dan nog moet het pakketje nu gewoon bij de nieuwe bewoner liggen. Hoe zit dat dan?

Ik realiseer me verder wel dat het de TS hier als hoofdzaak om gaat om Ebay als schuldige aan te wijzen, maar soms werkt het verhelderender als je ook de bijzaken vermeldt.... En dat een pakketje 'zomaar' kwijtraakt vind ik veel kwalijker dan dat Ebay de gegevens niet a la minute doorvoert. Waar het mij om gaat is dat het nooit zo kan zijn dat het doorgeven van een verkeerd adres tot gevolg heeft dat een pakket verdwijnt. Ebay zal dat standpunt ook innemen en de verantwoordelijkheid afschuiven aar de pakketdienst.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 26-05-2008 23:54 ]

• Gomez12
En wat dan?
Bewoner heeft een pakketje aangenomen wat voor zijn adres bestemd was. ( dat mag toch? )
Postbedrijf heeft het pakketje bezorgd op het adres wat er op het label stond.

En vergeet dan ook niet dat dit al 1 1/2 maand speelt.

Ik ben best bereid om een pakketje aan te nemen voor een oud-bewoner, maar als ik na 3 weken niets hoor gaat het pakketje of open of direct de vuilnisbak in. Ik ben geen depot voor verkeerd verstuurde pakketjes...

Jij kan het inpikken noemen, ik vraag me af wat voor moeite ik van jou moet doen als ik geen fout maak en alleen een pakketje aanneem...

Verwijderd

Dat de pakketbezorger het brengt aan adres is goed, dr kunnen meerdere mensen daar wonen met zelfde naam, zeker als je daar nog hebt gewoond.

Is er geen verhuisservice van TNT aangevraagd dan??? Dan gaat alle post mee.

• Palomar
  • Niet online
1,5 maand is wel lang idd, maar je bent wel best een h*fter om het pakketje dan maar weg te gooien na 3 weken. Is dat de mentaliteit van tegenwoordig???

[/offtopic]

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 26-05-2008 23:57 ]

Verwijderd

je hoeft het pakketje toch niet aan te nemen? als je zelf van niks weet, en er staat geen naam op, dan hoef ik het pakketje echt niet hoor, trouwens ik heb ook genoeg spul via amerika via ebay naar nederland gehaald, en daar stond toch echt elke keer mijn naam op

• Alfredo
Er zijn op dit moment verbouwingen aan de gang op mijn oude adres. De bewoners werken beide fulltime, maar heel de dag zijn er werklieden aanwezig. Ik vermoed (maar ben niet zeker) dat één van hen het pakket in ontvangst heeft genomen, maar dit niet doorgegeven heeft. Uiteraard is dat allemaal woord tegen woord, zoiets kan ik nooit bewijzen. Ik ben vandaag langs het politiekantoor geweest met de handtekening van de persoon die het pakket afgetekend heeft en zij kunnen niets doen. Het is geen strafrechterlijke zaak, dus ik kan niet eens klacht neerleggen.
Het verzendbedrijf is hier ook mee bezig, maar dat moet via Duitsland gaan en hun verzekeringstak moet controleren of ik hen niet probeer op te lichten en welke waarde het pakket nu werkelijk heeft. Verzekeringen kennende, duurt het nog enkele maanden vooraleer ik mogelijk geld zie, en ik zou natuurlijk liefst het artikel gewoon in ontvangst kunnen nemen.

Ik heb dus nogmaals contact opgenomen met Ebay US, en deze persoon was zo verstandig de pagina langs de kant van de verkoper ook eens te bekijken. Daar staat eveneens het nieuwe adres op (beide partijen krijgen dus identiek hetzelfde formulier te zien). De verkoper heeft zich blijkbaar gebaseerd op het adres dat Ebay via een automatische mail verstuurde. Waarom daar een ander adres op staat weet ik ook niet, even de zoveelste mail versturen en dan komen we dat ook wel te weten.

EDIT - Het pakket was wel degelijk geadresseerd aan mij.

• Gomez12
Palomar schreef op maandag 26 mei 2008 @ 23:49:
Ja, het zal wel dat de pakketdienst zn werk goed heeft gedaan, maar als het pakket naar Pietje Puk aan de Hoofdstraat 12 moet en aan de Hoofdstraat 12 neemt Jan Klaassen hem aan dan is het pakketje niet goed bezorgd.
Weet jij wat de verzendvoorwaarden waren? Ik niet. Als er niet specifiek opstaat dat er legitimatie nodig is / iets anders specifieks dan wordt het gewoon op het adres bezorgd.
Zou leuk worden anders, bestel ik iets via internet mag mijn vriendin het niet aanpakken terwijl zij overdag thuis is en ik niet.
En dat een pakketje 'zomaar' kwijtraakt vind ik veel kwalijker dan dat Ebay de gegevens niet a la minute doorvoert. Waar het mij om gaat is dat het nooit zo kan zijn dat het doorgeven van een verkeerd adres tot gevolg heeft dat een pakket verdwijnt.
Is het pakket verdwenen of is het gewoon goed afgeleverd en zegt de nieuwe bewoner het gewoon niet meer te hebben?

Volgens pakketbezorger is het pakket helemaal niet verdwenen, volgens ebay is het pakket waarschijnlijk ook niet verdwenen, volgens verkoper is het pakket ook niet verdwenen, voor TS is het pakket ook niet verdwenen ( hij ziet toch dat het is afgeleverd op zijn oude adres ).

TS heeft het pakket niet ontvangen dat is een direct gevolg van een verkeerd adres. Volgens mij is er bijna niemand die het pakket verdwenen vindt, het is zelfs nog op het juiste adres afgeleverd volgens alle toenmalige administratie.
Alleen loopt de administratie van ebay iets achter waardoor het niet naar het gewenste adres is gegaan...

• Gomez12
Palomar schreef op maandag 26 mei 2008 @ 23:55:
1,5 maand is wel lang idd, maar je bent wel best een h*fter om het pakketje dan maar weg te gooien na 3 weken. Is dat de mentaliteit van tegenwoordig???

[/offtopic]
Hoelang verwacht jij dan dat ik het bewaar? Serieuze vraag, hoeveel moeite moet ik doen om jouw fout te herstellen? Want het enige wat ik zie is dat jij nog het oude adres hebt gebruikt dus vanuit mij gezien is het jouw fout... Of jij alle instanties etc wel ingelicht hebt maar dat die nog geen actie hebben ondernomen kan ik niet controleren.

Dus hoe lang moet ik het bewaren?

P.s. ietsjes overtrokken neergezet, meeste oud-bewoners geven mij gewoon hun adres met het verzoek om laatkomende post door te sturen, dat gebeurt dan ook. Maar dat is meer algemene normen en waarden en afspraken. Maar mijn vraag blijft staan, hoe lang word je tegenwoordig geacht pakketpost die niet aan jou gericht is te bewaren///

• Alfredo
Gomez12 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 23:53:
En wat dan?
Bewoner heeft een pakketje aangenomen wat voor zijn adres bestemd was. ( dat mag toch? )
Postbedrijf heeft het pakketje bezorgd op het adres wat er op het label stond.

Ik ben best bereid om een pakketje aan te nemen voor een oud-bewoner, maar als ik na 3 weken niets hoor gaat het pakketje of open of direct de vuilnisbak in. Ik ben geen depot voor verkeerd verstuurde pakketjes...
Ik dacht dat het pakket met de Duitse post werd verstuurd, en die is gewoon traag. Na twee weken wachten heb ik de verkoper gecontacteerd, die me aantoonde dat hij het pakket onmiddellijk na ontvangst van mijn geld verstuurd heeft. Tegen dat het postbedrijf mij dan de volledige gegevens doorstuurde, waren er al bijna 3 weken gepasseerd.

Ik zou het ze absoluut niet kwalijk nemen om een pakket van mij te ontvangen, ze kennen mijn naam waarschijnlijk niet eens (verkoop ging via mijn moeder, ik had daar niets mee te maken). De kans is trouwens miniem dat iemand zo'n pakket in de vuilbak zou smijten, iedereen kan er wel wat mee doen.
Ik weet enkel dat zij het niet in ontvangst hebben genomen, de handtekeningen komen niet overeen. Morgen probeer ik het dus via het bouwbedrijf dat daar aanwezig is, wie weet heb ik toch nog geluk.

[ Voor 7% gewijzigd door Alfredo op 27-05-2008 00:15 ]

• Gomez12
Die pallet condooms? Ja, die heb ik in ontvangst genomen was dat niet goed.

Koste die pallet maar 150 euro, hmmm dan moet ik even wat vriendinnen af gaan bellen, met zo'n lage prijs vermoed ik dat er een kans is dat er over 7,5 / 8 maanden een onverwachte verrassing aankomt.

• Alfredo
Na drie maanden geeft Ebay eindelijk toe dat ze zelf in fout waren. Wat ik ervan heb begrepen: als je na de verkoop van een artikel de gegevens van de koper opvroeg, kreeg je het inschrijvingsadres te zien, i.p.v. het verzendadres. Dit was het foute adres, waardoor ik het pakket nooit ontvangen heb.

Nu is het afwachten of Ebay mij dit zal vergoeden.

• Alfredo
Ondertussen heb ik nog meerdere keren contact opgenomen met Ebay, ditmaal wel een statie hoger dan de klantendienst. Hoewel het contact moeizaam verliep wegens de vakantie (waar ze bij Ebay ook gebruik van maken), heeft de persoon wel zijn verontschuldigingen aangeboden voor de manier waarop ik behandeld werd en zal het volledige bedrag (aankoopprijs + verzendkosten) aan mij worden terugbetaald.
Hoewel ik er lang op heb moeten wachten, vind ik het al bij al een zeer nette afhandeling.

• Alfredo
Ebay heeft het geld ondertussen via dochterbedrijf PayPal terugbetaald, als directe storting van PayPal zelf waardoor ik geen kosten hoef te betalen.
Ik had het persoonlijk niet verwacht van Ebay en dacht dat ik mijn geld kwijt was. Gelukkig zijn er ook nog grote bedrijven die streven naar klantvriendelijkheid en correctheid, mijn dank dus aan Ebay. En ook bedankt aan diegenen die in dit topic wat geschreven hebben!
Pagina: 1